home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in September 2010.

Winterswijk Gertjan Stamer30 sep 2010 Al op donderdag 30 September 2010 sluit het stationsrestaurant...gepland op 1 Oktober.De Gelderlander bericht er over(+videofilmpje).Diep treurig dat dit deel stationsgebouw nu dicht is!De Esso aan de overkant heeft koffie,broodjes,Syntus-dingen en WC"s...die lachen zich een kriek...doordeweekse openingstijden van 6:00 t/m 11:00 en in de weekenden iets krappere tijden.De ene z'n dood is de ander z'n brood zullen we maar zeggen. reactie webmaster:
6 tot 11, da´s niet veel, of bedoel je 6 tot 23, lijkt me logischer.   Veendam Wim Mensinga30 sep 2010 Zo als het er nu uit ziet wordt de oude Jonkerloods tegenover het oude NOLS station omgetoverd tot een bustation . De opstapplaats voor de trein komt aan de noordwest kant van het oude station . Hier wordt een nieuw spoor voor aangelegd .Er is daar ook voldoede ruimte om te parkeren Wim reactie webmaster:
even denken, noordwestkant dat is aan de andere kant dan waar het oude stationsgebouw staat toch? het is niet meer zo dat de trein in de oude loods gaat stoppen zoals er eerst plannen waren.   Kampen peter van mierlo30 sep 2010 Hallo, Is er een e-mailadres van het winkeltje "de wissel" op het treinstation van Kampen? Ik zou graag met de mensen in contact willen komen. Met vriendelijke groet, Peter van Mierlo reactie webmaster:
nee ik heb het niet. weet ook niet of dat bestaat.   Groningen Europapark Johan Jonkers30 sep 2010 Een reactie op het verhaal van Ruben de Boer (25-09-2010)Over de lightrail in stad Groningen eo is veel te lezen op de site regiotram.nl. De treinen GN-Leer bestaan alleen nog in de stoptreinversie; of anders 9292OV dan wel Arriva.nl   Middelburg Jan van der Male29 sep 2010 Op vrijdag 13 oktober 1976 werd er een fiets/voetgangerstunnel tussen perron 1 en perron 2 te Middelburg feestelijk geopend. Deze activiteit werd opgeluisterd met de aanwezigheid van een discoband. Bij mijn weten is toen al het overpad vervallen en dus niet pas in 1995. reactie webmaster:
ok zou heel goed kunnen. lijkt me wel een logischer datum inderdaad, misschien heeft gertjan stamer hier nog iets aan toe te voegen?   Uithoorn Ton van Dalfsen29 sep 2010 Goedendag, Wij als Buurtbeheer Oude Dorp Uithoorn brengen elke jaar een kalender uit . Dit jaar gaan alle verhalen en foto's in de kalender over het spoor in Uithoorn. Wie heeft hier nog oude foto's van en/of leuke verhalen/anekdotes. reactie webmaster:
via www.hetutrechtsarchief.nl kun je vast een aantal leuke foto's krijgen, maar daaraan zijn wel kosten verbonden. miscshien zitten er ook een paar tussen mijn colletcie, je kun het hier zien, als er staan colletcie Wichor Bramer kun je ze bij mij wel nabestellen.   Hoogkerk- Vierverlaten Johan.Jonkers29 sep 2010 Bij dit stn ten westen van Groningen staat onder het kopje nieuws een verhaal over stn Groningen-Meerstad ten N-O van de stad. Dit hoort meer bij de Woldjerspoorweg volgens mij. reactie webmaster:
in het bericht wordt ook over een mobiel treinstation in hoogkerk gesproken, daarom had ik die link opgenomen. de planenn voor een station in meerkerk lijken mij niet echt realistisch. de spoorlijn naar hoogezand en duitsland moet met een lus door de wijk worden verlegd... ja, ja. heel leuk bedacht, dat gaan ze toch neit doen!   Groningen Europapark Johan Jonkers29 sep 2010 Intercity's zullen in de toekomst misschien stoppen als de plaatselijke FC een thuiswedstrijd speelt. Vwb de stations in Hgz: voorzover mij bekend, komt er een station ter hoogte van de Kerkstraat en eentje bij de nieuwe wijk Vosholen; hier staat tegenover dat Martenshoek word gesloten. reactie webmaster:
aha dat kan ik me wel indenken inderdaad. maar hoewel, de bezoekers van uitclibs zullen met een combiregeling komen, niet met de reguliere trein. en het sthuipubliek zal niet met de intercity komen, die komen niet uit zwolle toch? dus of dat veel nut heeft...   Geldermalsen jan pullens29 sep 2010 In de gevels van het stationsgebouw Geldermalsen bevinden zich 2 stalen Davidsteramen, kan iemand mij daar iets meer over vertellen reactie webmaster:
ik heb je bericht verplaatst naar station Geldermalsen, daar lezen meer mensen die er mogelijk iets vanaf weten het dan in het algemene gastenboek. ik weet er zelf niets van, weet het utrechts archief dat niet? zij hebben jullie oude archieven in huis. ik weet wel dat hetzelfde zich ook voordeed bij het oude station scheveningen kurhaus.   Den Haag HS
Han Lefering29 sep 2010 Onder de rijtuigkap was tot de komst van de Pcc-car, de standplaats van tramlijn 11 naar Scheveningen.   Den Haag HS Han Lefering29 sep 2010 Op Gv bestond enige jaren terug de mogelijkheid om in te checken voor Schipholvluchten. Ik vermoed dat het nummer daarvoor bestemd was en dat men vergeten heeft het nummer te verwijderen. reactie webmaster:
ah dat is inderdaad wel een verklaring. maar wel vreemd dat het dan een luchthavencode kreeg. je kon vroeger ook inchecken in de trein naar schiphol, dan zou de trein van enschede naar schiphol ook zo'n code moeten krijgen.   Dronten rahmi28 sep 2010 Goede dag, Wordt de huidige busstation verplaatst naar de toekomstige trein station, of blijf de huidige busstation op z'n plaats? reactie webmaster:
geen idee. zou best kunnen, maar het station ligt natuurlijk wel wat verder van het centrum af, maar ik weet het echt niet. maar eigenlijk liggen in nederland bijna nergens meer busstations niet bij een treinstation. In Groningen was het jaren geleden nog wel zo, het busstation lag op de grote markt, maar dat hebben ze al lang geleden verplaatst naar het station.   Emmen aaltje28 sep 2010 graag wou ik van u weten als kan als we naar eind hoven gaan van uit emmen zyn we duur uit elkemaand ons vraag is kunnen we zon pasje kryggen voor goed koop reizen met de tram want ik moet 4 kinderen plus men man we zyn met zun 6 want ik ben in de maand zon 80 tot 90 euro permaand kwyt voor ryzen we kryggen maar 100 in de week om televen maar tis voor ons belang ryk want men dochter woon en eindhoven kunnen dan wy een kortings pasje kryggen voor gezin reactie webmaster:
je bent hier niet aan het juiste adres met dat soort vragen, maar je moet bij de ns zijn. je kunt een kortingskaart kopen, die kost dacht ik €50, en daarmee kun je een heel jaar lang met 4 personen met 40% korting reizen (buiten de spits). Als je dat nog niet hebt zou ik dat zeker gaan doen.   Heerenveen
Fred28 sep 2010 Deze foto is gemerkt als stationsgebouw I. Natuurlijk had het II moeten zijn. Een tik foutje zeker. Kan gebeuren. reactie webmaster:
inderdaad, verkeerd aangeklikt. ik heb het gewijzgid,   Den Haag HS Wouter27 sep 2010 Waarom heeft dit treinstation een internationale code voor vliegvelden? (ZYH). Is er ooit een landingsplaats geweest voor vliegtuigen of helicopters? Of waren daar plannen voor? Zie bijvoorbeeld deze pagina. reactie webmaster:
ik zou het niet weten.   Houten (oud) Fred27 sep 2010 Tussen de opmerkingen het ik het volgende nog niet zien staan, dus ik neem aan dat dit nog niet bekend is. Op Google earth zijn een hele boel locatie foto's van het oude station aan de wandel, op weg naar zijn nieuwe plek. reactie webmaster:
op google earth zijn overal vaak veel foto's van de omgeving te vinden, dus zo bijzonder is het niet, maar in dit kader toch wel leuk. ik heb er een paar van de verhuizing hier opgenomen, maar ga dat niet met allemaal doen, dan zie je door de bomen het bos niet meer.   Diemen Gertjan Stamer27 sep 2010 Najaar van 2008 plaatsing van eethuis tegen plantsoen en in September 2010 weer verwijderd en opvallend is de volle verlichting van de NS sextant maar nu geheel van binnen gestript en met melkwitte ramen....misschien een nieuwe huurder voor dit voormalige Wizzl-gebouw?   Rotterdam Wilgenplas Arjan Krabbenbos27 sep 2010 Tot op heden staan stationsgebouw en fietsenstalling nog overeind, maar de nieuwe opvolger de halte Meijersplein wordt ook nog steeds afgewerkt(fiets/voetpaden) en is aan de kant luchthaven nog niet af. Misschien wordt er na voltooiing van deze nieuwe stopplaats alles afgebroken bij de voormalige halteplaats Wilgenplas. Perrons Wilgenplas zijn beiden verdwenen.....   Schiedam Nieuwland Arjan Krabbenbos27 sep 2010 Het voormalige stationsgebouw/Wizzl staat al weer een poosje leeg en is ook gesloten. Wat er ooit komt is tot op heden onbekend , maar men moet wel buiten wachten op de perrons.De tramhalte is verplaatst vanwege het nieuwe Vlietlandziekenhuis wat naast het politiebureau is gebouwd maar ook omdat de oude tramhalte in een kuil lag onder het treinstation , waarbij de huidige Citadistrams( de nieuwe lagevloertrams) moeite hebben om hieruit weer vaart te maken na en stop. Vandaar de verplaatsing van de tramhalte.   Rotterdam Centraal Arjan Krabbenbos27 sep 2010 Rotterdam Centraal is vanaf 17 augustus 2010 bereikbaar met de vernieuwde Randstadrail van/naar Pijnacker en Den Haag Centraal via de nieuwe boortunnel. Het lightrailspoor is enorm populair geworden en vele nieuwe reizigers ontdekken het nieuwe reizen hiermee. Omdat dit project grotendeels is afgerond zal er vanaf oktober 2010 de tentoonstelling over dit railproject verleden tijd zijn in het Infracentrum aan het Weena. Wel blijft er informatie over Rotterdam Centraal en komt er een expositie over het Central District rondom het nieuwe Centraal Station.In oktober komt er ook weer voor een periode van 13 weken op TV Rijnmond wekelijks het programma over Rotterdam Centraal.   Delft Arjan Krabbenbos27 sep 2010 De oude fietsenstalling naast het monumentale stationsgebouw is thans volledig gesloopt. De oude luifel en trappartij voor het stationsgebouw zijn ook geheel verdwenen, maar zijn slechts tijdelijk opgeborgen en gedemonteerd en keren na de bouwwerkzaamheden weer terug op hun oude vertrouwde plekjes. Wel staat het oude Post T gebouw nog overeind maar dit zal wel binenkort gesloopt worden of naar een andere plek worden afgevoerd, omdat hier juist de tunnel onder wordt gegraven. Het oude goederengebouw aan de overzijde van het stationsebouw herbergt nu tijdelijk de fietenstalling en is blauw geschilderd met leuke schilderingen van de Delftse stationsgebouwen toen, nu en toekomst en een mooi plaatje van de nieuwste SLT-Sprinter. De voetbrug over de sporen van/naar de perrons is slechts van tijdelijke duur totdat de eerste ondergrondse sporen in dienst komen. Dit wordt waarschijnlijk in 2013/2014.   Kampen Nico Pot27 sep 2010 Kan ik zonder NS-hulp mijn scootmobiel met hulp van mijn eigen begeleidster de trein uit en naar Zwolle uit- en inladen? M.a.w.: is er hoogteverschil of tussenruimte? reactie webmaster:
ik zou het niet durven zeggen. ik denk niet dat dat kan. De treinen en perrons zijn in Nederland nog niet zo gestandaardiseerd dat er geen tussenruimte meer is. dat kan eigenlijk alleen in de metro's goed. ik zou het er niet op wagen, maar je kunt beter met de ns contact opnemen dan met een hobbyist.   Markelo
Fred26 sep 2010 Dezelfde foto als 57, toch? reactie webmaster:
eh ja je hebt gelijk, en 59 was gelijk aan 56. ik heb het nu aangepast. de nummers die we in dit bericht noemen zijn daardoor veranderd. lees aangepast als: ik heb de dubbele afbeeldingen verwijderd.   Nuth Joep van Nuth26 sep 2010 ik wil graag op de volgende website wijzen met veel info over Nuth maar ook over het Station en Spoor vriendelijke groet Joep reactie webmaster:
bedankt voor de link, inderdaad leuke foto's.   Abcoude Gravendaal26 sep 2010 De naam Abcoude bevat de eerste vijf letters van het alfabet. reactie webmaster:
ja is leuk, maar dat heeft niet zoveel met het station te maken toch   Veendam Wim Mensinga26 sep 2010 Inmiddels is het startsein gegeven voor de nieuwbouw . Ze zijn nu bezig om delen van het traject te verdubbelen in Veendam en Muntendam . Er staat ook een groot bord van Prorail bij het oude station. reactie webmaster:
waar komt de nieuwbouw, of is het alleen maar een perron wat er nieuw wordt gebouwd?   Winschoten Wim Mensinga26 sep 2010 Binnenkort wordt het laatste stuk van het emplacement weggehaald. Tijdens het opknappen van de parkeerplaatsen aan de westkant van het station kwamer er oude tram railsen te voorschijn.   Martenshoek
Wim Mensinga25 sep 2010 Het kleine gebouwtje had ook nog een wachtruimte van een paar vierkante meter. De huidige opstapplaats is honderd meter westelijker . ER stond ook een wachters woning aan de andere kant van het spoor. Ik meende dat dit nr 81 was   Kolham
wim25 sep 2010 Deze woning is nu helemaal verbouwd en lijkt wel op het station .Wim   Kolham Wim Mensinga25 sep 2010 Het station van kolham had een behoorlijk emplacement met een losplaats en een spoorhaven . Tot in de jaren tachtig lag alles in een open landschap .Nu is alles omringd door bomen.   Kolham
wim25 sep 2010 Dit is de spoorbrug over de hofsloot . later is de brug vervangen door een vaste brug. zie nr 22. Tegenwoordig ligt hier een dam. Wim   Ulrum Paulien Schreuder25 sep 2010 Wij zijn tegenwoordig de trotse bezitters van dit stationsgebouw en hebben er een station van activiteiten in gevestigd. Maar als je de stationshal binnenkomt waan je je in oude tijden, we hebben deze volledig in oude staat teruggebracht. De wachtkamers zijn nu multifunctionele ruimtes waarin geschilderd, vergaderd en yoga gevolgd kan worden en het kantoor is eetzaal. Volop mogelijkheden en zeker een bezoekje waard, temeer daar er in de zomer een terras rondom het station is. reactie webmaster:
ja het is prachtig, volgens mij had ik al een link naar jullie site gelegd, zoniet zal ik dat straks nog even doen. Als ik nog eens in de buurt ben zal ik een kijkje komen nemen, maar ik kom daar niet zo vaak meer als toen ik nog in Groningen studeerde.   Ter Apel Wim Mensinga25 sep 2010 Ik kan me het gebouw nog goed herinneren Het was een mooi degelijk gebouw . In het station was een podium in gebouwd . Vele nederpop bandjes hebben hier gespeelt oa Herman Brood de Livin Blues ,enz reactie webmaster:
ja eeuwig zonde dat ze dit hebben afgebroken, die bejaardenflat die er nu staat is toch wat minder voor de eeuwigheid gebouwd.   Ulrum Wim Mensinga25 sep 2010 Dit gebouw ziet er niet alleen aan de buitenkant mooi uit maar is van binnen ook prachtig. Mooie loketten enz . ER zit een appart magazijn loket in . De trein was van hier in een 28 min in Winsum. reactie webmaster:
ja het is een geweldig gebouw. jammer dat het in zo´n uithoek staat (voor mij dan) anders was ik er zeker eens gaan kijken of ik het zou kopen. was een mooie lespraktijk voor mijn vrouw geweest, hoewel ik niet weet hoeveel vioolleerlingen er in noord groningen potentieel zijn.   Ter Apelkanaal- Vetstukkenmond
Wim Mensinga25 sep 2010 Ik heb het even nagezocht Deze foto is gemaakt in augustus 1947 . Door J Voerman . MVG Wim reactie webmaster:
kijk jij weet het ook. peter collet was je net voor, maar dat was nog niet gepubliceerd. dank heren voor het nakijken.   Groningen Europapark Ruben de Boer25 sep 2010 Laten we er inderdaad maar niet op reageren... Ik ben trouwens een beetje informatie aan het zoeken geweest... Dit station gaat dus niet meer eind 2011 open maar eind 2012? en dan wat voor mij op dit moment belangrijk is.. gaan de intercity's van de ns ook stoppen hier.., dan nog een paar vraagjes waar misschien iemand iets over weet... De sneltrein tussen groningen en leer, kan ik sinds vorig jaar augustus niks meer over vinden helaas... En dan nog een ding:$ iets over een lightrail verbinding? waarbij nieuwe stations, toekomstige stations in de planning, in hoogezand en winschoten west? hier kan ik verder ook niet veel over vinden op internet.. Is hier meer over bekend of is door de laatste vraag al een streep getrokken? Groetjes reactie webmaster:
nee er gaan natuurlijk geen intercity´s stoppen. dat zou wel erg veel eer zijn voor zo´n klein stationnetje.   Berkel en Rodenrijs Peter Roskott24 sep 2010 Door ombouw van RandstadRail heet het station Rodenrijs. In het stationsgebouw bevindt zich een restaurant. reactie webmaster:
ja maar mijn site gaat over de spoorwegen. in 2006 is dit station gesloten als trein station. er rijdt nu een interlokale metro, maar daar gaat mijn site niet over. ik wil namelijk niet het hele rotterdamse metronet erop moeten zetten als die trein straks door gaat rijden (en nu al Blijdorp). Daarom heet het treinstation hier nog steeds Berkel en Rodenrijs   Zuidhorn Robbert Kuiper24 sep 2010 GROOT NIEUWS: Het noorden (dus ook zuidhorn) rijd niet meer met Arriva. Arriva is failiet gegaan (ook in het buitenland). Arriva wordt nu overgenomen door DB (Deutsche Bahnen). De treinen worden niet vervangen, maar er wordt (natuurlijk) wel een ander logo op geplaatst. De rails blijft gewoon van ProRail. reactie webmaster:
een keer dit bericht intikken is wel genoeg hoor, het komt niet meteen online te staan, daarvoor moet ik het eerst goedkeuren.   Valkenburg Gertjan Stamer24 sep 2010 Gelezen in het ZLSM donateursblad September 2010 nr 87:nabijgelegen Hotel Restaurant Tummers heeft stationsgebouw gehuurd(beneden)en wordt verbouwd tot brasserie/ijssalon.Bovenverdieping wordt een vergaderlocatie. In September 2010 heeft men de keerwanden van het eilandperron vernieuwd...hopelijk gaat nieuwe exploitatie stationsgebouw gepaard met verkoop ZLSM treinkaartjes? reactie webmaster:
oh leuk, dat is een goede manier om het te gebruiken   Ter Apelkanaal- Vetstukkenmond
Peter Collet24 sep 2010 Deze foto is gemaakt op 19 aug.1947 door de heer J.Voerman. reactie webmaster:
aha dan kje wel.   Ter Apelkanaal- Vetstukkenmond
marc noordenbos23 sep 2010 Goederentreinloc nummer 3301 foto is genomen tussen 1947 en 1949. reactie webmaster:
hoe weet je dat? ik heb het jaartal wel aangepast.   Groningen Europapark Jan Wagenaar23 sep 2010 ( re. op re. 20-04-2010 ) Iets niet mooi vinden of ergens niet mee eens zijn, kan en mag gelukkig in onze samenleving, maar kom dan wel met zinnige en fatsoenlijke argumenten of opbouwende kritiek en ga niet zomaar in het wilde weg zitten roepen en schelden. Wat mij betreft : hulde voor de webmaster en zijn vele werk en al die mensen die belangeloos hun materiaal beschikbaar hebben gesteld voor deze prachtige website !! Ga zo door Wichor ! reactie webmaster:
ja precies, zoiets had ik ook, en laf dat diegene niet zijn echte naam erbij durfde te zetten. ik vind de reacties die ik van anderen krijg juist altijd erg leuk, en dat doet mij goed (er gaat toch heel wat werk in zitten, maar ik doe het niet voor niets).   Stadskanaal Oost Jan Bel23 sep 2010 Bij dit stationnetje kwam ik 1e week nov.1944 's-avonds laat aan als hongerwinterevacueetje vanuit Rotterdam. Eerste nacht doorgebracht in HBS-lokaal in de Stationsstraat. Daarna tot mei '45 in Musselkanaal geweest. Lectori Salutem.   Barneveld- Voorthuizen
Mevr.B. van den Berg.23 sep 2010 Ik heb een mooie afbeelding van het spoorhuis dat stond aan de lijn Barneveld Voorthuizen. Mijn grootvader werkte bij de spoorwegen. De namen van de personen op de foto zijn vlnr. Dhr. Eggink, Geesje Stobbe,( dochter van G. Stobbe) Mevr. Eggink, Dhr. G, Stobbe en dochter Tiny Stobbe. Ik ben de dochter van het meest rechtste meisje. Deze 2 gezinnen woonde in dit spoorhuis.   Hoenlo
Ewout van der Horst 23 sep 2010 Momenteel werk ik aan een boek over landgoed Hoenlo. De stations Puinweg en Hoenlo lagen oorspronkelijk binnen het domein van deze buitenplaats. De getoonde foto van station Puinweg kan haast niet juist zijn geplaatst, omdat aan die zijde van het spoor nooit een parallelweg heeft gelopen. Het zou hier wel halte Hoenlo kunnen betreffen. Dan zou de foto niet ouder moeten zijn dan circa 1940, want vlak voor de oorlog is deze parallelweg aangelegd. De steenhopen op de foto vormen een indicatie dat deze aanleg misschien nog gaande was. Wat betekent overigens het getal 40 (?) op het gebouwtje? Kunt u meer duidelijkheid verschaffen en mij evt. een beter exemplaar van de foto mailen voor gebruik in het boek. In afwachting, evdh. reactie webmaster:
Ik heb de opmerking verplaatst naar de betreffende afbeelding en die verplaatst naar Hoenlo. Het nummer 40 op het gebouw heeft betrekking op het nummer van de wachtpost die in het gebouw was gevestigd. Alle wachterswoningen waren genummerd.   Hoenlo
Peter Collet23 sep 2010 Wichor, is dit nu stopplaats Hoenlo of stopplaats Puinweg want voor beide haltes gebruik je nu dezelfde foto. reactie webmaster:
de opmerking aan de hand waarvan ik besloten had de foto te verplaatsen was op miraculeuze wijze verdwenen. hoe het kan weet ik nog steeds niet, want in mijn cms stond hij wel goed. ik heb hem opnieuw geplaatst. het is hoenlo, bij de puinweg heeft geen parallelweg gelopen.   Den Haag Centraal Hein Teijken22 sep 2010 Mijn grootvader heeft als dienstdoend stationschef(Nicolaas Jacobus Cornelis Teijken), in waarschijnlijk 1900, bij het bezoek van Paul Krüger aan Nederland, hem de hand geschud bij aankomst op het station. Hiervan is een foto, want die hing vroeger bij hem thuis. Mijn vraag is : is die foto bij u bekend? H.gr. Hein Teijken reactie webmaster:
nee, dat is zo gedetailleerd, die foto is mij niet bekend (alles wat ik ken staat hier online, maar deze foto bevat waarschijnlijk te weinig van het ). heb je het bij het utrechts archief of het haags gemeentearchief geprobeerd? wellicht hebben zij hem. dat een stationschef de eer heeft een bezoekend staatshoofd de hand te schudden? zo belangrijk is een stationschef toch niet?   Sambeek Sjoerd Eeftens22 sep 2010 Zoals in mijn vorige reactie staat, en in afwijking van wat Huub beweert, was er wel degelijk een stopplaats bij Vortum-Mullum, bij wp 38. En die ontbreekt nog in de lijst van stations rechts op de pagina. reactie webmaster:
ik had nog geen geografische coordinaten van VM, daarom stond het daar niet. ik heb die geschat en nu staat de halte wel in de lijst. In VM is er nog steeds een haltestraat, dat is ook wel een duidelijke aanwijzing dat de halte er wel was geweest.   Hoenlo Cock Steen Redeker22 sep 2010 Exact dezelfde foto staat ook bij de halte 'Puinweg', welke 1,8 km verder weg ligt. Nou is de vraag: waar is de foto genomen. Dit moet niet al te moeilijk te achterhalen zijn. Het gaat om wachtershuisje 40. reactie webmaster:
zie het commentaar dat nu is toegevoegd, ik had de foto verplaatst maar nog niet verwijderd op de oude locatie, dit naar aanleiding van een opmerking van een bezoeker.   Naarden- Bussum carina N22 sep 2010 Station Naarden-Bussum is een prachtig station, zo zie je ze haast niet meer. en voor de mensen die het lelijk vinden! ach zo kan ik er ook wel een paar stations op noemen die oerlelijk zijn en dat zijn die moderne stations. die zijn saai en kil. geef mij maar oude degelijke stations, daar voel je de sfeer van toen nog,(alleen jammer dat er geen stoomtreinen meer rijden van NS   Berghem Sjoerd Eeftens21 sep 2010 Wacht effe hoor. Het station en het inhaalspoor (zo heet dat) dateren beide van de aanleg. En het inhaalspoor werd uiteraard bij het station gelegd. Om een bruikbaar inhaalspoor te hebben moest er voldoende afstand zitten tussen twee overwegen (minimaal 500 m in die tijd, nu wordt 750 m genomen) dus dat kon niet overal. De combinatie station/inhaalspoor komt nog steeds veel voor op enkelsporige lijnen. Dat was toen niet alleen handig voor kruisende treinen, maar er was dan toch al loketpersoneel dat dan ook de wissels en seinen kon bedienen. De losplaats te Berchem kwam later. Daarvoor moest je vaak lang en flink zeuren bij de minister. De spoorwegmaatschappij zelf was niet bijster snel geïnteresseerd maar luisterde wel naar de minister die er dan een zakje geld bij deed. De gemeente deed dat soms ook in de vorm van een om niet (gratis) ter beschikking gesteld perceel grond voor de losweg. Bij ons in Prinsenbeek (station Princenhage) wachtte men bijvoorbeeld (vergeefs) 35 jaar op een losweg.   Berghem Sjoerd Eeftens21 sep 2010 Wat Henk schrijft over de stationslocatie klopt: de wisselplaats is bij de halte gelegd; niet andersom. De wisselplaats werd zelfs bij de aanleg als tijdelijk gezien. Het tracé is immers van het begin af dubbelsporig aangelegd. Het duurde alleen erg lang voor het tweede spoor er ook kwam en de wisselplaats verviel. reactie webmaster:
aha, ik heb een aantal dingen door elkaar gehaald. losplaats is niet gelijk aan wisselplaats natuurlijk. goed blijven lezen wichor.   Maarheeze Gertjan Stamer21 sep 2010 In Oktober 2010 uitbreiding van beschikbare parkeerplaatsen met 29 stuks noordwaarts-eerst met puinverharding en later(in 2011?)definitief verhard.Behoorlijk populaire treinhalte dus.   IJmuiden samer21 sep 2010 Zou het mischien mogelijk zijn om een lightrail verbinding te maken en dan door te trekken via de Geul naar het strand. Er zijn namelijk best wel reizigers van Haarlem en Amsterdam naar Ijmuiden strand omdat Zandvoort vaak druk is. Daar komt bij dat de overheid op het moment vervallen treinroutes weer in gebruik neemt als lightrail. reactie webmaster:
ben je net iets te laat mee. het is net duidelijk geworden dat de oude spoorbaan verkocht is aan de gemeente en dat het een busbaan gaat worden. heb ik ergens gelezen. ik denk ook niet dat een light rail daar erg druk zou zijn. lovers kreeg de trein ook al niet aan de praat (maar die reden ook niet erg vaak natuurlijk). maar de spoorlijn loopt veel te veel langs de rand van het dorp om veel bezoekers te trekken, en doortrekken naar het strand wouden zij ook al doen, maar dat is er ook nooit van gekomen. overigens zijn er niet veel vervallen treinroutes die weer als lightrail in gebruik worden genomen hoor. wat had je in gedachten? ik kan er zo geen een opnoemen.   Berghem Henk Buijks21 sep 2010 ben toch nog eens in de bronnen gedoken (een tekst over de geschiedenis van Berghem), en nu zie ik waarom het jaartal 1906/1907 zo in mijn geheugen is blijven hangen. Berghem kreeg in 1881 wel een station voor reizigersvervoer, maar hoewel het gemeentebestuur deze ontwikkeling toejuichte, verlangde men op korte termijn tevens een los- en laadplaats voor goederenvervoer. In 1906 was het goederenstation een feit. Voor de landbouw en veehouderij in Berghem, Herpen, Schayk en Megen bood het “eene gereede gelegenheid om meststoffen en veevoeder per wagon aan te koopen”, aldus het gemeenteverslag van Berghem over 1910. Dus het jaartal 1881 klopt wel degelijk. Mijn excuses dus! reactie webmaster:
he dat is interessant. sjoerd eeftens schreef namelijk eerder dat berghem juist op die plaats was aangelegd vanwege de losplaats, maar die is dus pas later aangelegd. dat pleit weer meer voor jouw redenatie. het behoeft dus nog verder onderzoek. mijn site gaat overigens alleen over het personenvervoer, dus de opening van de losplaats is voor mijn site niet interessant.   Berghem Henk Buijks21 sep 2010 Ik denk dat de locatie van de wisselplaats zeker heeft meegespeeld. Die was er hoogstwaarschijnlijk allang, toen station Berghem-Herpen werd geopend, ca 1906, dus toen de spoorlijn al 25 jaar in bedrijf was. Inderdaad lag station Ravenstein voor Herpen redelijk dichtbij, maar Herpen en Ravenstein zijn al vanouds water en vuur. Vanuit die optiek is het goed voorstelbaar dat de Herpenaren met alle plezier voor de trein richting Berghem gingen. reactie webmaster:
ik wist niet dat station berghem pas in 1906 was geopend. zijn er andere bezoekers die dat kunne bevestigen? (N.B. om mijn site goed up to date te houden verander ik dit soort gegevens niet vaak op basis van informatie van een persoon, daarom die dubbel check).   Velp Wil Matser20 sep 2010 LS., In de jaren '50 - '60 van de vorige eeuw werd er nog een lokale goederentrein behandeld. Eerst door stoom (veelal 3700, soms 3900, en 's woensdags de 4009) daarna nog een aantal jaren door een 2400. Dit wil ik graag in model uitbeelden, maar ik weet niet meer precies het sporenplan. Is dit ergens te vinden? Alvast bedankt, en m.v.g., wil Matser reactie webmaster:
voor sporenplannen moet je naar www.sporenplan.nl (dat staat ook bij de veelgestelde vragen). Zij hebben volgens mij ook historische sporenplannen.   Voorhout john f de kok20 sep 2010 mijn opa ari augustinus geb. 1 febr. 1897 te voorhout heeft gewoont in een spoorhuis aan de spoorlaan nr. 2 te voorhout van 29 juli 1931 t/m. 16 nov. 1966 , zijn 1ste huwelijk maria langeveld , zijn 2de huwelijk 1926 cecilia helena van der meij , zijn 3de huw. 1932 tjitske jacoba derickx , graag zou ik wensen te weten komen wie nadere informatie heeft van opa ari augustinus en zijn 3 vrouwen en natuurlijk van hun huis in de spoorlaan nr. 2 reactie webmaster:
ik heb zelf niet meer informatie maar misschien iemand van de bezoekers hier. als je opa werkte bij de spoorlijn dan kun je meer informatie ook vinden via het utrechts archief. zie www.hetutrechtsarchief.nl. Zij hebben het oude NS archief in huis.   Doesburgerbuurt Sjoerd Eeftens20 sep 2010 Stompekamp was slechts een goederenlaad- en losplaats met een zijspoor en een laad- en losweg. reactie webmaster:
inderdaad, dat dacht ik al, daarom had ik het niet opgenomen.   Berghem Henk Buijks, regiohistoricus Brabants Historisch Informatie Centrum20 sep 2010 Herhaaldelijk kwam ik in dit forum de opmerking tegen dat dit station zo'n eind van het dorp (Berghem) verwijderd lag. Dat had alles te maken met het feit dat dit station ook het dorp Herpen moest bedienen. In zo'n geval bouw je het station dus halverwege, vlakbij de gemeentegrens! reactie webmaster:
ik had begrepen dat het meer te maken had met de locatie van de wisselplaats. op die plek kwamen de treinen van beiden kanten elkaar tegen, maar deze theorie is ook wel interessant inderdaad. hoewel de afstand van herpen naar ravenstein in veel gevallen nog korter was dan naar berghem.   Geleen- Lutterade Victor20 sep 2010 G.J. Koop was stationschef van Lutterade van 1 okt. 1920 tot 31 mei 1931. reactie webmaster:
dank, ik wist wel dat het bij jullie te vinden was. maar ik denk niet dat de oorspronkelijke vraagsteller hier nog terug komt om het te lezen.   Maarn (oud) Victor Lansink20 sep 2010 Interessante kwestie, dat van die draaischijven. Maar is er nou sprake van nog aanwezige restanten van 1 of van 2 draaischijven? Ik heb even een kaart van het emplacement vergeleken met Google Maps en volgens mij zou de puist die te zien is in het midden van deze kaart de draaischijf kunnen zijn. Klopt dat? De Materiaalloods die steeds genoemd wordt was de wagenwerkplaats. De situatie is ook een beetje te zien op deze foto. (Inzoomen, naar links schuiven en net voor de wagenwerkplaats is de bovenkant van de (nieuwe??) draaischijf te zien.   De Hoef
Marianne Zuiderduin20 sep 2010 De getoonde afbeelding betreft niet staion de Hoef. Op station de Hoef staat 55 en op afbeelding 2 staat nummer 56 reactie webmaster:
het gebouw met nummer 55 is de oude wachterswoning. die staat er nu nog, maar dat is niet het stationsgebouw. dat had nummer 56 en is al eerder afgebroken.   Maarheeze hompes20 sep 2010 Ik zou graag de postcode van het station willen hebben, kunt u mij dat geven? reactie webmaster:
nee ik weet het niet. het station ligt even ten zuiden van maarheeze bij industrieterrein den engelsman. heb je het voor een routeplanner nodig?   Oss West Angelique20 sep 2010 Dochterlief, van 15, is met een theateropleiding gestart in Oss-West en gaat derhalve met de trein. Tja dan moeten we daar een fiets stallen voor naar- en van school. Op 6 september gaat ze met een, gruwelijk mooi gepimpte, opoefiets naar haar nieuwe school. Maandag 12 september treft het kind d'r fiets gesloopt; dubbel achterwiel, lege/lekke banden, spatbord kapot.....Op dinsdag gerepareerd (t/m nieuw wiel en al) op woensdag14 sept. 2 lekke banden, op vrijdag pakbinders kapot en nu vandaag 19 september; voorwiel dubbel, beide banden leeg, kettingkast gesloopt, lampen kapot....De concierge op school zegt dat 't schering en inslag is. Dagelijkse kost. Fijn....geeft ook zo'n veilig gevoel. Want een vandalist is een ........in de dop. Heeft iemand nog een hale geloopte omafiets staan? Ik zoek nog wat onderdelen. reactie webmaster:
we zijn hier geen fietsenhandel, maar ik heb het bericht toch geplaatst.   Doesburgerbuurt Huub van Meurs19 sep 2010 stopplaats Doesburgerbuurt 15-05-1930, opgeheven zie "een eeuw kippenlijn" blz75 na 1962 is de aarden wal weggehaald, zie foto van HUA - - hetutrechtsarchief.nl/atlantis_record.asp?ID=160273 reactie webmaster:
die hua foto staat hier ook op de site. ik heb de datum toegevoegd.   Doesburgerbuurt Huub van Meurs19 sep 2010 ongeveer bij km25.9 was nog een stopplaats Stompekamp 1902- 1939 zie hier voor ook het boek van Gerjan Crebolder, een eeuw kippenlijn blz58: stopplaats stond niet in het spoorboekje!! reactie webmaster:
stompekamp was bij mijn weten geen halteplaats voor personen verkeer, maar alleen een goederenoverslagplaats. is er iemand anders die hier meer over kan zeggen?   Meulunteren Huub van Meurs19 sep 2010 Meulunteren: in het boekje "een eeuw kippenlijn” van Gerjan Crebolder, staat geschreven, gesloten mei 1934, op 15 mei 1935 werd de halte officieel gesloten reactie webmaster:
dank je, ik heb de datum van 1934 erbij gezet. ik houd het stoppen van de laatste trein aan als sluitingsdatum.   Beugen (Kruispunt) (Hoog)
Léon Pluijmaekers19 sep 2010 Hallo Wichor, Wellicht gaat het hier om dezelfde waterschade als op foto 16 bij station Kruispunt Beugen Laag? Groeten, Léon reactie webmaster:
deze foto was gedateerd op 1926, de twee andere met water, dan wel waterschade op 1925. ik heb ze nu allemaal op 1926 gedateerd. was blijkbaar inderdaad van dezelfde overstroming die de vreemde waterplas voor op de foto bij beugen hoog opleverde.   Beugen (Kruispunt) (Hoog)
Léon Pluijmaekers19 sep 2010 Hallo Wichor, Ik heb in het verleden al eens stukjes van je site gezien. Geweldig al die foto's! En al die uren die je er in moet hebben gestopt. Super al dat werk! Ik werd getriggerd door beide niet meer bestaande stations die samen Kruispunt Beugen vormden. Uit het tracéschema op nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Boxtel_-_Wesel enerzijds en de kilometrage in Kruispunt Beugen Laag op bahn-in-haan.de/images/nbds/NBDS.pdf anderzijds is echter te zien dat de stations Kruispunt Beugen minimaal 2 km van de Maas verwijderd moeten liggen. Volgens mij bevindt zich water op de voorgrond van de foto waarover ik nu schrijf. Het gebouw op de kant staat misschien 50 m van de waterkant vandaan maar zeker geen 2 km. Dit gebouw kan dus onmogelijk Kruispunt Beugen (Hoog dan wel Laag) zijn. Kijk er eens naar. Verder heel veel plezier bij het onderhouden van je site, dan hebben nog veel meer mensen zoals ik er evenveel plezier aan! Hartelijke groeten, Léon Pluijmaekers reactie webmaster:
toch is het dat wel hoor. ooit van overstromingen gehoord? die maas trad en treedt nog wel eens buiten zijn oevers.   Appel Huub van Meurs19 sep 2010 in het boekje "een eeuw kippenlijn" is te lezen dat er in 1941 een nepstations heeft gestaan, bedoeld om nachtelijke jagers te misleiden reactie webmaster:
he wat leuk, dat wist ik niet. kende het bestaan van nepstations niet eens.   Dieren
K. Emmens19 sep 2010 Op de website van het Gelders Archief, beeldbank, kwam ik een luchfoto tegen waarop station Dieren te zien is, niet lang na WO II genomen (stationgesbouw is weg en overkapping heel). Duidelijk is te zien dat de overkapping aan de Arnhemse zijde aanzienlijk langer is dan tegenwoordig: hier kan dus het deel zijn geweest met de enkele pijlers. Aan de Zutphense zijde lijkt de overkapping aan de zijde van spoor 1 óók langer te zijn geweest dan thans. Kennelijk is ergens na WOII de overkapping sterk ingekort. reactie webmaster:
dank je, klinkt inderdaad plausibel.   Eijsden Huub van Meurs19 sep 2010 Artikel verschenen in: Dagblad de Limburger vrijdag 20 oktober 2006 EIJSDEN - De gemeente Eijsden wil in ieder geval een snelbus naar Maastricht als vanaf 12 december geen treinen meer stoppen in Eijsden...Het gesprek dat hij nog heeft met vervoersmaatschappij Veolia, zal moeten uitwijzen of de Eijsdense plannen vanaf 12 december doorgang kunnen vinden. Wichor, sluitingsdatum zou dan 12 dec moeten zijn. groeten Huub reactie webmaster:
ok dank je, ik heb het aangepast. (en voor de leesbaarheid het bericht wat ingekort).   Eijsden Huub van Meurs19 sep 2010 Wichor, je hebt bij station Eijsden het jaartal 1955 staan, gedeeltelijk gesloopt van het stationsgebouw , maar op de foto uit 1961 zie je het hoofd gebouw nog staan denk dat 1964/65 eerder in beeld komt. groeten Huub reactie webmaster:
dank, ik heb het gewijzidg.   Zoetermeer Oost dichter19 sep 2010 Stond het gebouw er al Of is het voor het station gebouwd? Het stationsgebouw van Zoetermeer Oost Daar staat een Madonna Een vrouwe vol troost: Onze Lieve Vrouwe van Zoetermeer Oost reactie webmaster:
welk gebouw bedoel je, het witte gebouw naast het spoor? dat is door de spoorwegen gebouwd.   Amersfoort fjghofmeijer17 sep 2010 moet men van spoor 6a naar spoor 7 met de trap? reactie webmaster:
er staat een plattegrond op de site van het station met de perrons, daar kun je het zelf op zoeken. en bovendien heb ik het zelfde antwoord net aan degene gegeven die de laatste reactie voor jou had geplaatst. daar had je het toch ook gewoon kunnen lezen?   Heerde Dick Jansen Venneboer17 sep 2010 Zijn er ook foto's van de afsluitbalk (thv de Arks-fabriek) tussen Heerde en Wapenveld bekend? Wanneer en waarom is deze balk geplaatst? reactie webmaster:
niet dat ik weet, maar misschien iemand anders hier?   Apeldoorn De Maten sdc17 sep 2010 hoeveel kost een kaartje van amsterdam naar apeldoorn en rotterdam naar apeldoorn dank u wel reactie webmaster:
prijzen van treinkaartjes kun je vinden bij de ns. zie www.ns.nl.   Arnhem Gerda de Bode17 sep 2010 Inmiddels een paar keer tijdens rotweer onder de nieuwe overkapping staan wachten op mijn aansluiting naar Zutphen. De regen zwiepte aan beide kanten over het perron en het tochtte als de ziekte. Blijft dit zo? reactie webmaster:
geen idee. ik weet niet wat het ontwerp voor dat perron in de nieuwe situatie is.   Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. R Mik17 sep 2010 Deze foto is waarschijnlijk van het 100 jarig bestaan van de spoorlijn. reactie webmaster:
dat zou heel goed kunnen inderdaad.   Klarenbeek
R Mik17 sep 2010 Op de foto is het raampje bovenin is mijn slaapkamer vroeger geweest. reactie webmaster:
Aha, hier staat je mailadres wel. Heb je misschien nog foto's uit die periode dat je daar woonde? Er zijn al veel oud bewoners van stationsgebouwen die hun familiealbums hebben in gescand   Klarenbeek R Mik17 sep 2010 Ik heb op dir station jaren lang gewoond vanaf 5 december 1966 totdat het gesloopt is in ongeveer 1987 heb mooie herhinneringen aan dit station heb een fantastistische jeugd gehad hier weinig kinderen kunnen zeggen zeggen dat ze de wissels hebben mogen over heffen. Heb zelfs nog mogen mee werken om er een nieuwe overweg in te zetten! Deze foto geeft heel veel herhinneringen echt leuk om te zien waar ik mijn jeugd heb door gebracht. reactie webmaster:
Ik heb het bericht hier bij het station geplaatst daar kunnen meer mensen het zien. Heb je misschien nog foto's uit die tijd? Jammer dat je je mailadres niet hebt achtergelaten.   Maarn (oud) Sjoerd Eeftens16 sep 2010 Op het tractieterrein te Maarn waren sinds 1901 een locloods, een reservoirgebouw, een kolenpark en een draaischijf van 14,5 m afkomstig uit Utrecht aanwezig. In 1919 werd de schijf vervangen door een grotere (wegens langer worden van de stoomlocs) van 18 m afkomstig uit Roosendaal, zeer dicht bij elkaar. Dat komt overeen met de bestektekening van Vincent. Wellicht kan hij een kopie ter beschikking stellen van de site over Maarn. Het is dus begrijpelijk dat luchtfoto s er niet veel van laten zien. Het lijkt logisch dat de latere betonnen schijffunderingen er nog zijn; de gemetselde zullen wellicht zijn gesloopt; ik ben hiervan niet zeker.   Oss iemand16 sep 2010 UDEN HEEFT GEEN STATION FAAAL! reactie webmaster:
niet meer, maar heeft het wel gehad, dat kun je op deze website zien.   Dedemsvaart jan hendrik vd mars16 sep 2010 Dit was vroeger één van de stations van de DSM aan de tramlijn van Dedemsvaart naar Lutten. Later is er nog een verlenging naar Heemse gekomen. reactie webmaster:
nou niet helemaal. De DSM reed hier inderdaad langs, maar had zijn eigen station aan de overzijde van het stationsplein.   Den Haag Centraal Arjan Krabbenbosch16 sep 2010 Het M-gebouw wat gerealiseerd zal worden op het voorplein ( Koningin Julianaplein) komt er definitief NIET! Het zou de bedoeling zijn geweest om de bouw hiervan te starten per 1 juli 2010 , maar door geldkwesties en de huidige recessie is dit plan dus nu gesneuveld. Of er ooit wat anders gebouwd wordt blijft voorlopig nog in het ongewis, voorlopig wordt het weer terug verbouwd tot een stenen plein, zoals dat ook eerder het geval was.   Leerdam cin16 sep 2010 Vila Brazza is in april opengegaan, maar heeft in Leerdam inmiddels een hele slechte naam opgebouwd: slechte koffie, matig eten en de eigenaren staan bekend als zeer onvriendelijk, zowel tegen personeel als gasten. Hoe is dat in Sliedrecht? Echt zonde, want het is een schitterend pand met heel veel potentie. reactie webmaster:
ik weet het niet, ik heb er nog nooit gegeten. het stationsgebouw is erg mooi inderdaad,   Rotterdam Hofplein Arjan Krabbenbos16 sep 2010 Het gedeelte over het "M"-gebouw hoort niet bij station Hofplein .maar bij Den Haag Centraal. Dit bouwweerk is van de baan,vanwege de hoge kosten en de crisis van de laatste tijd waarin we leven. Momenteel zijn ze de oude sporen bij de Sint Franciscusdriehoek richting Hofpleinviaduct aan het opbreken en staan de bovenleidingsportalen met de draad eraan nog overeind. Men spreekt over een mogelijk stadspark of over een nieuwe schaatsbaan of fietspad over het 102 jaar oude betonnen monument. Voor verdere info kan men het beste bij www.hofbogen.nl kijken die verder met de ontwikkelingen bezig zijn. reactie webmaster:
wil je dan je berichten een beetje beter verdelen. als je op een plek over twee verschillende stations schrijft is dat nog verwarrenbd.   Maarn (oud) Vincent Hartogsveld16 sep 2010 Ik wil graag reageren op het bericht van Sjoerd: Op de foto's op van Marc Pieters is steeds één draaischijf te zien. Op de foto van de nieuwe materieelloods zie je de bakstenen schijf. Die zou kort na de foto vervangen zijn door de betonnen schijf. Ik heb een bestektekening met daarop een schets van de nieuw te bouwen loods, en daarop twee schijven naast elkaar. De betonnen versie ligt op die tekening op de plaats van de oude van baksteen, en die bakstenen versie ligt er op die tekening naast. Die tekening geprojecteerd over Google-Earth in combinatie met een stafkaart wijst uit dat de bakstenen schijf nog steeds op dezelfde plek ligt. Op de luchtfoto's op genoemde site is maar één schijf te zien, misschien is de oude destijds volgestort met zand, en daarom pas onlangs boven water gekomen. Maar waarom is die schijf sowieso verplaatst en niet meteen afgebroken? Meer info is dus zeer gewenst.   Geleen- Lutterade Huite Mietus16 sep 2010 In antwoord op de vraag van Ludo Koop is mij alleen bekend, dat de laatste stationschef 1973/1974 Dhr. Dissel was. Dit gegeven is afkomstig van oud stationspersoneel van het station Susteren. Wellicht kunnen zij vertellen of Dhr. Koop stationschef in Geleen-Lutterade is geweest. Met vr. gr. huite Mietus reactie webmaster:
gegevens over personeel van de spoorwegen kunnen worden nagekeken bij het utrechts archief. zij hebben de oude ns archieven in beheer en hebben een achternamen lijst waarin je je voorvaderen kunt opzoeken. de vraag van koop is echter al heel lang geleden gesteld, en hij heeft geen mailadres achtergelaten. ik weet niet of hij hier nog wel zal kijken naar een antwoord, maar wellicht.   Castricum
Han Lefering16 sep 2010 Deze foto is uit de zestiger jaren. Electrische straatverlichting. De stationsweg was de eerste weg waar de gasverlichting vervangen werd.Verder de verlichte waarschuwingszuil voor het zebrapad en de tv-antenne op het dak. reactie webmaster:
ok ik heb het gewijzigd.   Maarn (oud) Sjoerd Eeftens15 sep 2010 In een van de links kun je de geschiedenis van Maarn bekijken. Er staan fotos op waaruit precies blijkt waar de schijven gelegen hebben. Overigens zijn alleen de schijfputten nog (verborgen) aanwezig; niet meer de schijfbruggen. reactie webmaster:
ok dank je, had je dat de vraagsteller ook gemaild, of zal ik dat even doen?   Arnhem Sjoerd Eeftens15 sep 2010 Spoor 1 was oorspronkelijk wel in het ontwerp opgenomen van het naoorlogse station van Arnhem, maar het is niet aangelegd. Ik schrijf erover in mijn artikel over de hedendaagse verbouwing van Arnhem in het tijdschrift Op de Rails van de NVBS, in het septembernummer 2010, dat deze week verschijnt. reactie webmaster:
aha interessant. dat is weer een heel andere oorsprong dan dat het er wel had gelegen, maar nooit is aangelegd. ben benieuwd naar je artikel.   Woensdrecht Peter Buyk15 sep 2010 Ik zou graag met de Heer Kees Colpaart in kontakt komen, om informatie te vragen over de verwoesting van het station in Woensdrecht gedurende de tweede wereld oorlog. Mvg, Peter Buyk peterbuyk@gmail.com www.stamboom-buyk.nl reactie webmaster:
hij heeft in een heel vroeg stadium mij een keer een mail gestuurd blijkbaar toen de reacties nog niet op deze manier op de site konden worden gepost. ik heb zijn mailadres niet meer, maar wellicht leest hij dit zelf en kan hij reageren?

Heb je zelf banden met het station? Heeft je familie er gewoond?   Amsterdam Sloterdijk Zuid Erik15 sep 2010 Het blauw/wit uitgangsbord wat boven de trap hing van de onderdoorgang (perron richting Haarlem), hangt nu op m'n treinenkamer! Ik heb deze nog net voor de sloop kunnen 'redden'. Deze onderdoorgang is trouwens een tijd later gesloopt dan het station. Het station lag trouwens in een bocht met verkanting, wat niet altijd fijn bij het in- en uitstappen was!   Amsterdam Zuid roben14 sep 2010 Welke afslag op de ring moet je nemen voor sttion zuid ? reactie webmaster:
jeetje, waarom vraag je dat hier? ga gewoon naar google maps ofzo en plan een route. zo moeilijk is dat toch niet?   Beekbergen wilco14 sep 2010 station beekbergen heeft vroeger geen draaischijf of lok loods gehad. de draaischijf is door de vsm vanuit duitsland gehaald en in bbg weer opgebouwd. beekbergen had vroeger een doorgaand spoor nu huidig spoor 1, een omloopspoor nu huidig spoor 2 en 2 kopsporen. modelspoor vereniging vamus uit apeldoorn is nu bezig met het maken van station beekbergen in 1 op 87. groet wilco mederwerker vsm   Maarn (oud) Vincent Hartosveld14 sep 2010 Op de zandafgraving, waar begin 20e eeuw een uitgebreid rangeercomplex was, zijn nog steeds twee draaischijven aanwezig. Wie heeft er een sporenplan of foto waaruit blijkt waar die schijven precies gelegen hebben?   Voorburg M. van Leeuwen13 sep 2010 Kan ik op het staion terecht voor het aanvragen van een persoonlijke OV-chipkaart? reactie webmaster:
geen idee, daarvoor moet je niet bij mij zijn maar bij de ns. maar ik denk het niet, omdat dit sttaion geen loket meer heeft (toch?).   Sneek
frans berkhout12 sep 2010 De autobusonderneming NTM hield geheel rechts in het gebouw een bijkantoor (hoofdkantoor te Heerenveen.)Vanuit dit kantoor werden de busdiensten geregeld naar Alkmaar (overstappen te Den Oever, lijn SC en dat in samenhang met de NACO uit Alkmaar, lijn SB van Alkmaar naar Leeuwarden v.v.), naar Heerenveen en Leeuwarden. Terwijl de garage van de NTM een kleine 300 meter was gelegen aan de Bolwarderweg. reactie webmaster:
en wat heeft dat met deze afbeelding te maken? zie je daar hier iets van?   Arnhem Klaas van Manen12 sep 2010 Het zuidelijkst gelegen spoor op Arnhem is spoor 2. Ik kan nergens vinden wat er met spoor 1 is gebeurd. Dat moet er ooit geweest zijn. Weet iemand waarom het verdwenen is en wanneer? reactie webmaster:
ik weet het ook niet, maar wellicht weet iemand anders hier het?   Purmerend Weidevenne René van Dord12 sep 2010 Hallo Wichor, ik zat net op jullie site en keek even bij het ''Weidevenne'' station en zag dat afbeelding 2 en 3 op 21-4-2009 zijn geclaimed door ene ''Co Klomp''. Deze mooie foto's heb ik gemaakt dus ik vind het dan ook niet meer dan redelijk dat mijn naam, René van Dord, bij de foto's 2 en 3 komen te staan. Graag uw reactie, R. van Dord reactie webmaster:
ik weet het niet meer. ik krijg van Co en van jou beide steeds berichten dat jullie de maker zijn van de foto. Heb je voor mij de originelen, dan kan ik ze vergelijken.   Gouda Goverwelle Kees Momma12 sep 2010 Tijdens een treinrit van Utrecht naar Zoetermeer-Oost ben ik erachter gekomen dat Gouda-Goverwelle een zogenaamd "inhaalstation" is. Stoptreinen op die lijn moeten op dit station soms langer dan 5 minuten wachten om sneltreinen in dezelfde richting voorbij te laten gaan. reactie webmaster:
inderdaad, als je naar zoetermeer oost wilt vanuit utrecht kun je vaak beter de intercity nemen en dan in gouda overstappen, scheelt veel tijd.   Opmeer- Spanbroek Marcel Dam11 sep 2010 Het station (geen wachterswoning dus)staat afgebeeld in het boek "Daar komt de Tram uit Schage!" van Wim Verboom en Jan Beets. De (veel te kleine) foto staat op pagina 175 van dit boek   Berkel en Rodenrijs Edwinus11 sep 2010 Reactie op Edwin 28 jul 2008 . Mijn Opa heeft voor de toenmalige Hofpleinspoorlijn gewerkt . Woonde en dus ook mijn vader in een van deze huizen later naar het wat grotere huis aan het begin van deze weg .Waren allemaal dienstwoningen . Helaas is mijn vader verleden jaar overleden en kan ik niet veel info geven . Wat ik wel kan vertellen dat toen de veiling (zit nu in Bleiswijk )er nog was dat het ook een goederenstation was . reactie webmaster:
heb je het erwin gemaild? zijn mailadres krijg je door op de link van zijn naam te klikken.   Bovenkerk
Frank Kouwenhoven10 sep 2010 In 1950 was het gedaan met de heropleveing van het personenvervoer op de haarlemmermeerlijnen. we zien heier dan ook wel een beambte maar eizigers hebben zich hier niet laten fotograferen (als die er al waren). De concurrentie met de (fraaie) bussen van Maarsse & Kroon werd te heftig om de dienst nog rendabel te kunnen houden. reactie webmaster:
jammer, want de sfeer van dit plaatje is toch veel mooier dan zo'n fraaie saaie bus... ;-)   Bovenkerk
Frank Kouwenhoven10 sep 2010 Nee het is niet wat het lijkt. er was gen presonendienst op de haarlemmermeerlijn in de jaren tachtig. Ook is dit geen treinstel op weg naar de sloop in Mijdrecht of Uithoorn. Het is materieel bedoeld voor het, destijds van het normale net geïsoleerde, baanvak Schiphol- Amsterdam zuid, via een ingewikkelde wisselpartij vlakbij het viaduct van de oude lijn naar het Haarlemmermeerstation. Het reizigersmaterieel werd dus aangevoerd via de aftakking van de hoofdlijn Amsterdam-Utrecht, bij Nieuwersluis reactie webmaster:
wat leuk, dat wist ik niet. dat materieel ging dus ook de overweg in de A2 over.   Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Frank Kouwenhoven10 sep 2010 Het is bekend dat materieel van de lokaallijnen van de NCS later ook op de haarlemmermeersporen zijn gebruikt. De locomotief is niet herkenbaar maar de C en D zijn onmiskenbaar van NCS-oorsprong   Groningen Mathijs10 sep 2010 is station Groningen Europapark eigenlijk al toegevoegd??? reactie webmaster:
eh, waarom vraag je me dat hier? kun je dat niet beter met de zoekmachine opzoeken. natuurlijk staaat dat station ook op mijn site.   Winterswijk marleid10 sep 2010 ik ben vroeger geboren in de hilbelinkstraat in winterswijk, daar waar nu Gaudium is stonden toen twee fabriekshuisjes, weet iemand waar ik oude foto,s daarvan kan vinden????? reactie webmaster:
deze site gaat alleen over het station, niet over andere straten. je zou het bij het gemeente archief kunnen proberen, of bij de heemkunde vereniging.   't Haantje C.G. Rieke10 sep 2010 Is er iemand die info heeft over deze halte. En...bestaan er foto's of tekeningen wellicht ? reactie webmaster:
niet meer dan wat er hier staat, maar misschien andere bezoekers? hoewel ik het betwijfel omdat het maar zo'n klein halte was.   Vught Roy Pieters10 sep 2010 Momenteel wordt het station van binnen geheel opgeknapt.Ik denk dat er na jaren leegstand eindelijk een bestemming is gevonden voor het stationsgebouw.De bovenverdieping is overigens wel al die tijd bewoond geweest. reactie webmaster:
dat is fijn, altijd jammer als een gebouw staat te verpieteren.   Den Haag HS dick passchier9 sep 2010 Gisteravond, 08 sept 2010, arriveerde ik te 23:15 uur op Station HS te Den Haag, Perron 3 !Trap af en naar buiten, dat dacht ik, want aangekomen bij de OV chip Paal, stond aldaar met een smoezelig papiertje vermeld: Storing, u moet uitchecken op perron 5 of 6. Uiteindelijk vond ik na herhaald zoeken op dit late en ongure tijdstip op HS, de resterende en enig werkende OV - ChipPaal, geheel een het ander eind van het verlaten perron 5 !!! Daarna de gehele weg weer terug lopen naar de Uitgang, waardoor ik op dit late tijdstip ook nog mijn tram miste. Mijn vraag/ opmerking: 1. Waarom maar twee van deze OV - Chip Palen op een station in Den Haag (N.B. Internationale stad) Te gek voor woorden toch, een storing is mogelijk maar dan moet het toch niet zo zijn dat klanten van NS daarom maar op dit late tijdstip naar het ongure uiteinde van perron 5/6 moeten gaan. Dit is geen service. 2. Het zal wel weer om de kosten gaan. Gebruik dan voor de noodzakelijke 3e & 4e paal, maar die €12.000,00 die Mw. de staatsecretaris van de C.U. recent heeft uitgegeven voor haar prive trip vanuit Italie naar den Haag omdat ze zonodig moest vergaderen, want zij is toch de aanstichter en uitvinder van de OV-Chip. ! Dan moet ze ook eens haar verantwoordelijkheid nemen en service geven en voldoende technische ondersteuning waar het Ov Chip in & uitcheck betreft. Tenslotte begrijp ik dat ik dit bericht naar u, de webmaster stuur, maar ik kon nergens deze klacht kwijt anders dan bij digitale EVA van de NS en dat is ook zo'n nonse a communicatief programma, waar je als je iets instuurt, niets meer van hoort. Gaarne dan ook uw begrip en uw medewerking voor doorzenden van deze klacht naar de juiste instantie svp/ bvnb vriendelijk dank reactie webmaster:
ik heb uw persoonlijke gegevens hier even verwijderd, dat wilt u toch niet op deze website hebben staan? ik heb verder ook geen banden met de spoorwegen, dus ik heb ook geen ingang waar u dit kunt voorleggen.   Winterswijk Rogier9 sep 2010 Er is opnieuw vertraging met de invoering van de OV-chipkaart bij Syntus. De invoering is nu uitgesteld tot begin 2011. Reizigers zijn ontevreden.... [knip rest van artikel weg] reactie webmaster:
mijn site gaat niet over ov chopkaarten, dan zou er veel teveel geneuzel op komen te staan. ik neem dit nieuwsbericht dan ook niet over.   Terschuur
G.J. Vaarkamp8 sep 2010 Deze opname moet dateren uit de eerste helft van de jaren zestig, uiterlijk 1966. Rechts is te zien dat aan de nieuwe rijksweg E8 (tegenwoordig A1) wordt gewerkt. Die werd toen van een tweebaans betonweg vierbaans gemaakt. kort daarna werd de overweg gesloten en in 1978 is het spoorwachterhuis gesloopt.   Den Haag Ypenburg Simone de Haan8 sep 2010 Niet zo vreemd dat mensen geen gebruik maken van dit station. Ik geloof dat er in totaal 8 parkeerplekken zijn. En dat voor een gewenst aantal reizigers van 800 per dag? Dan zou maar 1% van alle reizigers met de auto naar het station komen? Laten ze een voorbeeld nemen aan bijvoorbeeld station Kralingse Zoom in Rotterdam. Een ruim en groot parkeerterrein. Dat is klantgericht en laagdrempelig. De drempel om nu met het ov te reizen is gewoon te groot omdat je de auto niet kwijt kunt. Nog los van het feit dat de plekken die er wel zijn gemaakt gebruikt worden door personeel van bedrijven in de omgeving die ook hun beurt ook geen parkeerplekken tot hun beschikking hebben. Zoals bijvoorbeeld het personeel van het CBS en het Stadsdeelkantoor. Hierdoor zijn niet alleen de plekken bij het station continue bezet maar zijn ook parkeerproblemen onstaan om te parkeren bij het winkelcentrum. Om nog maar niet te spreken over dagen dat er voetbal of andere evenementen in het ADO Stadion zijn of het probleem met de ontsluiting van de wijk. Het is wellicht handiger omn dit onderdeel van het probleem in een context (grotere geheel) te plaatsen. Te bepalen wat nu echt de oorzaak is en er strategisch naar te kijken. Pas dan kan er naar mijn mening iets veranderen. Dus de oorzaak aanpakken en niet alleen aan symptoonbestrijding doen of continue pleisters blijven plakken. reactie webmaster:
maar op deze website is dit stukje niet echt op zijn plaats, toch? hier kunnen weinig mensen er iets mee.   Hoogwoud marcel dam7 sep 2010 Wie wil of heeft het boek "Stoomtrams rond Hoorn, J. Kok" ? Ik ben op zoek naar foto('s) van het station Hoogwoud en ik meen dat de voorkant van dit boek in ieder geval het station laat zien. Het boek is (voor zover ik weet) helaas niet meer te koop. Als u een foto (of meerdere) heeft en deze zou willen opsturen dan ben maakt u me geweldig blij. Alvast mijn hartelijke dank! Groet, Marcel. reactie webmaster:
station hoogwoud staat ook op de site met een paar foto's erbij.   Beekbergen tuinman7 sep 2010 heeft beekbergen een treinstation, waarvan ik naar apeldoorn kan? reactie webmaster:
nee, zoals je hier ziet is dat alleen een museumtrein. bovendien staat het station niet in het dorp beekbergen zelf. je kunt beter een bus nemen, zie www.9292ov.nl.   IJselmonde K. Lenten7 sep 2010 Waarom wordt de naan IJSSELMONDE de ene keer met 1 S en de andera keer met dubbel S op internet gebruikt. Vraag : Wat is nu eigenlijk de goede naam van IJS(S)ELMONDE reactie webmaster:
met een S was een oude naam denk ik. de gemeente schrijft het met dubbel s. dat komt ook het meeste voor op internet, dus zal wel de juiste naam zijn.   Terneuzen
Frank Chapelier7 sep 2010 Het pand helemaal links staat er nog en is toevallig te huur ( stationsweg 65) Jammer dat de rest weg is. reactie webmaster:
ja dat heb ik laatst op google streetview zien staan inderdaad. aan de hand daarvan kun je nog goed zien waar het station heeft gestaan (is nu een parkeerplaats geworden).   Delftsewallen Edward Tie6 sep 2010 Niet eens. Wettelijk zijn randstadrail wel gewone spoorweg. Het valt nog onder lokaal spoorwegwet. De tramlijnen en metrolijnen vallen onder andere gemeentelijke regelingen. reactie webmaster:
ja, maar het gaat langzaam over in een stadstram, en die haltes wil ik niet opnemen. het is een beetje een arbitraire scheidslijn, maar ik moet ergens een grens trekken.   's Hertogenbosch rob6 sep 2010 Weet u misschien waarvoor de boom op het station is? er staat tussen spoort 6/7, bij de grap naar beneden een boom. is dit een kunst object? zo ja, weet u van wie? Groet, Rob reactie webmaster:
nee ik weet het niet, misschien iemand anders van de bezoekers van de site,   Glanerbrug Egbert van de Haar.5 sep 2010 De naam Glanerbrug heeft een diepere betekenis dan een brug over de Glanerbeek. Kijk daarvoor op hennepe.jouwweb.nl Overigens een zeer mooie en leerzame site stationsweb.nl Hartelijke groet, Egbert van de Haar. reactie webmaster:
ik wist het niet, maar dank je voor de verduidelijking.   Hoorn Gertjan Stamer5 sep 2010 Opvallend in September 2010 zijn de steunpilaren van de perronoverkapping op het eilandperron-ze zijn gestript en meteen zien we de constructie open en bloot.   Glanerbrug Egbert van de Haar.5 sep 2010 Wat een mooie site. Hier kun je van genieten. Antwoord aan Roel een aan de webmaster. De betekenis van de naam Glanerbrug kunnen jullie uitgebreidt lezen op mijn site hennepe.jouwweb.nl Daar staat o. a. heel veel van Glanerbrug op. Groet Egbert van de Haar, Tiel.   Groesbeek
Han Lefering5 sep 2010 Ik had je wat info gestuurd over de trein, maar ik zie het niet terug. reactie webmaster:
had je het hier op de website ingevuld? ik zie niets meer staan, kun je het nog een keer intikken?   Zevenhoven
ron5 sep 2010 hallo ik heb een foto van het gebouw toen het net klaar was ik heb het vergeleken met deze foto en het gebouw is exact hetzelfde. of zijn er meer van dit soort stationshuizen gebouwt en dan exact hetzelfde. ik hoor het graag. groeten ron, reactie webmaster:
ja dat was een type station, daarvan zijn er meerder gebouwd. misschien kun je me de foto opsturen? je kunt dit mailadres gebruiken.   Dokkum- Aalsum
Fred4 sep 2010 Volgens uw eigen informatie, zou dit station in 1974 zijn afgebroken. Dus kan deze foto niet van 1975 zijn. reactie webmaster:
daar heb je gelijk in. ik heb het vervroegd.   Delden Gertjan Stamer4 sep 2010 In zomer 2010 is de overkapte fietsenstalling naar het westen toe flink uitgebreid,ook overkapt en dus iets minder parkeerplaatsen voor auto's.Stationsgebouw oogt leeg ?(Sep.2010)   Hengelo Gertjan Stamer4 sep 2010 Op het eilandperron was jarenlang een koffieshop met volop ruimte om rustig de dranken en hapjes te nuttigen...in Augustus sluit het gebouw en wordt volledig gestript en gaat als Kiosk een nieuw leven tegemoet-heropening op 8 Oktober 2010.Gebouw niet helemaal ,,gestript"-de WC groep aan oostzijde is nog fuctioneel.   Abbekerk- Lambertschaag
Antoon de Bruyn4 sep 2010 Echt een fijne oude foto. Ik treur voor de oude tijd, ook al was het allemaal niet zo mooi natuurlijk. Hier in de V.S. hebben we niet de oude gebouwen die er in Nederland zijn.   Hengelo
Rino Voogd4 sep 2010 Station gezien vanuit het Prins Bernhard Plansoen   Hattemerbroek
Fred3 sep 2010 Gezien de foto van 1961 (waar het station nog compleet is) en het commentaar bij de foto uit 1970, moet deze foto tussen die 2 jaren zijn gemaakt i.p.v. 1960 reactie webmaster:
ok , veranderd in 1965   Nuth renate3 sep 2010 is er een veilige voorziening voor het stallen van een fiets? reactie webmaster:
geen idee, daarvoor moet je bij de ns zijn. er staat een link naar de voorzieningen aan de linkerkant van deze pagina.   Etten- Leur Marcel Blom3 sep 2010 Reactie op de benaming Etten-Leur. Gertjan Stramer vergeet jaartal te vermelden, hij schrijft alleen 'voorjaar'. Oorspronkelijk waren er wel 2 dorpen, Etten en Leur, die al sinds begin vorige eeuw samen een gemeente vormen. Sinds ongeveer 1968 zijn de dorpen aan elkaar gegroeid. De oorspronkelijke dorpskernen zijn nog wel zichtbaar, maar Etten-Leur functioneert als één plaats, inmiddels een stadje met ruim 41.000 inwoners. De webmaster noemt een vergelijking met Ede-Wageningen. Dat is een heel andere situatie. Dat station ligt gewoon in Ede, terwijl Wageningen zo'n 5 kilometer verderop ligt. Onterecht denken veel mensen dat aan de ene kant van het spoor Ede ligt, en direct aan de andere kant Wageningen.   Geertruidenberg martin sperber3 sep 2010 ken het station was heel mooi ging er vroeger altijd spelen   Wolfheze Huub van Meurs3 sep 2010 de straat waarin het station staat heet Parallelweg het huis nummer is 5 reactie webmaster:
dank ik heb het gewijzigd.   Bunnik Huub van Meurs3 sep 2010 Wikipedia: tegen betaling van fl.2.500 was de NRS bereid een halte in Bunnik te openen. Op 20 mei 1884 stopte de eerste trein op het nieuwe station reactie webmaster:
ik heb de datum gewijzigd.   Dronten DonMuro3 sep 2010 Goede dag, Wij wachten al 50 jaar op zo'n project als Dronten station, misschien in komende 50 jaar komen er stations in Biddinghuizen en Swifterbant. Groet! reactie webmaster:
dacht het niet, daar komt de spoorlijn niet in de buurt, en een aparte lijn naar die dorpen zal ook wel niet worden aangelegd.   's Hertogenbosch Oost Marjolein Staes2 sep 2010 Is er een fietsenzaak in de buurt van het station? reactie webmaster:
geen idee hoor, daarvoor moet je toch niet bij mij zijn! kijk eens in de gouden gids ofzo!   Diemen Ingrid2 sep 2010 Zijn er ook bagagekluizen op station Diemen? reactie webmaster:
zie de link naar de voorzieningen aan de rechterkant van de site. de ns weet dat wel, ik niet.   Kwadijk Pieter Schram2 sep 2010 Graag zou ik u willen laten zien wat wij van het gebouw hebben gemaakt in het afgelopen half jaar. Wij kochten eind december 2009 het gebouw van een projectontwikkelaar en hebben het volledig "uitgewoonde" gebouw geschikt gemaakt voor kleinschalig kantoorgebruik. Het pand zal op 17 september worden geopend. Op 18 september is een Open Dag waar bezoekers het pand ook van binnen kunnen bezichtigen. Met vriendelijke groet Vertimart Consultants BV Pieter Schram   Hengelo GOLS
Rino Voogd1 sep 2010 De Locomotief op de foto is een Type 9 gebouwd in 1866 - 1867 door de Fa R Stephenson & Co te Newcastle de lock op de foto is waarschijnlijk de VESTA No.30 Alle loc's waren in 1916 gesloopt   Vlissingen W. Kruit1 sep 2010 Voor wat betreft het antwoord van de webmaster: Het verplaatsen van het station in noordelijke richting, dichter bij Vlissingen-Souburg, heeft voor de treinreiziger naar de stad Vlissingen geen enkele meerwaarde. Als er al gelopen wordt naar de binnenstad is de snelste (en mooiste!) route over de sluizen en buitenlangs de zeedijk. Maar dat is alleen interessant voor toeristen; de reguliere reizigers naar de stad gaan gewoon met de bus, de Vlissingers zelf nemen de auto of fiets. Linksom of rechtsom ligt de stad gewoon te ver van het station af om dagelijks lopend af te leggen. Alleen de leerlingen van de scholen aan de Prins Hendrikweg zouden er een theoretisch voordeel bij hebben, maar ook zij gaan meestal met de bus of pakken de fiets... Met een overstaptijd van krap tien minuten van de stoptrein op de dienstboot, is een kilometer lopen uiteraard geen optie, zeker niet met een uurverbinding.... reactie webmaster:
ik ben ter plaatse niet bekend, dus daar moet je niet teveel op uit doen. aan het huidige spoor is inderdaad geen logischer plek te vinden. vroeger had je station vlissingen stad, dat lag ongeveer op de plek van de hogeschool. nu maakt het spoor een rare bocht van de stad weg. Maar als er nu 10 minuten tussen zit is de veerdienst toch op de treindienst afgestemd, als het station wordt verplaatst, met een langere looproute kun je toch de veerdiensttijden wat op schuiven, dat hoeft niet op 10 minuten te blijven natuurlijk.   Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer. 2024 (41)

2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
2015 (249)
2014 (397)
2013 (762)
2012 (1157)
2011 (1890)
> 2010 (1949)
   December (186)
   November (187)
   Oktober (218)
> September (144)
   Augustus (103)
   Juli (136)
   Juni (139)
   Mei (198)
   April (153)
   Maart (164)
   Februari (155)
   Januari (166)
2009 (1870)
2008 (1259)
2007 (996)
2006 (574)
2005 (482)
2004 (349)