station Amsterdam Weesperpoort - afbeelding 12
station Amsterdam Weesperpoort
stationsgebouw (1939) middendeel met aan weerszijden een hoog eindgebouw. Ertegenover aan de overzijde van de sporen staat een identiek gebouw. Vertrekkende een aankomende reizigers worden gescheiden.
In 1843 werd dit station door de NRS gebouwd als begin station voor de lijn Amsterdam-Arnhem. Tot de bouw van het Centraal Station was dit het belangrijkste station in Amsterdam. Aanvankelijk bestond het station uit twee vrij simpele gebouwtjes (een ingangs- en een uitgangsgebouw) aan weerszijden van het spoor. Rond 1850 werd het emplacement vergroot en verdwijnt het uitgangsgebouw. Tegelijk krijgt het station een ijzeren overkapping naar Brits ontwerp; de eerste in Nederland.
Vanwege copyright kunen de foto's van Dierdorp niet getoond worden.
4 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 7,8 gegeven.
|
Bron:
via Floris Dierdorp
Deze foto is mij per fiets bezorgd door Floris Dierdorp, hij heeft hierop niet het auteursrecht. De foto is hier slechts op een zeer lage resolutie beschikbaar. Meent u het auteursrecht op deze foto te hebben en staat u publicatie niet toe, meld het, dan wordt de foto verwijderd.
Meer afbeeldingen van via Floris Dierdorp
|
Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.
|
Reacties
Sjoerd Eeftens | 27 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Ook vroeger veranderden inzichten wel eens. WP heeft inderdaad niet lang meer elektrisch materieel ontvangen. Maar in die tijd werd bij wijze van spreken elk boutje opnieuw gebruikt. Dat kunnen we nu helaas niet zeggen: goed herbruikbare inframaterialen worden thans op grote schaal verschroot. Door de liberalisering van de onderhouds- en vervangingsmarkt (concurrentie??) worden alleen de aannemers er beter van. De belastingbetaler betaalt uiteindelijk het gelag. |
Han Lefering | 26 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Station WP is als onderdeel van de elektrificatie van het Middennet in 1938 onder de draad gekomen. In 1939 is het WP afgebroken, een dure elektrificatie. |
Antwoord webmaster: |
toen werd er ook al geld verspild aan onnodige infrastructuur blijkbaar, ik dacht dat dat iets van de laatste tijd was. |
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station
of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.
|
1930
1934
1935
1937
1938
1939
|