Edward Bary | 27 jun 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste Wichor,
Ik heb een vraagje over het huidige stationsgebouw Geldermalsen.
Je website vermeldt bij stationsgebouw II als datum van ingebruikname 1884.
Het rijksmonumentenregister noemt als datum 1886.
https://rijksmonumenten.nl/monument/523723/station-geldermalsen-hoofdgebouw/geldermalsen/
Wat is feitelijk juist?
Edward |
Antwoord webmaster: |
1884 is aanbesteding van het bestek denk ik. de datum die romers in zijn boek noemt. dat is makkelijk te vinden in de literatuur, de daadwerkelijke bouw-/ ingebruikname datum is lastiger. |
Marco Lucas | 15 dec 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er is een prachtig liedje over dit station geschreven door Willem Wilmink en gezongen door Joost Prinsen.
https://muzikum.eu/nl/123-9799-108831/joost-prinsen/van-geldermalsen-of-lunteren-songtekst.html
|
Keith | 7 okt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vroeger best wel een mooi station, met 2 prachtige kastanjebomen.
Nu... Wat een puinhoop! |
Sjoerd Eeftens | 3 nov 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op de 1 : 1000 tekening meet ik 20 mm en dan zou het perron van Geldermalsen bij het hoofdgebouw ongeveer 20 meter breed zijn. Als je er bent en je telt de perrontegels van elk 30 cm, dan kun je er exact achter komen. |
Gertjan Stamer | 6 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Misschien al langer aanwezig..viel me op (heb je foto toegestuurd Wichor),2e kleine perrongebouw/noordzijde dus heeft een WC(50 cts)en nabij een personeelstoilet. Kom er toch regelmatig maar Januari 2012 zelf gezien.Bijzonder nee,probeer misschien klagers stap voor te zijn ?Hou Stationsweb graag informatief en maak er geen klaaglijn van of zo... |
Antwoord webmaster: |
je ik wil dat nog een keer aanzetten dat ik een klaagbericht niet op mijn site opneem, maar wel beantwoord. |
Harry | 2 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zet je nette opvoeding even opzij en plaats dat 'onbescheiden' verhaal bij dat station :) Waarschijnlijk was er toen nog geen DL die over beeldschermcontrole beschikte. Ik zie dat gezicht al voor me omg. Wáárom staat die trein daar stil? Een trein laten stoppen buiten de dienstregeling om is echt bijzonder. Bij mijn weten heb je daar een groep zwaar bewapende Molukkers voor nodig. (geen zweet, vergeven en vergeten) |
Antwoord webmaster: |
het was niet zo lang geleden hoor, iets van 2 jaar ofzo, weet niet wanneer DL beeldschermcontrole kreeg? Maar soms doet die ATB toch wel eens raar. |
Harry | 1 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bij welk station staat dat verhaal? Stations zijn meer dan een verzameling gerangschikte bakstenen! En eh, minder uniek, dat kan niet. Iets is uniek of niet, daar zijn geen gradaties in. Ben heel benieuwd naar je verhaal. |
Antwoord webmaster: |
staat niet bij een station, is mijn persoonlijke ervaring met Bergentheim (ben ik opgegroeid en mijn ouders wonen er nog). Ik moest een keer 's avonds laat daar naar toe en mij ouders waren niet thuis. Zou ik moeten lopen van mariënberg, daar had ik geen zin in. bij vertrek uit zwolle aan meester en hc gevraagd of ik er in bergentheim uit mocht. vanaf marienberg heb ik voorop de bok gezeten en de meester stopte precies op de overweg en ik mocht van de bok klimmen. stonden een poaar auto's te wachten die wel erg vreemd opkeken. over uniek heb je inderdaad gelijk net zoiets als enigst kind. normaal ben ik ook zo'n taalpurist, maar ik reageer hier soms wat snel (en soms kort door de bocht). |
Harry | 31 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een jaar of 20 geleden stond ik op dit station, te wachten op de trein naar Leerdam. Het was in het begin van de avond en ik zou bij mijn vriendin gaan eten. Met mijn gedachte daarbij schrok ik op van het bekende PLING-PLONG. 'Gelukkig' was er alleen geen treinverkeer mogelijk tussen Utrecht en Den Bosch (geen idee meer waarom) Die mazzel werd wreed verstoord toen bleek dat er richting Dordrecht óók geen treinen reden. Wat nu, wachten of terug naar huis (Tiel)? De bus nemen is daar geen aantrekkelijke optie. Ik besloot te wachten met in het achterhoofd een prettig vooruitzicht. Naarmate de tijd vorderde vervaagde dat meer en meer. Na 2 uur wachten, slechte koffie en ter compensatie van gemist avondeten wat snoepgoed, sloop de twijfel binnen. Helaas, ook het aanwezige NS personeel had geen flauw idee wanneer de treinen weer gingen rijden. Al was het alleen maar omdat zij ook niet precies wisten wat er aan de hand was. Hun sympathie voor mijn geduld was hartverwarmend, maar ondertussen begon het nóg later te worden en steeds kouder. En het is daar toch al zo'n waaihoek. Inmiddels na 10-en was de busoptie verlopen en stond ik intussen al uren alleen op dat station. Na 11-en werd het spannend, de optie 'laatste trein naar huis' kwam steeds dichterbij. Er was wél verbinding naar Tiel-Nijmegen/Arnhem. Al die tijd maar rondhangen, en dat terwijl er zo'n tof café recht tegenover het station was. Heel wreed eigenlijk, maar ja, je kan niet weg. Soms kan een mens een vaag vermoeden, optimisme en de nodige goklust combineren: ik besloot te wachten. OOIT moet er iets gaan rijden, de NS-ers willen zelf immers ook naar huis? Die gaan echt geen honderden kilometers omrijden om op hun standplaats terug te komen. Toch werd ik na 12-en wat benauwd. Vriendin inmiddels allang te bed, dus ALS ik daar ooit nog kwam, moest ik haar nog maar wakker zien te krijgen om open te doen. Anders sta je dáár weer... Tegen half een hoorde ik uit zuidelijke richting een dof geluid en zag iets geels: EEN TREIN! :) Het was bij de NS inmiddels bekend dat een of ander hardnekkig type per se naar Leerdam wilde. Hoewel de reguliere dienstregeling inmiddels allang bleek gestaakt, vonden ze toch een mogelijkheid mij weg te brengen! De grootste storing zat elders, er reden toch geen treinen meer, dus ff op en neer naar Leerdam dieselen, och, dat kon wel... Waar ze treinstel en machinist hebben gecharterd is me nog steeds onbekend. Hoe dan ook, ik kreeg helemaal voor mij alleen een rit van Geldermalsen naar Leerdam. Ergens ver in de nacht, behoorlijk verkleumd en doodop stond ik eindelijk bij mijn liefje aan de deur. Ze deed open en maakte meer goed dan een kapotte bovenleiding kan verpesten :) Bij deze nogmaals dank voor al die bereidwillige medewerking!!! Die verkering is allang uit, maar één ding blijft: de herinnering aan een onvergetelijke en unieke rit. Wie, behalve de Koningin, heeft ooit in een privétrein gereden, geheel buiten de dienstregeling om??? |
Antwoord webmaster: |
ik heb wel eens een trein op een plek laten stoppen waar dat al 25 jaar niet meer regulier was. maar dat was wel een trein gevuld met andere passagiers, dus niet zo uniek als dit. |
Sebastiaan | 13 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik weet ook niet waarom dat groen weg is, want de bomen (kastanjebomen) staan er al erg lang. De plek waar het groen stond is bestraat. Het enige wat er nu staat is een wachthokje. |
nico van der laan | 8 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
waarom moest dat groen en die bomen van het perron weg ?
Het is nu een zeer kale boel. Weer opnieuw een karakteristiek onderdeel weg, het station verandert in een stenen woestenij met electronische paaltjes. Groen heeft geen waarde zo te zien.
|
Arjan Krabbenbos | 25 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De voormalige ijzeren voetbrug uit 1888 heeft na zijn jarenlange dienst bij dit station een nieuw leven gekregen! Of beter gezegd: 2 aparte levens! Sinds woensdag 22 februari 2011 werd de oude metalen voetbrug voor een symbolisch bedrag van 1 Euro overgebracht in twee delen naar de MBS in Haaksbergen en de SGB in Goes. Bij deze museumstoomspoorlijnen worden de brugdelen aangepast aan deze emplacementen van deze organisaties. Maar... ook het Spoorwegmuseum is benaderd, maar hadden voor dit oude monument helaas geen plaats. Gelukkig dat het toch nog ergens anders gebruikt kon worden, anders werd het waarschijnlijk gesloopt!!!!!! Omroep Gelderland besteede er deze week nog aandacht aan in het lokale nieuws...... |
Antwoord webmaster: |
het staat inderdaad al bij het nieuws. goed nieuws in dit geval! |
Sebastiaan | 14 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Inmiddels hebben ook de perrons een metamorfose gehad. Bij peron 4A zijn de bosjes en bomen gekapt en er zijn meerdere OV-chipkaart palen neergezet tussen perron 4A en 3A,
Sebastiaan |
anoniem | 27 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo, afgelopen weken begrepen dat men de overkapping van station Geldermalsen nu toch echt gaat slopen...zonde want ze horen echt bij dit mooie station en dat na 110 jaar. Ik had verwacht dat ze bij dit monument hoorden. Willem |
Antwoord webmaster: |
wat grappig dat je in plaats van je naam 'anoniem' laat noteren, en vervolgens je bericht ondertekent met je naam. Ik heb het bericht hier bij het station geplaatst, dan kan iedereen het lezen en niet alleen in het contactformulier waar ik het zelf alleen lees. wel jammer dat ze het gaan slopen, maar ik snap het ook niet helemaal. het zit toch aan het station vast. laten ze het station dan verder zonder kap staan? |
arjan krabbenbos | 7 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station heeft thans een vernieuwde voetgangersbrug, die straks behalve de trappen aan beide kanten van de spoorlijn zijn uitgebreid met liften, mar ook naar het perron zelf. Het voetgangerstuneltje, van hetzelfde model als Dieren is opgeleukd door spoorse beschilderingen. Hiervan heb ik ook foto"s die ik naar u kan door sturen. Maar ook de voormalige ijzerentrap van de oude voetbrug staat nog overeind en staat daar als monument langs het industriegedeelte bij het station. Ook hier heb ik een foto van gemaakt. Het is en blijft een mooi en fotogenieke fotolocatie, gelukkig zijn er geen sloopplannen voor..... |
Antwoord webmaster: |
ik heb de foto's gekregen. de foto's van de schildering aan de binnenzijde van de tunnel zal ik in elk geval niet opnemen. dat vind ik niet zo interessant. |
jan pullens | 29 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In de gevels van het stationsgebouw Geldermalsen bevinden zich 2 stalen Davidsteramen, kan iemand mij daar iets meer over vertellen |
Antwoord webmaster: |
ik heb je bericht verplaatst naar station Geldermalsen, daar lezen meer mensen die er mogelijk iets vanaf weten het dan in het algemene gastenboek. ik weet er zelf niets van, weet het utrechts archief dat niet? zij hebben jullie oude archieven in huis. ik weet wel dat hetzelfde zich ook voordeed bij het oude station scheveningen kurhaus. |
Anoniem | 19 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Plan V rijdt al een hele tijd niet meer op deze lijn.. |
Antwoord webmaster: |
ok, maar mijn site gaat ook over de spoorlijn en niet over het materieel. |
Arjan Krabbenbos | 13 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanaf 6 september aanstaande gaan de DD-AR en Plan V-treinstellen plaatsmaken voor SGMm-Sprinters die weer op hun oude werkplekken verdrongen worden door SLT -Sprinters. Ook gaat er een tweede proef van start van elke 10 minuten een trein net als vorig jaar tussen Amsterdam-Eindhoven vv. (IC's), maar dan niet voor een week als in 2009 maar een maand lang! Als dit goed blijft gaan wordt dit metrosysteem of spoorboekloos rijden vanaf december 2012 ingevoerd. Er werd ooit ook gesuggereerd over een extra perron voor de Arriva-treinen van en naar Dordrecht via Gorinchem. Weet iemand of dit nog doorgaat of is dit plan weer uitgesteld? |
Antwoord webmaster: |
de term spoorboekloos rijden is onzin. de treinen rijden heus wel volgens een dienstregeling, maar de reiziger hoeft niet te kijken wanneer de eerstvolgende trein gaat omdat ze zo vaak gaan. in de praktijk pakt het natuurlijk vaak anders uit omdat je niet alleen op die ene trein moet vertrouwen, maar dat je ook aansluitingen hebt die bijvoorbeeld maar twee keer per uur gaan. dus zolang niet alle treinen iedere 10 minuten rijden is spoorloos reizen nog niet echt mogelijk. |
Frans van den Hurk | 24 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sinds 22 juli jl. is het volledige treinverkeer hervat. De nieuwe traverses zijn ingehesen en in gebruik, binnenkort worden er liften geplaatst, waarvoor de funderingen reeds zijn gelegd. Tot die tijd blijft het oude voetgangerstunneltje nog in dienst. Tevens zijn de perrons iets verlaagd. I.v.m. plaatsgebrek door de plaatsing van de nieuwe spoorbrug over de Linge, is de dubbele kruisende overloop tussen de sporen van/naar Utrecht (tussen het station en de spoorbrug) vervangen door een enkele overloop vanaf spoor 3 naar het linker spoor van de brug. Treinen vanaf spoor 4/5 en het emplacement richting Utrecht moeten de brug linksrijdend passeren, waarna ze via nieuwe wissels ter hoogte van Tricht kunnen overlopen naar het rechter spoor. |
Gertjan Stamer | 24 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Over de voetbrug...heeft tijdelijke leuningen en plaatsen waar de liften nog moeten komen is goed te zien.Net zo hoog/laag als oude voetbrug-die ligt in stukken gezaagd op het los-en laadperron te wachten op...precies op diezelfde plek komt dus een lift(dus zal los-en laadperron wel veranderen?)Restant van trapopgang oude voetbrug nog aanwezig,foto opgestuurd. |
Marije | 19 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De treinen rijden deze week inderdaad niet, wel bussen ter compensatie. Het is nu tijd om de grote slagte slaan in de verbetering van de bereikbaarheid van station Geldermalsen! De nieuwe Traverse (naar beide zijden in plaats van tunnel en antieke traverse) hangt er sinds dit weekeinde in. Ook de nieuwe spoorbrug over de Linge wordt nu afgemonteerd. alles is goed te volgen vanaf stationsplein en Trichtsevoetpad (langs de waterzuivering)De liften bij de Traverse volgen wat later, maar komen eraan! Tijd voor nieuwe foto's! |
Antwoord webmaster: |
als je ze kunt leveren graag. ik kom er zelf nooit in de buurt. |
maarten | 14 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
bij mij weten is het station op geweest
wel dat er van 17 Juli tot 22 Juli GEEEN treinen rijden. wegens het plaatsen van Traverse VERMOED ik en nieuwe spoorbrug bij Geldermalsen Tricht.
|
Jose Clausman | 3 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Is het station weer open om te reizen
naar Utrecht. |
Antwoord webmaster: |
was het gesloten dan? kijk op www.ns.nl voor reisinformatie. |
maarten | 21 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het Klinkt allemaal
wel een GROOTS
als ik het zo lees
zou een intercity in toekomst wel nieuwe stopplaats krijgen GELDERMALSEN???
zal mischien wel hoop ruimte geven voor reizigers van culemborg utrecht en terug
treinen zitten rond spits RAM EN RAM VOL
(iedere trein wel neem ik aan)
Maar ik ben heeeel benieuwd
groet maarten
Ps ik vind wel veel beter
dat er liften komen
want voor mensen die slecht terbeen zijn of in rolstoel zitten was ut een heele reis om het station op of af te komen. |
Antwoord webmaster: |
ik den kniet dat de intercity in geldermalsen gaat stoppen. er rijden in de spits al 4 treinen naar utrecht. ik denk dat dat er dan eerder 6 worden (spoorboekloos rijden) dan dat de intercity in gdm gaat stoppen (daar hebben alleen reiziger uit gdm iets aan, de intercity reizigers niet en de stoptrein reizigers uit culenborg ook niet. |
Gertjan Stamer | 17 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nieuwe overdekte loopbrug met liften is ook op 3d animatie te zien op Prorail website.Lift voor eilandperron komt tussen Kiosk en entree oude antieke loopbrug-als voorzetje is entree rioolpijptunnel omgebouwd met entree nu naar spoor 4 toe(was eerst naar Kiosk)Medio April nog geen gat in het dak voor lift cq overdekte loopbrug..men is net met het werk begonnen en er was tevens Bloesemloop aan de gang. Lift bij P&R komt aan noordzijde rioolpijptunnel,lift aan andere zijde spoor zal aan oude los-en laadperron komen,aan deze kant vh spoor wil men nieuwe huizen gaan bouwen...eerst wat gebouwen slopen en dan maar hopen dat er meer reizigers komen naar dit station,men gaat in de toekomst wel meer de treinen laten stoppen bij Kiosk/liften...behalve Arriva-treinen naar Dordrecht? Allemaal maar afwachten dus. |
floor | 12 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik vindt het het goed dat er ook aan andere mensen worden gedacht |
Antwoord webmaster: |
he? wat bedoel je? |
maarten | 25 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik kwam vandaag uit me werk
en sinds vandaag hangt er een GROOT bord met een ontwerp station geldermalsen
geen groote veranderingen te zien
hoewel me wel op viel
dat er vanaf hoofdingan ook een loopbrug is
of dat tijdelijk is of de tunnel onder het spoor dicht gaat??? geen idee
mischien heeft iemand hier meer info.
alvast dank.
Maarten. |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, maar wellicht iemand van de bezoekers. |
Gertjan Stamer | 26 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voetgangersbrug geopend op 22 November 1891,al in 1890 heeft men de perronoverkapping verlengd aan de zuidwestzijde.Voetgangerstunnel a la rioolpijp is gemaakt in 1973.Start bouw(na sloop oude)fietsenstallingen(overkapt enz)aan dorpse zijde en aan entree bij voetgangersbrug(west dus)najaar 2000 en in Februari 2001 gereed.Op 1 April 2004 sluit de Treintaxihalte alhier.NS loket gesloten per 14 Maart 2005 en blijft even zoals het is...het restaurant(koffieshop)wordt Kiosk Snacks en dus beperkt assortiment en in Juni 2006 verbouwing van loketwand tot een inloopkiosk en opent op 17 Juni 2006.Koffieshop/restaurant sluit per 15 Juni 2006 haar deuren en blijft lange tijd ongebruikt maar toch in 2007 weer vergaderruimte voor? |
Björn Lammers | 19 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Natuurlijk kunnen wij dat! De dubbeldekkers (DD-AR) zijn met de dienstregelingswijzigingen van 2 februari vrijgemaakt uit de intercity Amsterdam-Breda door de inzet van nieuwe dubbeldekkers (VIRM-4). Het vrijgemaakte Mat '64 wordt dan terzijde gesteld. De nieuwe Sprinters (SLT) rijden nog niet in de reguliere dienst, wat je ziet zijn dus proefritten of afnameproefritten. Bert Meerstad heeft gezegd dat de SLTs vanaf 25 februari in de reizigersdienst komen. In eerste instantie zal dat op Den Haag-Utrecht zijn, later gevolgd door Den Haag-Gouda Goverwelle en (Amsterdam)-Breukelen-Utrecht(-Veenendaal Centrum) en Breukelen-Rhenen. |
Antwoord webmaster: |
Kijk samen komen we er wel. dank je wel. |
maarten | 18 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
sinds 2 weken
is me opgevallen
dat er op de lijn Utrecht -tiel en Utrecht den bosch Breda
meer dubbeldekkers rijden!
Ik zelf ben er best blij mee
treinen zijn nu niet zo vol meer!!
wel 1 vraag nog
ik zie op lijn geldermalsen - Utrecht
ook wel eens de nieuwe sprinter rijden
zijn deze al in gebruik??
of rijden deze alstest en zo ja
op welke lijnen worden deze ingzet die nieuwe sprinters??
grt maarten. |
Antwoord webmaster: |
poeh, ik heb geen idee. ik zit niet zo in het materieel, ik houd me bezig met de infrastructuur. misschien dat een van de bezoekers van mijn site je verder kan helpen. |
Danny Raspe | 11 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo,
Ik heb zelf met mijn ouders en broer ongeveer 14 jaar met veel plezier gewoond, ik vind het ook super al de foto's te zien van hoe het vroeger er uitzag, ik kan me ook nog herinneren dat voor de voetgangerstunnel er een loopbrug was.
|
Antwoord webmaster: |
er is nog steeds een loopbrug aanwezig richting de p+r, of bedoel je dat er richting het dorp ook één was. heb je misschien nog foto's uit de periode dat je er woonde? er zijn al veel oud-bewoners die een bijdrage aan mijn site hebben geleverd in de vorm van foto's uit het familiealbum. dat levert vaak unieke plaatjes op. |
Riet Brugman | 6 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanavond heb ik 20 minuten moeten zoeken om het station te vinden. Nergens staan bordjes. Het P en R bord wat we tegenkwamen stond mijlenver van het staion vandaan. Een ook weer bewegwijzering naar het station. We kwamen nog iemand tegen die naar het station aan het zoeken was. Het staat ook nogal buiten de stad. |
Antwoord webmaster: |
ja het is ook meer een overstap station dan dat het nu zo handig ligt voor Geldermalsen. Dat probleem hebben wel meer stations. historisch zo gegroeid. altijd voorbereid op weg gaan dus! |
maarten | 21 aug 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Is het MISCHIEN in de toekomst om in geldermalsen
een INTERCITY te laten stoppen??
ook voor een goede overstap in Utrecht en Den Bosch??
grt.maarten. |
Antwoord webmaster: |
daar moet je toch voor bij de ns zijn. kan ik niets aan veranderen. maar waarom moeten dan alle reizigers uit en naar het zuiden in geldermalsen stoppen. zo groot is die plaats nu ook weer niet, en naar utrecht heb je al 4 treinen per uur. |
maarten | 7 apr 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Geldermalsen is een lekker groot station
maar waarom staat eigenlijk met monumentaal??
stations gebouw voor de helft leeg?
vroeger zat er een horeca keten (het buffet in)
en wat zit er op de boven verdieping?
was dat vroeger woongedeelte?
maak en één grote restauratie ruimte van!
gr.M |
Antwoord webmaster: |
vroeger zat er inderdaad een woonhuis op de bovenverdieping. het gebouw is voor de huidige maatstaven inderdaad meel te graat, maar dat komt omdat er vroeger veel meer diensten moesten worden aangeboden op een station. je had er kaartverkoop via loketten, wachtkamers (eerste, tweede en derde klas hadden vaak aparte ruimtes, omdat deftige eerste klas passagiers niet tussen het gepeupel wilde zitten) en ruimtes om bagage vervoer af te handelen. Er werkten dan ook veel meer mensen op zo'n station. Op Geldermalsen misschien wel 30 man. Bovendien woonden er ook mensen (zoals ik schreef). Als je die ruimte nu allemaal tot restaurant ombouwt heb je wel een heel groot restaurant, waar een ober enorm lange afstanden moet afleggen, maar waar waarschijnlijk toch niet heel veel meer mensen zullen gaan zitten dan er nu doen. |