home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

station Anna Paulowna - foto's en omschrijving op stationsweb

station Anna Paulowna

Telegrafische verkorting: Ana
lijnkmjaar
Amsterdam- Den Helder (Nieuwediep)12,1451865
Geopend op 20 dec 1865

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw I (1862-1971)Type SS 5e klasse Hoog middendeel met puntgevel, met aan weerszijden een korte evenhoge vleugel die aan de straatzijde iets, en aan de perronzijde sterk terug springt. Langs de bovenzijde van de puntgevels is bij so...lees verder
architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1872aanbouw van lage vleugel met zadeldak die nieuwe reizigers ingang bevat
verbouwing 1900verdieping oorspronkelijke station afgebroken, dak van vleugel doorgetrokken
stationsgebouw II (1971)Type standaard Douma standaardstationsgebouw. Baksteenschijf aan straatzijde door lokale kunstenaar. architect: C. Douma

adres: 

Stationsweg 16
1761EB Anna Paulowna
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
8 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4,5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Anna Paulowna

48 afbeeldingen

35 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 9 jan 2021 zijn omrand.

1890 (2)
1900 (3)
1920 (1)
1930 (1)
1960 (5)
1970 (4)
1990 (4)
2000 (9)
2010 (17)

Geopend als Anna Paulownapolder (Ana) km12.1. In 18-12-1865 tot 1872 in 1872 werd het Anna Paulowna en werd ook het nieuw stations gebouw in gebruik genomen. September 1971 werd het afgebroken. Anna Paulowna -2 wer op 01-10-1971 in gebruik genomen.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (9)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
F.J. Smit14 jan 2022
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Ik kan mij dit station heel goed herinneren in de jaren 1959-1961 ging ik met de trein naar dat station waar mijn opa mij opwachtte omdat ik bij hun te logeren ging in Breezand. ik weet nog goed dat er een hele rij hoge bomen stonden parallel aan het spoor naar de Molenvaart en dat er weldegelijk woningen waren en zelfs een speelgoedwinkel waar ik van mijn opa een autootje mocht uitkiezen.
Heimen Stoffels7 mei 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast
Kleine aanvulling: in het verhaal onder de fotoos staat dat het geopend werd als Anna Pauwlonapolder maar bovenaan de pagina staat niet dat het eerst zo heette zoals bij andere stations wel het geval is...
Martien Huiberts5 jan 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
I WENT TO SCHOOL IN THIS BUILDING grade two four and grade five the teacher was miss Smit grade twoo and mr Jansen grade four and five .In grade five there was made a picture for the Panorama magazine .Who has one Martien
Antwoord webmaster:
i didn't know the station was a school temporarily? how come? what years was that? after or during the war maybe?
Han Lefering14 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
De heer V. cst Ana is per 15/2 1939 geschorst wegens onregelmatigheden in het beheer van de gelden. Het vermiste bedrag is ruim 300 gulden.
Antwoord webmaster:
ik heb nog geen naam beginnend met v in mijn database bij ana staan.
Jeroen Muntjewerf24 feb 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hallo, Hierbij had ik even van aanvullingen op de huidige status van de C.Douma stations Heerhugowaard en Anna Paulowna. Anna Paulowna:2005-2007 particulier gebruik 30-10-09 tot heden in beheer van s'heerenloo Met vriendelijke groet, Jeroen Muntjewerf
Antwoord webmaster:
dank je, ik bedoelde om dit stukje even op te splitsen in heerhugowaard en annapauwolowna, maar ik doe het zelf wel even.
R. Troost15 nov 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik kwam regelmatig op dit station om naar mijn nicht te gaan en als je het trof dat je de bus miste was je niet jarig. Enige voorzieningen zijn hier niet echt te vinden en winkels al helemaal niet. Het is echt een station in the middle of nowhere.
Antwoord webmaster:
nou dat middle of nowhere valt toch nog wel mee. er staan gewoon huizen vlakbij in de buurt. je kunt niet verwachten dat er bij elk station meteen een cafe zit ofzo, maar dit is ook wel weer een beetje overdreven. visvliet (dat lag hier), dat was in de middle of nowhere. en station lage zwaluwe niet te vergeten!
Jeroen Muntjewerf20 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het bericht van de opening van het station Anna Paulowna klopt inderderdaad. Na nu blijkt had ik mij in een maand vergist, want rtv Zuiderzee berichte ook over de maand juli.
Gertjan Stamer13 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Opening half Juli volgens poster op de ramen...
Jeroen Muntjewerf10 jun 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station van Anna Paulowna heeft na jaren ten prooi te hebben gelegen aan vernielingen sinds de 1e week van juni weer een invulling gekregen. net als station Ermelo heeft Anna Paulowna nu ook een vorm van dagbestedingscentrum gekregen. Het wordt enigsinds verbouwd.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (9)
Vertrekstaat 1891 (11)
Vertrekstaat 1911 (17)
Vertrekstaat 1929 (21)
Vertrekstaat 1940 (14)
Vertrekstaat 1957 (42)
Vertrekstaat 1971 (78)
Personeel op dit station

Nieuws

Gebouw op station Anna Paulowna maandag in gebruik (27 aug 2009)
NS-station Anna Paulowna prooi van vandalen (11 dec 2006)
Negen spoorlopers gepakt op Anna Paulowna (11 jul 2005)
Vanaf t perron in Anna Paulowna zwaaien naar je bus (4 nov 2004)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 8)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 141)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 141, 121)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 57, 144, 242)

Stations in de omgeving

Breezand (2,9 km)
Oudesluis (3,7 km)
Oostpolder (3,8 km)
Koegras (6,5 km)
Den Helder Zuid (7,9 km)
Schagen (9,2 km)
Den Helder (10,4 km)
Schagerwaard (10,7 km)
Zijdewind (13,9 km)
Noord Scharwoude (16,5 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/annapaulowna