Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Diemen - afbeelding 2 station Diemen

stationsgebouw (1992)
type: sextant
zeskantig gebouwtje voor voorstadshalten. Plaatskaartenkantoor enkele dienstruimten en zeer beperkte wachtgelegenheid.

De bijnaam sekstant is ontstaan onder invloed van het rond 1970 geruchtmakende en gelijknamige tijdschrift van de NVSH (Ned. Ver. voor Seksuele Hervorming) in combinatie met de verbastering van de oorspronkelijke aanduiding van de haltegebouwtjes: zeskant. Sekstant heeft feitenlijk niets met zeshoekigheid te maken (maar met een navigatie-apparaat met een hoek van zestig graden, waarmee zeelieden hun koers konden bepalen). In de bouwkunde spreekt men bij zeshoekigheid over 'hexagonaal'.


Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 bezoeker heeft deze afbeelding het cijfer 9 gegeven.
Bron: Stations in de benelux
De homepage van een fanaat die alle stations in Nederland uit het spoorboekje van 1992 heeft gefotografeerd is helaas niet meer online. Gelukkig staan de foto s nog op stationsweb.
Meer afbeeldingen van Stations in de benelux

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Ed14 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Leuk verhaal, maar de naam 'Sextant' van het navigatie apparaat komt uit het feit dat de sextant 1/6e van een cirkel is, danwel, 6x in een cirkel past. De verdeling die daarmee gemaakt wordt in de cirkel is gelijk aan die welke het zeshoekige gebouw maakt. Er is geen enkele reden tot een verbinding met de naam sekstant van het NVSH blad, anders dan dat dat blad het begrip 'sextant' (voor het navigatieapparaat) wat afgestoft heeft. Een betere naam ware wellicht 'sextagon'
Antwoord webmaster:
het stond zo in het betreffende boek van Lansink, die heb ik geciteerd. Hij heeft er verstand van en ik laat het dus zo. De herkomst van zo'n naam is altijd wat onduidelijk. Zo was er hier ook een discussie over de halvezolenlijn, dat die 'halve' heet omdat het niet in dubbelspoor is aangelegd maar als enkel spoor. dat is onzin natuurlijk, omdat een 'zolenlijn' nooit een betekenis zou krijgen.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1992

1999