Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in December 2012.

Hoofddorp
Gertjan Stamer30 dec 2012
Van 1986 of erna..ook paletten cta bak van rond die tijd, zeker geen 1981.
reactie webmaster:
dank, aangepast
 
Hoofddorp
gertjan Stamer30 dec 2012
Foto stamt van 1986 of erna..loketgebouw staat er al aan het andere perron.
reactie webmaster:
dank, heb het veranderd
 
C.F. de Wit Huib de Wit30 dec 2012
L.S., Mijn overgrootvader, Cornelis Teunis, is stationschef te Wierden geweest van 1 juni 1893 tot 1 april 1919. E.e.a. blijkt uit zijn personeelskaart, waarvan ik een kopie in mijn bezit heb. m vr gr Huib de Wit
reactie webmaster:
dank, ik heb het bij het personeel opgenomen.
 
Oldenzaal
Niels Karsdorp30 dec 2012
De foto onder het kopje 1910 dateert volgens Op de Rails 2009-7, blz 339 onderaan uit 1908. Mijn stoomlockennis reikt nog niet zover dat ik het type locomotief direct kan herkennen, maar het lijkt me een HSM loc uit de series 74-82,89-98,116-125 (NS 1000) of 126-135,144-148-154-159,184-189 (NS 1100) te zijn.
reactie webmaster:
als je op een afbeelding reageert kun je dat beter bij die afbeelding zelf plaatsen dan bij het station (nu heb ik het voor je verplaatst). ik heb nog veel minder kennis van locs dan jij
 
Beekbergen j. Barleeus30 dec 2012
Heb het plan om station Beekbergen in HO na te bouwen Kunt u mij helpen aan maten of weet hoe ik er aan kom. alles ter plekken op meten is geen opcie bij voorbaad hartelijk dank met vriendelijke groet
reactie webmaster:
wellicht weet Het Utrechts Archief dat, zij hebben de oude spoorarchieven in huis.
 
Bilthoven guido dubois29 dec 2012
leuk hoor zoveel informatie over het mooie station bilthoven. jammer dat de oude woning van de stationsweg verdwenen is.
reactie webmaster:
ja da's inderdaad jammer, zou hij niet verplaatst worden?
 
Bad Nieuweschans
WJ Boers28 dec 2012
Dat Nieuweschans tegenwoordig maar een spoor aan een perron heeft, klopt niet. Er zijn nu nog steeds twee sporen met aan ieder spoor een perron.
reactie webmaster:
nu inderdaad niet meer, een tijdje geleden wel.
 
Abcoude Marten Fonda27 dec 2012
This station needs an update very badly. Some photos of a train climbing up to the station would be of interest. Alo the reason for a viaduct instead of a bridge. Best wishes.
reactie webmaster:
i don't post photo's of trains. the station has been moved because of the doubling of the tracks. they couldn't have four tracks on the old bridge. that's when they decided to build a n auaduct.
 
Leeuwarden Halte
Tjalling Halbertsma27 dec 2012
Foto hoort meer in de Autokampioen thuis dan in het stationsweb! Tjalling
reactie webmaster:
toch een leuk plaatje vind je niet?
 
Delft
Tjalling Halbertsma27 dec 2012
De oplossing is 2 of 11. N.B.:Een actuaris is een man, die alvorens zijn oplossing te geven, als wedervraag stelt: "wat had u eruit willen hebben?" Geen interessante foto voor trein-maniakken, maar wel een goede foto van een ouderwets plafond. Groeten, Tjalling
reactie webmaster:
mijn waarde tjalling, wat leuk weer een bericht via mijn site te kijrgen. van de strekking snap ik niet veel. bedoel je dat je de foto een waardering 11 had willen geven, maar dat anderen, treinliefhebbers er wellicht eerder een 2 voor zouden bieden? hoe gaat het met je? hier alles prima!
 
G, Tuinman Loes artz26 dec 2012
Dhr Tuinman moet mijn overgrootvader zijn geweest. Hij had een geadopteerde dochter, Lucia de Wit. Ik ben op zoek naar informatie rond beiden voor het schrijven van een roman over deze vrouw. Alle informatie is welkom.
reactie webmaster:
wellicht kun je bij Het Utrechts Archief meer vinden. zij hebben de ns archieven inclusief personeelsdossiers in huis,.
 
Windesheim Willy Eibrink26 dec 2012
In dit huis ben ik geboren op 09-08-1955. heb er gewoond tot aan mijn 7 de jaar. Grappig om he zo op de foto te zien!
reactie webmaster:
uit he bericht begrijp ik dat je zelf niet meer foto's uit die periode hebt? Jammer, oud-bewoners hebben soms nog mooi onbekend materiaal liggen. mocht je nog iets tegenkomen dat ik niog niet heb, hoor ik het graag
 
Elst M.C. Verschoor26 dec 2012
Singeltje "MIJN DORPJE ELST BIJ NIJMEGEN" uitgegeven in 1980 door Dureco Benelux arragement is van Ferry Wieneke. De andere kant van de single heeft als titel "DE BESTE JAREN VAN MIJN LEVEN"
 
Almere Buiten abusscher26 dec 2012
waar blijft de lift op station almere-buiten
reactie webmaster:
geen idee, daar ga ik niet over.
 
Hazerswoude- Koudekerk Ruud25 dec 2012
Kom er eigenlijk nooit meer, maar als kind speelde ik er wel... Inderdaad heeft er tot de jaren '90 (1990?) een bodewoning gestaan. In het oostelijke deel woonde een oudere man die graag zat te vissen en het westelijke deel werd als laatste bewoond door een migrantengezin. Iets ten oosten daarvan was een verharde vlakte waar je veel briketten en steenkool in de grond vond. Later viel het mij inderdaad op dat op deze plaats de bovenleiding op bredere bogen hing, zodat er ter plaatse van het voormalige station een 2e lijn zou kunnen hangen. Ben benieuwd of het nieuw te plannen station daar weer komt of wat ik vernomen heb: iets meer westelijk. Volgens mij waren de plannen tussen de westvaart en de gemeneweg (N209)
 
's Heer Arendskerke Jan Riemens25 dec 2012
Mijn opa was stationschef op dit station en woonde daar met zijn gezin. Dat zou geweest zijn tussen ongeveer de jaren 1949 en 1953. In die jaren was het station nog gewoon open, ook toen hij naar Rilland werd overgeplaatst... Groeten Jan Riemens.
reactie webmaster:
t was wel open, maar alleen voor goederen dan waarschijnlijk. hebben jullie misschien nog oude foto's van die periode? er zijn niet zoveel foto's van dit station bekend. wellicht kun je in jullie familiealbums nog iets vinden?
 
Stadskanaal Pekelderweg teelko25 dec 2012
ik ben de zoon van de famielie ottens ik heb er ook gewoond en met heel veel plezier en leuke dingen gedaan voor al dat de keet kwam van weg en werken dat was zoon schaft keet met een schuin dak de jongens van het spoor reeden met een lorie op het spoor ze paken hem dan op met twee stangen aan weers kanten en zetten hem op een lorie ik was heel veel bij de jongens als ze kwamen en vond het jamer dat ze weer weg waaren
reactie webmaster:
wat leuk, weer een oudbewoners van een station op mijn site. hebben jullie misschien nog oude foto's van dit station injullie familiealbums? dat zijn vaak unieke beelden die ik graag op mijn site zou plaatsen.
 
Winterswijk GOLS Ardan24 dec 2012
Inmiddels is de omgeving rond dit station compleet veranderd. Het schoolgebouw dat op het voormalige emplacement is gebouwd is inmiddels klaar en ook de fietstunnel is in gebruik. Momenteel staat het stationsgebouw van Winterswijk GOLS er helaas wat verloren bij, pal naast het grote schoolgebouw. In de bosschages aan de Parallelweg waren nog resten van sporen te zien voor de bouw. Morgen ga ik weer naar Winterswijk om kerst te vieren in mijn ouderlijk huis, ik zal dan foto's maken, dus u kunt er wat tegemoet zien. De Sik en het goederenwagonnetje zijn ongeveer 1,5 jaar geleden verplaatst naar spoor 21 van het hoofdstation.
 
Almere Poort ricky123424 dec 2012
Beste, de perrons van Almere centrum zijn verlengd.
reactie webmaster:
zijn ze zo lang geworden dat ze tot in almere poort liggen dan? wat heeft dit bericht met station almere poort te maken.
 
Weesp Gertjan Stamer23 dec 2012
November 2012 t/m zomer 2013 gehele bovenverdieping gesloopt behalve het dak, nieuwe hellingbaan aan straatzijde en vml restaurant wordt een fietsenstalling-bewaakt. Dat is een vreemd gezicht, momenteel(DEC 2012) kan men dwars door gebouw heen kijken !
reactie webmaster:
nog niet van gehoord, heb je nog foto's gemaakt?
 
Leiden Centraal
Frank Kouwenhoven22 dec 2012
Rechts op de foto is een glimp te zien van het aparte Staatsspoorgebouw ten zuiden van het HSM station in Leiden, dat in geheel afwijkende stijl was uitgevoerd. Dit gebouw stond naast de kopsporen van de Staatspoorlijn naar Utrecht. Op dit moment is er (helaas)geen afbeelding van dit aparte stionsgebouw op deze site aanwezig.
reactie webmaster:
helaas, ik weet dat ik het heb gehad, maar iemand had gemeld dat dat geen station was, en dus heb ik het verwijderd.
 
Geertruidenberg jamie22 dec 2012
Een goedenmiddag beste wichor. bij wachtpost 13 staat een fout zie ik. de tweede foto met de grote gaten van de oorlog in de gevel is niet wachtpost 13 maar wachtpost 12. zie boek het halve zolenlijntje 1886-2011 op bladzijde 41 kruispunt centrale weg en oude stadsweg. foto genomen in 1945. Mvg jamie diks
 
Swalmen Tobi van Sijp21 dec 2012
Ze kunnen het stationsgebouw toch verplaatsen. Net als een paar jaar terug in Houten.
reactie webmaster:
ehhh, waarom zouden ze dat dan in vredesnaam doen? om het station weer bij het spoor te leggen? wat een onzin, het gebouw heeft toch geen spoorfunctie meer, wat heeft dat dan voor zin om het te verplaatsen. in houten werd het verplaatst omdat het gebouw niet op de oude plek kon blijven staan omdat het spoor daar verdubbeld werd. het gebouw zou anders gesloopt zijn.
 
Leeuwarden Achter de Hoven TS21 dec 2012
Ja, de stationsnaam wordt afgeroepen net zoals bij alle andere stations.
 
Oudeschoot Sierk Bos21 dec 2012
Ik ben wat laat zijn er nog meer foto,s Batvus rijlwiel fabrikant lade er ook fietsenin de trein wagon deze had ook een eigen zij spoor naar de fabriek . De kolen werd ok op de zij spoor uit geladen voor verspeiding in en rond Heerenveen en de kolen boer in Oudeschoot wolvegaasterweg.
reactie webmaster:
nee, zoals ik de vorige keer ook al zei: alles wat ik heb zet ik online. dus als je zelf meer foto's hebt of weet houd ik me aanbevolen.
 
Halfweg- Zwanenburg Sjoerd Eeftens20 dec 2012
Klaas Zondervan heeft gelijk. Het oude stationsgebouw van Halfweg stond bij km 9.185. Daar lagen ook de perrons, dus ongeveer bij 9.2. De overweg lag bij km 9.384. De nieuwe perrons liggen ten oosten hiervan en ook ten oosten van de wissels naar de inhaalsporen. De nieuwe perrons liggen dus globaal tussen km 9.1 en 9.3. Ik weet niet welke km de traverse exact heeft, maar dit is ter plaatse wellicht aardig in te meten aan de hand van de hm-bordjes.
 
Glanerbrug Jaron Heidekamp20 dec 2012
Dat moet toch haast wel, want de ov-chipkaart is wel geldig tussen Enschede en Glanerbrug. Kijk hier hier Maar ik zie op de foto's geen in/uitcheck paaltje.
 
Stadskanaal Hoofdstation Roald van Elswijk20 dec 2012
De provincie Groningen wil weer een trein laten rijden tussen Veendam en Stadskanaal. Als de plannen doorgaan, zou de eerste trein in 2019 moeten vertrekken. Zie ook het nieuwsbericht op rtvnoord.nl
 
Glanerbrug Jaron Heidekamp20 dec 2012
Staat er op dit station eigenlijk wel een in/uitcheck paaltje?
reactie webmaster:
volgens mij niet, maar ik weet het niet zeker.
 
Halfweg- Zwanenburg Gertjan Stamer19 dec 2012
Stationsgebouw stond op plek waar nu trappen zijn van nieuwe ,,halte" kijk en vergelijk, bezoek sites Historisch Halfweg of HUA.
 
Kampen Zuid Robbie19 dec 2012
Ik zag dat het aantal reizigers op het kamper lijntje met nog geen 5% daalde... Laat het maar zo, staat ook wel stoer, kampen- en kampen-zuid
reactie webmaster:
ik ga er niet over.
 
Tiel
Korneel19 dec 2012
Deze foto zal tussen 1950 en 1960 genomen zijn; de oorlogsschade is hersteld naar vooroorlogse toestand. De vroege jaren '60-verbouwing is nog niet uitgevoerd.
reactie webmaster:
lijkt plausibel, ook de bus lijkt ouder. ik had en grote ongedateerde collectie gekregen, waar ik nogal moest gokken voor de data.
 
Leidschendam- Voorburg frank tiesing18 dec 2012
van eind 1957 tot zomer 1963 was dit station een deel van mijn leven. wij woonden beneden aan de trap -leidschendamse kant- in de dienstwoning van de adjunct-chef van de lijnwerkplaats. mijn vader. aan de andere kant -voorburg- woonde in een van de 'oostenrijkse' huizen aan het oosteinde de familie van der mooren. meneer van der mooren was de chef van het station. en dat was hij ook echt: statig,buikje, wit haar en strenge blik en een uniform met op beide mouwen twee gouden biezen. zijn personeel (ongeveer zes mannen) sidderde voor hem: hij was streng doch rechtvaardig. liet met een prachtig fluitsignaal zonodig de treinen naar den haag hollandsche spoor of rotterdam hofplein zelf vertrekken. op zondagochtend was het mijn beurt. als oolders of ebbink dienst hadden mocht ik aan het loket kaartjes verkopen.reuze spannend. de chef vond dit natuurlijk absoluut niet goed. eigenlijk mocht ik niet eens in het kantoor komen,maar rangen en standen golden bij ns wel degelijk en mijn vader was de adjunct-chef van een werkplaats met zo'n 200 personeel! vanuit het plaatskaartenkantoor kon je in de verte de woning van de stationschef zien. dus werd goed in de gaten gehouden of hij eraan kwam als ik achter het loket stond. een heel enkele keer ging het fout, maar in mijn herinnering heeft dat niet tot grote problemen geleid.
reactie webmaster:
leuk verhaal! ik heb het verplaatst naar het station zelf, omdat het niet echt over die afbeelding ging en meer mensen het hier kunnen lezen.
 
Naarden- Bussum Jaap van den Bosch17 dec 2012
Als kind zo rond 1959-1962 kan ik mij nog herinneren dat in de stationshal van Naarden_Bussum er nog houten loketten stonden in een rijtje waar tussen een ketting was gespannen en meestal was er dan 1 loket open waar je als je uit de trein kwam je kartonnen kaartje weer in moest leveren. Ook als je eerst een kaartje kocht aan het grote loket moest je die aan iemand in dat houten loket laten zien voor je naar de trein kon gaan. Die loketten van hout met glas waren in stijl van het gebouw. zijn daar nog oude foto's van? En zijn er ook nog foto's van de bouw van het perroneiland? nu spoor 2 & 3??
reactie webmaster:
ik heb ze niet, maar ik weet dat er iemand is die veel foto's van naarden bussum heeft die hier regelmatig komt, dus wellicht kan hij reageren.
 
Halfweg- Zwanenburg Victor Lansink17 dec 2012
Volgens de personeelsregisters van Het Utrechts Archief werkte Hendrica Slotenmaker van 7-7-1890 tot 21-10-1901 als wachteres te "Asd Veenenb." Ik heb echter geen idee wat men met Amsterdam Veenenb. kan bedoelen. Haar man (gespeld als J.G. Barnhorn) werkte als arbeider eveneens te Asd Veenenb. van 31-10-1887 tot 1-4-1897. Daarna een tijdje niets en dan van 2-1-1905 tot 1-1-1908 als arbeider en wegwachter aan de lijn "Amsterdam-Zandvoort" en te Amsterdam Zaanstraat. Of deze personen dus te Halfweg gewerkt hebben, wordt hiermee dus nog niet duidelijk.
reactie webmaster:
dank voor het uitzoeken op basis van deze vraag victor, sorry dat het bericht zo lang was blijven liggen.
 
Baexem- Heythuysen Freek Beijert16 dec 2012
het antwoord word door de krant achtergehaald
 
Nieuw Groeneveld Henk Dirksen16 dec 2012
De halte is te vinden op de Topografische Militaire kaart van Hierden uit 1917. (www.watwaswaar.nl en dan naar Hulshorst of Hierden laten zoeken) Het monumentale huisje Nieuw Groeneveld bestond al in 1892 en dit was het dichtst bij het perron vandaar de naam.
reactie webmaster:
goede info, dank je wel. sorry dat het lang duurde om te plaatsen.
 
Halfweg- Zwanenburg Klaas Zondervan16 dec 2012
In diverse publicaties, o.a. op wikipedia, wordt gesteld dat het nieuwe station Halfweg-Zwanenburg iets westelijker is gelegen dan het oude station. Naar mijn mening ligt het echter op dezelfde plek, zij het dat het nieuwe station langere perrons heeft. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
reactie webmaster:
ik weet het niet maar misschien iemand anders op de site?
 
Lelystad Centrum Jake16 dec 2012
Waarom hebben de stations van o.a. Almere en Lelystad de achtervoegsels Centrum? Het voegt toch niets toe? Waarom niet gewoon net als in bijvoorbeeld Alkmaar, Haarlem en Amersfoort de naam van de stad op zichzelf?
reactie webmaster:
almere wilde in het verleden ook almere centraal heten. maar dat mocht niet, almere en het station zijn te klein, toen hebben ze er toch maar centrum van gemaakt. in almere kan ik me dat ook wel voorstellen, want dat zijn echt afzonderlijke zichzelf onderhoudende stadsdelen. lelystad snap ik zelf ook niet, want het is het enige station in lelystad (hoewel er ook een station lelystad zuid al 20 jaar in ruwbouw ligt te verstoffen, en dat komt voorlopig ook niet in gebruik).
 
Alkmaar Picone15 dec 2012
ALKMAAR - Het uit 1864 stammende station Alkmaar ondergaat de komende jaren de zoveelste gedaanteverandering. Opvallendste verschil met nu: geen tunnel meer om naar de perrons te gaan maar een brede traverse, op zo'n zeven meter boven de perrons. Daarbij kan worden gedacht aan het bijgaande ontwerp voor het nieuwe station van Arnhem. De traverse maakt de bestaande tunnel overbodig. Die zou volgens NS Poort te smal zijn voor de reizigersstromen van de toekomst Meer nieuws hierover in de Alkmaarsche Courant van 30 november. Foto: http://www.vandaag.nl/alkmaar/nieuws/article19318333.ece/Blik-in-de-toekomst-Alkmaarse-station
 
Goes
Kees Griep15 dec 2012
Deze ansichtkaart is inderdaad van 1957, uitgegeven door J. Torbijn te Goes
reactie webmaster:
ik heb de datum veranderd
 
Goes
Kees Griep15 dec 2012
Deze afbeelding betreft een ansichtkaart uit 1928, uitgegeven door J. Torbijn te Goes
reactie webmaster:
ik heb het jaartal aangepast
 
Amsterdam Weesperpoort
peter van bekkum14 dec 2012
Op de foto zijn de sporen voorzien van bovenleiding. Volgens wikipedia rijdt NS pas vanaf '48 op elektriciteit. Rechts op de foto staat een Mat '46, zo genoemd omdat ze zijn besteld in 1946. Weesperspoorstation ging plat in 1939. Wat klopt er niet?
reactie webmaster:
twee dingen kloppen niet: de ns reed al voor de oorlog met elektrisch materieel (eerste trein in 1908). het zal wel mat 36 zijn. dat lijkt er nogal op.

sterker nog op wikipedia staat inderdaad ook dat mat 36 reed op adam weesperspoor.

 
Bergen op Zoom oudhuis14 dec 2012
ik zoek een plattegrond van station Bergen op zoom
reactie webmaster:
denk niet dat die bestaat. of bedoel je van het sporenplan? dat is wel op www.sporenplan.nl te vinden.
 
Opperdoes
chris schults14 dec 2012
Heb vanaf 1960 tot 1968 daar tegenover gewoond. Dagelijks kwam een sik (loc) langs met goederenwagons. Soms werd er een afgehaakt op het rangeerterrein, oost van het station. Toen alleen in gebruik als woonhuis. Later is het een musemlijn geworden. Weet nog, dat de bewoner in de kerkeraad gekozen werd en daarop de tv-antenne van het dak afging. Maar 's-avonds zag je het blauwe licht van de tv door de ramen naar buiten schijnen. Dus een beetje schijnheilig toch wel.
 
Wilnis
chris schults14 dec 2012
nog aanvulling. Lijntje was toen alleen ingebruik als goederenlijn. Kwam regelmatig een waterwagen om water te brengen. Er zat een soort reinwaterkelder onder de woning en in de keueken hadden we grote groene pomp staan op het aanrecht om water te tappen. De was deed mijn moeder met (regen)water uit de put, op het erf.
reactie webmaster:
in die tijd wel inderdaad, maar toen was het nog maar net gesloten voor reizigers (sept 50)
 
Wilnis Chris Schults14 dec 2012
Ik heb er als klein kind gewoond (rond 1954). Zat op de kleuterschool in Wilnis, die lag aan het water, kan ik me herinneren. We hadden kippen, die over de sloot vlogen om in het weiland aan de overkant eieren te leggen. Regelmatig met mijn vader mee naar Amsterdam om daar de eieren te verkopen op vaste adresjes. Leuk om speciaal dus die foto van 1950 te zien.
reactie webmaster:
leuk om weer een oud bewoner op mijn site aan te treffen (sorry voor de late reactie). heb j nog oude foto's uit die periode in jullie familiealbums zitten?
 
Halfweg- Zwanenburg Ton Dieben13 dec 2012
Op 9 december geopend. Volgens de pers ging de onofficile ontvangst van de eerste trein de mist in. Vlak voor binnenkomst wisselde de trein van spoor(kwam dus op verkeerd spoor binnen) en had ook nog eens een conducteur die niets van deze onofficile ontvangst(koffie en taart) wilde weten. Connexxion lijn 80(Amsterdam-Zandvoort) en 161 (Zwanenburg-Hoofddorp, rijdt niet in op zzf) stoppen hier. Aan de noordzijde is een parkeerterrein ingericht. Ik zal bij beter weer wel foto's maken en op sturen.
 
Halfweg- Zwanenburg Herman Fictoor13 dec 2012
Geachte Heer, Ik heb een vraag aan u.Nu het station Halfweg weer in gebruik word genomen doet er in de Familie een verhaal rond dat mijn overgrootmoeder daar spoorweg wachteres was.Weet u misschien of dat zo is en bestaat er een foto van haar. Haar naam was Hendrica Slotenmaker geb 14-08-1858 Gehuwd op 10-10-1888 met Jeronimus Gerardus Barnhoorn geb 22-06-1850 spoorweg beambte.Zoon van Johannes Barnhoorn en Neeltje Smit MvG H.Fictoor
reactie webmaster:
ik weet het niet maar dat soort gegeven kun je vast terugvinden bij Het Utrechts Archief, zij hebben de oude ns archieven in huis, inclusief personeelsdossiers.
 
Bergentheim henk12 dec 2012
Wanneer wordt het station ooit nog een keer geopend en zowel wanneer?
reactie webmaster:
tsja, als ik dat wist... ik vroeg het mezelf vandaag ook af, dan zou ik met de trein naar mijn ouders kunnen gaan. zou wel makkelijk zijn. maar wellicht dat nu arriva er rijdt er wel wat meer schot in de zaak zou komen. moet je er dan wel op rekenen dat de bussen dan minder gaan rijden (die nemen dan denk ik niet meer de afslag van de twenteweg) want dat zou te veel concurrentie voor het spoor betekenen.
 
Harderwijk
Johan12 dec 2012
Ik was een van de chauffeurs van deze busmaatschappij. Ik had geen enkele foto van dit station in de jaren 70.
reactie webmaster:
zo biedt mijn site toch weer een oplossing.
 
Rotterdam Centraal r de jong12 dec 2012
een vraagje: waar is de plaqete voor inde oorlog gevallen spoorwegpersoneel gebleven ? mijn opa ,popke de jong staat er op. b.v.d. ruud de jong
reactie webmaster:
ik weet het niet, misschien iemand anders hier. een andere opmerking: zo'n opmaak met allemaal spaties valt in zo'n formulier natuurlijk gewoon weg, dat heeft geen nut.
 
Utrecht Maliebaan Heimen Stoffels11 dec 2012
Ze rijden tegenwoordig met heuse SLT's. Tenminste, in de afgelopen 2 maanden ben ik een aantal keer in/door Utrecht gekomen en elke keer stond er een SLT naar Maliebaan klaar en zelfs de displays op en in de SLT's geven keurig 'Utrecht Maliebaan' aan.
reactie webmaster:
is oo kniet zo moeilijk met digitale displays
 
Oosterbeek
Gert Arkema11 dec 2012
Bijzonder aan deze prent vind ik dat de brug net verbouwd wordt. De boogspanten worden verwijderd en er komt een andere, meer gemproviseerde constructie voor terug. Ik heb de tekeni8ngen uit het Utr Archief bekeken en heb het vermoeden dat men aanvankelijk Emy-spanten ( spanten opgebouwd uit opelkaar geklemde planken) had toegepast voor de overspanning, maar dat die (logischerwijs) niet voldeden.
 
Nijverdal West Astrid10 dec 2012
Kan ik in- en uitchecken op Nijverdal-West met mijn ov-chipkaart?
reactie webmaster:
waarom zou dat niet? het is toch een gewoon ns station? sorry voor het late antwoord.
 
Hoofddorp (oud) Willem Kruit9 dec 2012
Vanuit de trein Leiden - Schiphol is, vlak voor de tunnel, nog het trace te zien van de spoorlijn. Voor de spoorverdubbeling van de Schiphollijn stond daar een gebouwtje dat waarschijnlijk bij de spoorlijn hoorde. Het is afgebroken en de plek waar het stond, ligt nu grotendeels onder het talud van het hoofdspoor. Ik vraag me af of het gebouwtje ook werkelijk een spoorwoninkje was...
reactie webmaster:
ik weet het niet, misschien iemand anders hier?
 
Budel Trein Weert België9 dec 2012
Vanaf december 2013 rijdt de trein van Antwerpen naar Neerpelt door naar Hamont, 700 meter van de Nederlandse grens. Wij willen NS en NMBS oproepen om deze trein door te laten rijden naar Weert. Teken onze petitie op: http://petities.nl/petitie/treinweertbelgie
reactie webmaster:
goed idee.
 
Amsterdam Centraal Raoul9 dec 2012
Ben nu drie maanden werkzaam op station Amsterdam centraal als grondwerker/bouwopruimer en in die tijd volkomen bevangen door de schoonheid en dynamiek van dit station. Die bogen op die foto's uit 1870 zijn de bogen waaronder wij nu staan te werken, hoe mooi is dat! Een paar weken geleden lag er voor perron 2 een gat van een paar honderd kuub en morgen rijdt de trein weer langs de koninklijke loge. Ik vindt het echt ontzettend leuk dat ik hieraan een steentje heb mogen bijdragen. Echt, het station heeft er een fan bij..
reactie webmaster:
mooi, het is ook een heel mooi gebouw. sorry, het bericht stond erg lang in de wacht.
 
IJmuiden
Mark de Nobel8 dec 2012
Deze prachtige foto ademt een en al geschiedenis. Het gesloten haveloze (!) gebouw, het gras op het voormalig spoor roept herinneringen op juist omdat het spoor er niet meer is.
 
IJmuiden
Mark de Nobel8 dec 2012
Zo heb ik het nooit gekend (geb. 1957) maar het geeft prachtig de enorme bedrijvigheid en goede staat van onderhoud destijds weer.
 
Hoge Veluwe Jasper8 dec 2012
Het wachthuisje op de foto staat bij het huidige kantoor van de Hoge Veluwe (apeldoornseweg 250 te Hoenderloo). Het is, net als het kantoor en het nabijgelegen Jachthuis St. Hubertus, ontworpen door H.P. Berlage in opdracht van de familie Kroller-Muller. Het geplande perron zou parallel aan de apeldoornseweg langs de gevel van het kantoor komen te liggen, waar nu de bushalte is. Dit is nooit gerealiseerd, maar er zijn wel ontwerpschetsen van. Anton Kroller had veel geld over voor een spoorlijn vanaf Apeldoorn langs zijn landgoed naar Arnhem. Dat is dan ook de reden voor de geplande aftakking vanaf Hoenderloo langs het jachthuis St. Hubertus naar Harskamp, waar hij ook een buitenhuis bezat. Het is, samen met het dienstgebouw, een rijksmonument
 
Baarn Buurtstation Carlo Schijff8 dec 2012
In de periode 1948 - 1955 is het buurtspoor gebruikt als gedeeltelijke locatie voor een amerikaanse speelfilm. Is u hierover iets bekend en zo ja weet u ook de naam van deze film.
reactie webmaster:
ik weet het niet, wellicht iemand anders?
 
Hendrik Rikkert Frans Rutgers7 dec 2012
Ik ben een achterkleinzoon van Rikkert
reactie webmaster:
weet je meer over deze rikkert, want ik heb nu alleen een ahcternaam.
 
Vlissingen R.Beijer7 dec 2012
Ik ben opzoek naar tekeningen of resten van perron 2-3 zou deze op schaal H0 na willen bouwen. Zijn die er? M vr Groet, Rob
reactie webmaster:
Misscheij bij Het Utrechts Archief. Zij hebben het ns archief
 
Nijmegen Ger6 dec 2012
Betekent dit dat perron 4b en perron 3b aan dezelfde kant liggen en dat ik aan 4 minuten overstaptijd voldoende heb om de intercity naar Arnhem(spoor 3b) te halen als ik op spoor 4b aankom?
reactie webmaster:
Ja dat lijkt mij toch wel duidelijk, maar dat heeft toch niets met dit bericht van milco te maken?
 
Voerendaal Jan Jordens5 dec 2012
Samen met mijn gezin ben ik de 'huidige' bewoner van Station Voerendaal. N een echtscheiding ben ik in juli 1988 in mijn eentje in het station gaan wonen. Vr de branden in maart 2012 woonde ik er met mijn huidige vrouw en dochter. Zodra alles hersteld is keren wij graag terug naar het station. Ik ben werkzaam geweest als machinist bij NSR van 1980 t/m 2009. Groetjes, Jan.
reactie webmaster:
Leuk, hebben jullie nog oude fotos? Jamer van de brand, erg mooi gebouw. Fijn dat t hersteld kan worden
 
Berkel- Enschot bosboom4 dec 2012
leuk om mijn geboortehuis te zien op deze site,ik heb hier gewoond van 1951 tot 1963
reactie webmaster:
wat leuk, weer een oud bewoner op de site. heb je misschien nog meer foto's van je oude woning? foto's van oud bewoners zijn vaak erg uniek en waardevol. als je die zou kunnen inscannen zou dat een erg goede toevoeging aan mijn site zijn.
 
Dieren Theo van Gessel4 dec 2012
Kunt u bij benadering aangeven welke kleur de bepleistering aan de buitenzijde van het stationsgebouw in circa 1925 is geweest? Dit in verband met het nabouwen van het gebouw in originele toestand. Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet. Theo van Gessel
reactie webmaster:
Ik niet, maar misschien weet Het Utrechts Archief dat? Zij heben de spoorarchieven in huis.
 
Santpoort Zuid Herma de B4 dec 2012
Ja, maar die huisarts had vast geen lekker koffie met appelgebak, sliptong, ossenhaas of dame blanche.
 
Lelystad Zuid Joy Kensmil3 dec 2012
Zo heel vreemd vind ik de aanleg van dit station destijds nog niet. Station Almere Parkwijk is ook alvast gebouwd bij de aanleg van de Flevolijn, maar pas in 1996 geopend. Als Lelystad harder was gegroeid weet ik zeker dat dit station nu ook in gebruik zou zijn. Waar we wel vraagtekens bij kunnen plaatsen is dat ze geen rekening hebben gehouden met Almere Poort, want ze waren heus niet van plan dit voor altijd een leeg veld te laten zijn. Hoe dan ook hoop ik dat ze dit station alsnog ooit in gebruik gaan nemen met deze ruwbouw. Een beetje creatieve architect kan er wel wat mee.
 
Almere Poort Ruud3 dec 2012
Telegrafische verkorting van dit station is Ampo
reactie webmaster:
Dank heb het toegevoegd
 
Winschoten Felix Segers2 dec 2012
Het klopt niet wat Hans de Lange beweert (dat de oude lelijke voorbouw uit de jaren '60 zou dateren), want op foto's uit 1970 is deze nog niet zichtbaar.......of zijn die foto's misschien van een oudere datum ?
reactie webmaster:
het zou kunnen dat de datering van mijn foto's niet kliopt hoor. daar geef ik wel een grote kans toe.
 
Helvoirt
j. v rooij2 dec 2012
aan de voorzijde van het station, lag het spoor. dan kreeg je nog brede karspoor, over het karspoor is de begraaf en de kerk. en ligt allemaal aan de linker voorzijde van het station. ik dat het voor u nu wat duidelijker is. Groetjes Jan voorzijde van het station. ik hoop voor u dat ik nu duidelijk ben
reactie webmaster:
meestal noemen ze juist de voorzijde de straatzijde. maar ik snap niet goed waar u met deze opmerkingen naar toe wilt. staat die foto nu fout of niet? als het goed staat hoeven we er toch niet verder over te discussieren?
 
Zuidbroek Felix Segers1 dec 2012
Het doet me deugd dat het station Zuidbroek niet is gesloopt....in de 80-er, begin 90-er jaren was het zwaar vervallen, toen ik dagelijks 's-avonds vanaf Winschoten naar Groningen reisde met de Wadloper. Helaas is het station van Hoogezand-Sappemeer wel gesloopt en is er iets zeer lelijks voor in de plaats gekomen. Jammer dat er weer vragen bij dit station worden gesteld die niets op deze website hebben te zoeken en dat er weer mensen menen feiten te moeten noemen/te moeten opsommen die verder niemand leest......maar deze kritiek heb ik wel vaker geuit......ga zo door met de website: heel mooi!! Vriendelijke groet, Felix Segers
reactie webmaster:
helaas, doe je niets aan, kost me veel teveel tijd om dat allemaal te verwijderen. hoogezand is inderdaad vreselijk.
 
Berkel- Enschot Rob 1 dec 2012
Hallo een ieder ik ben op zoek naar foto's en gegevens van mijn opa G. ter Beek die eind 1800 met mijn oma,moeder,oom en tante als station chef heeft gewerkt en gewoond.
reactie webmaster:
zou je misschien bij [hus]iets over kunnen vinden, waarschijn lijk geen foto's maar wel een personeelsdossier. zij hebben de ns archieven in huis
 
Bosch en Duin
J.W. Brir1 dec 2012
Oorspronkelijk was de lijn dubbelsporig. Na opbraak in de 2e wereldoorlog werd de lijn enkelsporig herlegd.
reactie webmaster:
toen was het ook gedaan met het reizigersvervoer, dus wel begrijpelijk
 
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.
2024 (37)
2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
2015 (249)
2014 (397)
2013 (762)
> 2012 (1157)
> December (76)
   November (105)
   Oktober (98)
   September (64)
   Augustus (107)
   Juli (113)
   Juni (91)
   Mei (73)
   April (97)
   Maart (106)
   Februari (95)
   Januari (132)
2011 (1890)
2010 (1949)
2009 (1870)
2008 (1259)
2007 (996)
2006 (574)
2005 (482)
2004 (349)