Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Enschede - foto's en omschrijving op stationsweb

station Enschede

Telegrafische verkorting: Es
lijnkmjaar
Zutphen- Enschede- Gronau (grens)53,471866
Geopend op 1 jul 1866

treinstation in gebruik
Provincie: overijssel

stationsgebouw I (1865-1950)Type SS nieuw type 3e klasse hoge middenrisaliet met versierde fronton, met uurwerk. Aan weerszijden een lage vleugel. Twee lage gebouwtjes opzij daarvan, verbonden door een muur architect: K.H. van Brederode
stationsgebouw II (1950)imponerend station door situering en allure. Brede bordestrappen en klassieke zuilenrijen. Deels kopstation, deels doorgangs architect: H.G.J. Schelling

adres: 

Stationsplein 33
7511PM Enschede
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
44 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Enschede

127 afbeeldingen

79 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 6 nov 2024 zijn omrand.

1890 (1)
1900 (6)
1910 (7)
1920 (1)
1930 (9)
1940 (8)
1950 (40)
1960 (5)
1970 (11)
1980 (1)
1990 (2)
2000 (7)
2010 (28)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (17)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Joke Schipper23 jul 2022
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Het verbaast mij nog steeds, dat er geen lift is. Als je slecht ter been bent en/of je komt op bus aan op het stationsplein moet je naar de zijkant lopen om via die schuine baan op he station te komen. Onbegrijpelijk dat er nog steeds aan de voorkant geen lift is.
Martijn22 jan 2019
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Enschede gaat weer worden hersteld naar de uitstraling van de jaren '50. De verbouwing uit 2000 wordt ongedaan gemaakt. De gevel aan de zuidzijde ziet er al vele jaren niet uit, nadat de natuursteen platen van de verbouwing onveilig bleken. [http]enschede.1twente.nl/station-enschede-krijgt-zijn-%E2%80%98stoere%E2%80%99-gezicht-uit-1950-terug/content/item?1117785
Klaus Hasselberg, D-Gelsenkirchen23 aug 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik was onlangs op station Enschede, maar kwam met mijn Eurosleutel [heb MS] niet terecht. Kan dat - of hoort Enschede gewoon niet bij Europa (lach) ? (Ben "HobbyHollander" en kan me wel redden in jullie taal - en compliment met de rekengrap ...)
Antwoord webmaster:
Complementen voor je nederlands, maar ik weet niet wat een eurosleutel is.
vvdh27 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Laatste nieuws (tc Tubantia-27/11-'12) In de zomer van 2013 vernieuwt ProRail het spoor van station Enschede. Er komt meer ruimte voor de treinen en de kans op vertraging neemt af. Vanwege de werkzaamheden is station Enschede van 6 juli tot 18 augustus 2013 gesloten voor treinverkeer. De werkzaamheden worden in de zomerperiode uitgevoerd, omdat dan minder reizigers gebruik maken van de trein.
Hans1 uit Enschede21 sep 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Inmiddels is het zeker dat de tunnel van het station naar de Hengelosestraat niet wordt aangelegd. Ook is het nu zeker dat pas in 2013 wordt begonnen met de herinrichting van het complete emplacement.
Hans1 uit Enschede20 sep 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens de allernieuwste plannen gaan de plannen om een tunnel te maken vanaf het station naar de Hengelosestraat niet door! Bij de flat "de Eendracht" zijn ze hier enorm blij mee! Verder is het herinrichten van het emplacement nu gepland voor 2013 en dan gaat er voor de reizigers de loopafstand van de sporen 1 en 2 naar de duitse trein er inderdaad niet veel veranderen als de duitse trein - net als vroeger - vanaf spoor 4 (bijna bij de overweg) gaat vertrekken.
clemens vaanholt18 feb 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
zijn er ng bouwtekenigen van het oude station. ik wilde deze in een 3D programa proberen na te bouwen. kan mij imand hieraan helpen???
Antwoord webmaster:
voor bouwtekeningen kun je waarschijnlijk wel terech tbij Het Utrechts Archief
Josbert Lonnee24 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
De trap op het talud naar het oude station ligt er anno 2012 nog steeds. Zie hier.
Antwoord webmaster:
Leuk om te zien dat die trap zolang is blijven bestaan. dat wist ik niet. dank voor de tip.

Ook leuk om te zien als je uitzoomt van die plek dat het station helemaal niet ver is verschoven, want de punt van het perron raakt aan de plek waar het oude station staat. waarschijnlijk is dat deel van het perron gewoon hergebruikt?

Hans1 uit Enschede11 dec 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het is nog lang niet zeker dat de DB diesels komen/vertrekken van spoor 4. Dit voorstel stuit namelijk op veel problemen, zoals onder andere de financin!
Antwoord webmaster:
De opmerkingen van arjann lopen welmeens meer op de zaken vooruit, dank voor de opheldering.
arjan krabbenbos13 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station ondergaat binnenkort een opknapbeurt dat begint rond 2012. De diesels (allen DB vanaf december 2010) van/naar Duitsland zullen om praktische redenen voor overstappende reizgers van spoor verwisselen. Komen/vertrekken ze nu nog aan het nieuwgebouwde perron naast het stadskantoor ( sinds de heropening van de lijn van/naar Gronau( in november 2001), straks wordt het vertrek/aankomstpunt het naastgelegen perron. Van dit perron komen en vertrekken thans de IC's naar Hengelo- Amersfoort en verder, deze gaan dan op de kopsporen eindigen net zoals de stopper naar/van Hengelo-Almelo-Zwolle vv. Het dan verlaten Gronau-perron zal dan worden gebruikt als calimiteiten/opstelspoor voor niet dienstdoende treinstellen.Ook krijgt de stationsomgeving een opknapbeurt, zodat het er weer aantrekkelijk uitziet voor vele jaren.
Antwoord webmaster:
hmmm, is er nu niemand die net als ik denkt dat de loopafstand voor doorgaande reizigers naar gronau er niet korter op wordt wanneer de treinen uit het westen op de kopsporen eindigen? bovendien wordt de loopafstand voor alle aankomende reizigers er langer op! Beetje weggegooid geld lijkt mij, en om daarvoor nu het station 6 weken buitendienst te stellen.
Gertjan Stamer26 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Niet alle veranderingen zijn verbeteringen-Cafe T sluit in Juni voorgoed en wordt omgebouwd tot Albert Heyn To Go...dus geen zitplaatsen meer bij het raam,geen toiletten meer,geen snacks,geen kleine maaltijden en nog wat meer.Station Enschede heeft nu nog maar 2 erbarmerlijke vieze WC's aan spoor 4.Qua horeca gaat het station er iets op vooruit maar qua voorzieningen(WC's,zitruimte)gaat het er flink op achteruit!
Gertjan Stamer8 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds zomer 2009 stond ruimte Free Record Shop erg leeg te wezen-in Mei 2010 is Donar Company er in gevestigd.
Antwoord webmaster:
Döner company bedoel je wellicht? die van de broodjes buitenlands vlees?
Addie 3 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kan ik met een fiets van het perron af komen als ik met de trein uit Utrecht kom?
Antwoord webmaster:
vast wel, als er geen lift is zijn er wel van die metalen beugels langs de trappen. je kunt op de plattegrond kijken of er een lift is, ik weet het verder ook niet precies.
Gertjan Stamer2 nov 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Al sinds vinylheugenis kom ik in Enschede en al tientallen jaren eerder op bezoekjes bij vrienden van de familie,vanaf 1999 bijgehouden wat er allemaal met het stationsgebouw is gebeurt-in 1999 start bouw van het Stadskantoor aan het tegenwoordige spoor m5 met zijperron,ook in 1999 start verbouwing stationsgebouw;het restaurant sluit als eerste haar deuren en het NS loket volgt en op plein voorzijde gele portacabin met loketfunctie alsmede zeer klein restaurant(je).In 2000 wordt het oostelijk deel vml restaurant de Bruna,het centrale deel restaurant volledig gesloopt en nieuwe entree met nieuwe trappartij en Cafe T vult het westelijk deel met automatiek en zitgelegenheid en WC's(nog steeds op oude plek!)De oude locatie Bruna wordt Free Record Shop(die er zomer 2009 weer vertrekt!),het oude NS loket wordt Burger King en nieuwe NS loket nu aan de oostzijde.Het GWK blijft op oude locatie.De Vuurwerkramp van 13 Mei 2000 geeft wat glasschade op dit station...op 17 Mei 2000 ivm herdenking vuurwerkramp dmv gratis koplopertreinen Enschede-Hengelo vv. November 2000 is verbouwing klaar en ook Rijwielshop is aangepast,kleine trap aan zuidzijde is gesloopt.Officeiel heropening op 14 September 2000 door ene R.van Engelen en burgemeester Mans. Oostvleugel stationsgebouw zou een AH to go worden maar wordt dus kantoren enz.De spoorlijn naar Gronau wordt weer in gebruik genomen en begin 2001(1 Mei 2001)opening nieuwe Stadskantoor en al gestart met zijperron tbv Duitse treinen...spoor 5 genaamd.Op 23 November 2003 gaat de dieseltrein naar Gronau rijden en opvallend is het onderbreken van spoor aan westzijde dmv stuk eruit/stootjuk.Ook verdwijnt het doorgaande spoor 4 en wordt met stootjuk afgesloten,wel aanwezig in overweg!Spoor 5 gaat met lichte bocht verder oostwaarts.In zomer van 2005 sluit Kiosk(rechts naast de entree vanaf de perrons)en wordt automatiek.Fietsen staan er hier zat,breek Uw nek voorzichtig en de Gemeente Enschede en ProRail bouwen vanaf begin 2009 zeer fraai ogende vrije fietsenstalling aan de westzijde en dus vlak bij het busplein,met ruim overstekende luifel en met een verdieping en achterzijde is een fraaie glazen wand die aan dienstpad grenst cq spoor 1.Het verlicht een beetje de overlast van fietsen.Open vanaf September 2009.
Frido van Orden12 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station van Enschede lag tot de oorlog een paar honderd meter westelijker, ongeveer t.h.v. het begin van het Volkspark. Na de verwoesting in de oorlog is het station meer richting het centrum verplaatst. De oorspronkelijke locatie verklaart ook het bestaan van de stopplaats Hengeloschestraat. Het huidige station eindigt aan de oostzijde precies bij de overweg in de Hengelosestraat.
Antwoord webmaster:
inderdaad, met de huidige locatie zou dat niet echt logisch zijn geweest. ik wist het wel, maar het stond nog niet op mijn site, dank voor de aanvulling in deze. volgens mij viel de verwoesting van het station in de oorlog nogal mee? ik heb foto's van na de oorlog staan waarin het station nauwelijks beschadigd is, of klopt dat niet? ik denk dat het station vooral vernieuwd is om het verder richting centrum te kunnen verplaatsen.
milco12 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
da s zeker raar en dom van ze. hebben zeker die duitsers geregeld. tis namelijk een duitse lijn, enschede-gronau en verder
Antwoord webmaster:
in de nieuwe dienstregeling valt het trouwens wel mee.
milco11 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
de trein van enschede naar duitsland heeft bij gronau in duitsland maarliefst 14 min. pauze.
Antwoord webmaster:
inderdaad, beetje dom, dan kan ie in enschede beter wachten op de intercity aansluiting die hij net mist (dat was vroeger tenminste zo)

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (9)
Vertrekstaat 1891 (9)
Vertrekstaat 1911 (17)
Vertrekstaat 1929 (71)
Vertrekstaat 1940 (18)
Vertrekstaat 1957 (63)
Vertrekstaat 1971 (96)
Personeel op dit station

Nieuws

Betonnen rijkdom langs Twents spoor : Stations Almelo De Riet, Enschede en Hengelo op monumentenlijst NS (15 jan 2009)
Nieuwe dienstregeling NS gaat in (14 dec 2008)
De kaartjesautomaat is al maanden kapot, er is niemand die hem maakt (12 aug 2008)
NS presenteert Spoorboekje 2008 (14 feb 2007)
Wat er verandert voor de treinforens uit Kampen (6 sep 2006)

Ouder nieuws over Enschede

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 135)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 122)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 68)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 26, 39-42)

Stations in de omgeving

Enschede Noord (300 m)
Oldenzaalschestraat (800 m)
Roomweg (1 km)
Enschede Zuid (1,3 km)
Hengeloschestraat (2 km)
Esmark (2,4 km)
Enschede de Eschmarke (2,6 km)
Lonneker (3,3 km)
Enschede Kennispark (3,4 km)
Usselo (4,1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/enschede