station Castricum - afbeelding 2
station Castricum
stationsgebouw I (1935) type:SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij sommige stations een bakstene sierrand aangebracht. De gootlijsten en windveren hebben een geschulpte rand. Als dakbedekking wordt in de regel zink gebruikt, maar ook pannen komen voor. De verdieping heeft onder andere twee gekoppelde rondboogvensters. De vensters en deuren hebben een kleine, maar vermeldenswaardige versiering: de plaatsen waar een horizontale en een verticale glasroede elkaar kruisen zijn versierd met een soort rozet. Tegen de zijden en in de hoeken zijn halve, resp. kwartronde rozetten aangebracht.
Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1 bezoeker heeft deze afbeelding het cijfer 7 gegeven.
Het elektrisch bedrijf is van start gegaan in mei 1931. Duidelijk is de bovenleiding te zien boven spoor 3. Op de foto van links naar rechts:het stationsgebouw, de rijwielstalling/loods en nog een gebouw. Ik vermoed dat dit het pompstation is voor het oppompen van duinwater voor de stoomlocomotieven. Het water werd met een leiding getransporteerd naar Amr?of UTtg?
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.