Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
stopplaats Berghem - foto's en omschrijving op stationsweb

stopplaats Berghem

lijnkmjaar
Tilburg- Nijmegen44,2781881
Geopend op4 jun 1881
Gesloten op1 jan 1938

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-brabant

wachterswoning 43 (1881-1970)
stationsgebouw (1881-1970)wachterswoning 42 werd vergroot met een aanbouw en omgebouwd tot stationsgebouwtje.

adres: 

stationsstraat
Berghem
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 10 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Berghem

3 afbeeldingen

3 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 19 okt 2020 zijn omrand.

1960 (3)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (19)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Ben P. Weber11 mrt 2024
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Volgens NS Tijdtafel 2B van 1964-1965 voor goederentreinen, locomotortreinen enz. lag het toenmalige "goederenstation" Berghem bij km 45,788 (Stationsweb vermeldt km 44,278; zie verder mijn commentaar bij vm stations Rosmalen en Geffen). Volgens de informatie van Sjoerd Eeftens was dat dus de Woning 42, waaraan destijds de treindienstleiderspost was aangebouwd die nodig was voor het "inhaalspoor", dat hier beter (vanwege het toen enkelsporige baanvak) als "kruisingsspoor" kan worden aangeduid.
T. Mulders28 feb 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zijn er plannen bekend om een treinstation in Nuland te vestigen?
Antwoord webmaster:
nee niet echt.
Jeroen Arts20 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op de website van het Brabants Historisch InformatieCentrum staat een verhaaltje over het station en het bijbehorende Stationskoffiehuis.
Antwoord webmaster:
Dank je, ik heb de link hier opgenomen.
Henk Buijks21 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik denk dat de locatie van de wisselplaats zeker heeft meegespeeld. Die was er hoogstwaarschijnlijk allang, toen station Berghem-Herpen werd geopend, ca 1906, dus toen de spoorlijn al 25 jaar in bedrijf was. Inderdaad lag station Ravenstein voor Herpen redelijk dichtbij, maar Herpen en Ravenstein zijn al vanouds water en vuur. Vanuit die optiek is het goed voorstelbaar dat de Herpenaren met alle plezier voor de trein richting Berghem gingen.
Antwoord webmaster:
ik wist niet dat station berghem pas in 1906 was geopend. zijn er andere bezoekers die dat kunne bevestigen? (N.B. om mijn site goed up to date te houden verander ik dit soort gegevens niet vaak op basis van informatie van een persoon, daarom die dubbel check).
Henk Buijks21 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
ben toch nog eens in de bronnen gedoken (een tekst over de geschiedenis van Berghem), en nu zie ik waarom het jaartal 1906/1907 zo in mijn geheugen is blijven hangen. Berghem kreeg in 1881 wel een station voor reizigersvervoer, maar hoewel het gemeentebestuur deze ontwikkeling toejuichte, verlangde men op korte termijn tevens een los- en laadplaats voor goederenvervoer. In 1906 was het goederenstation een feit. Voor de landbouw en veehouderij in Berghem, Herpen, Schayk en Megen bood het “eene gereede gelegenheid om meststoffen en veevoeder per wagon aan te koopen”, aldus het gemeenteverslag van Berghem over 1910. Dus het jaartal 1881 klopt wel degelijk. Mijn excuses dus!
Antwoord webmaster:
he dat is interessant. sjoerd eeftens schreef namelijk eerder dat berghem juist op die plaats was aangelegd vanwege de losplaats, maar die is dus pas later aangelegd. dat pleit weer meer voor jouw redenatie. het behoeft dus nog verder onderzoek. mijn site gaat overigens alleen over het personenvervoer, dus de opening van de losplaats is voor mijn site niet interessant.
Sjoerd Eeftens21 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wat Henk schrijft over de stationslocatie klopt: de wisselplaats is bij de halte gelegd; niet andersom. De wisselplaats werd zelfs bij de aanleg als tijdelijk gezien. Het tracé is immers van het begin af dubbelsporig aangelegd. Het duurde alleen erg lang voor het tweede spoor er ook kwam en de wisselplaats verviel.
Antwoord webmaster:
aha, ik heb een aantal dingen door elkaar gehaald. losplaats is niet gelijk aan wisselplaats natuurlijk. goed blijven lezen wichor.
Sjoerd Eeftens21 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wacht effe hoor. Het station en het inhaalspoor (zo heet dat) dateren beide van de aanleg. En het inhaalspoor werd uiteraard bij het station gelegd. Om een bruikbaar inhaalspoor te hebben moest er voldoende afstand zitten tussen twee overwegen (minimaal 500 m in die tijd, nu wordt 750 m genomen) dus dat kon niet overal. De combinatie station/inhaalspoor komt nog steeds veel voor op enkelsporige lijnen. Dat was toen niet alleen handig voor kruisende treinen, maar er was dan toch al loketpersoneel dat dan ook de wissels en seinen kon bedienen. De losplaats te Berchem kwam later. Daarvoor moest je vaak lang en flink zeuren bij de minister. De spoorwegmaatschappij zelf was niet bijster snel geïnteresseerd maar luisterde wel naar de minister die er dan een zakje geld bij deed. De gemeente deed dat soms ook in de vorm van een om niet (gratis) ter beschikking gesteld perceel grond voor de losweg. Bij ons in Prinsenbeek (station Princenhage) wachtte men bijvoorbeeld (vergeefs) 35 jaar op een losweg.
Henk Buijks, regiohistoricus Brabants Historisch Informatie Centrum20 sep 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Herhaaldelijk kwam ik in dit forum de opmerking tegen dat dit station zo'n eind van het dorp (Berghem) verwijderd lag. Dat had alles te maken met het feit dat dit station ook het dorp Herpen moest bedienen. In zo'n geval bouw je het station dus halverwege, vlakbij de gemeentegrens!
Antwoord webmaster:
ik had begrepen dat het meer te maken had met de locatie van de wisselplaats. op die plek kwamen de treinen van beiden kanten elkaar tegen, maar deze theorie is ook wel interessant inderdaad. hoewel de afstand van herpen naar ravenstein in veel gevallen nog korter was dan naar berghem.
mathijs louter21 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
het was inderdaad een 1 april grap, ik had het al zien aankomen... Binnenkort komt echter de nieuwe Vervoers-visie van oss uit, ben benieuwd of daar wat in staat
Antwoord webmaster:
een aantal zaken klopte inderdaad niet in het bericht, maar toch is het niet zo'n vreemde gedachte een station in Berghem te openen.
jeer5 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik las afgelopen woensdag in het streekblad "De Sleutel" van Oss, dat er in Berghem het nieuwe station met de naam "Berghem Piekenhoef" gaat komen. Het station zal komen te liggen aan de Pachthoeve in Berghem, met de werkzaamheden wordt dit najaar begonnen en het is de bedoeling dat het per 1 januari 2011 in gebruik wordt genomen, aldus het bericht. Het is wel te hopen dat het geen 1 april grap was, want het was afgelopen woensdag 1 april. jeer
Antwoord webmaster:
inderdaad zijn er een aantal dingen vreemd aan dit bericht. waarom gaat het berghem piekenhoef heten als het het enige station van Berghem is. Gewoon Berghem volstaat dan, dunkt mij. Bovendien is de opening op 1 januari vreemd. Dat doen de spoorwegen nooit. Opening is met ingang van een nieuwe dienstregeling rond 15 december, of ergens halverwege rond 15 mei. maar nooit op 1 april.
marita schoenmakers vervoort25 okt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit is een erg dierbare herinnering voor mij hier ben ik geboren op 26-4-56 mijn vader was werkzaam op het station dat helaas al lang geleden werd afgebroken Marita schoenmakers Vervoort.
Antwoord webmaster:
wat leuk, een oud bewoner, wellicht heb je in je familiealbum nog oude foto's die ik kan gebruiken.
mathijslouter@msn.com7 aug 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
ik dacht altijd dat het bij de hoesenboschlaan lag.. maar het is wel logisch als het meer als inhaalspoor diende, mij lijkt het trouwens logischer in geval dat er een nieuw station komt, dat het gewoon als nieuw station komt aan tilburg<>nijmegen en niet in kader van zuiderkruis (Bibus (bus op spoor) tussen helmond oss (kijk hovnoordoostbrabant.nl) want ik denk dat er meer interesse is om naar nijmegen of den bosch te gaan dan elders.
Antwoord webmaster:
sorry ik had een foutje gemaakt in de link, nu klopt het wel.
Sjoerd Eeftens26 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station van Berghem bestond in feite uit een inhaalspoor (spoor 2) van km 45.3 tot 45.9 aan de noordzijde van de as. Het hoofdspoor lag ten zuiden van de as (spoor 1). Overigens is ook spoor 1 een tijd het inhaalspoor geweest. Er was ook nog een kort losspoor met laad- en losweg. Woning 41 stond bij de overweg bij km 44.950. Er was een overweg bij km 45.811. Rechtsvoor deze overweg stond woning 42 bij km 45.788 die vergroot is voor de stationsdienst, waarna ook nog een lage blokuitbouw is gebouwd, zichtbaar op de foto. De huidige ahob bij 45.763 doorsnijdt in feite het oude stationsgebouw. Woning 43, zichtbaar op het andere plaatje, stond rechts bij de voormalige overweg bij km 46.4 en dus 500 m voorbij het station. De op de foto zichtbare helling bij woning 43 is naar de voormalige 600 m lange enkelsporige doorlaatbrug tussen km 47.425 en 48.025 waardoorheen overtollig Maaswater terugstroomde naar de rivier. Misschien lost dit de vraag van een lezer op. Woning 43 wel laten staan hoor, want voor woningen is geen site en de foto is zo mooi!
Antwoord webmaster:
Dank je Sjoerd, ik heb je opmerking hier bij de vraag geplaatst. Bedankt voor je uitvoerige informatie. Dit lost in elk geval de vraag op, alleen bij welke weg lag het station eigenlijk? Dan kan ik het op de kaart ook nog even nakijken. wat is dan die plek langs het spoor die je vanuit de lucht nog kunt zien? stond daar ook een wachterswoning? helaas staan op google maps dan weer geen kilometreringen....
Sjoerd Eeftens26 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station stond waar de Burg. van Erplaan nu het spoor kruist. De oude overweg was die in de stationslaan/stationshoek, inmiddels niet meer te zien. Ik weet niet welke plek je bedoelt met de plek langs het spoor die je uit de lucht kunt zien en weet dus ook niet of er een woning stond. De overweg Halvemorgenstraat km 45.395 had geen wachtpost maar werd bediend vanuit het station. Een overweg westelijker is km 44.950 (wp 41), is de Hoessenboslaan. Het huis ten zuiden van het spoor nabij de overweg is geen spoorhuis. De volgende is Pachthoeve bij 44.195, wp 40 linksvoor de overweg. Nabij ligt het onderstation aan de zuidzijde van het spoor bij km 44.279. Hopelijk lost dit je vraag op, anders hoor ik het wel.
Antwoord webmaster:
Jeetje, daar helemaal! Wat stond dat station een enorm end van het dorp af! Had toch makkelijker dichterbij geplaatst kunnen worden? Ik zie op google maps bij de zevenbergseweg aan de noordzijde van het spoor een plek waarvan ik dacht dat daar het station had gestaan. Het is zo'n karakteristieke langgerekte grasstrook langs de spoorbaan.
Sjoerd26 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
nee, daar stond het station niet, inderdaad stond het een eind buiten het oude dorp. Maar het diende ook niet zozeer als halte. Wel als losplaatsje en voornamelijk inhaalspoor en dan moest het halverwege Oss en Ravenstein liggen, anders had je er niks aan. Bij de overweg Zevenbergseweg km 43.559 stond linksvoor wp 39 van waaraf ook de voormalige overwegjes in de Vossenbosstraat km 43.412 en die in de verbinding tussen Kerkstraat en Willandstraat ter hoogte van Haargetouw km 43.787 werden bediend.
Antwoord webmaster:
dankje, nu zijn we weer helemaal op de hoogte.
c.kooij23 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op de topografische atlas van 1899 (verkend in 1895) ligt het station bij km 45,8 bij Hondseind, op vrij grote afstand van de dorpskern. Helaas ontbreken op deze kaart een aantal wachtposten, waaronder nummer 43.
Antwoord webmaster:
dat is wel vreemd. als ik naar de huidige kaart kijk zou ik zeggen dat het bij de zevenbergseweg moet hebben gelegen. Je ziet daar aan de noordkant van het spoor ook nog steeds een verhoogd grasveld langs het spoor wat karakteristiek is voor een verdwenen station. Ik weet alleen niet waar dat in kilometers is.
NS woordvoorder24 mei 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
ja er komst binnen een paar jaar een nieuw trein station in dan op een andere plek als vroeger ongeveer bij het centrum ik denk bij de kinderboerderij want die moet verhuizen om het nieuwe station te bouwen in het station gaat berghem centrum heten en opent over een paar jaar.
Antwoord webmaster:
we zullen je naam maar met een korreltje zout nemen he. NS woordvoerder... ;-) Wishfull thinking! Trouwens waarom zou je een station centrum noemen, als het het enige station in Berghem is? (dat is alleen in Lelystad zo, maar dat komt omdat er ook al een Lelystad Zuid klaar staat, maar dat is niet in gebruik).
Johan van der Wielen22 mei 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er is inderdaad een plan om Berghem te heropenen. Dit heeft ook te maken met de plannen om eventueel een nieuwe station Geffen-Nuland te bouwen en voor de toekomstige aan te leggen spoorlijn Oss-Uden/Veghel-Boxtel of Helmond-Eindhoven. Evetueel Oss-Rhenen.
Antwoord webmaster:
allemaal nogal verre toekomstplannen lijkt mij. dus echt reëel zal het op korte termijn niet worden. of die nieuwe spoorlijnen er komen is nog maar heel erg de vraag. maar toch interessante informatie, waar haal je die vandaan?
mathijs louter3 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
er zijn plannen om dit station te heropenen. i.v.m. de aanleg van de weik Piekenhoef wordt berghem verdubbeld en in feite deel van Oss, de wens van de gemeente Oss is er om een station te bouwen al is dit nog erg onzeker.. weet iemand hier wat meer van?

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Vertrekstaat 1891 (9)
Vertrekstaat 1911 (13)
Vertrekstaat 1929 (13)
Personeel op dit station

Stations in de omgeving

Oss (2,5 km)
Oss West (4,2 km)
Heihoek (5,5 km)
Ravenstein (5,8 km)
Geffen (7,5 km)
Nuland (10,1 km)
Wijchen (12,3 km)
Kruisstraat (12,6 km)
Uden (12,7 km)
Zeeland (13,8 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/berchem