home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in Februari 2009.

Rothem bobby tuinstra28 feb 2009 jammer dat deze station is afgebroken ik hoop dat ooit daar een nieuwe station komt reactie webmaster:
misschien als er een light rail gaat rijden, anders zie ik het toch somber voor je in.   Breukelen
Sjoerd Eeftens28 feb 2009 In tegenstelling tot wat Han zegt, is dit een drieaspectendwergsein van het stelsel 1955, dus zonder kleurwisselaar. Het diende slechts om treinen die over verkeerd spoor naar Breukelen waren gekomen te doen stoppen op spoor 2. Anders zouden deze zonder stoppen naar Nieuwersluis mogen doorrijden. Het kon alleen rood tonen omdat Breukelen geen rijweg over verkeerd spoor kon instellen naar Nieuwersluis. Dit verkeerdspoorrijden kon hier alleen met een VS-lastgeving die de treindienstleider aan de machinist gaf.   Den Haag Mariahoeve Björn Lammers28 feb 2009 Over (bijna) niet gebruikte perrons: als ze er zijn vraagt men zich af waarom ze er zijn als ze toch niet of nauwelijks gebruikt worden (zoals hier, maar bijvoorbeeld ook bij 1 en 8 van Amsterdam Bijlmer ArenA), als ze er niet zijn (zoals bij Utrecht Zuilen, Maarssen, Breukelen, Abcoude en Amsterdam Holendrecht, op dezelfde lijn als Bijlmer) klaagt men over het gebrek aan uitwijkmogelijkheden bij calamiteiten. Bij dit station heb je dus flexibiliteit en een nauwelijks gebruikt perron :-) reactie webmaster:
daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, calamiteiten lijkt mij een goede reden. niet dat die erg vaak voorkomen bij de ns natuurlijk ;-)   Castricum Gertjan Stamer28 feb 2009 Eind vorig jaar(2008)verbouwing Rijwielshop en begin 2009 extra glazen voorpui aan straatzijde aan blinde muur Rijwielshop,aanzicht stationsgebouw drastisch gewijzigd-tevens zijn er nog meer fietsklemmen(overdekt en niet overdekt)bijgeplaatst...fietsen blijven een probleem,niet alleen in Castricum(ook vele anderen).   Dit station is inmiddels verwijderd. R.Benthem28 feb 2009 Het stationsgebouw was inderdaad een hoog gebouw en heeft gelegen aan de Hamburgersingel, tegenwoordig Deken van Oppensingel genaamd. Aan de andere kant van het emplacement heeft een goederenloods gelegen aan de huidige Burg.van Rijnsingel. In de stedenatlas van Venlo is welgeteld één foto van dit emplacement te vinden. Ik zoek naar tekeningen van het emplacement om dit in 1:87 na te bouwen. Als iemand iets weet, houd ik me aanbevolen. Bij het gemeentearchief heb ik al een middag zitten zoeken en lezen, maar daar ben ik niet veel verder gekomen. reactie webmaster:
Ja er is vrij weinig over te vinden. Wellicht dat het Utrechts Archief (www.hetutrechtsarchief) hier nog iets over weet, zij hebben de oude spoorarchieven in beheer. Mocht je nog interessante zaken tegenkomen, houd mijn website in gedachten om een en ander toe te voegen (bijvoorbeeld foto's). En misschien kun je duidelijkheid bieden over de gebouwen die op de afbeeldingen staan. Zijn dat nu stationsgebouwen of woningen, misschien heb je daar tekeningen van gevonden?   Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Davy van Hattem28 feb 2009 Deze foto is niet in 2008 gemaakt. De oude huisstijl is nog aanwezig en is al jaren geleden op geheel Schiphol vervangen. Wanneer was de exacte foto gemaakt? reactie webmaster:
zal dan wel eerder zijn geweest, 2005?   Den Haag Mariahoeve Eelco27 feb 2009 Björn heeft (wederom) gelijk en ik dus niet. De Ic's en Beneluxtrein passeren op de middelste sporen. Maar wat ik enigszins opmerkelijk vindt, is dat op alle stations op de trajecten Leiden - Rijswijk en Rotterdam - Dordrecht 4 perrons liggen, waar op maar 2 perrons (stop)treinen stoppen, waarom zijn hier perrons aangelegd als deze toch nauwelijks of niet worden gebruikt? reactie webmaster:
misschien dat men bij de aanleg verwachtte ze in de toekomst wel te gaan gebruiken?   Emmen Zuid r.barkhof27 feb 2009 Werkzaamheden voor de ondertunneling spoorweg Emmen= Nieuw-Amsterdam(2x2 rijstroken) en daarmee voor het station beginnen na de bouwvakantie 2009 en gaan 8-9 maanden duren inclusief aanleg twee rotondes in Nieuw-Amsterdamsestraat (bron: gemeente Emmen)   Haarlem Marcel27 feb 2009 Hallo Wicher, Ik zie dat je op je site maar 1 station Haarlem hebt staan, terwijl je aangeeft dat er 2 stations zijn geweest op verschillende lokaties. Bij Houten en Maarn heb je wel onderscheid gemaakt. Waarom hier niet? Tevens is het lastig om informatie te vinden over de openingsdatum van het tweede/huidige station. Was dat niet gelijk met de opening van Haarlem-Veenenburg op 02-06-1842? Mvg, Marcel reactie webmaster:
Ja ik moet dat een keer aanpassen eigenlijk, maar dat is nog wel wat uitzoekwerk. ik hou het in mijn achterhoofd en ga er een keer aan werken.   Mook- Molenhoek Antonio27 feb 2009 Voor verstoringen, vertragingen, en tijdens de Mariekenloop welke elk jaar in Nijmegen wordt gehouden wordt er met extra treinen tussen Nijmegen en Nijmegen Heyendaal gependeld treinen rijden dan door tot station Mook-Molenhoek reactie webmaster:
oh ligt het derde spoor aan die kant, ik dacht dat het vanuit het zuiden bereikbaar was.   Breukelen
Han Lefering27 feb 2009 Op de foto onderaan een dwergsein van het lichtseinstelsel 1946. Slechts een lamp, twee andere lamphouders zijn dichtgemaakt. Sein werkte met een kleurenwisselaar.   Mook- Molenhoek Antonio27 feb 2009 Inmiddels heeft Veolia-transport bij prorail gevraagd of spoor 3 behouden kon worden i.v.m. met verstoringen en oog op de toekomst wil Veolia het extra spoor behouden. Inmiddels wordt spoor 3 omgebouwd tot kopspoor hierdoor kunnen treinen vanuit Nijmegen evt. op spoor 3 kopmaken, en heeft station Mook-Molenhoek bij oplevering 3 perronsporen reactie webmaster:
waar ze dat dan voor willen gebruiken? om materieel opzij te zetten bij verstoringen ofzo?   Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Frank Stoop27 feb 2009 DIt is een station die alleen in gebruik is voor rondrit treinen van Corus zelf. Hier stap je op en af van de trein om WB2 te bezoeken.   Den Haag Moerwijk Eelco26 feb 2009 @ Melinda, check 9292ov.nl of ns.nl Maar er stoppen hier alleen maar stoptreinen (Leiden- Dordrecht en Den Haag C.S- Roosendaal). Richting Rijswijk : :06 en :36 -> Dordrecht (laatste : 0:49) :19 en :49 -> Roosendaal Richting Den Haag H.S : :12 en :42 -> Leiden (laatste : 1:02) :24 en :54 -> Den Haag C.S reactie webmaster:
haar vraag is wel zo lang geleden dat ze het antwoord inmiddels wel zelf zal hebben gevonden (hoop ik maar voor haar). bovendien kan ze voor dit soort vragen terecht op de sites die je noemt en die ik inderdaad ook al bij mijn veelgestelde vragen heb gelinkt. je ziet veel mensen die iets in google intikken en meteen bij de eerste site het antwoord willen vinden, en het anders daar maar in een contactformulier vragen. daar lijkt mij dit ook een voorbeeld van.   Waalwijk
Han Lefering26 feb 2009 Ik denk een foutje van de schilder. reactie webmaster:
is wel aannemelijk inderdaad.   Utrecht Centraal Eelco26 feb 2009 excuses aan de webmaster voor het mailadres, ik zal het vanaf nu op de door u voorgeschreven manier doen. En de hieronder genoemde theorie van mij klopt niet, want de stippellijn ligt op de normale afstand van het perron, zoals altijd. Ik zag de doorgetrokken lijn in het midden liggen van perron 7.. en ook dat komt vaker voor. Even een rectificatie van beide zaken en esxcuses voor het mailadres. *ik gebruik soms een fake-adres omdat ik het niet fijn vindt dat mijn mailadres bekend wordt bij iedereen, en dus ook mensen die er slechte zaken mee gaan doen. Maar ik had moeten weten dat uw site (bijna) alleen maar gasten kent te vetrouwen zijn en geen misbruik zullen maken van een mailadres. Dat er geen mailadres ingevuld hoefde te worden wist ik niet, ook niet dat u veel foutmeldingen etc. kreeg, nogmaals excuses. reactie webmaster:
ja ik snapte wel waarom je dat deed met dat mailadres inderdaad, en dat er hier alleen betrouwbare figuren komen wil ik niet zeggen, spambots kunnen het hele web afstruinen dus ook mijn site. maar als je geen mailadres achterlaat krijg je geen antwoord en moet je zelf terug komen om te zien wat ik of een ander heeft geschreven. Je zou ook een loginnaam aan kunnen maken (dat is wel beschermd tegen spambots) en je kunnen abonneren op de stations waar je een vraag hebt gesteld. Je krijgt dan automatisch bericht als er een opmerking is geplaatst.   Den Haag HS Eelco26 feb 2009 Iemand bekend wat de functie van spoor 1 op dit station is? Behalve dat er alleen op dinsdag 2x een stoptrein naar Dordrecht/Roosendaal stopt is er geen bedrijvigheid qua NS-personentreinen reactie webmaster:
het had in het verleden wel een functie denk ik (ook gezien de koninklijke wachtkamer).   Waalwijk
Han Lefering26 feb 2009 Op het linker perronslagwerk de telegrafische afkorting van het naastgelegen station, Kaatsheuvel Capelle. Alhoewel het station toen Capelle Vrijhoeve heette. Op het rechter perronslagwerk moet dan de afkorting van Drunen Heusden staan. reactie webmaster:
Dat is Dnn, dat zou inderdaad heel goed kunnen. waarsom de C van Kc dan met een hoofdletter is weergegeven is wat vreemd, want de n'nen in Dnn staan blijkbaar wel klein.   Beukelsdijk Erik Wemmers26 feb 2009 Ik ben al enige tijd op zoek naar de architect van het ode station Beukelsdijk aan de RFC weg in Rotterdam. Dit station is nooit als station in gebruik geweest. Gebouwd in 1890. Ook op uw site kunnen wij de architect niet vinden. We hebben al contact gehad met het Rotterdams gemeente archief, de NS, het spoorweg museum. Maar helaas zonder resultaat. Wellicht kunt u mij verder helpen? Dan heb ik nog een andere vraag; kunt u mij vertellen waar ik regels/voorschriften kan opvragen betreffende bouwen direct aan het spoor. Zijn hier strikte regels voor (geluidsoverlast/milieu/veiligheid etc)? Ik hoop dat u mij verder wil en kan helpen. Bij voorbaat bedankt, Erik Wemmers reactie webmaster:
ik heb Erik inmiddels doorverwezen naar het utrechts archief. Misschien dat iemand ander hem ken helpen?   Rotterdam Centraal Elvira de Kraag26 feb 2009 Wie zou iets kunnen vertellen over de vierkante figuren die in de gevel van het oude station waren verwerkt (zie bijvoorbeeld afbeelding 2)? Ik ben hier bijzonder in geinteresseerd! Van wie is het ontwerp, wat is de achtergrond, zit er een verhaal achter? Ik laat op dit moment nieuwe kozijnen maken voor mijn woning achter het CS, en deze figuren gebruik ik in het ontwerp dat in de bovenlichten wordt gezandstraald, samen met de nieuwe stijlkenmerken van het toekomstige station, de Y-vormige pilaren. Dit als een soort hommage aan het oude en een welkom aan het nieuwe station. En natuurlijk omdat het nu eenmaal de STATIONssingel is... Ik hoop dat iemand iets kan vertellen? Bedankt alvast! reactie webmaster:
Ik heb het op deze pagina geplaatst, omdat hier meer bezoekers komen dan alleen bij afbeelding 2. wellicht dat men je kan helpen. succes met dit leuke initiatief. heb je het bij het utrechts archief nagevraagd? je kunt ze bereiken via www.hetutrechtsarchief.nl. Zij hebben de oude spoor archieven in huis, dus kunnen je misschien wel meer vertellen hierover.   Den Haag Laan van NOI Pim vd Kleijn25 feb 2009 De kruisende weg bij het station Den haag Laan van Nieuw Oost-Indie heet aan de Haagse kan inderdaad Laan van Nieuw Oost-Indie maar aan de Voorburgse kant het de weg Laan van Nieuw Oosteinde. Mogelijk komen hier de verschillende namen van het Station vandaan. reactie webmaster:
He dat wist ik niet. grappig. ik dacht altijd dat oosteinde een verspreking was van oostindie. weer wat geleerd.   Kuiksche Heide Jan van Velthoven24 feb 2009 Wichor, Wachtpost 32 alias Drunen Overweg S.S. was geen halte; daarvoor was de afstand tot het staton Drunen=Heusden te klein. Trampassagiers uit de richting Heusden en Drunen konden hier uitstappen om na een korte wandeling de trein te nemen op het station Drunen=Heusden. In 1960 was wp32 nog niet afgebroken. Ik ben n.l. in het bezit van een foto van wp32 gemaakt in februari 1977. Voor de wachtpost lag een wissel waarin de 2 perronsporen bij elkaar kwamen. Na het staken van het personenvervoer op 31 juli 1950 is het wissel uitgenomen. reactie webmaster:
ok ik heb de betreffende foto verplaatst naar station drunen, blijkbaar lag het daar dichterbij. ik heb de beschrijving van het gebouw ook daar geplaatst en 1980 als sloopdatum geschat. dank je wel.   Staphorst Jan Gerrit Zomer 24 feb 2009 Station Staphorst. Moet er beslist komen. Zeker nu in Meppel naar verluid het gratis parkeren bij het station zal worden opgeheven. De extra € 3,50 voor een dagkaart, gevoegd bij het autogebruik Staphorst-Meppel, maakt het gebruik van OV niet aantrekkelijk meer. reactie webmaster:
ik heb je opmerking hier bij het station neergezet, daar kunnen meer mensen hem lezen, lobbyen bij mij heeft geen zin natuurlijk, ik beslis daar niet over.   Bovenkarspel Flora Roel23 feb 2009 Dit station word vaak omgeroepen als ''Station Flora'' , Bkg word vaak gewoon omgeroepen als ''Station Grootebroek'' , blijkbaar is het erg moeilijk om de complete naam uit te spreken. reactie webmaster:
Ach ja, dat gebeurt wel vaker inderdaad. leeuwarden camminghaburen ook zo'n mond vol. ik kan het ze niet kwalijk nemen. het is al heel wat dat ze het omroepen.   Miste
Henk Wolf23 feb 2009 Op foto 1 is dat kleine jongetje Henk Wolf dus dat ben ik , met mijn ouders en mijn zus. reactie webmaster:
Hé wat leuk zeg! Nog een oud-bewoner die zich meldt. Hebt u wellicht in uw familiealbum nog meer foto's van het oude stationsgebouw van Miste die op mijn website geplaatst zouden kunnen worden? Er zijn al veel oud-bewoners voor gegaan, zij hebben vaak uniek materiaal. Of misschien hebt u nog andere herinneringen over dit gebouw die u met ons wilt delen. In welk jaar is deze foto genomen? Dat kunt u vast goed nagaan aan de hand van uw geboortejaar.   Workum
Paul23 feb 2009 Op deze foto ziet u NS DE II 78 als trein 3945 Staveren - Leeuwarden op het station van Workum. 3 april 1958 reactie webmaster:
dank je, ik heb de datum aangepast.   Lelystad Zuid maarten23 feb 2009 Is dit station WEL of NIET in gebruik want ken alleen het station Lelystad centrum grt.Maarten,. reactie webmaster:
nee dat is niet in gebruik inderdaad. oh ik zie dat er wel staat geopend in 1988. waar ie dat vandaan haalt... zal het eens nakijken.   Giessen- Nieuwkerk
bertus23 feb 2009 Na uitvergroten van de foto,dacht ik op het naambordje KERKWEG te lezen,hoewel niet erg duidelijk.Als dit juist zou zijn is deze foto niet van 1900 maar van voor 1893 reactie webmaster:
dank je, ik had er ook al naar gekeken maar kon niet goed ontdekken wat het was, maar ik geloof dat je gelijk hebt. ik heb de datum gewijzigd.   Heerlen Woonboulevard Gertjan Stamer22 feb 2009 WSaarschijnlijk eind 2008 nieuwe fraaie bushalte aan oostzijde en extra parkeerplaatsen-nu is het dus afwachten wanneer de perrons e.d.komen....   Beek- Elsloo Gertjan Stamer22 feb 2009 Eind 2007/begin 2008 was er een koffiekiosk in de sextant,begin 2009 alweer gesloten !   Maastricht Randwyck Gertjan Stamer22 feb 2009 Sinds enige maanden is het fraaie loketgebouw met aluminium rolluiken toegedekt;alleen bij opening broodjeszaak omhoog...geeft wel een sobere en erg gesloten indruk,vast last van vandalisme ?   Haelen Gertjan Stamer22 feb 2009 Begin 2009 is er het noorderlijke spoor vanaf gehaald door ProRail,kan er misschien wel een perron aan kwijt? reactie webmaster:
ruimte is niet de reden om een station aan te leggen, maar het potentieel aantal instappers.   Weert Gertjan Stamer22 feb 2009 Begin 2009 verbouwing Rijwielstalling,houten voorbouw doet het ergste vermoeden,ook in't stationsgebouw is't links van het aloude loket(al enige jaren bloemstal,vml Wizzl)met een schot afgezet,ben benieuwd wat die verbouwing oplevert!   Beukelsdijk Marcel22 feb 2009 Dit station zou hebben gelegen aan aan de aansluiting naar/van schiedam op de ceintuurbaan Rotterdam DP - Rotterdam Maas (bron:kaartje uit "Sporen in Rotterdam" pg.276) reactie webmaster:
klopt inderdaad, het spoor is nadien verlegd en nu ligt het niet meer in de splitsing maar vrij.   Assen
Han Lefering22 feb 2009 Midden zestiger jaren. reactie webmaster:
ok veranderd   Assen
Han Lefering22 feb 2009 De foto is van midden zestiger jaren. Er staat een hokje van de uitgangscontrole op. De controlebeamte kon meteen de bomen van het overpad bedienen. reactie webmaster:
ok veranderd   Assen
Han Lefering22 feb 2009 Deze foto is uit de zestiger jaren. Zie natrium straat verlichting. reactie webmaster:
ok veranderd   Assen
Han Lefering22 feb 2009 Deze foto is uit de zeventiger jaren. Zie TL straat verlichting. reactie webmaster:
ok veranderd   Hoogeveen
Han Lefering22 feb 2009 Ongeveer dezelfde foto als foto 22. Alleen daar is het 1900. Ik denk dat 1920 juist is. reactie webmaster:
ok ik heb 22 verwijderd.   Overweg langs de Diemen
geert akkerman22 feb 2009 De getoonde weg bestaat nog steeds en heet Overdiemerweg,maar de situtie is onherkenbaar veranderd,sinds hier een ongelijkvloers knoopunt is gebouwd;de overweg is nu een fiets tunnel;het riviertje De Diem ligt links   Rotterdam Centraal Marcel21 feb 2009 Hier staat dat dit station geopend is in 1847. Dit lijkt mij niet juist. Station DP is uit 1847. Het station CS lijkt mij meer uit 1957, tevens het jaar dat station DP is gesloten. reactie webmaster:
ok ik heb het gewijzigd. heb het jaartal 1957 toegevoegd bij dp als sluitjaar en cs als openingsjaar. weelicht dat iemand de preciese datum weet? ik kan me ook voorstellen dat het geleidelijk is gebeurd, dat sommige treinen nog vertrokken van dp en andere al van cs?   Delft Marcel21 feb 2009 Ik snap iets niet. Delft heeft een "oud station" gehad, geopend in 1887. Hierbij staat ook een beschrijving dat na het opleveren van het "nieuwe" station een paar honderd meter zuidelijker, het "oude" nog dienst heeft gedaan. Hoe kan het dat het "nieuwe" 40 jaar eerder in 1847 al open was? Volgens mijn logica zou het "oude station" geopend zijn in 1847 (bij de opening van Den Haag HS-Rotterdam DP). Pas later zou dan het "nieuwe" station geopend moeten zijn. Kan iemand mij dat uitleggen? reactie webmaster:
Station Delft heette in 1847 ook station Delft, niet stopplaats 'het oude station'. Hoewel het eerste station dus op de plek lag waar later 'het oude station' lag. de beschrijving op mijn site gaat niet over de locatie, maar over de naam en functie van het station. vergelijk het met station krommenie- assendelft dat ook verplaatst is. ik laat het gewoon op de huidige plek staan. maar misschien heb je wel gelijk, ik doe het bij Maarn wel, daar heb ik Maarn I en II, Houten I en II, Hardinxveld- Giessendam, ook al zo'n rare geschiedenis. Ik moet hier eens goed over nadenken hoe ik dit op zal lossen. Zijn er anderen die er advies over willen geven. wat is de meste oplossing?   Heerlen
Han Lefering21 feb 2009 Aan de straatverlichting te zien komt deze foto uit de zeventiger jaren. reactie webmaster:
mss een tikfoutje. heb het in 1974 veranderd.   Heerlen
Han Lefering21 feb 2009 De foto is van voor 1926. Geen tram. reactie webmaster:
heb het veranderd   Heerlen
Han Lefering21 feb 2009 Volgens mij is deze foto omstreeks 1910 gemaakt. Zie koetsje. Foto 54 toont auto's. reactie webmaster:
ja lijkt me wel waarschijnlijk inderdaad, hoewel HUA zegt dat het van 1920-1928 moet zijn.   Heerlen
Han Lefering21 feb 2009 De foto is uit 1926. Er is tramrails en links op de foto een mast van de bovenleiding. De tram van de LTM is gaan rijden tussen Heerlen en Kerkrade in augustus 1926. Opgeheven in mei 1950.   Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Peter Collet20 feb 2009 Venlo 12 - 23 - 43 zijn dezelfde foto. reactie webmaster:
ok ik heb 12 en 23 verwijderd.   Den Haag Mariahoeve Björn Lammers20 feb 2009 Roestrijden, ja, dat is vaak de reden van de afwijkende vertrekperrons van vroege en late treinen. Ik bedoelde meer dat ik niet wist waarom er vier perronsporen waren. Ik heb nog even op Sporenplan gekeken en treinen die vanaf HS komen of daarnaartoe rijden kunnen alleen over de buitensporen via 40 km/h-wissels; ook in mijn herinnering rijden de Beneluxen en Intercity's uit HS gewoon over de binnensporen. Ik denk dat Eelco het dan ook verkeerd gezien heeft.   Purmerend
Han Lefering20 feb 2009 De treindienstleider geeft het vertreksein. Aan het uniform kon je zien van welke dienst het personeelslid was. Dit was ondermeer te zien aan de kleur van de bies in de broek. Verder kentekens op de pet en bij een iets hogere functie gouden of zilveren banden aan de mouwen en de pet. Deze man is een zogenaamde MULO-man, dit is te zien aan de geribbelde zwarte band met twee dunne gouden biezen om de rode pet. Na het geven van het vertreksein werd meestal de rode pet verwisseld voor de uniformpet. Deze mijnheer had waarschijnlijk de functionele benaming van stationsambtenaar in een bepaalde klasse.1,2 of 3. Later werd de functie medewerker. Er waren ook veelal op kleine stations stationsbeamten, deze personen hadden geen MULO. Deze mochten in tegenstelling tot de ambtenaar ook lager geklasseerd werk verrichten.   Purmerend
Han Lefering20 feb 2009 Foto begin zeventiger jaren. Voor 1974. Tweede perron is gemoderniseerd. TL-verlichting, Post T is nog aanwezig. DE III bestond nog niet in 1960.   Purmerend
Han Lefering20 feb 2009 Foto uit zeventiger jaren. Perronverlichting was in 1960 nog met gloeilampen.   Purmerend
Han Lefering20 feb 2009 Op het perron een perronkar met goederen en links op de foto een bak met strooizout.   Purmerend
Han Lefering20 feb 2009 Foto uit zeventiger jaren. Logo, verlichting en 65+ vlag. reactie webmaster:
ok heb het gewijzigd.   Purmerend
Han Lefering20 feb 2009 Foto uit zeventiger jaren. Zie NS-logo. reactie webmaster:
ok ik heb het gewijzigd.   Purmerend
Han Lefering20 feb 2009 Het eerste perron is modern met tegels en een betonnen perronwand. Het tweede perron nog laag met klinkers en gemetselde perronwand. reactie webmaster:
Ja, zie je hier mooi het verschil tussen het eerste en tweede perron. Dat middenperron is later vervangen door een zijperron toch? dat is verhoogd aangelegd.   Purmerend
Han Lefering20 feb 2009 Een modern station met aan de muur twee perronslagwerken uit de begintijd. Op het perron te verzenden expres- of snelgoed. Verder een binnenkomende DE-V. reactie webmaster:
Grappig inderdaad, zo'n modern stationsgebouw waar de tijd nog lijkt stil te staan, omdat er allerlei zaken te zien zijn die nu niet meer voorkomen.   Purmerend
Han Lefering20 feb 2009 De uitgangscontrole. De kaartjes werden ingenomen en daarna opgestuurd naar Utrecht. Buitenlandse vervoerbewijzen apart gebundeld. Voor de inzameling werden wel melkbussen gebruikt. reactie webmaster:
wat ze dar vervolgens in Utrecht dan mee deden? Gingen ze dat allemaal zitten controleren dan? Wat een werk, en dat handmatig.   Den Haag Mariahoeve Björn Lammers19 feb 2009 Op de vertrekstaten van het station is te zien dat van alle perronsporen treinen vertrekken. 4 en 1 zijn duidelijk het meest gebruikt, maar ook van 2 en 3 vertrekken af en toe treinen. Waarom dit zo is weet ik verder ook niet. reactie webmaster:
er wordt wel vaker van spoor gewisseld om alle rijrichtingen schoon te rijden. tenminste ik ging er altijd vanuit dat daarom later op de avond soms de treinen van andere sporen vertrekken dan gebruikelijk.   Utrecht Vaartsche Rijn Björn Lammers19 feb 2009 Ik dacht dat Vaartsche Rijn ook aan de lijn Utrecht Arnhem kwam; op de tekeningen op sporenplan.nl is te zien dat het in ieder geval mogelijk zal zijn voor treinen van en naar Arnhem om hier te stoppen. De openingsdatum van 2010 lijkt inmiddels onhaalbaar, zie ook de eerdere opmerking over 2014. reactie webmaster:
oh dat is inderdaad ook wel logisch. denk dat de stoptreinen naar rhenen er ook zullen stoppen inderdaad. treinen naar arnhem lijkt me niet heel logisch, die rijden niet als stopper.   Geldermalsen Björn Lammers19 feb 2009 Natuurlijk kunnen wij dat! De dubbeldekkers (DD-AR) zijn met de dienstregelingswijzigingen van 2 februari vrijgemaakt uit de intercity Amsterdam-Breda door de inzet van nieuwe dubbeldekkers (VIRM-4). Het vrijgemaakte Mat '64 wordt dan terzijde gesteld. De nieuwe Sprinters (SLT) rijden nog niet in de reguliere dienst, wat je ziet zijn dus proefritten of afnameproefritten. Bert Meerstad heeft gezegd dat de SLTs vanaf 25 februari in de reizigersdienst komen. In eerste instantie zal dat op Den Haag-Utrecht zijn, later gevolgd door Den Haag-Gouda Goverwelle en (Amsterdam)-Breukelen-Utrecht(-Veenendaal Centrum) en Breukelen-Rhenen. reactie webmaster:
Kijk samen komen we er wel. dank je wel.   Kuiksche Heide Jan van Velthoven19 feb 2009 Dit is niet de stopplaats Kuiksche Heide (wp33). Dit is wp32 gelegen te Drunen aan de Wolfshoek. Wp33 is gesloten voor personenvervoer op 1 mei 1907. Frans Pulles woonde van 1934-1957 op wp33. Voor foto's van wp33 en verhalen van Frans kunt u mijn website raadplegen. De site wordt momenteel verbouwd c.q. is under construction. reactie webmaster:
je hebt gelijk. Ik zal het gebouw aanpassen. maar bij wachtpost 32 was geen halte toch? daarom laat ik hem hier wel staan.   Epe alex berkhoff19 feb 2009 De laatste rit voor personenvervoer was op 7 Okt. 1950 - Goederenvervoer was er nog tot 1972 - In de zomer van 1961 of 1962 zijn er nog filmopnames gemaakt van "Kermis in de regen" van Kees Brusse. Evenals bij het spoorwachtershuisje nr.7 bij Zuuk. De brandweer van Epe moest toen bij een opname nog voor de regen zorgen. Het station is in jan.1969 tegen de vlakte gegaan. De spoorbielzen en de spoorrails zijn in 1977 opgebroken en afgevoerd naar Saoedi-Arabie voor het aanleggen van een nieuwe spoorverbinding. reactie webmaster:
die sluitingsdatum voor personen heb ik inderdaad ook op de site staan. weet jij of er in de betreffende film nog beelden van het station te zien zijn? dan zou het wel interessant zijn om hem aan te schaffen (hij is nu via bol.com te koop op dvd). grappig dat die biels (biels is al meervoud, het enkelvoud is biel) helemaal in saudie arabie terecht kwamen.   Eijsden Han Lefering19 feb 2009 De keizer en het hele begeleidende gezelschap zijn met de hoftrein naar Maarn gereisd. Vanaf Maarn zijn ze per auto naar kasteel Amerongen gegaan. Aldaar kregen ze tijdelijk onderdak in het kasteel van Graaf Bentinck. De autorit naar Eysden was, omdat men bang was dat de trein bij Luik zou worden tegengehouden. De trein was herkenbaar als hoftrein. reactie webmaster:
aha, dat wist ik niet. wat een interessant verhaal.   Houthem- St. Gerlach
Han Lefering19 feb 2009 De stukken spoorstaaf midden in de sporen dienden om te kunnen opmeten of het spoor liep. Door de bocht was er een bepaalde druk. reactie webmaster:
oh of het ging wandelen bedoel je, dat het spoor verschoof. ik snapte je zin eerst niet maar nu wel.   Eijsden Han Lefering19 feb 2009 Keizer Wilhelm is niet per trein in Eysden aangekomen, maar per auto. De auto was het eerst in Eysden en men heeft aldaar gewacht op de aankomst van de trein. Wilhelm reisde veel en per trein. Men noemde hem wel "Der Reisenkaiser". Ook een kreet was "Mit dem Kaiser im Sondernzug" reactie webmaster:
wat zat er dan wel in de trein dat wilhelm uit de auto ging en wachtte op de trein? of stapte hij dan in eijsden op de trein om verder Nederland in te gaan?   Bergen op Zoom M. W.19 feb 2009 Vind `t òòk zò jammer dat het oude stationsgebouw, in Bergen op Zoom er òòk àl niet mèèr is. Mijn Vader heeft daar ook gewerkt en ik als klein kind daar vaak kwam. jammer ; zo`n mooi gebouw. !.... wel leuke site trouwens ! reactie webmaster:
Ik heb je bericht bij station BoZ geplaatst, daar past het beter dan in het gastenboek. Heb je in de oude familiealbums nog foto's van het oude station?   Schoorl
wichor19 feb 2009 hier kijk je dus de bosrandweg in.   Schoorl Peter Collet19 feb 2009 Het station stond aan de Stationsweg. de andere zijde van het emplacement was de Bosrandweg. Mark heeft inmiddels alle gewenste informatie gekregen. reactie webmaster:
dank je. ik heb de locatie via google maps gespot. had dat zelf ook al geprobeerd, maar noog niet gevonden.   Geldermalsen maarten18 feb 2009 sinds 2 weken is me opgevallen dat er op de lijn Utrecht -tiel en Utrecht den bosch Breda meer dubbeldekkers rijden! Ik zelf ben er best blij mee treinen zijn nu niet zo vol meer!! wel 1 vraag nog ik zie op lijn geldermalsen - Utrecht ook wel eens de nieuwe sprinter rijden zijn deze al in gebruik?? of rijden deze alstest en zo ja op welke lijnen worden deze ingzet die nieuwe sprinters?? grt maarten. reactie webmaster:
poeh, ik heb geen idee. ik zit niet zo in het materieel, ik houd me bezig met de infrastructuur. misschien dat een van de bezoekers van mijn site je verder kan helpen.   Utrecht Vaartsche Rijn maarten18 feb 2009 Aan welke lijn zou het nieuwe TOEKOMSTIGE station komen te lichen?? Ben erg benieuwd!! grt.Maarten. reactie webmaster:
Het station komt te liggen aan de lijn naar Houten, dus tussen Utrecht Centraal en Overvecht. Bij de brug over de Vaartsche Rijn (he wat toevallig). De straat in de buurt heet Westerkade.   Beukelsdijk Henk van Mourik18 feb 2009 Weet iemand wie de architect van deze stationsgebouwen is geweest? reactie webmaster:
ik niet, maar wellicht een andere bezoeker?   Den Haag Mariahoeve Eelco18 feb 2009 kan iemand mij vertellen waar de middenste sporen voor gebruikt worden en waarom dit station in een later stadion vier perronsporen heeft gekregen? Ik zie namelijk altijd zowel de stoptreinen als de vorobijkomende sneltrein en intercity's (ook beneluxtrein) op de buitenste sporen passeren. reactie webmaster:
hou eens op met dat mailadres dat niet klopt, vul dan niets in!   Amsterdam Zuid Duco18 feb 2009 Het is zeker geen raar idee om de internationale treinen bij Amsterdam Zuid te laten stoppen ipv Amsterdam Centraal. Dit is de NS ook in de toekomst van plan. Je zou het niet denken, maar 40% van de toeristen in Amsterdam zijn zakelijke toeristen, waarbij de RAI met vele internationale congressen een grote trekpleister is. Wat wel belangrijk is voordat men dat veranderd is dat de Noord/Zuidlijn er ligt. Ook kan er op andere punten het een en het ander verbeterd worden. reactie webmaster:
ja als noord zuid lijn er ligt ben je vanuit zuid net zo snel in het centrum als van uit centraal. dat van die zakelijke reizigers had ik nog niet aan gedacht, vooral WTC zal dan ook interessante bestemming zijn.   Enkhuizen
Han Lefering18 feb 2009 Het loket te Enkhuizen verkocht begin negentiger jaren kaartjes voor de bootdiensten naar Staveren en Urk. Ook werden er toegangskaarten verkocht voor het Zuiderzeemuseum. Dit alles in het kader van het NS-project "Bemenst station". Door de extra opbrengsten wilde men het loket open houden. Dit is dus duidelijk niet gelukt. reactie webmaster:
ik ber er laatst nog geweest. heb het zuiderzeemuseum bezocht, was erg leuk.   Enkhuizen
Han Lefering18 feb 2009 Op deze foto hebben de opstelsporen plaats gemaakt voor een rijwielstalling en is ook een gedeeelte van de kap verdwenen. Zie foto uit 1967. Het baanvak is onder de draad gebracht en de beveiliging is geconcentreerd te Hoorn.   Enkhuizen
Han Lefering18 feb 2009 Gezicht op de spoorhaven. De spoorhaven was eigendom van NS. De stationschef was havenmeester, later ging de titel over naar de Rayonchef van het Rayon Kennemerland. Later Rayon Alkmaar. Particulieren die wilden aanleggen moesten aan het loket havengeld betalen. De kade was ook de liglaats van de boot naar Urk. Rederij Koppe was de uitbater van de boot naar Stavoren. Later werd dit de NACO.   Enkhuizen
Han Lefering18 feb 2009 De spoorpont naar Staveren. Normaal met goederenwagens, hier met rijtuigen.   Schoorl Mark18 feb 2009 Waar stond dit station in Schoorl? reactie webmaster:
ik weet het niet, maar wellicht een van de andere bezoekers hier? Peter Collet is er geweest, die weet het vast.   Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. michael hendriks18 feb 2009 bijna niets veranderd in de afgelopen 36 jaar reactie webmaster:
nee, bijna niets, afgezien van de trein, de treinkleur, de oude overkapping van het rijnspoor, de afwerking van het kantoorgebouw, het busplatform... wat is er gelijk gebleven?   Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Henk Schiphuis17 feb 2009 Dit is een huis bij de spoorbrug ter hoogte van de Stadswijk te Musselkanaal bij Tweede Exloermond. reactie webmaster:
inderdaad, het is een oude brugwachterswoning.   Enschede
Peter Collet16 feb 2009 foto 31 en 43 en 47 zijn dezelfde. reactie webmaster:
en ze kwamen ook nog alledrie van HUA. ik heb deze laten staan en de andere verwijderd. dank.   Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Peter Collet16 feb 2009 foto 11 en 12 zijn dezelfde. reactie webmaster:
wel erg toevallig dat ze nu net naast elkaar uitkwamen (misschien omdat ik eerder een afbeelding op nummer 12 had verwijderd, en deze daarvoor in de plaats was gekomen). Ik heb nummer 11 weggehaald.   Giessen- Nieuwkerk
bertus16 feb 2009 vraagje:is dat jongetje op de foto MARINUS,CHRIS of HERMAN,gezien het jaartal denk ik RIEN reactie webmaster:
ja dat weet ik ook niet, dan moet je diegene die die opmerking heeft geplaatst zelf daarover mailen. als je op zijn naam klikt kun je zijn mailadres zien.   Zutphen Eelco16 feb 2009 Op de "reclameborden" boven de bankjes. Die parallel aan de trap naar boven op het perron lopen staat nu een soort kleine tentoonstelling met de geschiedenis van station Zutphen. Misschien interessant voor webmaster of andere geïnteresseerden om eens rond te neuzen. reactie webmaster:
ik zal er eens kijken als ik in de buurt ben, maar dat is niet heel vaak.   Amsterdam RAI Eelco16 feb 2009 Milco, ook voor de huishoudbeurs stoppen de IC's van en naar Leeuwarden/Groningen, Enschede, Nijmegen/Eindhoven extra op RAI. Daarom alle Ic's nu een kwartier vertraging na het bezoek aan RAI reactie webmaster:
vertraging omdat er opeens drommen mensen in moeten, in een al volle trein waarschijnlijk.   Utrecht Centraal Eelco16 feb 2009 hmm... uitleg van Sjoerd kan kloppen ja. Ik rijd er bijna dagelijks langs (den bosch - bijlmer) en laatst ging ik er op letten. Mij viel op dat de witte tegels, die aangeven dat passagiers liever niet die tegels moeten passeren richting spoor i.v.m vertrekkende treinen, een stuk minder dicht langs het spoor liggen dan andere sporen. Kan het niet zo zijn dat het perron aan het vroegere spoor 6 lag (stippellijn staat er nog) en dat spoor 7 een spoor zonder perron was, waar treinen konden rangeren? En dat er bij een verbouwing bleek dat spoor 6 op één of andere reden niet meer nodig was, dat het perron dus verbreed werd naar spoor 7? In dat geval zou de trap in het midden van het perron liggen en waren er twee smalle perrons. reactie webmaster:
Een opmerking vooraf: Doe eens niet zo irritant met je sletje_44 hotmail adres. Dat adres bestaat niet, vul dan niets in, dat mag ook gewoon. krijg ik weer allemaal foutmeldingen en moet ik dat adres weer gaan verwijderen. Dat spoor6 er wel heeft gelegen maar is verwijderd lijkt mij veel minder aannemelijk. op een zo groot station als Utrecht zal niet zo snel een perronspoor worden afgebroken. wat heeft die verbreding van het perron dan voor zin? had je toch veel beter de oude situatie kunnen houden. Sjoerd heeft vaak gelijk hier.   Arnemuiden
Sjoerd Eeftens16 feb 2009 Han doelt op de witte opstand links op de foto. Dat is het elektrische grendel dat hoort bij het stopontspoorblok over het zijspoor. Er stond ook een elektrisch grendel bij het handwissel in het hoofdspoor. Op emplacementen gaf inderdaad de treindienstleider met een grendelknop op zijn toestel toestemming om de grendels buiten te ontgrendelen en de handels ter plaatse van het stopontspoorblok en/of het wissel om te leggen. In dit geval echter niet: Arnemuiden lag aan de vrije baan tussen Goes en Middelburg. Je kon dan als rangeerder ten allen tijde ontgrendelen als er zich geen trein bevond binnen de naderingsafstand. Gewoonlijk was deze drie tot vier blokken voor dit punt. De machinist van een verkeerdspoorrijdende trein moest dan ook letten op de wisselstand omdat er dan geen naderingsafstand was. Een naderende trein kreeg een geel en een stoptonend sein als het grendel verderop ontgrendeld was.   Vrouwenparochie marten16 feb 2009 vlak voor de fatale brand was het al niet veel meer een kluizenaar liet het pand aan de elementen over reactie webmaster:
inderdaad, het was de laatste jaren al erg vervallen. zonde.   Sassenheim Pieter16 feb 2009 Het lijkt mij een nadeel dat station Sassenheim zo ver buiten de bebouwde kom ligt. Ook al komt daar geen bus langs, een station aan de Menneweg had wel gunstiger bij de woonbebouwing gelegen.   Apeldoorn Henk Jan16 feb 2009 Inmiddels is LaPlace niet meer aanwezig op het station. Ondanks de verwijzing naar het station op de site van het restaurant. Winkels aan de overkant van het station, aan het Stationsplein, lijken niet goed te lopen. Zou de afstand van die winkels naar het station zelf de reden zijn? Tevens liggen deze winkels niet op de looproute. De cafetaria en Bakkerij Bart hebben het ook al niet druk. Inmiddels is de AKO al verdwenen... Hoe moet het daar nu verder? reactie webmaster:
ja als je niet in de looproute zit dan kun je het wel vergeten. ikzelf zorg altijd dat ik precies op tijd op het station ben (niet apeldoorn dan, maar gouda). ik heb hooguit een minuutje of twee speling, dan heb je geen tijd om een heel plein over te steken. ook bij een korte vertraging red je dat niet.   Vlissingen
Han Lefering16 feb 2009 De elektrische tram is gaan rijden op 14 juni 1910. Foto is van 1910 of later. reactie webmaster:
heb het veranderd.   Goes
Han Lefering16 feb 2009 Electrificatie Roosendaal-Vlissingen dateert van 1957. Op deze foto zie je de bovenleiding op de achtergrond. Foto is uit 1957 of later. reactie webmaster:
heb het ook doorgegeven aan HUA, en hier veranderd.   Utrecht Maliebaan nanderv16 feb 2009 De makkelijkste manier om te zien of het een Mat-54 (hondenkop) of een Mat 64 (apenkop) is is: kijk naar de pantograaf (dat ding wat tegen de bovenleiding aan zit). Als hij 2-benig is is het een Mat-54, is hij 1-benig dan is het een Mat-64 reactie webmaster:
heeft het ook niet met de plaatsing te maken. hij zat bij hondenkop direct boven de cabine, bij een apenkop in het midden van het stel. kon het vroeger altijd zien als de trein aankwam, vond de hondenkoppen altijd veel leuker omdat je daar de deuren al open kon doen voor de trein stil stond.   Arnemuiden
Han Lefering15 feb 2009 In het voorjaar van 1957 werd de Zeeuwse lijn voorzien van AR-beveiliging. De foto komt uit dat voorjaar. De oude beveiliging is nog in dienst, zie apparatuur op perron. Links op de foto een wit kastje, hierin bevindt zich een grendel dat wordt vrijgegeven door de treindienstleider die hiermee de mogelijkheid geeft het wissel om te leggen. Dit grendel kastje is een onderdeel van de AR-beveiliging. Het toestel stond in Goes of Middelburg? Ook zijn de zogenaamde "potjes" zichtbaar.   Groningen Noord
Kees Werdekker15 feb 2009 Achter de fotograaf, op zo'n 300 meter afstand, was een spoorwegovergang. Maar als voetganger kon je ook de voetbrug nemen naast het station waarvan je rechts in de foto net nog een stukje trap ziet. Als kinderen probeerden vanaf de brug steentjes in de schoorsteen van de (sporadische en laatste) stoomtrein te gooien.   Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. marten15 feb 2009 is dit niet de halte van oude leye reactie webmaster:
je hebt waarschijnlijk gelijk. ik heb de foto inmiddels verplaatst. je kunt het goed zien aan de orientatie van de weg. die loopt bij vrouwenparochie niet hier maar aan de andere kant van het station. bij vrouwbuurtstermolen klopt de situatie wel.   Klimmen- Ransdaal Bert Senden15 feb 2009 Jarenlang was dit ons vertrekpunt voor uitstapjes. En zes jaar lang voor het verkeer van en naar school in Heerlen. Vanuit de weide achter ons huis had je een prachtig zicht op de lijn vanaf Ransdaal tot Schin op geul kon je de treinen volgen. Vooral de zware kolen treinen met soms wel 4 brommende 2400 waren het aanschouwen waard. Het station dadeert uit 1914. Er zijn maar twee van deze types in Nederlaand. Het station van Voerendaal is hetzelfde alleen langer. Klimmen - Ransdaal kende ook een laad en losplaats aan de zijde richting voerendaal. De toegangsweg is nog steeds zichtbaar. Volgens mijn vader heeft er ook een fabriekje gelegen voor het maken van teer of pek. Aan de rechter zijde zichtbaar op de foto, lag een omloopspoor. De goederentreinen uit Heerlen hadden meestal een opdruk lokomotief. Vanuit Heerlen liep het spoor geleidelijk aan berg op. De naam van het dorp zegt het al Klimmen. Van wat voor een kant je ook komt het is steeds klimmen. Vriendelijke groeten Bert Senden. Guttecoven. reactie webmaster:
Ik heb je verhaal bij het station geplaatst in plaats van bij de afbeelding waar je het plaatste, hier zullen meer mensen het lezen, en het ging niet om die specifieke afbeelding.   Gestel
Han Lefering15 feb 2009 Aan de kleding van de jongen zou ik zeggen vijftiger jaren. reactie webmaster:
ik denk dat je gelijk hebt inderdaad, ik heb het gewijzigd.   Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. karel van hoof14 feb 2009 OP foto 27 en 28 herken ik duidelijk de restanten van de draaischijf .In de jaren 50 en begin 60 moest ik vanuit Tilburg regelmatig vervangen in Baarle-nassau-grens. In de vakantie gingen dan mijn zoontjes mee want die vonden het interessant in fraaischijfput oude spoorspijkers te zoeken. Mooie tijd was dat ...ik heb daar mooie herinneringen aan . Ook met de Belse collegas was het goed werken . Helaas........vergane glorie.   Amsterdam Centraal
Han Lefering14 feb 2009 Het gebouw in het water is het Noord Hollands Koffiehuis. Hiervandaan vertrok de boot naar het tramstation van de NZH aan de overkant van het IJ. (d'overkant van t'ij). Daar vertrok tot 1956 de tram naar Volendam. Het station had de bijnaam Gare du Nord. Zichtbare boot zou er een kunnen zijn, maar kan ook gemeenteveer zijn.   Amsterdam Centraal
Han Lefering14 feb 2009 Tramlijn 5 startte op 17 juli 1902 op deze route. Foto uit 1902 of later. reactie webmaster:
ok ik heb er 1905 van gemaakt. je hebt wel oog voor detail zeg!   Made en Drimmelen
Han Lefering14 feb 2009 Het bordje St1 betekent stopontspoorblok. Een stopontspoorblok wordt gebruikt ter beveiliging van het hoofdspoor. een ontsporing is beter dan een botsing. Het ding onderaan de foto zou zoiets moeten zijn. Er bestaat ook nog een ontspoortong, een wissel met 1 tong en een kort kopspoor met stootjuk. Het wissel ligt normaal voor toegang richting kopspoor.   Diemen
Ed14 feb 2009 Leuk verhaal, maar de naam 'Sextant' van het navigatie apparaat komt uit het feit dat de sextant 1/6e van een cirkel is, danwel, 6x in een cirkel past. De verdeling die daarmee gemaakt wordt in de cirkel is gelijk aan die welke het zeshoekige gebouw maakt. Er is geen enkele reden tot een verbinding met de naam sekstant van het NVSH blad, anders dan dat dat blad het begrip 'sextant' (voor het navigatieapparaat) wat afgestoft heeft. Een betere naam ware wellicht 'sextagon' reactie webmaster:
het stond zo in het betreffende boek van Lansink, die heb ik geciteerd. Hij heeft er verstand van en ik laat het dus zo. De herkomst van zo'n naam is altijd wat onduidelijk. Zo was er hier ook een discussie over de halvezolenlijn, dat die 'halve' heet omdat het niet in dubbelspoor is aangelegd maar als enkel spoor. dat is onzin natuurlijk, omdat een 'zolenlijn' nooit een betekenis zou krijgen.   Warmond Sjoerd Eeftens13 feb 2009 Ik geloof er niks van dat treinen te Warmond eindigden of begonnen. Warmond had weliswaar een zijspoor, genummerd spoor 3, ten zuidoosten van de toenmalige overweg bij het stationsgebouw, dat ten noordoosten van de overweg stond. Er lag een korte los- en laadweg (75m) langs. Verder was er één wisselverbinding tussen spoor 1 en 2 tot maart 1936 (wsls 3 en 4). Dit is geen infra die geschikt is voor het laten beginnen en eindigen van treinen. De beveiliging was hier ook niet op ingericht; Warmond was een blokpost met aan weerskanten één bloksein met voorsein. Leiden was voorzien van drie doorgaande perronsporen (1,2,3) en een passeerspoor 4. De meeste treinen stopten aan het eilandperron. Spoor 1 en 4 waren ingericht voor doorrijden. Er waren ook toen al kopsporen voor de treinen van en naar Utrecht, drie keersporen voor kerende treinen en twee lange wachtsporen voor goederentreinen. Kortom, geen enkele reden om te keren (zo dat al zou kunnen) te Warmond. Sliprijtuigen achterlaten te Warmond op zo'n drukke lijn (toen al!) zonder passeerspoor en rangeerloc ter plaatse: vergeet het maar. reactie webmaster:
Kijk dan was mijn intuïtie inderdaad juist. Het leek mij al heel vreemd, zo belangrijk is het station niet. Fictie van de betreffende schrijver dus!   Warmond Frank Kouwenhoven13 feb 2009 Inderdaad, Warmond is geen wereldplaats. toch is het wel denkbaar dat Warmond als eindstation werd gebruikt. Ik heb daar twee theoretische argumenten voor. Het station dateert naar mijn inschatting uit een periode dat de spoorwegen in Nederland ook nog gebruikt maakten van z.g. slipwagens die tijdens de rit in een doorgaande trein door een conducteur werden ontkoppeld en als enig treindeel bij een bepaald station werden achtergelaten. deze sliprijtuigen weren dan op een apart spoor geplaatst en later weer aan een trein in tegenovergestelde richting 'meegegeven'. Mogelijk heeft dat spoor in Warmond ook zo'n functie gehad. Een tweede argument kan zijn, dat het aantal sporen op station Leiden te gering was om daar treinen, die eigenlijk niet verder hoefden, te laten eindigen. Een volgende mogelijkheid was dan Warmond. Het zelfde zien we nu gebeuren met de (internationale) treinen die voor Amsterdam of Schiphol als eindbestemming bedoeld zijn, maar daar niet kunnen worden uitgerangeerd en dus doorrijden naar Hoofddorp. Ik ben zeer benieuwd of iemand hier het verlossende woord kan spreken. reactie webmaster:
ik denk dat je tweede mogelijkheid meer kans van slagen heeft dan je eerste. ik weet wel dat bij doorgaande sneltreinen rotterdam utrecht in gouda werd geslipt (in bijvoorbeeld denemarken komt dit overigens nog steeds voor). maar of dat in Warmond werd gedaan, en of dat ook nog in de jaren 30 gebeurde (ik vermoed tenminste dat het daarover gaat mbt die schrijver). het tweede kan ik mij beter voorstellen, want ik heb inderdaad wel eens gelezen dat station leiden te klein was met twee perrons om alle treinhandelingen af te werken (dat waren er toen nog lang niet zoveel als nu) ik zal het eens aan iemand vragen met een grote verzameling spoorboekjes, wellicht dat hij uitkomst kan bieden. ook zal ik de discussie hierover op de pagina van station warmond plaatsen en niet meer bij de afbeelding, op warmond komen meer bezoekers dan alleen op die afbeelding. dan hebben we waarschijnlijk sneller een oplossing.   zoekplaatje 12 Frank Kouwenhoven13 feb 2009 Mij was niet bekend dat het type station een unicum is. Dat is dan weer nuttig om te weten. Ik had mijn twijfel omdat het baanwachtershuis, dat nog steeds in Noordwijkerhout aanwezig is, niet op de foto is te zien, maar wel een ander bijgebouw dat er geheel niet op lijkt. Verder onderzoek zou zich overigens kunnen richten op het tijdstip wanneer de foto genomen is. Ik laat mij dus graag verrassen met nieuwe inzichten.   Best
Han Lefering13 feb 2009 Zeventiger jaren. Zie NS-logo. reactie webmaster:
ok heb het gewijzigd.   Best
Han Lefering13 feb 2009 Foto uit de zeventiger jaren. Zie TL-verlichting en plaats stopbord. reactie webmaster:
ik heb het verbeterd.   Best
Han Lefering13 feb 2009 Deze foto en foto 33 zijn uit de zestiger jaren. Het station is later wit gepleisterd. Let ook op het bord dat aangeeft waar de machinist moet stoppen. Dit bord is later verplaatst naar het punt waar het lage perron begint. reactie webmaster:
dank je, die oude foto's uit mijn collectie komen uit een groot ongedateerde verzameling van de ns, die gemiddels zo rond 1970 lag, ik heb alles daar maar op gezet en verbeter het op verzoek. bij deze dus.   Warmond Frank Kouwenhoven12 feb 2009 Let op het doodlopende spoor. Het is bekend dat er een tijd is geweest dat treinen, komende uit Leiden niet verder reden dan Warmond. Mogleijk kwamen die dan uit op het kopspoor. Er is zelfs een verhaal van een bekend schrijver die gescheiden ouders had en die om die reden moest pendelen tussen Oegstgeest en Haarlem. Deze nam ooit de verkeerde trein in Leiden en kwam toen veel te laat in Haarlem omdat hij in Warmond heel lang moest wachten op een doorgaande stoptrein. Mogelijk kennen ook anderen dit verhaal en kunnen ze vertellen in welk boek dit terug te vinden is, of welke schrijver dat was. reactie webmaster:
een kopspoor was heel gebruikelijk op emplacementen. vaak lag dat bijvoorbeeld aan een laadplatform, het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het betreffende kopspoor een volwaardig perron had. Is er iemand die een emplacementstekening heeft van Warmond (Sjoerd?). ik ken het betreffende verhaal van wolkers (vermoed ik) niet, maar vind het wel vreemd dat de trein in Warmond eindigde. Dat is toch niet echt een wereldplaats. Ben benieuwd of iemand het betreffende verhaal kent.   Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Frank Kouwenhoven12 feb 2009 Is deze foto wel uit 1925? De electrische blokkendozen begonnen in 1924 tussen Amsterdam en Rotterdam te rijden. Van enige bovenleiding zie ik niets. reactie webmaster:
zal inderdaad wel eerder zijn geweest. heb er nu 1900 van gemaakt.   Leiden Heerensingel
Frank Kouwenhoven12 feb 2009 Op deze foto is het spoor te zien dat langs het kopstation doorliep op de kade langs de singel. Mij is door een bewoner, destijds nog een kleine jongen, van één van de panden aan dat stuk van de singel verteld dat tijdens WO II Duitse raketten (V1 en/of V2)per spoor werden aangevoerd en vanaf deze plaats per boot verder werden vervoerd naar Katwijk, waar in de duinen een lanceerinrichting geweest zou zijn. Foto's zijn hiervan bij mijn weten niet beschikbaar.   zoekplaatje 12 Frank Kouwenhoven12 feb 2009 het zou inxderdaad Piet Gijzenbrug kunnen zijn. Of de soldaten Duits zijn betwijfel ik. Het ziet er ook uit dat ze in een boot zitten die in de 'Leidse Vaart', in de richting van Haarlem of Leiden vaart. Of het baanvak al geëlekrtificeerd is kan ik op de afbeelding niet zien. Verder onderzoek lijkt mij nuttig. reactie webmaster:
nee het zou niet piet gijzenbrug kunnen zijn, het is piet gijzenbrug. dit zoekplaatje is al opgelost, van dit type station is er maar een gebouwd in Nederland. waarnaar zou je onderzoek willen doen? verder onderzoek is toch onnodig. overigens: niemand zegt hier toch dat de soldaten Duits zijn? In de tweede wereldoorlog waren er toch niet alleen Duitse soldaten actief?   Best
Han Lefering12 feb 2009 De foto is uit de zeventiger jaren, zie pictogrammen. reactie webmaster:
ok heb het gewijzigd.   Geldrop Marlou Verkennis11 feb 2009 Geweldig! Ik weet mij nog te herinneren dat ik op een schommel zat in de kamer waarlangs het spoor liep. Mijn oom en tante + twee nichtjes zeiden wat tegen me maar ik hoorde absoluut niets toen een trein langs kwam, voor hun heel gewoon mij altijd bijgebleven. Ook gingen de kopjes in de kast zo op en neer dat het op een aardbeving leek. Met een lange trap bereikten we het huis wat een zonde dat dit pand moest wijken! reactie webmaster:
Inderdaad erg jammer dat dit is afgebroken, en dat terwijl er niets voor in de plaats is gekomen. Hebben jullie in de familie misschien nog oude foto's van dit gebouw die op mijn site geplaatst zouden kunnen worden?   Amsterdam Westerdok
a.oudeman11 feb 2009 als je de volgende foto's bekijkt,zie je dat het tegenover het gebouw 'de droogbak'stond. Nu staat daar de kamer an koophandel en het havengebouw   Maarssen Dirk Hendrikse11 feb 2009 Ik kan me nog herinneren dat het station van Maarssen (gebouw 1 dus) nog niet was ingekort. Het was een mooi station compleet met koninklijke wachtkamer en een mooie overkapping welke op smeedijzeren steunen ruste. ik vond het eeuwig zonde en nu nog steeds dat ze dit prachtige gebouw hebben gesloopt, er staat nu een wanstaltig gebouw wat de horizon vanaf Maarssen-dorp voorgoed heeft verpest. reactie webmaster:
met koninklijke wachtkamer zelfs? dat wist ik niet? welk koninklijk bezoek had maarssen dan te verwachten?   Best
Han Lefering11 feb 2009 Op de wagon rechts een remmershuisje. Goederentreinen hadden in het begin nog geen doorgaande luchtrem te bedienen door de machinist. De trein werd geremd door remmers. De opdrachten werden gegeven met fluitsignalen.   Ede- Wageningen
Peter Collet11 feb 2009 foto 5 en 24 zijn dezelfde foto. reactie webmaster:
ok dank je, ik heb foto 24 verwijderd.   Ede- Wageningen
Han Lefering10 feb 2009 Deze foto en foto 65 zijn uit de veertiger jaren. zie foto 5. Zie bovenleidingsportaal en beveiliging. reactie webmaster:
hoeft niet. foto 5 moest later gedateerd worden, die is volgens HUA in 60-64 genomen. heb dat nu veranderd, het klopt nu chronologisch weer. de andere data klopten nog wel met wat er op de HUA website staat.   Helmond Brandevoort stan10 feb 2009 ik vind het maar een lelijks station en koud het zou wel fijn zijn als ze er een kiosk neer zouden zetten reactie webmaster:
ach lelijk en mooi zijn begrippen waar ik weinig mee kan hier. ik vind het zelf wel aardig gelukt, om het net als de rest van de wijk in oude stijl neer te zetten. toch specialer aangekleed dan de normale haltes die tegenwoordig worden gebouwd.   Helenaveen
Han Lefering10 feb 2009 Zittend links de stationschef en daarnaast zijn assistent. De man links heeft een hoorn in zijn hand, dit kan een rangeerhoorn zijn, maar het kan ook een hoorn zijn om baanwerkers te waarschuwen het spoor te verlaten. De hoorn die de tweede man van rechts draagt is een rangeerhoorn. De twee mannen met stropdas zijn stationsambtenaren. Aan de muur ondermeer de draden van de telegraafaansluiting. Aan de muur twee perronslagwerken. Een voor iedere richting, de telegrafische afkorting van de naastgelegen stations staa tn op de slagwerken vermeld.   Oudeschoot Frido van Orden10 feb 2009 Ik denk dat de kilometrering van dit station niet klopt, het scheelt nl. maar 137 meter met Heerenveen. Gezien de locatie van Oudeschoot lijkt me dat het vm station meer in de buurt van de huidige halte IJsstadion heeft gelegen. reactie webmaster:
ik heb de preciese kilometrering niet, maar het lag inderdaad vrijwel exact op de plek waar nu station Heerenveen IJsstadion ligt. Ik heb het aangepast en er 135 van gemaakt.   Emmen Zuid Soubhik Datta10 feb 2009 Bouw van deze halte is tot nader order vertraagd, zie bijgevoegde link van ProRail (pagina 6, laatste regels). reactie webmaster:
dank je wel. ik zal dat document ook eens verder doorlopen om te zien of ik de data die er staan op mijn site zal aanpassen.   Ede- Wageningen
Han Lefering10 feb 2009 Op foto 5 zie ik een doorlopend portaal en een lichtsein 1946. Op 64 en 65 zie ik een enkelvoudige mast en mechanische beveiliging (trekdraden). Er klopt iets niet in de datering. reactie webmaster:
ok dit is een beetje vaag, kun je wat precieser aangeven wat de datum volgens jou moet zijn, dan kan ik er meer mee.   Ede- Wageningen
Han Lefering10 feb 2009 Let op het doorlopende portaal. Mechanische beveiliging is vervangen.   Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Han Lefering10 feb 2009 Links op de foto een driehoogtesein van het lichtseinstelsel 1946.   Halfweg- Zwanenburg
Han Lefering10 feb 2009 Metallurgique motorwagen van de ESM-tramlijn Amsterdam (Spuistraat)-Haarlem-Zandvoort. Later NZHVM. Deze tramlijn had een enorm forenzen vervoer en 's zomers strandvervoer. De lijn is opgeheven op 31 augustus 1957. De wagen die er op de foto al een jaar of twintig op heeft zitten, heeft de eindstreep gehaald. Op deze lijn of op de lijn in Waterland (1956).   Driebergen- Zeist
Han Lefering10 feb 2009 Foto is van omstreeks 1900-1910. reactie webmaster:
inderdaad. ik heb het veranderd.   Driebergen- Zeist
Han Lefering10 feb 2009 Boven de overweg de bovenleiding van de NBM-tram. reactie webmaster:
oh ja hier ook, we hebben ze ook met de dubbele bovenleiding kruising, dus van de tram en het spoor.   Overveen S.9 feb 2009 Brasserie in stationsgebouw. Ziet er keurig uit. Aan de foto's op Stationsweb is te zien dat er al langere tijd horeca in het gebouw zit. Opmerkelijk: Aan de perronzijde bevindt zich een openbaar toilet. Met officiëel NS-herkennings bord "WC", maar in plaats van de roestvrijstalen cabine een gewone WC waar je als niet-klant van de horecagelegenheid voor 30 cent je behoefte kunt doen.   Obdam S.9 feb 2009 In de stationshal is het loket nog steeds aanwezig. Ook bevinden zich daar blauwe stoeltjes, en niet de nieuwere zwarte NS-banken. De mededeling dat het loket is gesloten hangt er nog steeds. Wellicht is dit te verklaren doordat er binnen voor de deur een beschilderd doek hangt. Waarvoor dit dient weet ik niet. De bovenverdieping ziet er bewoond uit. Helaas is de stationshal afgesloten voor publiek, dus kan ook niet meer gebruikt worden om te wachten op de trein.   Alkmaar Noord S.9 feb 2009 Momenteel bevindt zich in de voormalige loketruimte een kiosk. Geen Serves/NS-kiosk, maar een particuliere ondernemer. De kiosk was gesloten op het moment dat ik op het station was (7-2-2009).   Bedum
martin kroon9 feb 2009 heel mooie foto . Het rechtergeddelte werd toendertijd bewoond door de stationchef. Later door mensen die niet bij het spoor werkten de laatse familie die hier woonde was de fam. De Lange   Oudeschoot
Peter Collet9 feb 2009 Als foto 2 van Oudeschoot uit 1930 stamt dan moet foto 6 nog ouder zijn. Zie de aanbouw. reactie webmaster:
inderdaad, ik had hier een verkeerde datum staan. dat zal het begin van de 20e eeuw zijn geweest.   Herkenbosch
coen thevissen9 feb 2009 foto laat niet halte herkenbosch zien maar station Melick en Herkenbosch. Foto is genomen na 1907. reactie webmaster:
zelfs na 1913, want er zit al een verdieping op het gebouw. Of het nu een station of een halte was is niet echt duidelijk. dat veranderde nogal eens. De laatst gebruikte naam voor het station was Herkenbosch, daarom toont het onderschrift halte Herkenbosch. Ik zal eens kijken of ik mijn site zo kan aanpassen dat hij afhankelijk van het jaartal de juiste naam toont (op de pagina over het station zelf staan de verschillende naamsvarianten genoemd).   Leekerweg Marcel9 feb 2009 Lag deze halte niet aan de lijn Wognum-Schagen? Deze lijn liep over (in de buurt van) de enige Leekerweg van Nederland. reactie webmaster:
Nee hoor, Leekerweg is geen straatnaam maar een buurtschap: zie wikipedia.   Schagen Han Lefering8 feb 2009 Schagen in de zeventiger jaren, een levendig en gezellig station. Het was een station waar alles nog voorkwam. Je was treindienstleider en lokettist. Je kon er buitenlandse kaartjes afgeven, zitplaatsen reserveren, vakantiereisjes boeken (Minitrips), koffers en fietsen als bagage bevrachten, goederen bevrachten als expresgoed en het station was geopend voor wagenladingen, voornamelijk vertrek (koelwagens). Het publiek was gemoedelijk en vriendelijk. Het kon er erg druk zijn vooral wanneer er storing was in de relaisbeveiliging. Berucht was storing van de rijrichting. Alle seinen tussen Schagen en de Waard stonden dan op rood en de AKI/AHOB's bleven dan dicht liggen. Je moest dan alle treinen bij je mede treindienstleider telefonisch: vragen, aannemen, afseinen en binnen seinen. Ook werden er dan door de oplopende vertraging kruisingen verlegd. Al je handelingen moest je vastleggen in het treinregister. De machinisten meldden zich telefonisch om toestemming te vragen verder te rijden, dit geschiedde op zicht, ten hoogste 40 km. Voor iedere trein moest een lastgeving AKI/AHOB worden uitgeschreven. Deze bracht je naar de machinist, die hem tekende en een deel in ontvangst nam. Je gaf de machinist en de conducteur toestemming om te vetrekken. Het uitrijsein toonde dan geel knipperlicht. Een gestoorde rijrichting werd wel veroorzaakt door blikseminslag.   Alkmaar
Han Lefering8 feb 2009 Dezelfde foto als 36. reactie webmaster:
ok ik heb 36 weggehaald.   Lichtenvoorde- Groenlo
Victor7 feb 2009 Je zult de datum zelf niet goed overgenomen hebben. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik de laatste 7 jaar nooit iets aan de beschrijving van deze foto gewijzigd heb. DE Hua vind ik overigens een goede vondst; die houden we erin! reactie webmaster:
vreemd, zal dan wel ergens een foutje hebben gemaakt bij het overnemen. ja de afkorting gaat bij mij zijn eigen leven leiden. Hoop dat het HUA mij dat niet kwalijk neemt ;-)   Oudeschoot Marga Pal-Moerman7 feb 2009 Mijn naam is Marga Pal-Moerman. Ik zag uw gegevens over het stationsgebouw te Oudeschoot. Ik heb nog enkele gegevens die u misschien wel leuk zal vinden. Het stationsgebouw is na het verlenen van een vergunning vergroot. De vergunning is verleend per 24 november 1926. Het stationsgebouw is ook een woonhuis geweest vanaf 27 juni 1930. De eerste bewoners waren fam. D. Kuik. Mijn pake Albert Hemanus van der Wal en mijn beppe Margareta en hun kinderen kwamen er per 14 november 1959 wonen. Hun dochter (mijn moeder) heeft daar een deel van haar jeugd doorgebracht. Zelfs mijn vader (F.Moerman) heeft er ook korte periode gewoond per 21 december 1964 tot 10 mei 1965. Nadat zij een woning toegewezen hadden gekregen in Heerenveen zijn ze gaan samen wonen. Mijn oom Jelle van der Wal is in dit gebouw geboren op 23 januari 1960. Ze zijn vertrokken uit het gebouw op 9 juni 1967 vanwege de sloop. Het gebouw is in december 1967 gesloopt. Ik voeg enkele foto’s een woningkaart en kopie van vergunning uit 1926 toe.   Veenenburg will tjoelker6 feb 2009 heb hele leuke herineringen aan station veenenburg in het witte huisje hebben mijn opa en oma ze heten ewijk gewoond en ook hun kinderen waarvan er een mijn moeder was ,ook heb ik daar gelogeerd als klein meisje de foto,s die erbij staan heb ik pas van mijn nicht mieke ewijk gekregen daarom vind ik dit heel erg leuk vriendelijke groet will tjoelker   Gasselternijveen G. Klaassens6 feb 2009 Mijnh Ik wil nog even terug komen op het station Gasselternijveen.Toevallig kwam ik iets hier over op de wikipedia(de vrije encyclopedie)daar stond o.a. bij de lijn Assen-Stadskanaal geopent in 1905 en gesloten in 1947.En de lijn Emmen-Stadskanaal sloot in 1938. Hoogachtend: G.Klaassens reactie webmaster:
Ik heb uw opmerking hier maar bij station Gasselternijveen geplaatst, anders kan ik het alleen zelf lezen. maar wat voegen die data toe aan de informatie op mijn site? wikipedia heeft de gegevens voor dit soort artikelen in veel gevallen van mijn site gehaald.   Maassluis
Han Lefering6 feb 2009 Deze foto is van voor 1964. In 1964 is station opgenomen in de NX-beveiliging van Rotterdam CS. Tevens zijn begin zestiger jaren de vakwerk bovenleidingsmasten vervangen door DIN-masten. reactie webmaster:
ik heb de datum nu op 1960 gezet.   Maassluis
Han Lefering6 feb 2009 Dezelfde foto als 27. reactie webmaster:
dan kje, ik heb nummer 27 verwijderd.   Lichtenvoorde- Groenlo
Han Lefering6 feb 2009 Foto is uit eind zevetiger of begin tachtiger jaren. Zie verlichting. reactie webmaster:
ook hier zijn de gegevens op de hua al aangepast, ik heb het hier ook verbeterd. helaas krijg ik bij dit soort zaken geen update van de hua, met de vermelding dat de datum niet klopte.   Lichtenvoorde- Groenlo
Han Lefering6 feb 2009 Deze foto is van eind zeventiger jaren. Zie bebording en overpadbomen. reactie webmaster:
inderdaad, de vermelding op HUA waar ik de datum vandaan had gehaald is inmiddels ook aangepast.   Ruurlo
Han Lefering5 feb 2009 Januari 1958 was het definitieve einde. De 3737 heeft de laatste rit gemaakt en is nadien geplaatst in het Spoorwegmuseum. De afscheidsrit was tevens de laatste inzet van houten reizigers materieel. reactie webmaster:
ach ja die goeie ouwe tijd.   Eindhoven Airport Giovanni4 feb 2009 Er komt geen station bij Eindhoven Airport zelf. Zoals Wichor al aangeeft zal er echt geen aftakking komen van de huidige spoorlijn naar de luchthaven. Het geplande station Eindhoven Acht (dat misschien wel de naam Eindhoven Airport krijgt, maar dat is nog lang niet zeker) komt ergens tussen de Anthony Fokkerweg en de Waalstraat. Het nieuwe station wordt wel met Eindhoven Airport verbonden doordat de bestaande HOV-lijn, die nu bij de luchthaven zijn eindpunt heeft, wordt doorgetrokken via het nog te ontwikkelen bedrijventerrein langs de A2 naar het nieuwe station en van daaruit verder weer richting Centraal Station. Ik heb zelf overigens gepleit om het nieuwe station verderop te bouwen, bij het viaduct van de A2/A58 waar de trein onderdoor rijdt. Later kan er dan gemakkelijk een kruisstation van gemaakt worden met een lijn via Ekkersrijt (meubelboulevard) en zo naar Nijmegen. Maar dat terzijde.   Eindhoven Strijp-S
Giovanni4 feb 2009 De bijnaam sekstant is overigens niet helemaal uit de lucht gegrepen. In de aangrenzende wijk 'T Groenewoud (later bekend als Edisonbuurt vanwege de Edisonstraat, de hoofdstraat van de wijk, en nu simpelweg bekend als Woensel West) zijn aan het Baekelandplein een aantal sexclubs gevestigd. Dat plein heeft in Eindhoven dan ook de bijnaam Rode Plein gekregen. En aan de andere kant van het station is een tippelzone. Vroeger was station Eindhoven Beukenlaan vooral in gebruik als forensenstation voor mensen die bij Philips werkten (in de directe nabijheid liggen 3 enorme Philipscomplexen, waarvan het grootste (Strijp S, binnen Philips zelf Strijp 1 genoemd) momenteel wordt ontmanteld en verandert in een grote binnenstadswijk). Naarmate de nieuwe wijk vordert zal ook station Beukenlaan opgewaardeerd worden: het wordt in ieder geval verlengd tot over het viaduct met ook aan de andere zijde een volwaardige ingang, en mogelijk wordt het station ook overdekt. reactie webmaster:
het stationgebouw heeft natuurlijk net zo weinig met sexclubs als met het meetinstrument te maken ;-) bovendien staat de sextant niet alleen hier maar ook op wat beter gesitueerde plaatsen.   Arnhem
Erik4 feb 2009 Het pand aan de linkerzijde op de foto, het voormalige stationspostkantoor, is inmiddels verplaatst en aan de Klarendalseweg te Arnhem weer op opgebouwd. Het doet nu dienst als horecagelegenheid en atelierruimte.   Ruurlo
Han Lefering4 feb 2009 Het gebouw was in 1960 al wit. Deze foto en foto 19 eind vijftiger jaren. reactie webmaster:
ok heb de data gewijzigd.   Ruurlo
Han Lefering4 feb 2009 Ik denk dat foto 25 beter het voorplein toont. reactie webmaster:
inderdaad, ik heb het veranderd.   Ruurlo
Han Lefering4 feb 2009 Twee uitrijseinen van station Ruurlo. Duidelijk zijn de gasflesjes te zien van de seinverlichting. Dit was al een hele verbetering tegenover de daarvoor gebruikelijke olieverlichting.   Ruurlo
Han Lefering4 feb 2009 De laatste stoomloc in normale dienst reed in januari 1958. reactie webmaster:
ok ik heb de datum verander, maar was dat niet de laatst stoom loc voor personenvervoer, hebben ze voor goederen niet langer gereden?   Deventer Sjoerd Eeftens3 feb 2009 De vragen die Tom heeft zijn me niet helemaal duidelijk. Hij kan vast en zeker in de plaatselijke bieb terecht voor het boekje: "Hoe Deventer vroeger spoorde", van A.P. ten Bosch, heruitgegeven ter gelegenheid van de opening van de nieuwe IJsselspoorbrug in 1982. Voorts vindt hij veel in het boek over de OLDO van wijlen Wiebe van de Velde, uitgegeven bij Uquilair in 2000. Hiervoor heb ik de tekeningen gemaakt. Er staat veel in over het Deventer station. De stopplaats IJsselbrug aan de lijn Apeldoorn - Deventer was uiteraard aan de oostzijde, km 13.6, open tussen 1887 en 1923. Aan de westzijde was ook een stopplaats: Holthuizerstraat, km 10.8, open van 1887 tot 1933. Die lag ongeveer 900 meter van station Twello. De haltes die Tom noemt (Rijsterborch 1 en 2) zijn bij ons niet bekend als officiële spoorobjecten, ook niet als tijdelijk perron tijdens de ombouw. Ze staan niet vermeld in de beide boeken; er zijn geen tekeningen van bekend. Rijsterborch was ingenieur der genie en ontwierp Kazernes, ook één in Deventer en er is daar een park naar hem genoemd.   Deventer Victor3 feb 2009 Ik zou gratis niet duur willen noemen... reactie webmaster:
inderdaad, leek me al vreemd. misschien kan hij de reis niet betalen?   Schagen
Han Lefering3 feb 2009 Achteraan bij de perronkar de toiletten. Entree door het inwerpen van een geldstuk in de automaat aan de deur. Daarnaast schuifdeur van de loods. In de zestiger en begin zeventiger. jaren was er 's zomers een omvangrijk bagagevervoer en vervoer van fietsen van Duitse badgasten naar de Noordzee badplaatsen. Hiertoe reden op zaterdag in het zomerseizoen twee zogenaamde Badehose treinen. Een uit Keulen en een uit Hagen. Een van deze treinen ging door naar Den Helder. Ook reed er op donderdag in het seizoen een extra trein voor de folkloristische Schager markt. In de uitbouw stond tot 1985 het bedieningstoestel van de AR-beveiliging. De zichtbare deur is de toegang tot post T en het plaatskaartenkantoor. Meteen naast de deur stond het bedieningstoestel van de overpad spoorbomen naar het tweede perron. Het was altijd oppassen met het sluiten van deze spoorbomen daar ze niet in de beveiliging waren opgenomen. Het inrijsein uit de richting Ana werd veilig gesteld en de bomen werden pas later gesloten om reizigers de kans te geven het tweede perron nog te bereiken.   Schagen
Han Lefering3 feb 2009 trap naar het eerste perron. Daarnaast de wachtkamer, het plaatskaartenkantoor met daarachter een loods voor bagage en goederen. De deur naast de klok is een deur naar de loods.   Schagen Han Lefering3 feb 2009 Tot aan de spoorverdubbeling van het baanvak Heerhugowaard-Schagen werd er om het half uur te Schagen gekruist. In de spits ook wel met drie treinen. Bij vertraging werd de kruising verlegd naar Anna of de Waard. reactie webmaster:
Dit hoort meer bij het station en niet specifiek bij de afbeelding waar je het plaatste.   Schagen
Han Lefering3 feb 2009 Eerste perron, in het station is een Wizzl winkel.   Schagen
Han Lefering3 feb 2009 Foto 23 lijkt verdacht veel op deze foto. Deze foto is beter. Het gebouw met het torentje was een cafe annex hotel. Als we vroege of late dienst in Schagen hadden, sliepen we in dit hotel. Probleem hiervan was dat het nog wel eens laat werd.   Schagen
Han Lefering3 feb 2009 De stationschef geeft het vertreksein. De procedure was als volgt: De hoofdconducteur sloot alle deuren en gaf de trein klaar voor vertrek aan de degene die het vertreksein ging geven. Op grotere stations was dit de perronopzichter (popz), op de kleine was dit de treindienstleider. In dit geval is het de stationschef(Cst). Op de grote stations hing een wit vertreklicht onder de perronkap. Dit licht komt nu voor met een V eronder, als teken dat de Hc de vertrekprocedure mag starten. In 1957 kreeg de Helderse lijn relaisbeveiliging. Ik weet niet of er toen nog vertreksein werd gegeven door het stationspersoneel? In Alkmaar is het eind zestiger jaren afgeschaft.'s Avonds werd gebruik gemaakt van een nachtstaf met verlichting, deze was behoorlijk zwaar en is ook nog wel eens gebruikt voor andere, minder vriendelijke doeleinden. Tevens werd bij het geven van het vertreksein gebruik gemaakt van de mondfluit.   Deventer tom van wijk 3 feb 2009 Ik hou me bezig met station Deventer van vroeger. Ik was het die ook sprak over het gemeente archief / atheneum archief en vond een foto van "halte brug". Wat ik wilde vragen is of je al meer te weten bent gekomen van "hulpstation rijsterborch 1 en 2 " die direct naast het Deventer staatsspoor station lagen. Ik ben ruim een jaar geleden verwezen naar het utrechts archief maar kan dat niet bekostigen. Ik probeer het nu hier in deventer archief of online maar dat levert weinig op. Wat de halte / stopplaats aan beide zijden van de brug betreft, ik probeer met sporenplan na te lopen welke foto waar bij hoort want volgens een bericht in de atheneum bibliotheek zou de deventer kant van de brug "oost" zijn wat ook logischer is als je kompas danwel kaart bekijkt echter op foto's al dan niet in spiegelbeeld word dit snel door elkaar gehaald. De nu hier verzamelde foto's geven geen 100% overzicht. Geweldig dat je nog steeds nieuwe foto's vind en toevoegt, heb je al die ansichtkaarten waar je over schreef inmiddels al online ? (je kocht er zeer veel op) vriendelijke groet Tom reactie webmaster:
ik heb je opmerking hier maar bij station deventer geplaatst, wie weet zijn er bezoekers hier die je verder kunnen helpen. Ik heb zelf namelijk niet meer gevonden (ook niet heel actief gezocht moet ik zeggen, omdat ik me met heel nederland bezighoud kan ik me niet op ieder klein detail richten dat voor de locale liefhebber wel interessant is). Er lezen hier ook medewerkers van HUA mee, dus wellicht dat we zo tot een oplossing komen, ik wist niet dat ze zo duur waren?   Enkhuizen J de Jong 3 feb 2009 Hallo. Ik ben in het bezit van enkele kaarten uit Enkhuizen, waarbij de stoomtrein door geschoten is tegen het blok aan, enkele wagons staan een beetje dwars op de rails. Ik ben al jaren opzoek wanneer dit is gebeurd. Ik hoop dat u mij kan helpen. In afw Groeten jan. reactie webmaster:
Ik heb je opmerking hier bij het station geplaatst. dan kunnen de overige bezoekers meedenken. ik weet het zelf namelijk niet.   Nieuw Amsterdam
Han Lefering2 feb 2009 De Emmerlijn is in 1987 onder de draad gekomen. Wellicht is dit een foto genomen toen de elektrische dienst nog niet van start was. reactie webmaster:
dit materieel heeft niet in reguliere dienst op de emmerlijn gereden, maar wellicht betreft het hier een foto van de attractie express. een aantal jaren reed er een trein van de twentse steden zonder te stoppen via almelo marienberg naar hardenberg (ponypark slagharen) en emmen (noorderdierenpark). ik zie hier iets op de zijkant van de trein geschreven staan, wellicht dat daar staat dat het inderdaad de attractie express is.   Nieuw Amsterdam
Han Lefering2 feb 2009 De locomotief is overgenomen van de staatsmijnen. Op de achtergrond een Sik.   Coevorden
Han Lefering2 feb 2009 Gebouwd in 1976. Bij foto staat 1970. reactie webmaster:
nee dat kan natuurlijk niet. ik heb het gewijzigd.   Amsterdam Science Park Gertjan Stamer1 feb 2009 Werk aan het spoor-folder 2 Feb-8 Feb.week 6 dus heet deze nieuwe halte al Amsterdam Science Park,de naam Watergraafsmeer is dus niet meer ?   Chevremont
Han Lefering1 feb 2009 Rechts op foto standaard voor de krantenverkoop. Het was de bedoeling dat de klant via een gleufje een kwartje in het plastic bakje deed. Dat kon toen nog zonder dat de hele standaard werd gejat.   Voorburg- t Loo Marcel1 feb 2009 Is dit station niet net als de rest van de stations aan de Hofpleinlijn gesloten voor treinverkeer in 2006? Volgens mij stopt hier alleen de HTM en RET met hun metro/sneltram. reactie webmaster:
ja inderdaad, de site zou 6 juni 2006 datum automatisch als sluitingsdatum bij het station moeten plaatsen omdat de lijn op die datum is gesloten. op een of andere manier gebeurt dat niet, ik heb het er nu handmatig bij gezet.   Kerkrade Centrum
Han Lefering1 feb 2009 Foto midden jaren zestig. In 1970 staat er een straatlantaarn met TL. Zie foto 16. reactie webmaster:
zal van zelfde datum zijn als nummer 7.   Kerkrade Centrum
Han Lefering1 feb 2009 Op het stationsdak het oude NS-logo. Foto midden jaren zestig. reactie webmaster:
ok heb het veranderd.   Voerendaal
Han Lefering1 feb 2009 Inderdaad, 23 en 24. reactie webmaster:
foto 24 was inderdaad al door hua op 1965 gezet, ik heb dat hier ook gedaan net als foto 23.   Schiedam Centrum Freek Beijert1 feb 2009 Die plannen zijn heel concreet geweest want over de volle lengte van spoor 5 zijn de draagogen voor de bovenleiding opgehangen, is ook te zien op 1 van de nieuwere foto's   Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer. 2024 (41)
2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
2015 (249)
2014 (397)
2013 (762)
2012 (1157)
2011 (1890)
2010 (1949)
> 2009 (1870)
   December (149)
   November (179)
   Oktober (140)
   September (151)
   Augustus (88)
   Juli (81)
   Juni (130)
   Mei (163)
   April (194)
   Maart (221)
> Februari (175)
   Januari (199)
2008 (1259)
2007 (996)
2006 (574)
2005 (482)
2004 (349)