Heimen Stoffels | 12 mei 2023 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Nieuwe link (die uit het vorige bericht deed het niet meer): [http]www.martijnvanvulpen.nl/website/spoorgeschiedenis/lokaalspoorwegen/koninglijke-nederlandsche-locaalspoorweg-maatschappij/spoorlijn-apeldoorn-deventer/ |
Heimen Stoffels | 18 feb 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Inderdaad staat hier ook iets over een tijdelijke halte Deventer Rijsterborgh: [http]www.martijnvanvulpen.nl/spoorgeschiedenis/lokaalspoorwegen/94-koninglijke-nederlandsche-locaalspoorweg-maatschappij/152-spoorlijn-apeldoorn-deventer
Wellicht dus t?ch iets om op te nemen op de site? |
René Durenkamp | 15 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het Spoorwegmuseum heeft gereageerd met o.a.:
"De uitvoering van dergelijke huisjes was – ook al ging het om de kleinste exemplaren – verzorgd en degelijk. En hoewel wij serieus overwogen hebben of er een plaats en doel was voor dit gebouwtje op het museumterrein is onze conclusie dat het niet meer zinvol is om dit exemplaar te verplaatsen". Ik heb nog een ijzer in het vuur! Wie weet. |
Antwoord webmaster: |
Jammer dat ze het niet willen opnemen, vinden ze dat het te weinig origineel is?
N.B. je vergeet bij het noteren van je mailadres steeds de .nl toe te voegen. doe je dat vaker? ik heb het er zelf maar achter gezet. miscshien iets om een keer op te letten.
|
René Durenkamp | 15 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een citaat uit de mail van conservatrice Cisca Simons van het Spoorwegmuseum: Inderdaad kwam de lijn langs Twello op 21 november 1887 in dienst, namelijk met de verbinding Apeldoorn – Deventer Rijsterborg, die op 1 september van het jaar daarop werd doorgetrokken naar het HSM station van Deventer, hetwelk op 1 maart 1920 verviel door de in gebruikneming van het huidige station Deventer. De lijn was een belangrijke HSM verbinding waarvan de hoofdas was Amsterdam Oosterdok (spoedig Westerdok en daarna Centraal) – Salzbergen in Duitsland.
Misschien kunnen jullie deze info nog gebruiken. |
Antwoord webmaster: |
Deventer Rijsterborg ken ik niet. is dat een tijdelijk station geweest? Dan zou ik het ook op mijn site moeten opnemen, vergelijkbaar met Etten Vosschendaalsestraat. iemand meer info? |
René Durenkamp | 15 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In Deventer heb je aan de west zijde (paar hondert meter) van het station de Rijsterbogherpark en Rijsterborgherweg
Dit ligt bij een knooppunt van 2 sporen.
Misschien was de Schurenstraat de toegang tot dat station ?? |
René Durenkamp | 14 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb een mail met info naar het Spoorwegmuseum gestuurd maar geen reactie ontvangen.
Op de mail naar het Openluchtmuseum reageerde men als volgd: het was een historisch en spoorweg geschiedkundig interessant huisje maar ze hadden te weinig relatie met de spoorweggeschiedenis.
Vervolgens heb ik kontact opgenomen met de Oudheidkundige Kring Voorst en ze van info voorzien. Wellicht zien die mogelijkheden.
Word vervolgd. |
Antwoord webmaster: |
ik be heel benieuwd. dit huisje is volgens mij toch uniek in zijn soort en zou inderdaad behouden moeten blijven. is er iemand die weet wie de eigenaar is? |
Sjoerd Eeftens | 14 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nou ja, dat is toch wel een heel merkwaardige reactie en dan nog wel van het spoorwegmuseum. In heel Nederland hebben er een dikke drieduizend gestaan. Nu is er nog een over en dan heeft het te weinig met de historie??!
Je kunt niet alles bewaren. Maar voor iets van vier vierkante meter zou geen plek zijn??! |
Antwoord webmaster: |
je leest het verkeerd. die reactie komt niet van het spoorwegmuseum, maar van het openlchtmuseum. die hebben inderdaad weinig met het spoor te maken. het spoorwegmuseum heeft niet gereageerd. |
Sjoerd Eeftens | 23 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Meestal werden de overwegen en soms zelfs de seinen en wissels naast de wachterswoning in de open lucht bediend. Omdat door werktijdverkorting na ongeveer 1900 de diensten werden bekort, kwam er vreemd personeel ter plaatse en dat was voor het wachtersgezin in de kleine woning niet prettig. Daarom werden er op veel plaatsen wachthuisjes gebouwd met een tafel, een stoel, een lamp en een potkacheltje. Een bed paste er niet in, om begrijpelijke redenen, maar dat wil niet zeggen dat er niet gepit werd! In de nacht kon de overweg vaak dicht blijven. Wie er langs wilde, rammelde aan de spoorbomen zodat de wachter wakker werd en de bomen even bediende. Bij seinwachters (een hogere rang!) kon dit uiteraard niet; wie zich versliep werd gedegradeerd. De bedieningstoestellen bleven veelal buiten opgesteld, waar het uitzicht beter was. |
Antwoord webmaster: |
dank je, weer zo'n interessant verhaal. met deze toevoegingen wordt mijn site steeds leuker om te lezen, naast alle weetje die er ook staan. |
rene durenkamp | 23 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn dank voor de heldere uitleg Sjoerd!
Ik wil eens kijken of er mogelijkheden bestaan om een dergelijk gebouwtje te behouden.
Hij is duidelijk onder architectuur tot stand gekomen en waarschijnlijk 120 jaar oud.
Alle tips hierover zijn van harte welkom ! |
Antwoord webmaster: |
zou heel interessant zijn inderdaad. ik schat dat het het enige gebouwtje is dat er nog van over is? |
Victor | 22 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Roef Ankersmit heeft mij destijds kunnen verklaren dat deze wachtpost van Duistervoorde afkomstig is. Hij heeft ook een foto waar het bouwwerkje op te zien is. |
rene durenkamp | 22 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sjoerd,bedankt voor je snelle reactie!
Weet je ook waar dergelijke gebouwtjes voor werden gebruikt.
Stonden ze naast een seinwachterwoning? |
Sjoerd Eeftens | 21 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De vraag van Rene is erg gemakkelijk te beantwoorden. De stopplaats Duistervoorde lag bij overweg km 9.022 bij woning 5 aan de spoorweg van Apeldoorn naar Deventer. Op de post in het weiland in Olst staat die 5 ook. De perrons lagen ten noordoosten en ten zuidoosten van de overweg, ongeveer bij km 9.050. De woning 5 stond ten zuidoosten van de overweg.
De nummering van de woningen liep op met die van de kilometrering en begon dus bij woning 1 bij Apeldoorn tot woning 8 bij de IJsselbrug.
De OLDO heeft slechts drie wachterswoningen gekend, woning 1, 2 en 3. De woningen in de buurt van Olst waren veel hoger genummerd. |
Antwoord webmaster: |
dank je sjoerd, ik wist dat ik op je kon rekenen. inderdaad lagen bij olst meer woningen met 50 tallen. |
rene durenkamp | 21 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hoe is men er achter gekomen dat deze blokpost in Duistervoorde bij Twello gestaan heeft?
En niet b.v. bij de OLDO dienst gedaan heeft. |
Antwoord webmaster: |
dat weet ik niet, maar misschien kan iemand van de bezoekers hier dat verduidelijken. Jammer dat het gebouwtje in zo´n erbarmelijke staat is trouwens. |
Gertjan Stamer | 5 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kerkdorp Duistervoorde(west van Twello)had ooit aan de Molenstraat een halte. Dienstwoning is in 1971 gesloopt. |
Antwoord webmaster: |
duistevoorde ligt nu aan twello vast, dat wist ik niet. de molenstraat ligt heel dicht bij het huidige station/ |
Victor | 17 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Misschien wel goed om hier te vermelden dat deze blokpost tegenwoordig in een weiland bij Olst staat. |
Antwoord webmaster: |
dank je wel voor je vlotte reactie. |
anoniem | 16 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Noem je dit een station??? |
Antwoord webmaster: |
Nee dat noemden ze vroeger ook een stopplaats. |