home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

station IJmuiden - foto's en omschrijving op stationsweb

station IJmuiden

Telegrafische verkorting: IJm
lijnkmjaar
Velsen- IJmuiden31883 - 1983
Santpoort Noord- IJmuiden61953 - 1983
Geopend op 1 nov 1883
Gesloten op 25 sep 1983

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw (1898-1995)asymmetrisch station. Met levendig aanzien. Achtergevel eenvoudiger. Veel toepassing houtwerk architect: Dirk Antonie Nicolaas Margadant
verbouwing 1909aan de linkerzijde een lage goederenloods

adres: 

Stationsstraat
IJmuiden
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
21 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,9 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station IJmuiden

61 afbeeldingen

50 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 6 feb 2021 zijn omrand.

1900 (5)
1910 (4)
1920 (2)
1930 (3)
1940 (3)
1960 (10)
1970 (7)
1980 (15)
1990 (6)
2000 (4)

In IJmuiden liep de lijn oorspronkelijk tot de sluizen in het Noordzeekanaal. Bedoeling was dat hier grote passagiersboten zouden afmeren. Deze voeren echter merendeels door naar Amsterdam. Om deze reden werd het spoor in 1899 verlegd naar de vissershaven. Hier werd dat jaar het uiteindelijke Hoofdstation geopend. Het visvervoer per spoor maakte sinds die tijd een enorme groei door.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (18)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Walter Kok3 aug 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Aan Wichor Bramer Hierbij stuur ik u een link naar een 3d-animatie van het oude station van IJmuiden aan de Vissershaven, misschien heeft u er iets aan. Walter Kok - Haarlem https://www.youtube.com/watch?v=tf_1u8aAbOs
David Nijenhuis3 sep 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een busbaan hoeft an-sich niet zo'n probleem te zijn. Je kunt er later nog altijd rails infrezen, als een tram een betere oplossing blijkt te zijn.
samer21 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zou het mischien mogelijk zijn om een lightrail verbinding te maken en dan door te trekken via de Geul naar het strand. Er zijn namelijk best wel reizigers van Haarlem en Amsterdam naar Ijmuiden strand omdat Zandvoort vaak druk is. Daar komt bij dat de overheid op het moment vervallen treinroutes weer in gebruik neemt als lightrail.
Antwoord webmaster:
ben je net iets te laat mee. het is net duidelijk geworden dat de oude spoorbaan verkocht is aan de gemeente en dat het een busbaan gaat worden. heb ik ergens gelezen. ik denk ook niet dat een light rail daar erg druk zou zijn. lovers kreeg de trein ook al niet aan de praat (maar die reden ook niet erg vaak natuurlijk). maar de spoorlijn loopt veel te veel langs de rand van het dorp om veel bezoekers te trekken, en doortrekken naar het strand wouden zij ook al doen, maar dat is er ook nooit van gekomen. overigens zijn er niet veel vervallen treinroutes die weer als lightrail in gebruik worden genomen hoor. wat had je in gedachten? ik kan er zo geen een opnoemen.
Rogier31 aug 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Onderstaand bericht kwam ik op internet tegen, best jammer toch? Spooraansluiting IJmuiden verdwijnt woensdag 28 juli 2010 ProRail heeft toestemming gekregen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat om de grond van de spoorlijn tussen Santpoort-Noord en IJmuiden te verkopen aan de gemeente Velsen. Dat meldt Nieuwsblad Transport. De Gemeente Velsen wil in samenwerking met de provincie Noord-Holland bussen over het traject laten rijden. Sinds eind vorige eeuw worden er al geen goederen meer vervoerd over de spoorlijn. Tussen 1996 en 1999 reed Lovers Rail met reizigerstreinen tussen Haarlem en IJmuiden. Nadat Lovers Rail in 1999 uit de spoorwereld verdween, rijden er ook geen reizigerstreinen meer naar IJmuiden. Onderzoeksbureau Ecorys heeft in 2005 nog studie gemaakt van de potentie van de spoorlijn voor het goederenvervoer. Conclusie was dat die minimaal is. Volgens de Werkgroep IJmuider Spoorlijn (WIJS), die ijvert voor behoud van de lijn, heeft de studie het potentieel niet goed in kaart gebracht en is er wel degelijk interesse uit het goederenvervoer.
Gertjan Stamer3 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zwarte dag voor stationsgebouw en spoorlijn op zaterdag 27 September 1983...de laatste dag dus.Nog voor het eind van 1983 alle bovenleiding verwijderd en de masten snel afgebrand/afgezaagd.Sluiting voor goederentreinen per zaterdag 1 Oktober 1994,in 1995 sloopt men stationsgebouw.Lovers Rail grijpt net naast stationsgebouw(toevallig net gesloopt!)met haar openingrit/tijdelijk houten perron met abri en stootjuk en grote witte feesttent op 11 Augustus 1996.Lovers maakte haar ritten bekend op 4 Mei 1996 in landelijke pers.De Kennemer StrandExpres was een feit...helaas op het feest enorm veel regen!!!De eerste particuliere spoorwegmaatschappij. Vanaf 28 Maart 1997 t/m 1 Oktober 1997 weer ritten tussen IJmuiden en Amsterdam,zo ook in 1998 en men heeft grote moeite om het financieel rond te krijgen(en andere redenen!)en men stopt per 14 September 1999 definitief-treinen terug naar Frankrijk en perron IJmuiden weer leeg.De verpaupering begint al snel,stukgegooide ramen abri,kapotte perronnaambordjes,gaten in het perron...bij mijn weten in 2003 verwijderd ivm aanleg tweebaansweg Dokweg-Stationsplein en dat nieuwe asfalt ging in Januari 2004 in gebruik.
Antwoord webmaster:
'de eerste particuliere spoorwegmaatschappij'? ik dacht dat je veel van de geschiedenis van de spoorwegen wist? nagenoeg alle maatschappijen die de spoorwegen hebben opgebouwd waren particuliere bedrijven. alleen de SS niet. De NS is trouwens ook geen staatsbedrijf meer. De eerste andere maatschappij dan de NS die reguliere binnenlandse personentreinen rijdt in Nederland sinds 1937, dat kun je zeggen.
Marco5 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er ontbreekt een tiental meter spoor op de kanaaldijk na werkzaamheden. Deze zullen wellicht nooit meer teruggeplaatst worden omdat er gewerkt wordt aan de komst van een busbaan op het oude spoor tussen Velsen-IJmuiden Oost tot even na Driehuis Westerveld. Deze snelbus krijgt dan vanuit het centrum van IJmuiden een aansluiting op het oude spoor en rijdt even na Driehuis Westerveld Santpoort binnen richting Haarlem. Als er in de toekomst al vertramd gaat worden, zal dit niet over het oude spoortracé zijn, maar zal dit de route van de snelbus, door IJmuiden volgen.
Ozden8 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Gaat er echt in een of andere vorm een trein rijden of is dit initiatief een stille dood gestorven ? Tegenwoordig staat de lijn 75 ook in de file op weg naar Haarlem, dus ik denk dat een trein weer kan wedijveren met de bus. Het autoverkeer is sinds 1983 exponentieel toegenomen.
Antwoord webmaster:
misschien, maar de trein rijdt niet echt door het centrum van ijmuiden.
Trees van Etten1 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Mijn vader was in 1945 werkzaam bij de NS op dit station, ik denk als wagenmeester. zijn er nog meer foto's uit deze tijd? Hij heette Ton of de lange
Antwoord webmaster:
alles wat ik heb staat op mijn site. heette je vader Ton de Lange, of was 'de lange' zijn bijnaam?
sabrina vander meer13 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
hallo, ik had een vraag:waarom is het station in ijmuiden eigelijk weg gehaald? Het was toch (lijkt mij)best handig om hier een station te hebben? dat lijkt mij in iedere stad wel handig. maar dat kan ook aan mij liggen. dat was mijn vraag. groetjes sabrina
Antwoord webmaster:
het lijntje naar ijmuiden was maar een heel klein spoorlijntje. het kostte dus best veel geld om daar een trein te laten rijden, want hij ging alleen naar ijmuiden, en niet zoals bij andere spoorlijnen veel verder door. in ijmuiden lag de spoorlijn niet echt handig, want hij lag nogal aan de rand van de stad. in veel gevallen was de bus veel sneller dan de trein, dus namen veel mensen de bus, ook omdat die goedkoper was, en dichter bij huis stopte.
sabrina van der meer13 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Oke bedankt dat was mijn vraag nu snap ik ook waarom het helemaal is begroeit met gras en dat somige mensen er gewoon langs fietsen om bijvoorbeeld eerder op school te komen, een soort van binnendoor weggetje. nogmaals bedankt voor deze informatie. vriendelijke groet sabrina
Daan Bakker26 mei 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
als er een trein gaat rijden. klopt Roel, ze willen het spoor achter hammerstein leggen. voor IJmuider spoort kreeg ik een mailtje van stichting Wijs. kreeg ineens mail terug (voorgaande mail niet). ik heb ze daarna nog een keer gemaild maar niks.
Roel25 mei 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als ze deze spoorlijn willen heropenen, zullen ze eerst stukken spoor opnieuw moeten aansluiten ( er missen soms gewoon hele stukken spoor) , nieuwe overwegen, nieuwe stationsdecoratie, hier en daar het spoor vernieuwen want sommigen bielzen zijn flink verrot. Ook stopt het spoor nu onder het viaduct, het stuk waar vroeger ijmuiden lag is nu een nieuwe weg aangelegd en bouwgrond. Het zal mij benieuwen wanneer die eerste trein reiden gaat..
Roel22 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als de lijn niet rendabel was , waarom hadden ze niet gewoon een paar stations gesloten.. om de 800 is er een station.. beetje overdreven.
Antwoord webmaster:
alsof de lijn daar wel rendabel van zou worden... omdat het maar zo'n kort lijntje is maken die paar stops niet echt uit voor de totale rijtijd en was het juist wel handig dat er op veel plaatsen kon worden opgestapt. een soort vroege lightrail.
Marco Blok16 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
De lokatie van het voormalig station IJmuiden is momenteel niet meer per spoor bereikbaar, omdat men de laatste paar honderd meter heeft weggehaald ivm de herinrichting van de spoordelta. Voor het overgebleven spoor (dat nog steeds tot aan de haven loopt) gloort er nu toch nog een sprankje hoop. Zie het nieuws op pagina 10 in 'De Jutter' van 14 februari jl. Zelf zag ik geen mogelijkheid om nieuws toe te voegen. www.jutter.nl
Antwoord webmaster:
bedankt voor de informatie. je kunt nieuws zelf toevoegen via de knop nieuws in het menu aan de linkerkant. daar staat boven aan de link: Voeg zelf nieuws toe
Sjaak5 okt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Toch eeuwig zonde , van dubbel spoor en bovenleiding naar enkelspoor , bovenleiding en palen verdwenen in de hoogovens en geen trein meer.. wie had dat ooit gedacht..
Roel11 jul 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Deze lijn word misschien wel geopend maar dan word op dit tracé een andere spoorlijn gemaakt voor een lightrail die dan door ijmuiden zelf heenrijd dus berijkbaar is voor alle woonwijken. Nu ligt het spoor gedeeltelijk langs het water waar weinig mensen/reizigers wonen. Het spoor word dan mogelijk gelegt via de Lange Nieuwstraat .
Jan Willem31 okt 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het streven van de Provincie Noord Holland en Prorial is dat de gehele lijn weer wordt heropend dus IJmuiden komt in de toekomst dus weer in de dienstregeling mededoor harde bezuinigen op Railinfra niet te verwachten voor 2010 maar er na.
r.25 okt 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
gaat er nou weer een trein naar IJmuiden rijden of niet???
Antwoord webmaster:
volgens mijn berichten niet, hoezo?

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1891 (14)
Vertrekstaat 1911 (24)
Vertrekstaat 1929 (42)
Vertrekstaat 1940 (16)
Vertrekstaat 1957 (40)
Personeel op dit station

Nieuws

NIEUWS UIT KENNEMERLAND. VELSEN Het 75-jarig jubilé van den spoortrein in Velsen. Evolutie in het verkeer tusschen Velsen en IJmuiden. (16 okt 1941)
Gemeenteraad Velsen akkoord met HOV trace (18 sep 2008)
Spoorbaan Santpoort- IJmuiden blijft voorlopig (14 jul 2006)
WIJS blijft ijveren voor spoorlijn naar IJmuiden (15 nov 2005)
Provinciale Staten tegen opruimen oude spoorlijn naar IJmuiden (2 dec 2005)

Ouder nieuws over IJmuiden

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 150)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 77)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 163, 236)

Stations in de omgeving

IJmuiden Casembrootstraat (1,7 km)
IJmuiden Julianakade (2,2 km)
Velsen- IJmuiden Oost (2,8 km)
Velsen Zeeweg (3 km)
Velsen Hoogovens (3,1 km)
Westerveld (3,2 km)
Westerveld rouwstation (3,4 km)
Kruidbergerweg (3,7 km)
Driehuis (4 km)
Velsen Koningsweg (4,1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/ijmuiden