home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

station Rotterdam Hofplein - foto's en omschrijving op stationsweb

station Rotterdam Hofplein

Telegrafische verkorting: Rth
lijnkmjaar
Rotterdam hofplein- Den Haag HS0,2051908 - 2006
Geopend op 1 okt 1908
Gesloten op 2 jun 2006

treinstation buiten gebruik
Provincie: zuid-holland

stationsgebouw I (1905-1940)hoog mioddengebouw, halfcirkelvormig. Aan weerszijden een hoger eindgebouw. Eindgebouwen identiek, maar met verschillende vleugels. Ingangen in de eindgebouwen
stationsgebouw II (1956-1990)In Rotterdam kwamen sedert 1953 vier nieuwe (of vernieuwde) stations tot stand: Noord, Zuid, Hofplein en Centraal. De moeilijke situering van Hofplein werd met doortastend vernuft overwonnen: een ruime stationshal werd geplaatst vóór de spoorbaan Dor...lees verder
architect: S. van Ravesteyn

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
13 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,6 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Rotterdam Hofplein

100 afbeeldingen

71 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 29 jun 2012 zijn omrand.

1910 (2)
1920 (6)
1930 (5)
1940 (22)
1950 (10)
1960 (2)
1970 (4)
1980 (6)
1990 (10)
2000 (11)
2010 (3)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (17)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
jermaines5 jun 2022
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Hier wel eens opgestapt ergens in 2006; wat een ellende was dat toen; leek wel alsof ik in een derde wereld land was beland... Godzijdank hebben ze nu iets weten te maken van dit ellendige lijntje, maar allemachtig wat was het "toen" een grote doffe bak ellende. Schamteloos!
F.F.W. Beijerling23 jul 2020
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Hoeveel sporen lagen er onder de kap van station Rotterdam-Hofplein to 14 mei 1940?
max9 aug 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik vraag me af of er ooit nog iets mogelijk is qua treinen op de stations hofplein en bergweg.En ligt er eigenlijk nog wel rail en bovenleiding?
zappie23 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Heeft dit station als intercity station gediend?
Antwoord webmaster:
eh hoe zou dat moeten? daar rijden toch geen intercities?
BeneluxBoy30 mei 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Eigenlijk is het staton opgeheven in 2010, niet in 2006.
Antwoord webmaster:
nee hoor, vanaf 2006 reden er geen treinen meer. dat er wel randstadrail reed is niet interessant voor mij, want dan zou ik nu ook halte blijdorp moeten opnemen op mijn site en dat wil ik niet. de lijn kent sinds 2006 geen treinvervoer meer, maar is een metro geworden, en metrostations neem ik niet op mijn site op.
Nicolette18 jan 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik ben op zoek naar een foto c.q. afbeelding waarbij zowel de rijksweg A20 als het hofpleinviaduct dat hierover gaat te zien is. Kan iemand mij daaraan helpen of waar ik deze evt. kan vinden?
Antwoord webmaster:
op google maps staat het enige dat ik zelf kan vinden, misschien dat een bezoekers iets weet.
Matthijs22 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Klopt het dat Station Hofplein vroeger aan een "doorgaande" route lag, i.p.v. dat het een kopstation was? Ik kwam namelijk een foto tegen van een oude Beneluxtrein die langs dit station reed. Of was het zo dat het Station Hofplein naast het kop-perron nog een ander, separaat perron had voor doorgaande trajecten?
Antwoord webmaster:
hofplein is altijd kopstation geweest. er loopt nog steeds een andere spoorlijn onder langs, die naar dordrecht. daar is echter nooit een perron geweest.
Arjan Krabbenbos16 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het gedeelte over het "M"-gebouw hoort niet bij station Hofplein .maar bij Den Haag Centraal. Dit bouwweerk is van de baan,vanwege de hoge kosten en de crisis van de laatste tijd waarin we leven. Momenteel zijn ze de oude sporen bij de Sint Franciscusdriehoek richting Hofpleinviaduct aan het opbreken en staan de bovenleidingsportalen met de draad eraan nog overeind. Men spreekt over een mogelijk stadspark of over een nieuwe schaatsbaan of fietspad over het 102 jaar oude betonnen monument. Voor verdere info kan men het beste bij www.hofbogen.nl kijken die verder met de ontwikkelingen bezig zijn.
Antwoord webmaster:
wil je dan je berichten een beetje beter verdelen. als je op een plek over twee verschillende stations schrijft is dat nog verwarrenbd.
Arjan Krabbenbos21 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Sinds 17 augustus 2010 kan men ook rechtstreeks met de Randstadrail-metro van den haag cs via Leidschenveen-Pijnacker via de nieuwe boortunnel en station Blijdorp van/nr Rotterdam Centraal. Dit houdt tevens in dat vanaf deze datum definitief geen railverkeer is via het betonnen viadduct van/naar Rotterdam Hofplein. Dit bouwwerk wordt in de toekomst getransformeerd van spoortrace tot iets anders, waar de meningen nog over verdeeld zijn. Het M-gebouw wat gerealiseerd zal worden op het voorplein ( Koningin Julianaplein) komt er definitief NIET! Het zou de bedoeling zijn geweest om de bouw hiervan te starten per 1 juli 2010 , maar door geldkwesties en de huidige recessie is dit plan dus nu gesneuveld. Of er ooit wat anders gebouwd wordt blijft voorlopig nog in het ongewis, voorlopig wordt het weer terug verbouwd tot een stenen plein, zoals dat ook eerder het geval was.
Antwoord webmaster:
dit verhaal slaat toch meer op station hofplein dan op den haag cs. ik heb het verplaatst
Gertjan Stamer15 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zondag 15 Augustus 2010 is de laatse dag voor RET Metro's en het perron en noodkeet zal hier spoedig verdwijnen en zo ook trappartijen.Definitief gesloten dus,metro's gaan na Kleiweg nieuwe rout rijden en laten Hofpleinviaduct voor wat het is...een verlaten monument wat een andere toekomst tegemoet gaat.Kijk voor grote oude foto's eens van stationsgebouw aan buitenzijde betonviaduct aan oostzijde(straat heet Karshoek),sowieso is het de moeite waard om dit bijzondere betonviaduct naderr te bekijken...wordt dus NIET gesloopt!!!
Gertjan Stamer5 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Net even website van de Hofbogen bekeken nadat ik een rood getinte tribune zag staan bovenop de weggeroestte rails,ook grote schijnwerpers op de nog overgebleven perronkap....www.hofbogen.nl is het bekijken zeer waard-wat men nu doet ONDER het perron,schhonmaken/herinrichten...ben benieuwd wat er na 16 Augustus gaat gebeuren met rail,perron(s)en overkapping.
Arjan Krabbenbos21 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op 16 augustus 2010 opent men de nieuwe Lightrailverbinding tussen Den Haag via Pijnacker naar Rotterdam Centraal en vv. Dit nieuwe deel van de metroverbinding Randstadrail gaat dan rijden door de pas geboorde tunnel van/naar Rotterdam Centraal via het diepstgelegen station (30 m) Blijdorp naar van Melanchtonweg waar aan/afgetakt wordt op de voormalige Hofpleinspoorlijn. Dit betekent tevens het einde van het 102 jaar oude spoorwegviaduct en station Hofplein, wat thans eigenlijk meer een bouwval is. Er wordt weer een stukje spoorweggeschiedenis geschreven. Dus nog even kan men van het laatste Rotterdamse Luchtspoor genieten, dus wees er snel bij. 15 augustus 2010 komt steeds dichter bij...........
Gertjan Stamer26 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
RandstadRailmetrostellen staan nu bij Grafisch Lyceum-gebouw op viaduct te wachten,perron is een betonplatenperron en aan de ene kant is nog de oude opgang tot eilandperron te beklimmen en aan overzijde weg is een nieuwe kleine trap gemaakt.Betonperron ligt deels over het 2 verroestte spoor,zo ook entree bij oude opgang(met die witte ,,hoed")Kilometereringbordjes van NS zijn vervangen door die van de RET.Eilandperron is ontdaan van alle attributen zoals prullenbakken,vertrekstaten,naamborden enz en afgezet met sterk hekwerk.Kijkend en mijmerend over die tijd van weleer zien we nog sterk overgroeid betonplatform,verroestte rails en op straatniveau zijn de bogen leeg gemaakt nabij de spoortunnel...ook nog te zien zijn de heipalen tussen wand spoortunnel en einde betonviaduct/einde Hofpleinlijn-erg opvallend en ooit was men van plan om hier toch weer iets te bouwen.Troosteloos eindpunt t/m December 2010?...of misschien eerder definitief dicht ivm indiensttreden van de lijn Kleiweg-CS.
Arjan Krabbenbos2 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het vroegere NS-station wat sinds september 2006 eind/beginpunt van de Erasmus-Randstadrail is, verdwijnd eind 2009. Dan wordt de boortunnel opengesteld bij Rotterdam Centraal en wordt dit station voor een jaar begin/eindpunt, omdat vanaf midden 2010 de Randstadrail door gaat rijden via de huidige metrobaan tot in het station Slinge in Rotterdam-Zuid. Het Hofpleinviaduct willen ze na verwijdering van sporen en bovenleiding omvormen tot park, woningbouwlocatie of fiets -en wandelpad. Maar wat het werkelijk zal worden is nu niet definitief.
Roel12 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jammer van het stationsgebouw, zonde dat het weg is.
seinhuis8 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Deze station is niet gesloten. Op het zelfde plek waar eerst treinen stopte, stopt nu Randstadrail. Dit geld trouwens voor alle stations op de Hofpleinlijn en Zoetermeerstadslijn.
Antwoord webmaster:
ja dat klopt, maar mijn site gaat over spoorwegen en niet over trams. ik ga geen tramstations beschrijven, daarom staat dit station op gesloten.
Marco8 jan 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Citaat Wichor: "Ja dat klopt, maar mijn site gaat over spoorwegen en niet over trams. ik ga geen tramstations beschrijven, daarom staat dit station op gesloten." Volledig mee eens. Het beschrijven van alle (voormalige) tramstations in Nederland zou Wichor nog een extra dagtaak opleveren. Zoiets lijkt me meer iets voor een tramspecialist. Laten we ons hier focussen op treinstations, stopplaatsen en haltes. Dat is al omvangrijk genoeg. En als iemand alle wachterswoningen langs de spoorlijnen wil gaan inventariseren: dappere queeste! Daar wil ik wel over meedenken. Om dit alllemaal op één website te doen is simpelweg teveel werk. Hulde aan Wichor voor het werk dat hij tot nu toe op stationsweb verricht heeft!

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1911 (55)
Vertrekstaat 1929 (73)
Vertrekstaat 1940 (45)
Vertrekstaat 1957 (71)
Vertrekstaat 1971 (39)
Personeel op dit station

Nieuws

Toch al treinen tot Pijnacker (9 aug 2006)
De Hofpleinlijn zal als metro de honderd halen (17 mei 2006)
Groots afscheid Hofpleinlijn (19 mei 2006)

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 141)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 126)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 292)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 32, 71)

Stations in de omgeving

Rotterdam Bergweg (1,1 km)
Rotterdam Blaak (1,1 km)
Rotterdam Centraal (1,3 km)
Rotterdam Noord (1,7 km)
Rotterdam Maas (2,1 km)
Fijenoord (2,3 km)
Rotterdam Boerengat (2,4 km)
Rotterdam Kleiweg (2,4 km)
Terbregseweg (2,5 km)
Beukelsdijk (2,5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/rotterdamhofplein