|
station Castricum - afbeelding 16
station Castricum
stationsgebouw I (1967)
type:
SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij sommige stations een bakstene sierrand aangebracht. De gootlijsten en windveren hebben een geschulpte rand. Als dakbedekking wordt in de regel zink gebruikt, maar ook pannen komen voor. De verdieping heeft onder andere twee gekoppelde rondboogvensters. De vensters en deuren hebben een kleine, maar vermeldenswaardige versiering: de plaatsen waar een horizontale en een verticale glasroede elkaar kruisen zijn versierd met een soort rozet. Tegen de zijden en in de hoeken zijn halve, resp. kwartronde rozetten aangebracht.
|
2 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 5,5 gegeven.
|
Bron:
Het Utrechts Archief
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Fotonummer 150219
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief
|
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
Reacties
Han Lefering | 26 okt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Afbeelding van het eerste perron en de achterzijde van het stationsgebouw te Castricum. Op de achtergrond de ingang van de tunnel naar het tweede perron. De meest linker deur op de foto is de toegangsdeur van het plaatskaartenkantoor annex seinhuis. Op de gevel is een bord met een T aanwezig. Dit betekent dat daar de treindienstleider is gevestigd. In het kantoor stond meteen links het bedieningstableau van de AR-beveiliging. Daarnaast een kleine balie met klaphek. In het midden van het kantoor het bureau van de stationchef en rechts twee loketten. Ook stond in het kantoor een grote ronde oliekachel. In het kantoor was een trap naar de bovenliggende woning van de stationchef. De tweede deur is de toegangsdeur naar de stationshal. De laatste deur geeft toegang tot de ruimte voor de stationsassistent, toen nog arbeider genoemd. Deze persoon, in de spits twee, beheerde de rijwielstalling, verrichtte schoomaakwerkzaamheden, bracht en haalde pakjes en fietsen van en naar de trein. In dit verblijf bevond zich een extra loket dat alleen werd gebruikt op zondagavond in de zomer. Men kon er alleen enkele reizen Amsterdam kopen. Het bordje met de rode B betekende dat er in het verblijf blusmiddelen aanwezig waren. |
Rino Zonneveld | 4 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Je hebt gelijk, ik zag dit aanvankelijk voor de voorkant aan, maar het is de achterkant, dwz de spoorbaanzijde. Dus wel Castricum. Excuus! |
Antwoord webmaster: |
geeft niet vergissen is menselijk. Ik ben met iemand anders momenteel ook in discussie verwikkeld, Dat heeft me nu al een paar uur gekost om alles uit te werken, door te rekenend en uit te leggen, en hij is nog steeds niet overtuigd, dus jij bent een makkelijker klant. |
Rino Zonneveld | 19 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Dit is niet Station castricum!!!
Afzender Rino Lid Werkgroep Oud castricum |
Antwoord webmaster: |
Jazeker wel. Die aanbouw is op geen enkele andere locatie zo uitgevoerd, en bovendien kun je het bordje vlak boven de ingang nog een beetje lezen. Daarin herken je ook de plaatsnaam Castricum. |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1960
1967
1969
|
|
|