home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

stopplaats Moordrecht - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats Moordrecht

Telegrafische verkorting: Md
lijnkmjaar
Utrecht- Rotterdam371855
Geopend op30 jul 1855
Gesloten op15 mei 1935

treinstation buiten gebruik
Provincie: zuid-holland

stationsgebouw I (1862-1962)eenvoudig gebouwtje met woonruimten en lokalen voor stationsdienst

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
6 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Moordrecht

9 afbeeldingen

9 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 okt 2020 zijn omrand.

1900 (2)
1910 (1)
1920 (1)
1950 (2)
1960 (3)

Mogelijk heropend, te koppelen aan de MIddelweg, waar deze met een overweg de spoorlijn kruist. Deze wordt daarbij vervangen door een onderdoorgang.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (9)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Kim Witte3 okt 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Waarom is dit station gesloten? De trein rijdt daar nog steeds, waarom sluiten? Mensen maakten er gebruik van, denk ik?
Huib van Dam23 jul 2021
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Op de laatste foto's uit 1960 de situatie voor de sloop zomer-herfst 1962. De laatste herinneringen aan mijn geboortehuis zijn de foto's van de woningen tegen het stationsgebouw. (Opmerkingen plaatsen bij foto's helaas niet mogelijk, er verschijnt een foutmelding)
Huib van Dam3 okt 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
De bedoelde uitspanning, inderdaad de voorganger van de "Pleisterplaats", lag vlak naast de oude oprit van de A20. De aangetroffen funderingen waren de restanten van de gesloopte woningen van het spoorwegpersoneel. Zie mijn reactie uit 2013.
H.Bos14 sep 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Een voorouder of ver familielid aan de kant van mijn vrouw en ook bij navraag aan diegene die er nog iets van wist, waren die opgegraven funderingen zeker niet van het voormalige station maar van een "uitspanning" neem als voorbeeld het huidige "Pleisterplaats" maar deze lag toentertijd dus aan de overzijde waar nu dus die tunnel ligt. Het was een eenvoudig gebouw zeg maar een soort koffiehuis etc. wat betreft de sloop van het station dat moet haast wel 1962 gewest zijn, ik ben zelf van 1953 en heb dikwijls begin jaren zestig bij die oude gebouwen rondgekeken samen met mijn vader als mijn geheugen mij niet in de steek laat. Met vriendelijke groet, H.Bos
Huib van Dam8 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
De aangetroffen funderingen waren van de in 1962 gesloopte spoorwoningen en de, een aantal jaren eerder gesloopte, woning van de ploegbaas, de heer Duiverman. Het stationsgebouw stond aan de andere zijde van de overweg (richting Moordrecht Aansluiting) dus de aangetroffen funderingen kunnen niet van het voormalige stationsgebouw zijn, zoals hier en daar werd beweer. In een van de NS-woningen ben ik geboren en heb daar tot in het jaar 1962 gewoond.
J-W Kraaijeveld26 jul 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Recentelijk graafwerkzaamheden uitgevoerd om en nabij het oude station Moordrecht. E.e.a. I.v.m aanleg tunnel onder het bestaande spoor. Tevens wordt binnenkort een stuk van de bestaande kistdam verwijderd voor deze tunnel. Tijdens graafwerk diverse oude funderingen aangetroffen en verwijderd.
Richard de Bruijn2 mrt 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Naar aanleiding van de vraag van Willem Hardijzer: Volgens het handboek voor spoorwegtechniek zijn twee rijen damplanken, dik 15 cm, lang van 8 - 18 meter ingeheid die tot 2m in de vaste laag reiken.
Antwoord webmaster:
als je de link beantwoord deze vraag had gebruikt, had hij het bericht meteen gerkegen. of heb je hem ook gemaild? als je op zijn naam klikt dan krijg je zijn mailaadres.
WA Hardijzer9 dec 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Weet u ook wanneer en hoe diep de dam want van de spoorbaan is gemaakt.Ik heb al op verschillende plaatsen gevraagd maar men kan mij geen antwoord geven.
Antwoord webmaster:
Geen idee. Weet niet if je dat nog egens terug kunt vinden. Probeer het eens vua Het Utrechts Archief. Zij hebben de oude ns archieven in huis.
Heimen Stoffels25 dec 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Volgens de heer D. van Dam bij de foto uit 1950 is het station pas in 1962 gesloopt en dus niet in 1950. Of bedoelde hij alleen het station zelf en is het stationsgebouw wél in 1950 gesloopt zonder de rest van het station?
Antwoord webmaster:
je hebt helemaal gelijk. in het verleden heb ik niet altijd adequaat gereageerd op informatie die door anderen aan mijn site is toegevoegd. ik heb de sloopdatum nu op 1962 gezet. het gebouw heeft er precies 100 jaar gestaan dus.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (14)
Vertrekstaat 1929 (15)
Personeel op dit station

Nieuws

OPHEFFING STOPPLAATSEN NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN. (9 mei 1933)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 69)

Stations in de omgeving

Zuidplaspolder (2 km)
Zevenhuizen- Moerkapelle (4,3 km)
Nieuwerkerk (4,3 km)
Gouda (4,3 km)
Nieuwerkerk aan den IJssel (4,5 km)
Waddinxveen (5 km)
Waddinxveen Noord (6,2 km)
Ouderkerk (6,2 km)
Gouda Karnemelksloot (6,3 km)
Gouda Goverwelle (6,5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/moordrecht