Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Amsterdam Muiderpoort - foto's en omschrijving op stationsweb

station Amsterdam Muiderpoort

Telegrafische verkorting: Asdm
lijnkmjaar
Amsterdam- Utrecht- Arnhem0,51939
Amsterdam- Zutphen3,851874
Geopend op18 mei 1896

treinstation in gebruik
Provincie: noord-holland

stationsgebouw I (1895-1939)eilandstation met twee uit hout vervaardigde gebouwtjes
verbouwing 1907gebouwen gewijzigd en 3 nieuwe gebouwen geplaatst
stationsgebouw II (1939)hooggelegen perrons en entrée op maaiveld niveau. Twee geknikte voetgngerstunnels naar de perrons. Monumentale ingangshal met moog middenschip en lager zijbeuken. Torenachtig seinhuis bovenop. architect: H.G.J. Schelling

adres: 

Oosterspoorplein 1
1093JW Amsterdam
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
12 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4,8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Amsterdam Muiderpoort

71 afbeeldingen

Sorteer de afbeeldingen op jaartal
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 9 jan 2021 zijn omrand.

cijfer 10 (2)
cijfer 9 (2)
cijfer 8 (12)
cijfer 7 (7)
cijfer 6 (4)
cijfer 5 (4)
cijfer 4 (4)
cijfer 1 (1)
cijfer 0 (1)
35 afbeeldingen hebben nog geen waardering gekregen.

Eerste station met deze naam, 15 mei 1896 geopend ter vervanging van station Sint Anthoniedijk. Het station lag ter hoogte van de 2e van Swindenstraat. 15 oktober 1939, na ophoging van de lijn, werd het station vervangen door zuidelijker gelegen nieuw station Muiderpoort.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (19)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Michiel ten Broek26 jan 2024
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Ja, er is bij de Spoorwegwerken Oost rekening gehouden met de eventuele "ringlijn" bij de kunstwerken van Muiderpoort waar je kater slecht bij zou kunnen komen. Dat was al helemaal het geval bij Amsterdam Amstel, dat er een compleet perron bij zou krijgen. Het zou inderdaad neerkomen zijn op viersporigheid.
Wouter19 aug 2023
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Waarom is het viaduct van spoor 8 en 9 zo breed? Is hier soms rekening gehouden met toekomstige extra (inhaal)sporen?
Jeroen24 feb 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tijdens WO II had station Amsterdam Muiderpoort een beruchte reputatie. Vrijwel alle opgepakte Amsterdamse joden, maar ook andere "foute" mensen (in de ogen van de bezetter) werden namelijk hier op transport gesteld richting Westerbork en van daaruit verder. Op het Oosterspoorplein is ter nagedachtenis hier aan een klein monument geplaatst.
Kylie18 jul 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
ai.... pfft! .. .. ik bedoelde "beeldtjes"... volgende keer als ik voorbij loop, neem ik een foto, en stuur dat door naar jullie toe. Thanks ;o)
Antwoord webmaster:
eh, leuk dat je jezelf verbeterdt, maar je bedoelde waarschijnlijk beeldjes, daar zit toch geen T in?
Kylie16 jul 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Weet iemand wat betekend de kleine beedtjes die romdom de station zijn geplaats? Zij lijken op kleine 'bewakers'... maar ik weet he neit zeker, en kan niks over ze vinden.
Antwoord webmaster:
ik niet, maar misschien iemand anders?
Rob Ketelaar22 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
De sporen 2, 3, 8 en 9 liggen langs het perron, De sporen 1 en 4 (lijn naar Diemen) zijn inhaalsporen en de sporen 5,6,7 zijn goederensporen. Ik kan me herinneren dat Muiderpoort een aparte ingang en tunnel had voor vetrekkende passagiers en een aparte tunnel en uitgang voor aankomende passagiers.
Antwoord webmaster:
dank, wat veel mensen niet snappen is dat het spoornummers zijn en niet perronnummers.
Anne 16 mei 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarom heeft dit station alleen perrons met de nummer 3, 4, 8 en 9?
Antwoord webmaster:
alvast op eventuele spoorverdubbeling voorbereid wellicht? of liggen er daar al meer sporen dan alleen de perron sporen? ik ben er niet bekend.
Ria Agterberg21 mei 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nog nooit zo'n vervelend station meegemaakt, waarom geen loopbrug of zo, moet je om overstappen eerst station uit en daarna weer station in door de regen over straat. Zal nooit meer via Muiderpoort gaan maar via Duivendrecht, dan maar later op plaats van bestemming.
Antwoord webmaster:
wat een geklaag zeg om een kein stukje lopen. koop dan een auto! zoveel overstappers zijn er niet waarschijnlijk om een hele loopbrug aan te leggen, maar je moet het zelf weten hoor.
Irma van Wijgerden5 apr 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Zijn er op staion Muiderpoort bagagekluisjes??
Antwoord webmaster:
dat vind je bij de links aan de rechterkant van het scherm (voorzieningen op dit station). maar ik dacht dat ze er niet zijn.1
Gertjan Stamer27 sep 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In 1998 starten enkele aanpassingen:Bouw perronliften voor beide eilandperrons,winkels gaan open,gereed najaar 1999.In 2003 verandering plein dmv plantsoen en kunstwerk. NS loket sluit per 8 Juli 2004 en staat lang leeg,zomer 2009 zag ik weer levendigheid in nieuw soort cafe/bar.Het is nog steeds geen levendig station,enkele winkels en kiosk op eilandperron doet tevens NS loketdiensten sinds Juli 2003(sporen naar Diemen enz).
koen13 mrt 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er zijn plannen om van station Barneveld Noord ook een vork station te gaan maken, de extra perron(s) komen dan aan de hoofdlijn te liggen (Amersfoort-Apeldoorn)
Mark14 jun 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ehm.. Over vorkstationsgesproken. Was Schin op Geul niet ook ooit zo'n vorkstation?
Antwoord webmaster:
ah tuurlijk wat dom van me. even niet aan gedacht!
milco12 mrt 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
bij dit station is maandagavond rond 18.30 uur een treinbotsing geweest. een trein is ontspoord en ligt op z'n kant. er is gelukkig maar 1 machinist gewond geraakt en voor de rest niemand.
milco21 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
heb je nu bij kesteren alleen spoor 3 en 4 geen spoor 1 en 2
Antwoord webmaster:
nou, spoor 1 en 2 bestaan nog wel, maar daar ligt geen perron aan, dus je hebt alleen perrons 3 en 4.
milco10 feb 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
zijn er in nederland nog meer "vorkstations" zo ja, welke?
Antwoord webmaster:
er is kesteren, dat was vroeger een vorkstation, maar nu niet meer omdat de lijn naar rhenen buiten gebruik is. de sporen liggen er nog wel en de enige perronsporen die nog in gebruik zijn heten nu ook spoor 3 en 4, de ongebruikte sporen zijn nummers 1 en 2. dat was het enige. je had vroeger ook station Vork (tussen Valburg en Elst) maar dat lag niet in een vork, wel er vlakbij.
milco17 jan 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
waarom zijn de perrons naar weesp en de perrons naar duivendrecht zo ver uit elkaar je moet dan eerst de straat op om bij het andere perron te komen waarom is dat
Antwoord webmaster:
dit is een zogenaamd vork station, het ligt tussen twee spoorlijnen in. op die plaats is dat niet anders mogelijk.
john prop15 aug 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
'Lichtkunst in het Seinhuis' is een kunstproject in het voormalige seinhuis station Muiderpoort elke avond van zonsondergang tot even na middernacht is er een lichtkunstwerk te zien vanuit de omgeving, vanaf de perrons en vanuit de trein. Vanaf 26 augustus is er de lichtinstallatie 'Cubic World', een werk van de in Amsterdam residerende Japanse beeldend kunstenaar Kyoko Inatome. Wat overdag een wolkenpartij lijkt, verandert 's avonds in een replica van Moeder Aarde. Al zijn er wel wat kleine verschillen: zo is Kyoko's versie rechthoekig, zijn de werelddelen fluorescerend en lichten ook de hoofdsteden op... Cubic World is te zien t/m 18 november. Daarna volgen lichtkunstwerken van resp. Eric Staller (vanaf 26 november) en Peter Gerritsen (vanaf 27 januari 2006) Lichtkunst in het Seinhuis wordt ondersteund door Bureau Spoorbouwmeester (een samenwerkingsverband van NS en ProRail), het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) en stadsdeel Oost/Watergraafsmeer.
Erik Swierstra19 nov 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Van het station Muiderpoort is in 2003 alleen het hooggelegen seinhuis op de Gemeentelijke Monumentenlijst geplaatst. De stationshal en de rest van het station zijn ingrijpend verbouwd, waardoor dit, in tegenstelling tot het uit dezelfde periode daterende Amstelstation, niet hiervoor in aanmerking kwam.
Halbertsma18 jun 2004
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er komt niet duidelijk tot uiting, dat er tot 1939 alleen een Amsterdam Muiderpoort was aan de lijn Amsterdam-Zutphen. Volgens de beschrijving lijkt het net alsof er tot 1939 ook aan de lijn van Amsterdam CS naar Amsterdam Weesperpoort een Muiderpoort lag, maar dat is niet zo. Ik beveel dus aan het artikel Amsterdam Muiderpoort te herschrijven.
Antwoord webmaster:
Dat is wat lastiger dan je het zegt, want dat komt door de opbouw van de database. Eigenlijk zou ik ook aan de koppeling van een station aan een lijn data moeten kunnen hangen. Alle pagina's worden uit de database opgebouwd, maar er zijn altijd uitzonderingen zoals in dit geval waarin de database niet goed kloppend te maken is.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1911 (44)
Vertrekstaat 1929 (54)
Vertrekstaat 1940 (128)
Vertrekstaat 1957 (221)
Vertrekstaat 1971 (303)
Personeel op dit station

Nieuws

STADSNIEUWS. De Spoorwegverbindingen van Amsterdam. (24 nov 1905)
Station Muiderpoort uitgebreid (16 aug 1807)
NS presenteert Spoorboekje 2008 (14 feb 2007)
Elke overstap is er één te veel (2 sep 2006)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 137)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 134)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 120)

Vervlogen Stoom : De Nederlandse Spoorwegen in de Periode 1921- 1940 Hans van Poll; Bert Steinkamp (pag. 62- 63)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 9, 15-18)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 163, 233)

Stations in de omgeving

Sint Anthoniedijk (500 m)
Amsterdam Westerdok (700 m)
Kattenburgerbrug (1,5 km)
Amsterdam Weesperpoort (1,6 km)
Amsterdam Amstel (1,9 km)
Amsterdam Oosterdok (2 km)
Amsterdam Centraal (2,9 km)
Diemen (3 km)
Duivendrecht I (3,6 km)
Amsterdam Science Park (3,8 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/amsterdammuiderpoort