Dit station werd voor reizigers gesloten op 18-5-1952 (toen alleen nog in gebruik voor busvervoer), op de dag dat bij km. 8.0 het nieuwe station Rheden geopend werd. Bij De Steeg lagen tot voor kort nog enkele goederensporen t.b.v. de betonfabriek De Meteoor.
Hans Ouwerkerk | 5 dec 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast |
Er staat gesloten op 18-5-1952 (toen alleen nog in gebruik voor busvervoer). Ik vermoed dat er in de tussenliggende periode (1947 - 1952) alleen bussen stopten, als vervanging van de stoptreindiensten. In 1952 werd het nieuwe station Rheden geopend en verviel het station in De Steeg. |
Heimen Stoffels | 11 jan 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast |
In de tekst staat dat het station gesloten werd in 1952 maar bovenaan staat 1947. Wat is juist? |
Thea Searles-Horstink | 16 apr 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De laatste twee fotos van 1960 zijn niet van het Station de Steeg-Rheden, zie de vijf voorgaande fotos. Hierbij valt op dat de nokhoogte van de zijvleugels lager zijn dan van het midden gedeelte. Bij station de Steeg zijn de zijvleugels en middengedeelte even hoog.
Dit was mijn geboortehuis, vandaar de interesse voor dit station. Mijn grootvader Piet Rensen, was de laatste stationschef aldaar, hoewel ten tijde van mijn geboorte (1951) het station niet meer als zodanig gebruikt werd, aangezien in Rheden een nieuw station geopend werd, waar mijn opa stationschef was tot hij met pensioen ging. De Steeg was alleen nog kantoor en woonruimte. De wachtkamers werden gebruikt door de padvinderij, en door mijn broertje, zusje en mij als speelruimte (met schommel, zandbak, etc.) Mijn grootouders hebben tot ongeveer 1960 daar gewoond, tot het station tegen de grond ging. (heel jammer). Nog een leuke aantekening: Koningin Wilhelmina, toen prinses Wilhelmina is een paar keer per trein vanaf het Loo naar de Steeg gereist om bij de IJssel te kunnen schilderen. Voor deze gelegenheid moest een trap gemaakt worden vanaf het (zij)spoor naar de oever van de IJssel. Mijn Oma heeft prinses Wilhelmina thee mogen serveren. |
Antwoord webmaster: |
het middendeel is later omhoog gebracht, dat gebeurde met heel veel stations. origineel was het middendeel even laag als de vleugels. hebben jullie misschien nog fotos van dit gebouw in jullie familiealbum die je zou kunnen inscannen voor mijn site? dat zijn vaak erg mooie en bijzondere plaatjes. |
P.R. van der Zouw | 14 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het park van de buitenplaats "Rhederoord" werd destijds door deze spoorlijn doorsneden. Als tegenprestatie werd dit station gebouwd, niet in de laatste plaats omdat de toenmalige eigenaar/bewoner van Rhederoord, Baron J.P.J.Th Brantsen burgemeester was van de Gemeente Rheden. In 1865 was er nauwelijks sprake van een dorp dus de meeste gebruikers van het station zullen de familie Brantsen en haar bezoekers zijn geweest.
Vanaf de Hoofdstraat was dit station bereikbaar middels een nieuwe weg, de Stationsweg. Deze lus vanf de Hoofdstraat bestaat nog steeds, nu bebouwd met enkele woningen. De toenmalige parkaanleg ter plaatse is nog steeds herkenbaar aan een aantal grote Platanen. |
Antwoord webmaster: |
was indertijd inderdaad wel meer gebruikelijk dat een station op verzoek van een hooggeplaatst persoon werd aangelegd op een plek die voor het algemene publiek niet zo logisch was. |