station Den Helder - stationsgebouw II (1959)
station Den Helder
stationsgebouw II (1959) Een laag gehouden gebouw met zeskantige hoofdvorm dat aan de voor- en achterzijde in een punt uitloopt. Heeft daardoor aan beide kanten iets van een boeg van een vaartuig. Welke indruk nog wordt versterkt door de kunstige als baken gebouwde toren, voor het gebouw die de functie van schoorsteen heeft. Het lijkt alsof er een schip voor anker ligt. Er zijn nog meer aanknopingspunten met de zeevaart. In het gedeelte van het vouwschaaldak boven de hal laten aan iedere zijde zes patrijspoorten het licht door. De vloer bestaat uit grinttegels die dusdanige figuren bevatten dat men met enige fantasie de indruk krijgt op een schelpenstrand te lopen. Misschien mogen we ten aanzien van het aan de binnen zijde fraai, geel gekleurde waaierdak, in dit verband wel aan een bijzondere korte spitse golfslag denken. Bron: Nieuw Spoor 1958
|
![station Helder Straatzijde met bus.](/denhelder/afb13.jpg)
Straatzijde met bus.
4 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 8,5 gegeven.
|
Bron:
Collectie Jeroen Doedel Verzamelaar van ansichtkaarten van stations en tramhalten in heel Nederland.
Meer afbeeldingen van Collectie Jeroen Doedel
|
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
Reacties
Han Lefering | 1 dec 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Een laag gehouden gebouw dat aan de voor- en achterzijde in een punt uitloopt. Heeft daardoor aan beide kanten iets van een boeg van een vaartuig. Welke indruk nog wordt versterkt door de kunstige als baken gebouwde toren, voor het gebouw die de functie van schoorsteen heeft. Het lijkt alsof er een schip voor anker ligt. Er zijn nog meer aanknopingspunten met de zeevaart. In het gedeelte van het vouwschaaldak boven de hal laten aan iedere zijde zes patrijspoorten het licht door. De vloer bestaat uit grinttegels die dusdanige figuren bevatten dat men met enige fantasie de indruk krijgt op een schelpenstrand te lopen. Misschien mogen we ten aanzien van het aan de binnen zijde fraai, geel gekleurde waaierdak, in dit verband wel aan een bijzondere korte spitse golfslag denken. Bron: Nieuw Spoor 1958
|
Antwoord webmaster: |
ik zal deze opmerkingen bij de omschrijving van het station plaatsen, dan kun je ze overal lezen, en niet alleen bij dee afbeelding. |
Erik van Reek | 13 jan 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
een foto als deze zou anno nu weer gemaakt kunnen worden het station staat er voor zolang het duurt nog steeds en de watertoren is in deze stijl gerestaureerd in 2005 |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1950
![](/denhelder/thumb85.jpg)
![](/denhelder/thumb82.jpg)
![](/denhelder/thumb81.jpg)
![](/denhelder/thumb28.jpg)
![](/denhelder/thumb27.jpg)
![](/denhelder/thumb16.jpg)
![](/denhelder/thumb15.jpg)
1952
![](/denhelder/thumb134.jpg)
1955
![](/denhelder/thumb24.jpg)
![](/denhelder/thumb23.jpg)
1956
![](/denhelder/thumb102.jpg)
![](/denhelder/thumb101.jpg)
![](/denhelder/thumb93.jpg)
![](/denhelder/thumb89.jpg)
1957
![](/denhelder/thumb98.jpg)
![](/denhelder/thumb95.jpg)
![](/denhelder/thumb71.jpg)
![](/denhelder/thumb68.jpg)
![](/denhelder/thumb66.jpg)
![](/denhelder/thumb31.jpg)
1958
![](/denhelder/thumb127.jpg)
![](/denhelder/thumb126.jpg)
![](/denhelder/thumb125.jpg)
![](/denhelder/thumb124.jpg)
![](/denhelder/thumb123.jpg)
![](/denhelder/thumb122.jpg)
![](/denhelder/thumb121.jpg)
![](/denhelder/thumb118.jpg)
![](/denhelder/thumb117.jpg)
![](/denhelder/thumb87.jpg)
![](/denhelder/thumb60.jpg)
![](/denhelder/thumb22.jpg)
![](/denhelder/thumb100.jpg)
![](/denhelder/thumb94.jpg)
![](/denhelder/thumb70.jpg)
![](/denhelder/thumb63.jpg)
![](/denhelder/thumb62.jpg)
![](/denhelder/thumb50.jpg)
![](/denhelder/thumb48.jpg)
![](/denhelder/thumb47.jpg)
![](/denhelder/thumb46.jpg)
![](/denhelder/thumb45.jpg)
![](/denhelder/thumb44.jpg)
![](/denhelder/thumb43.jpg)
![](/denhelder/thumb42.jpg)
![](/denhelder/thumb41.jpg)
![](/denhelder/thumb26.jpg)
1959
![](/denhelder/thumb75.jpg)
![](/denhelder/thumb73.jpg)
![](/denhelder/thumb49.jpg)
![](/denhelder/thumb13.jpg)
|