Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Alkmaar - afbeelding 5 station Alkmaar

stationsgebouw (1936)
type: SS 3e klasse
Heeft verwantschap met het type tweede klasse. Hoge middenrisaliet die vrijwel gelijk is aan het middendeel van een middenrisaliet van een tweede klasse station. Aan weerszijden hiervan een korte vleugel, overgaand in een iets terugstaande eindvleugel die als regel een blinde muur heeft, soms met deuren. De daken zijn met zink gedekt. De perrongevel is identiek met de voorgevel, doch heeft geen halfronde versiering. De beganegrondse deuren en vensters (ruimte voor de stationsdienst) hebben rondbogen, de verdiepingsvensters segmentbogen.Heeft een kleine deur in de rechtereindvleugel.

Vanwege copyright kunen de foto's van Dierdorp niet getoond worden.

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
5 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 8,2 gegeven.
Bron: via Floris Dierdorp
Deze foto is mij per fiets bezorgd door Floris Dierdorp, hij heeft hierop niet het auteursrecht. De foto is hier slechts op een zeer lage resolutie beschikbaar. Meent u het auteursrecht op deze foto te hebben en staat u publicatie niet toe, meld het, dan wordt de foto verwijderd.
Meer afbeeldingen van via Floris Dierdorp

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Han Lefering14 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op de achtergrond het bordes uitrijsein voor de sporen 1 en 2. Post T bevindt zich niet in het stationsgebouw, maar op het tweede perron. Verder zijn er de posten I,II,III en IV. Laatste post is niet mechanisch maar elektrisch, i.v.m. het kanaal. Beveiliging is pas in 1980 gemoderniseerd. Nu staat er bij het kanaal een grote post. Van hieruit wordt de beveiliging boven het Noordzeekanaal bediend.
Han Lefering9 nov 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Deze foto is genomen vanaf het eerste perron bij de bagage. Zichtbaar is het tweede perron en de luchtbrug met liften naar het tweede en derde perron.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1930


1932

1935


1937