Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Klarenbeek - foto's en omschrijving op stationsweb

station Klarenbeek

Telegrafische verkorting: Kbk
lijnkmjaar
Amsterdam- Zutphen96,771876
Geopend op1 jun 1882
Gesloten op15 mei 1938
Heropend op1 jun 1940
Gesloten op5 jan 1941
Heropend op2 nov 1942

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw I (1876-1959)Opvallend vormgegeven wachterswoning met enkele ruimten voor stationsdienst.
stationsgebouw II (1959-1996)Type Velsen- Zeeweg kleiner standaardhaltegebouwtje meet eenvoudige houten puien en een lessenaarsdakje architect: W. Kloos
abri (1976)

adres: 

Hoofdweg
7382BH Voorst
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
7 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Klarenbeek

43 afbeeldingen

31 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 19 dec 2020 zijn omrand.

1900 (1)
1920 (1)
1930 (1)
1950 (8)
1960 (1)
1970 (3)
1980 (2)
1990 (5)
2000 (12)
2010 (7)

Het station kreeg bestaansrecht doordat de familie Krepel (houthandel/houtbewerking) hout per spoor wilde vervoeren. Tegenwoordig bestaat het station voornamelijk omdat er op die plek toch treinen moeten stoppen, omdat het baanvak Apeldoorn – Zutphen enkelsporig is en er dus een plek moet zijn om de treinen te kunnen laten passeren.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (12)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Lieferink, Wil15 aug 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Volgens mij was hier nog een zijspoor waar het hout voor de sigarenkistjesfabriek, later deurenfabriek van Krepel, liep.
B.Huisintveld16 jun 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn vander was hier "Stationchef" (SBA) ik heb hier als kind zijnde veel vertoefd, ook op latere leeftijd als mijn vader last van de rug had heb ik hem wel eens geholpen met het trekken van wissels en seinen.
piet18 okt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
op de vertrekstaten van de trein staat sprinter vertekt om Maar er rijden toch geen sprinters daar.
Antwoord webmaster:
sprinter gaat nietom het soort trein, maar is een andere naam voor stoptrein. (beetje onduidelijkis het wel inderdaad). vergelijk het met als er een intercity rijdt, dan staat er toch ook niet de koploper vertrektom zus en zo.
R Mik17 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb op dir station jaren lang gewoond vanaf 5 december 1966 totdat het gesloopt is in ongeveer 1987 heb mooie herhinneringen aan dit station heb een fantastistische jeugd gehad hier weinig kinderen kunnen zeggen zeggen dat ze de wissels hebben mogen over heffen. Heb zelfs nog mogen mee werken om er een nieuwe overweg in te zetten! Deze foto geeft heel veel herhinneringen echt leuk om te zien waar ik mijn jeugd heb door gebracht.
Antwoord webmaster:
Ik heb het bericht hier bij het station geplaatst daar kunnen meer mensen het zien. Heb je misschien nog foto's uit die tijd? Jammer dat je je mailadres niet hebt achtergelaten.
Gertjan Stamer10 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bouw van nieuw klein loketgebouw aan dorpse zijde in 1959, in 1965 worden de zijsporen opgebroken. in 1975 sloopt men gebouw uit 1959 alweer en in najaar 1996 sloop van het tegonoverstaande gebouw. Dat wordt een blubberige parkeerplaats. Stalen perrondelen worden op het oude lage perron gelegd(plm 1998?). In het voorjaar van 2001 verlengd met houten delen, najaar 2001 bouw nieuwe overkapte fietsenstalling op oude plek Kloos-gebouw en tevens nieuwe glazen abri inclusief kaartautomaat. In late najaar 2006 wordt de halte grondig vernieuwd: men start met volledige vervanging parkeerplaats en uitbreiding naar trafogebouw (oostwaarts). In Mei 2007 sloop oude stalen en houten perrondelen en komen er eindelijk fatsoenlijke perronkeerwanden op goede hoogte (beide perrons). Verder nieuwe banken, nieuwe reclameborden, nieuwe kaartautomaat, nieuwe verlichting, alles gereed midzomer 2007. De parkeerplaatsbestrating gaf enige vertraging door winterse toestanden, volledig gereed in Januari 2008!
Arjan Krabbenbos12 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Klarenbeek heeft nu een 2 definitieve perrons gekregen in bajonetligging. Vroeger reisde men rechtstreeks ieder half uur naar Apeldoorn/Zutphen of naar Enschede of naar Winterswijk in een blauwe Engel van NS. Tegenwoordig zijn het pendeltreinen Apeldoorn-Zutphen die ieder half uur in dit landelijk gelegen station halt houden. Bovendien is dit sinds enkele jaren niet meer het enige tussenstation, omdat Apeldoorn de Maten en Voorst Empe als extra stopplaatsen zijn bijgekomen. Wel is het heerlijk toeven in de Buffels die hier alleenheerser zijn op dit traject. In 2006 was er in het kader van 75 jaar NVBS een gastoptreden weggelegd voor de Lint van Syntus, DE 1 41/DE 2 186 en de talent van de Prignitzer Eisenbahnu
Antwoord webmaster:
dat de treinen doorreden naar enschede of winterswijk wist ik niet.
Anoniem23 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik weet waarom de trein vanuit Zutphen in Klarenbeek zo lang moet wachten! Op NS station Zutphen willen ze de trein naar Apeldoorn zo snel mogelijk weg hebben. Want als er iets gebeurd dan is de stoptrein teminste weg! Op NS station Apeldoorn kan dat niet (ja, het kan wel) want dan heeft kunnen de mensen vanuit Amersfoort enz, niet overstappen!!!!! In Zutphen heeft ie geen overstap!
Roel14 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik dacht dat deze site over stations ging.. over vertrekkende treinen kan je beter terecht op de ns site.
Antwoord webmaster:
inderdaad, dat probeer ik veel mensen duidelijk te maken, maar dat kwartje valt niet altijd.
milco7 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
dat zou kunnen. als de trein ri. apeldoorn 4 min. later uit zutphen vertrekt, sluiten er misschien nog meer treinen en bussen aan die in die 4 min. zutphen station binnenkomen.
Antwoord webmaster:
inderdaad dat zeg ik.
milco4 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
ooh, dat wist ik niet. ik dacht dat het tegenwoordig 2 sporig was omdat dit station bajonetligging heeft
Antwoord webmaster:
ja het station wel, maar de rest van de spoorlijn niet. maar ja dan zou de trein natuurlijk ook gewoon wat later kunnen vertrekken, in plaats van 4 minuten in klarenbeek te blijven staan.
milco3 dec 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
met ingang van 9 dec. staat de stoptrein zutphen - apeldoorn hier wel 4 minuten stil. waarom?? de hoeven niet te wachten om een intercity voor te laten gaan want hier zijn naar 2 sporen. 1 per richting.
Antwoord webmaster:
moeten ze niet wachten op de tegentrein? het is maar enkel spoor, dus ze kunnen elkaar alleen bij het station passeren.
Roel4 nov 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit kunnen ze beter 'station weiland' noemen =)
Antwoord webmaster:
maar hoe onderscheid je het dan van geerdijk? ;-)

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1911 (7)
Vertrekstaat 1929 (15)
Vertrekstaat 1940 (16)
Vertrekstaat 1957 (20)
Vertrekstaat 1971 (37)
Personeel op dit station

Nieuws

Licht op station Klarenbeek uit (19 apr 2008)
NS boekt winst met boemel Apeldoorn- Zutphen (20 feb 2006)
Station Klarenbeek blijft gewoon open (20 jan 2006)
Volle boemel Zutphen-Apeldoorn (13 dec 2004)
Klarenbeek een jaar ‘volwaardig’ station (3 dec 2004)

Ouder nieuws over Klarenbeek

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 88)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 203)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 73)

Stations in de omgeving

Apeldoorn De Maten (4,4 km)
Voorst- Empe (4,5 km)
Apeldoorn Osseveld (6,2 km)
Teuge (6,5 km)
Loenen (6,6 km)
Duistervoorde (6,7 km)
Twello (6,9 km)
Beekbergen (7 km)
Bandijk (7,1 km)
Hoven (7,4 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/klarenbeek