Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Beijnes - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats Beijnes

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-holland

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,3 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Beijnes

3 afbeeldingen

1960 (1)

Halte met eenvoudig perron zonder abri ten dienste van personeelsleden van Beijnes. Opening en sluiting onbekend, waarschijnlijk in de jaren 50 - 60. Niet in de dienstregeling vermeld.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (13)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Dolf Middelhoff14 mrt 2022
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Ik zoek gegevens over 2 salonrijtuigen die bij Beijnes zijn gebouwd rond de eeuwwisseling naar 1900: het statierijtuig voor de Gouverneur-Generaal in (het toenmalig) Nederlands-Indi� en een statierijtuig voor Koning Willem III (?). Van beide zouden de plafonds zijn gedecoreerd door de Haarlemse (kerk)schilder Frans Loots.
Rene Mathot11 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station van Beijnes in Beverwijk stelde niet veel voor. Het bestond uit 2 perrons, links en rechts van het spoor, in de lengte richting verschoven van elkaar met in het midden een overpad naar de zijingang van de Beijnesfabriek. Er stopte alleen treinen voor het personeel van Beijnes uit Haarlem. Een in de ochtendspits en een in de avondspits. Het station of liever halte (want meer was het niet) is in gebruik geweest van eind 1950 tot begin 1963. Wil je meer weten over de geschiedenis van Beijnes in Haarlem en Beverwijk kijk dan even op www.renemathot.nl
jan baas27 jul 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
wie weet nog iets over die oude tramstellen die ik naar Beverwijk bracht om te worden omgebouwd tot pekelwagen
Antwoord webmaster:
ik niet, weet niet over trams, mijn site gaat over treinstations, maar misschien een van de overige bezoekers.
hr.A.IJskes31 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb zelf enkele jaren bij Beijnes mogen werken, dus zowel Haarlem en Beverwijk. Vanuit Zaandam,waar ik woonde,ging ik met de trein naar Haarlem en stapte toen over op de Beijnes-trein. Dus er was zeker een stopplaats bij Beijnes in Beverwijk.
Antwoord webmaster:
dank voor de toelichting
J.L.Baas31 aug 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik heb in de jaren 1950 -1955 voor de gemeente vervoerbedrijf Amsterdam oude tram stellen naar de fabriek in Beverwijk gebracht (op de dieplader) om te worden omgebouwd tot "pekelwagen" Ik heb daarvan nog foto, s, ook hebben wij oude tramstellen weg gebracht om als tuinhuis te worden gebruikt, de naam van ons int Transportbedrijf was D.P.de Rond Amsterdam Andere klanten waren Werkspoor, Fokker, KLM en Stork J.L.Baas - Heiloo
Antwoord webmaster:
mijn hobby richt zich niet op materieel, en zeker geen trams, dus ik kan niets met dat soort foto's.
GA vd Hoeve10 mrt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De blauwe getrokken rijtuigen die in 1955 in dienst zijn genomen zijn door Beijnes Beverwijk gebouwd. De deuren moesten nog door de hc een voor een handmatig worden gesloten.Lees verder, Beijnes had geen opvolger? Lag samen met een zoon van beijnes in 1956 in Kampen in de Mil dienst.
Gertjan Stamer31 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Perrons lagen in bajonetligging,zie ook foto 1 en tussen het overpad en overweg St.Aagtendijk lag het zijperron (foto 3),en zijperron tussen overpad en station Beverwijk lag dus zuidwaarts(zie foto 2).Het is nog een beetje te zien anno 2010 waar perrons waren,de sokkels van de bovenleidingportalen laten het zien. Foto's 1 en 2 staan trouwens ook in het kloke fotoboek van dhr LJP Albers-Met de trein door Nederland 1947-1986 uit 2008.
Peter4 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Bijnes was er voor de medewerkers van Beijnes werkplaats. Ik meen dat het een onderdeel was van de werkplaats Haarlem. Momenteel is op die locatie het Marlo terrein. Vanaf dat terrein was een spoor over de spoorsingel naar het rangeerspoor.
Rene uit Beverwijk10 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De gebouwen van de oude Beijnesfabriek staan er nog wel. Ze zijn wel verbouwd maar de oude gebouwen zijn nog duidelijk te herkennen. Er zijn in de oude gebouwen een filiaal van de Praksis en van de Deka Markt gevestigd. Toen de ombouw van de fabriek naar de winkels begon is een groot stenen ornament van de Beijnesfabriek met o.a. een afbeelding van Mat'46 van de buitenmuur verwijderd. Gelukkig is dit prachtige ornament bewaard gebleven. Na jaren opslag bij Corus (Hoogovens) is het in 2007 als monument geplaatst bij de ingang van het station van de Corus stoomclub in Velsen-Noord.
Coen Niesten12 aug 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens mij is er in de zestiger jaren ook een perron geweest. Toen de Hoogovens de Beijnesterrein overgenomen had bouwde ze op het terrein ook verblijven voor gastarbeiders. Het perron diende voor de gastarbeiders om naar de Hoogovens te kunnen komen. Er stopte daar dan ook een (speciale?) trein.
Frank de Kruijf19 feb 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
In mijn gedachten zie ik nog prachtige rijtuigen op opleggers door "onze Beyneslaan" rijden. Ik woonde toen op Nr45. En dit moet ongeveer in 1960 zijn geweest... Er was wel degelijk een perron (!) maar ik heb er nooit een trein zien stoppen.
Pieter Eelman Czn.8 dec 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Omdat de fabriek Beijnes in het begin van de vijftiger jaren van de 20-ste eeuw van Haarlem naar Beverwijk werd verplaatst heeft men in Beverwijk ( ten noorden van station Beverwijk) een peron aangelegd. Veel medewerkers van Beijnes die nog in Haarlem woonden kwamen met de trein.
Huub6 nov 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nadat Beijnes was weg gegaan uit Haarlem(1858 -1950), is deze neer gestreken te Beverwijk. daar was van 1950 tot 1957 een spoor aansluiting naar de rijtuigenfabriek, net voorbij wachtterswoning 16. Omdat Beijnes geen opvolger had is de fabriek gesloten en zijn de gebouwen in de loop van de jaren allen gesloopt. Op die locatie is nu een industrieterrein en brandweerkazerne gekomen.

Andere bronnen zeggen weer dat er nooit een stopplaats is geweest, ook niet voor personeel. Wel zijn er nog straatnamen die naar die oude tijd verwijzen

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/beijnes