Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in December 2015.

Spierdijk Piet Koenis29 dec 2015
Op de website www.ansichtkaartenberkhout.nl van Co Beemsterboer vindt u twee foto's van het vroegere station Spierdijk. Vr. groet,
 
Baardwijksche Steeg Gerard Pelders29 dec 2015
Ik heb een paar luchtfoto,s waar de wachthuisje op staan waar kan ik ze naar toe sturen Gr Gerard Pelders
reactie webmaster:
je kunt foto's sturen naar info@wichor.nl. SOrry, ik had dit bericht nu pas gelezen.
 
Reuver Mike19 dec 2015
Brasserie de Vertraging is weg uit het stationsgebouw. Sinds vr 18 december vestigt hier keygaaf-Gewoonbasic een lifestyle en more winkel. De brasserie liep niet zo goed in de periode dat deze er was 2 eigenaren gehad.
 
Amsterdam Weesperpoort Wilfried Dewaelheyns18 dec 2015
Geachte, Wanneer is de benaming van Rhijnspoor in Weesperpoort aangepast. Op deze pagina staat zowel op 1 januari 1980 (boven) als op 15 mei 1845 (midden) In mijn opzoekingen kan ik geen bevestiging vinden welke van beide datums juist is. Wilfried Dewaelheyns, Belgi?.
 
Dorst J.F. Oltmans14 dec 2015
Mijn vader was machinist stoomdepot Roosendaal. Hij heeft mij verteld dat na WO 2 facultatief gestopt werd bij blokpost Dorst. Op de verkregen rij-opdracht werd dan vermeld stoppen Blokpost Dorst t.b.v. in- of uitstappen reizigers. Deze reizigers waren kinderen op schoolreisje. Als dieselmachinist heb ik van mijn vader niet meer vernomen, dat nog gestopt werd bij Blokpost Dorst.
 
Schiedam Centrum Carlo12 dec 2015
nu bekend is dat de ret de sporen naar hoek van holland gaat gebruiken zal er toch zeker wel een plan zijn de 2 overige sporen van schiedam - centrum met de 2 bestaande sporen in totaal 4 sporen dus toch naar delft - zuid uiteindelijk door te trekken geweldig kan niet wachten tot het werkelijk zover is !!!
 
Vinkeveen Daan Horstman11 dec 2015
Het station van Vinkeveen is, na een lange periode van verpaupering en bewoning door een soort kraakwacht, gehuurd van de eigenaar (naar verluidt de NS) door een derde partij die zelf in het station wil gaan wonen (1e en 2e verdieping) en de parterre voor sociale doeleinden ter beschikking wil stellen. Het gebouw dient eerst echter gerenoveerd te worden, hetgeen op dit moment gebeurt.
 
Dorst J.F. Oltmans10 dec 2015
In de stoomtijd na WO 2 werd aan de halte facultatief gestopt voor het in- en uitlaten van schoolkinderen (schoolreisjes). Deze kennis heb ik van mijn vader, als machinist stoom te Roosendaal. Toen hij dieselmachinist was, heb ik hierover niets meer vernomen.
 
Barendrecht Bastiaan Blinksma8 dec 2015
Nog een filpje van het oude station met de verbouwin reed op de achtergrond zichtbaar https://www.youtube.com/watch?v=SzqYYxzxh4I
 
Vogelenzang- Bennebroek Aad Beli?n7 dec 2015
Ik heb inde periode van 1955 tot 1962 vaak gelopen van de Leidsevaart naar de Jozefschool in Vogelenzang. Ik liep dan ter plaatse vd Centenbrug onder het spoor door en dan langs een pad evenwijdig aan de spoorlijn en het ranggeerdeel daar. Ben daar pas geweest het pas is geheel vervallen wie weet iets meer over dit pad? ik ben bezig naar een onderzoek en daarin is dit pad cruciaal.
 
Deurne
Michel Lintermans6 dec 2015
Ik betwijfel of dit wel in Deurne is?
 
Assel Nico Crama6 dec 2015
Men heeft mij geattendeerd op de reactie van Rob den Boer d.d. 9 juni 2011 bij de vermelding van Station Assel op de website Stationsweb.nl. Als maker van de betrokken film ben ik met name ge?nteresseerd hoe Rob den Boer aan deze (correcte) informatie is gekomen over een vrij onbekende film die in 2011 ruim veertig jaar oud was. Voor mij was het leuk dit te ontdekken - ik wist niet meer dat het stationnetje Assel heette - maar de herkomst van de informatie intrigeert me. Is hij naast een spoorliefhebber ook een filmliefhebber? Dank voor uw reactie en vriendelijke groet, Nico Crama Zie < http://www.beeldengeluidwiki.nl/index.php/Nico_Crama >.
 
Rolde
b jager4 dec 2015
fam .mijn oom jaap oostra woonde boven heb er tijdens vakantie vaak geslapen helemaal boven op de zolder. naast het station goederen loods , en veel bulten met kolen kon je fijn van af de transportband in springen. tante vond dat niet fijn.
 
Zwaagwesteinde Hans4 dec 2015
Vanaf de komende dienstregeling (2016) worden voor de stationsnamen van De Westereen en Feanw?lden de Friese benamingen gebruikt. Bron: [http]wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2016
 
Eindhoven Strijp-S Giovanni Hartogs3 dec 2015
Vanaf de dienstregeling 2015-2016, die volgende week ingaat, heet station Eindhoven Beukenlaan voortaan Eindhoven Strijp-S. Dit omdat het voormalige Philipscomplex Strijp-1 (ook wel Strijp-S genoemd omdat alle Philipsgebouwen hier aangeduid werden met een code beginnend met een S) steeds verder tot ontwikkeling komt. Voor mij persoonlijk had de naamswijziging eerlijk gezegd niet gehoeven, station Beukenlaan bedient immers niet alleen Strijp-S maar ook de woonwijken Drents Dorp, het Schoot, Limbeek en vooral Woensel-West (Edisonbuurt).
 
Lisse Annette3 dec 2015
Inmiddels heet het nieuwe restaurant (lunchroom) 'Het Tussen Station'. Je kunt er ook terecht voor besloten feestjes.
 
Oud Valkenburg koos post3 dec 2015
Mijn vraag : met de trein vanuit Schin op Geul naar Valkenburg : lag dit station links of rechts van het spoor ? groet, Koos
 
Vinkeveen Daan Horstman2 dec 2015
Uit een artikel in de Telegraaf van 1 december jongstleden blijkt dat het station van Vinkeveen door de NS verkocht is en op het moment wordt opgeknapt. Dit is een goede ontwikkeling want het station stond de laatste jaren helaas te verpauperen.Zie verder het artikel wat ik hier bij voeg: 1 december 2015 Op een oud stationnetje Gert Tetteroo (links) en Klaas Pater gaan de handen uit de mouwen steken om in het stationnetje een culturele ruimte en een woning te trealiseren. FOTO ANKO STOFFELS De eerste reizigers vertrekken van het station in 1915. foto anko STOFFELS VorigeVolgende Afgelopen zomer wandelde Tetteroo langs het karakteristieke gebouw en werd direct verliefd. Als een blok viel de Amsterdammer voor het vervallen stationnetje dat op 1 december 1915 met veel bombarie werd geopend. ?Stel je voor. Het hele dorp liep uit. Notabelen en vrouwen in prachtige jurken kwamen naar het station. Eindelijk werd Vinkeveen verbonden met de rest van de wereld.? Tetteroo legde direct contact met de eigenaar van het vervallen bouwwerk. Het bleek bewoond door antikrakers, maar de eigenaar was meteen enthousiast over Tetteroos plannen om het station in oude luister te herstellen. ?De begane grond van het voormalige station, wordt weer publiek toegankelijk voor kleinschalige culturele, maatschappelijke en sociale projecten en activiteiten.? Zelf betrekt hij de eerste en tweede verdieping, die vroeger dienstdeed als ambtswoning voor de stationschef. ?Wij betraden twee maanden geleden een ware tijdcapsule ? want er was in die 65 jaar weinig veranderd?, weet zijn compagnon Klaas Pater. ?We vonden oude treinkaartjes en onder de vloer van de wachtruimte lag een gummibal. Tijdens de restauratie kwamen er prachtige details tevoorschijn, zoals unieke panelenwanden en een doorrookt en prachtig bewerkt plafond in de woning van de voormalige stationschef. Nog altijd is het oude loket zichtbaar en het is niet moeilijk om een voorstelling te maken hoe mannen in de wachtruimte sigaren rookten terwijl ze de volgende trein afwachtten. Pater: ?Hier namen families afscheid als ze naar Amerika vertrokken. Ze dachten elkaar nooit weer terug te zien. In de hongerwinter arriveerden hier mensen die op zoek waren naar voedsel.? De spoorlijn liep tot Nieuwersluis, maar was vanaf dag ??n al onrendabel. Zo was de aanleg al duur vanwege de veengrond waar het spoor keer op keer in wegzakte. Toch reed de goederentrein tot 1987 door Vinkeveen. Van de laatste rit werd feestelijk afscheid genomen. De locomotief met slechts een wagon werd met bloemen versierd en door de dorpelingen uitgezwaaid. Rails liggen er niet meer. Een onverhard en kaarsrecht pad herinnert aan lang vervlogen tijden. ?Waar het spoor lag, loopt nu een wandelroute, je loopt zo door naar Mijdrecht?, weet Pater. ?Ik wil het pand nieuw leven inblazen?, vertelt Tetteroo met glinsterende ogen. Samen met zijn compagnon en de eigenaar laat hij de begane grond in oude luister herstellen. ?Het oude station wordt weer voor Vinkeveen en verre omstreken toegankelijk, met name voor bijzondere culturele, maatschappelijke en sociale projecten en activiteiten. Ik ga dat ook zelf opzetten.?
 
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.
2024 (37)
2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
> 2015 (249)
> December (18)
   November (25)
   Oktober (20)
   September (20)
   Augustus (18)
   Juli (18)
   Juni (20)
   Mei (23)
   April (18)
   Maart (27)
   Februari (23)
   Januari (19)
2014 (397)
2013 (762)
2012 (1157)
2011 (1890)
2010 (1949)
2009 (1870)
2008 (1259)
2007 (996)
2006 (574)
2005 (482)
2004 (349)