station Den Helder - afbeelding 44
station Den Helder
stationsgebouw II (1958) Een laag gehouden gebouw met zeskantige hoofdvorm dat aan de voor- en achterzijde in een punt uitloopt. Heeft daardoor aan beide kanten iets van een boeg van een vaartuig. Welke indruk nog wordt versterkt door de kunstige als baken gebouwde toren, voor het gebouw die de functie van schoorsteen heeft. Het lijkt alsof er een schip voor anker ligt. Er zijn nog meer aanknopingspunten met de zeevaart. In het gedeelte van het vouwschaaldak boven de hal laten aan iedere zijde zes patrijspoorten het licht door. De vloer bestaat uit grinttegels die dusdanige figuren bevatten dat men met enige fantasie de indruk krijgt op een schelpenstrand te lopen. Misschien mogen we ten aanzien van het aan de binnen zijde fraai, geel gekleurde waaierdak, in dit verband wel aan een bijzondere korte spitse golfslag denken. Bron: Nieuw Spoor 1958
|
Afbeelding toegevoegd op 20 sep 2008
3 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 7,3 gegeven.
Deze afbeelding in hogere resolutie downloaden (974 x 635).
|
Bron:
Het Utrechts Archief
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Fotonummer 156439
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief
|
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
Reacties
Peter Collet | 15 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Wichor, Deze foto en foto 71 van Den Helder zijn dezelfde.
Alleen is foto 71 van betere kwaliteit dan deze,
dus als je de foto,s kunt omwisselen?
(44 is van HUA.) |
Antwoord webmaster: |
dank ik heb het geregeld. |
Han Lefering | 1 dec 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Een oud collega mailde mij dat de plaats van post T afhing van het feit of de Helderse lijn AR-beveiliging zou krijgen of dat de klassieke beveiliging gehandhaafd zou worden. Tenslotte Alkmaar en de Hoornse lijn bleven ook klassiek. |
Sjoerd Eeftens | 30 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Blijkens de bouwtekeningen staat post T al ingepland binnen het stationsgebouw, maar wat eerdere overwegingen zijn geweest, wie weet!?
Dit is een interessante foto: bij de goederenloods staat nog het inrijarmsein van het oude emplacement Den Helder dat noordelijker lag. Het was tijdens de bouw van het nieuwe station bereikbaar over één spoor dat oostelijk van het nieuwe gebouw met een slinger over het nieuwe voorplein lag. |
Han Lefering | 30 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Opening van het nieuwe station. Tussen de twee stenen muren op de voorgrond bevindt zich de afgang naar de onder het station gelegen fietsenstalling. Zichtbaar is een hokje van de uitgangscontrole. Het gebouw daarnaast is een dienstgebouw. Op de bovenverdieping (1970) een personeelsverblijf treinpersoneel. Onder met de twee deuren ruimte van de bedrijfsbrandweer. Was het niet de bedoeling om oorspronkelijk post T hierin te vestigen? Op de achtergrond de loods van VGL. |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1950
1955
1956
1957
1958
1959
|