lijn | km | jaar |
---|---|---|
Hoorn- Medemblik | 20 | 1887 - 1941 |
Geopend op | 3 nov 1887 |
Gesloten op | 5 jan 1941 |
treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-holland
stationsgebouw (1886) | praktisch identiek met Neede etc. |
adres: |
Dam Medemblik |
kaartje van de omgeving |
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Medemblik
1900 (1) |
1910 (1) |
1920 (1) |
1940 (1) |
1960 (3) |
1970 (1) |
1980 (1) |
1990 (1) |
2000 (19) |
2010 (9) |
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Rein Korthof | 6 dec 2018 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast | |
Het sporenplan van station Medemblik wordt vanaf begin december 2018 gewijzigd. De perrons worden in oostelijke richting verlengd en naast het bestaande kopspoor wordt een nieuw spoor gelegd. Het vroegere ?Lagendijkspoor?aan de westzijde wordt verlengd en met het straatspoor naar de goederenloods verbonden. Zie www.stoomtram.nl | ||
E.J.Jonker | 11 jul 2013 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Een recentelijk overleden vriend,een echte trein fanaat,wilde dat zijn verzameling spoorboeken en parafernalia gegeven wordt aan het winkeltje op het station van Medemblik.Hij heeft de treinreis Hoorn-Medemblik herhaaldelijk gemaakt en was kennelijk geimponeerd door de aangeboden artikelen.Ik weet niet of het nog bestaat maar de weduwe heeft mij gevraagd om een telefoonnummer.Wellicht kunt u mij helpen?De verzameling betreft niet alleen het station Medemblik,althans dat denk ik. Met vriendlijke groet E.J.Jonker.Akersloot | ||
Antwoord webmaster: | ||
Heb ik niet, maar als je de site van het museumspoor bekjkt kun je vas wel iets vinden, de lnk staat vast wel op deze pagna. | ||
jaap hoek | 16 feb 2013 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Bent u in het bezit van een foto van de Dam in Medemblik rond 1800 ? Ik zou daar graag een copie van willen hebben mocht u daarvan in het bezit zijn voor een te maken boek. Alvast bedankt voor uw aandacht. Vriendelijke groet Jaap Hoek (oud Medemblikker) | ||
Antwoord webmaster: | ||
toen stond het station er nog niet, dus voor mij niet interessant, ik vezamel alleen stationsfoto's. bovendien ben ik er vrij zeker van dat er geen foto's van de dam uit 1800 zijn. fotografie was toen nogniet uitgevonden namelijk. dat kwam pas in de tweede halft van de 19e eeuw. | ||
Han Lefering | 18 dec 2010 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Op 16 januari 1936 werd de heer Rikkert, stationschef 2e klasse te Medemblik gepensionneerd. | ||
Roel | 6 feb 2008 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
het station is van binnen en buiten erg mooi geworden, mooie wachtkamer en tentoonstelling. Ze hebben er zeker wat moois van gemaakt. | ||
Wouter Adriaanse | 8 dec 2006 | |
Reageer op deze vraag/ opmerking | ||
Restauratie station Medemblik gestart!Restauratiebouwbedrijf Koninklijke Woudenberg is vanuit de vestiging Medemblik op 4 december 2006 begonnen met de restauratie van het stationsgebouw te Medemblik. Na vele jaren in een slechte staat te hebben verkeerd, zal dit provinciale monument en grootste gebouw uit de collectie van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik nu kunnen worden hersteld. De restauratie is financieel mogelijk gemaakt door doelsubsidies en bijdragen van de provincie Noord-Holland, de gemeente Medemblik en het Nationaal Restauratiefonds. Vanaf 2008 zal het stationsgebouw zijn centrale functie in de Radboud-stad opnieuw kunnen gaan innemen.MiddelenVoor de restauratie van het stationsgebouw door de aannemer zijn de volgende financiële middelen beschikbaar gesteld aan de Stichting Beheer Museumstoomtram (de eigenaar van het pand):
Kanjerregeling provincie Noord-Holland . . . € 162.500,- De bijdrage in het kader van de Kanjerregeling en de hypotheek tegen gunstige voorwaarden van het Nationaal Restauratiefonds zijn mogelijk dankzij de monumentenstatus van het gebouw. GeschiedenisHet pand werd in 1887 gebouwd met de opening van de lokaalspoorweg Hoorn-Medemblik. Het voorname stationsgebouw neemt een opvallende plaats in in Medemblik, tussen binnenstad en IJsselmeer. Het bleef tot en met 1936 voor het reizigersvervoer in gebruik. Vanaf 1968 werd het door de Museumstoomtram gebruikt, maar in de laatste decennia ging de staat van het pand steeds verder achteruit. Reden waarom een restauratieplan moest worden opgesteld, waarin zowel de binnen- als de buitenzijde van het pand en de (dienst)woning erboven zijn betrokken. Het pand is sinds 2001 eigendom van het Museum.ToekomstHet gerestaureerde pand krijgt vanzelfsprekend zijn historische functie als stationsgebouw terug, inclusief wachtkamers, kantoor van de stationschef en goederenloods. Op de bovenverdieping komt een woning en bij de goederenloods een verblijf voor de buschauffeurs van Connexxion. De loods zal door de Museumstoomtram als tentoonstellingsruimte worden ingericht.De uitvoering van het project is van groot belang voor de Museumstoomtram. Ondanks de financiële zorgen rond de exploitatie kan het Museum zich dankzij de externe financiering van dit project blijven ontwikkelen. Een gerestaureerd stationsgebouw aan het eindpunt, of liever gezegd het tweede beginpunt van het Museum heeft een belangrijke toegevoegde waarde. Niet alleen voor de bezoekers van het Museum, maar zeker ook voor de stad Medemblik. Via de website www.museumstoomtram.nl kunt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rond de restauratie van station Medemblik. |