Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Aalten - stationsgebouw (1966) station Aalten

stationsgebouw (1966)
type: GOLS- groot
Rechthoekig hoog gebouw, met een puntgevel aan de straat- en perronzijde. Op de begane grond een plaatskaartenbureau, goederenbergplaats, vestibule met loket en wachtkamer. Op de bovenverdieping was een woning voor de stationschef. In sommige grotere plaatsen was de goederenbergplaats vervangen door een wachtkamer 2e klasse en een aangebouwde goederenloods. De stations zijn gedekt met pannen in twee kleuren, rood en blauw, gelegd in een patroon.

loket

Afbeelding toegevoegd op 13 okt 2008

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
4 bezoekers hebben deze afbeelding gemiddeld een 7,8 gegeven.
Bron: Het Utrechts Archief
In de beeldbank veel foto's over de Nederlandse Spoorwegen. Met de link op het catalogusnummer komt u direct bij het juiste bestand en kunt u eenvoudig een afdruk of jpg bestand bestellen.
Fotonummer 152354
Meer afbeeldingen van Het Utrechts Archief

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

Han Lefering4 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij het rechter loket naast de plant staat een Rolca apparaat. De Rolca was bedoeld voor de afgifte van depotbewijzen. Het in bewaring nemen van bagage.In het apparaat bevond zich een rol met voorgedrukte, genummerde papieren bewaarbewijzen. Ieder bewijs was tweedelig. Een deel ging op het bagagestuk en een deel kreeg de reiziger. Dergelijka apparaten zag je ook wel bij bioscopen. Over het algemeen stonden ze alleen op grotere bagagekantoren. Ik weet niet waarom Aalten er een had. Veel depotklanten? Er was ook een passe partout variant.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1966