station Arnhem - afbeelding 81
station Arnhem
stationsgebouw II (1953) Het stationsgebouw uit 1845 werd al snel te klein voor de activiteiten rondom de Arnhemse spoorlijnen. In februari 1856 was de verlenging van de spoorlijn naar Emmerik klaar. En in februari 1865 werd de tweede spoorlijn, Arnhem - Zutphen, geopend.
Een groter stationsgebouw was nodig en deze opende in 1867haar deuren. Het vroegere, maar bepaald niet oude, stationsgebouw werd in 1870 gesloopt.
Het nieuwe gebouw, dat uitgevoerd was in bruin baksteen, bestond uit vijf delen: een hoog middenrisaliet, twee langgerekte vleugels en aan het eind daar een twee verdiepingen tellende bijna vierkant eindgebouw.
Het bakstenen gebouw was versierd met verticale, iets vooruitspringende, banden (lisenen) en tandlijsten en overig siermetselwerk (bogen boven de vensters). De gevel werd bekroond met een borstwering waarin zich in het midden een klok bevond.
In de westelijke linkervleugel was een directe doorgang naar de perrons en in de rechtervleugel bevond zich de restauratiezaal. Daar was tevens een aparte kamer voor eventueel koninklijk bezoek. Op de eerste verdieping van het middengebouw waren ook restauratiegelegenheden. Verder telde het gebouw vergaderzalen en een dienstwoning.
In 1937 werd aan de westzijde een, één verdieping tellende, witte uitbouw gerealiseerd. Het ontwerp, in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid, kwam van stationsarchitect Sybold van Ravesteyn (1889-1983). Hier kwam de nieuwe uitgang. Met de nieuwe uitgang werd een betere toegang tot de Bovenbergstraat (verdwenen na WO II) gecreëerd.
Het stationsgebouw stond op een heuvel en lag vier meter hoger dan de tegenoverliggende huizen op de hoek van het Stationsplein - Coehoornstraat. Tegelijkertijd met de verbouwing in 1937 werd het Stationsplein vergroot, maar daarbij bleven de villa’s aan de west- en oostkant van het stationsplein gespaard. In de loop der tijd waren veel van deze huizen verbouwd tot hotels en andere horecagelegenheden.
Uit de Slag om Arnhem (september 1944) kwam het gebouw wonderwel redelijk ongeschonden. De strijd om de bevrijding van Arnhem (april 1945) verwoestte echter bijna het gehele complex.
|
bouw nieuwe station, met op de achtergrond de restanten van het oude.
Je bent de eerste bezoeker die deze afbeelding een waardering geeft.
|
Bron:
Het Utrechts Archief
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief
|
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1951
1952
1953
1954
1955
1957
|