Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in Februari 2011.

Stroe Andrew Pieper28 feb 2011
Ik heb laatst op TV Gelderland gehoord dat station Stroe, als het meezit, weer opengaat. Waarschijnlijk over 3 jaar
reactie webmaster:
ik denk het niet, sterker nog, ik weet wel zeker van niet. welke trein moet er dan wel niet stoppen? er rijdt nu geen stoptrein tussen amerfoort en apeldoorn, dat is een afstand van ongeveer 50 kilometer zonder tussenstations. de intercity laten ze er zeker niet stoppen, dat is teveel eer voor zo´n klein dorpje, maar om voor dat kleine dorpje nu een aparte trein in te leggen die die 50 kilometer heen er weer gaat rijden is ook een beetje teveel van het goede. TV Gelderland heeft het mis.
 
Rotterdam Alexander evelien schoof28 feb 2011
Hallo Weet jij misschien of er een afbeelding bestaat van de neonreclame DRINK LOUTER KABOUTER die in de jaren 70-80 hing in het station Schiedam Rotterdam West. Ik keek hier als kind altijd naar, als we na een bezoek aan mijn oma weer met de trein naar huis gingen. Hartelijk dank Evelien
reactie webmaster:
pfff nee daar weet ik niets van, maar waarom google je dan op station schiedam (dat neem ik even aan omdat je hier terecht komt)? dan zoek je toch op google afbeeldingen naar drink louter kabouter... dat is toch niet zo moeilijk om dat te bedenken? Heb ik evenlien weer happy gemaakt ;-)
 
Meppel Han Lefering28 feb 2011
De adjunct commies D.J. Nijkamp diende een dienstorder 888 in welke moet leiden tot een besparing op carbonpapier. Tevens een voorstel om bij Post T een lamp afzonderlijk af te takken, zodat het perron bij deze post verlicht kan worden en niet de hele groep van 14 lampen hoeft te branden. Beloning F.10,-.
 
Westervoort Berry van Brink28 feb 2011
Nieuwe station gaat 11 december 2011 open.
reactie webmaster:
dank, ik heb de datum aangepast.
 
St. Pancras Han Lefering28 feb 2011
De door Sjoerd genoemde brug is de BOL-brug. Een gietijzeren hefbrug over het kanaal Omval(Alkmaar)-Kolhorn. Bij de brug stond vroeger een huisje voor de brugwachter. Voor opening moest de brwt toestemming vragen aan de treindienstleider te Heerhugowaard. Op het AR-toestel was hiervoor een grendel aanwezig. Later is de bediening overgegaan naar post T Hwd. Nu de VL-post in Alkmaar. De NS-afkorting is Bol.
 
Krommenie- Assendelft Victor Lansink28 feb 2011
De laatste stationschef van Krommenie-Assendelft heette G. Verweij (in 1957), maar of die eind jaren '60 (nog) in de dienstwoning woonde (of daar überhaupt gewoond heeft) is zeer de vraag. Dat kun je verder niet in de NS-archieven bij HUA terugvinden. Ik zou hiervoor te rade gaan bij het gemeentearchief Zaanstad.
reactie webmaster:
ah dank je.
 
Voorschoten Victor Lansink28 feb 2011
De naam Voorschoten-Wassenaar gold van 3-6-1973 tot 1-6-1980.
reactie webmaster:
ik kon het tijdelijk niet bijwerken, maar dat is nu toch gelukt. dank voor de informatie.
 
St. Pancras Sjoerd Eeftens27 feb 2011
Wachterswoning 36 stond bij km 37.1 ten noordoosten van de nog altijd aanwezige beweegbare brug bij km 37.122 tussen Heerhugowaard en St.-Pancras. Het was de brugwachterswoning. Hier was geen stopplaats.
reactie webmaster:
dank je, ik dacht wel dat jij hier opheldering over kon geven
 
Voorschoten Franz Ongering27 feb 2011
Bij de heropening werd de naam toch: Voorschoten-Wassenaar ? Wanneer is dat weer Voorschoten geworden ? De vermelding van Wassenaar verviel omdat men aangekomen in Vst meestal GEEN openbaar vervoer naar Wassenaar aantrof. Dat de stoomtram op dat traject het maar 10 jaar heeft uitgehouden (tot 1893 !)is een veeg teken gebleken. Benieuwd hoe het de nieuwe buslijn 44 zal vergaan. .
reactie webmaster:
oh dat weet ik niet, misschien dat een van de bezoekers hier er meer van weet van die naamswijziging.
 
Scheemda
peter cornelis27 feb 2011
De stationschef op de foto is mijn opa. Jacob Cornelis
reactie webmaster:
he wat leuk. hebben jullie nog oude foto´s van dit station in jullie familiealbum zitten die je kunt inscannen?
 
Heeze (oud) cas27 feb 2011
ja ja wat jammer dat alles weg is,die oude tijd komt niet meer terug. ja wel in mijn gedachten,maar we hebben er nog mooie heriningen aan, dat oude heeze,,,,gr..cas
 
Heeze (oud)
cas27 feb 2011
wat een tijd was dat, mooi station, en wat denkje,ze breken het gewoon af, die kloojoos.
 
Rosmalen E. van Leeuwen27 feb 2011
Telefoonnummer rijwielstalling station Rosmalen?
reactie webmaster:
blijf je nu aan de gang? station rosmalen is zo klein, dat heeft waarschijnlijk geen bewaakte rijwielstalling, dus ook geen telefoonnummer, ik heb je al een paar keer gezegd dat je bij de ns moet zijn voor informatie daarover. ik weet het ook niet.
 
Krommenie- Assendelft jan van dijk27 feb 2011
Jeugd sentiment over de stationswoning van het toenmalige station Krommenie - Assendelft. Zou u nog de naam van familie kunnen achter halen die anno 1967 - 1968 de statonswonig bewoonde. Of een richtlijn kunnen geven waar ik eventueel informatie zou kunnen inwinnen.
reactie webmaster:
ja dat kun je waarschijnlijk vinden bij Het Utrechts Archief . zij hebben de oude spoorarchieven in huis. ze lezen trouwens ook mee hier, dus misschien krijg je het antwoord hier al vanzelf.
 
Farmsum g.Thurkow26 feb 2011
Blaauw Joapke heete Jakobje Brandenburg Overleden in 1959 en ligt op het kerkhof in Farmsum begraven Was getrouwd met Berend Wolf Deze gegevens kunt u checken in de boeken van het kerkhof van de kerk te Farmsum gr g.thurkow
reactie webmaster:
ik acht de kans klein dat piet oosterwolr hier nog een keer terug komt, maar wie weet, dan kan hij het antwoord op zijn vraag lezen.
 
Waddinxveen
vincent26 feb 2011
deze foto kan niet uit 1960 zijn om dat mat 64 nog niet bestond in 1960 en de treinstellen hebben de gele huisstijl die pas in 1968 zijn intrede zou doen en op het perron staan borden van de nieuwe huisstijl van spoorslag 70 deze foto moet ongeveer uit 1970 wezen
reactie webmaster:
inderdaad, ik heb het veranderd
 
St. Pancras Joop Duinmeijer26 feb 2011
Station Sint-Pancras had het nummer 38. Nu heb ik een foto met het nummer 36. Welk station moet dat geweest zijn.Ik stuur ook nog een foto. Mvrgr.Joop.
reactie webmaster:
dat hoeft geen station te zijn, het kan gewoon een wachterswoning zijn geweest zonder halte erbij. dat is wel waarschijnlijk. er zijn hier bezoekers die wel meer weten over welke wachterswoningen waar stonden. hopelijk reageert iemand op je oproep.

N.B. Er heeft al iemand een reactie gegeven.

 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. J.Wijnsema26 feb 2011
jammer van de lage resolutie
reactie webmaster:
oh die is wel heel erg inderdaad. ik heb hem verwijderd.
 
Rosmalen E. van Leeuwen25 feb 2011
Wat zijn de openingstijden van treinstation Rosmalen? Dank u.
reactie webmaster:
dat kun je op de site van de ns vinden. maar wat bedoel je met openingstijden? er is geen loket daar dus het station is nooit open, en altijd open, want je kunt een kaartje bij de automaat kopen en op de trein stappen.
 
Schiphol Airport
Laurent ten Hoopen25 feb 2011
Op deze foto rijdt in de verte een DC-8-63 van KLM. De laatste verdween in 1985 uit de vloot dus deze foto kan niet van 1990 zijn.
reactie webmaster:
dan zal het wel ergen in de jaren 80 zijn geschoten. ik heb het veranderd. wat een vreemd mailadres heb je trouwens, ik ben benieuwd of de mail wel aankomt. kun je dat onthouden? Nee dus n5305e00421@yahoo.com was een beetje te gek, de mail bouncet terug.
 
Venlo Arjan Krabbenbos25 feb 2011
De heropening van dit verbouwde station vond officieel plaats op 4 februari 2011. Aan de deuren bij de hoofdingang,was de toegang versierd met rood/gele ballonnen. Ook zag ik op deze dag een voormalige Engelse taxi staan,compleet met een Engelse reclameleus!!!!! Het station heeft nu eindelijk zijn personenliften en onder het stationsgebouw is een modern, fris uitziende fietsenstalling gebouwd. Op de plaats waar de voetsteunen van de tijdelijke voetbrug stonden, stonden hekken met om de nog niet herlegde perrentegels af te schermen. In de carnevalsperiode wordt Venlo dit jaar, net als Eindhoven en Maastricht tijdelijk omgedoopt in de Carnevalsnaam.
 
Geldermalsen Arjan Krabbenbos25 feb 2011
De voormalige ijzeren voetbrug uit 1888 heeft na zijn jarenlange dienst bij dit station een nieuw leven gekregen! Of beter gezegd: 2 aparte levens! Sinds woensdag 22 februari 2011 werd de oude metalen voetbrug voor een symbolisch bedrag van 1 Euro overgebracht in twee delen naar de MBS in Haaksbergen en de SGB in Goes. Bij deze museumstoomspoorlijnen worden de brugdelen aangepast aan deze emplacementen van deze organisaties. Maar... ook het Spoorwegmuseum is benaderd, maar hadden voor dit oude monument helaas geen plaats. Gelukkig dat het toch nog ergens anders gebruikt kon worden, anders werd het waarschijnlijk gesloopt!!!!!! Omroep Gelderland besteede er deze week nog aandacht aan in het lokale nieuws......
reactie webmaster:
het staat inderdaad al bij het nieuws. goed nieuws in dit geval!
 
Den Haag HS Arjan Krabbenbos25 feb 2011
De entree van dit historische station uit 1888, krijgt er over een aantal jaren een grote metamorfose. Het plein aan de stadskant, wordt gedeeltelijk autoluw en er wordt meer ruimte gecreeerd voor voetgangers en fietsers. Het station is na de grote brand in de 80 er jaren (20ste eeuw) weer fraai gerestaureerd en er komt aan de achterkant van dit station in de buurt van de Haagse Hogeschool een grote Hindoetempel.
 
Den Haag Centraal Arjan Krabbenbos25 feb 2011
Het Haagse kopstation wordt momenteel ingrijpend verbouwd. Bij het busplatform, wordt in december 2011 begonnen met de nieuwbouw van de eind/beginhalte van de E-lijn Randstadrail van/naar Rotterdam. Dit nieuwe opstappunt moet in 2013 klaar zijn en hierna wordt het huidige keerpunt spoor 11/12 weer aan de NS teruggegeven. Naast het schrappen van de M toren op het voorplein, wordt de gevelverfraaiing d.m.v. plantenbakken ook niet uitgevoerd. Dit heeft uiteraard te maken met de te hoge kosten in deze crisistijd.
 
Halfweg- Zwanenburg Arjan Krabbenbos25 feb 2011
De bouw van dit nieuwe treinstation is officieel begonnen op dinsdag 22 februari 2011. Het vroegere station is gesloten in 1927 wegens de grote concurrentiestrijd tussen trein en de Blauwe NZH trams die vroeger paralel reden aan de oudste spoiorlijn van ons land Amsterdam-Haarlem vv. Straks stoppen hier 2 maal per uur per richting de Sprinters tussen Amsterdam-Haarlem-Beverwijk en Uitgeest vv.
 
Lelystad Zuid anoniem25 feb 2011
Lelystad noord zou gunstelijker geweest zijn...
reactie webmaster:
ja maar daar rijdt de trein niet langs. tenminste, er lag tot voor kort alleen een opstelterrein. was jij ook diegene van die vraag bij station Oss toevallig?
 
Oss anoniem25 feb 2011
stoppen hier ook intercity´s?
reactie webmaster:
eh wat wil je nou, je stelt anoniem een vraag en die moet ik dan hier maar beantwoorden in de hoop dat je hem ziet... Je kon ook gewoon je mailadres afschermen zodat anderen het niet zien, dat knopje is er niet voor niets. je kunt de stoppende treinen in het schermpje aan de rechterkant van deze pagina zien (en ja er staan ook intercities tussen).
 
Stadskanaal Hoofdstation Peter Paul ten Hoor24 feb 2011
'Trein naar Veendam moet doorrijden naar Stadskanaal' 20-02-2011 VEENDAM - De Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie wil dat de trein naar Veendam ook door moet rijden naar Stadskanaal. Een delegatie van de parti,j onder aanvoering van Arie Slob, was vrijdag op werkbezoek in Oost-Groningen. Volgens hem kan in het gebied, waar de krimp op de loer ligt, uitstekend worden geïnvesteerd, omdat de rails naar Stadskanaal er al liggen. Binnenkort start Arriva met de nieuwe verbinding naar Veendam. De ChristenUnie vindt dat ook de spoorlijn naar Leer verder moet worden opgewaardeerd.
 
Heerhugowaard Jeroen Muntjewerf24 feb 2011
Hallo, Hierbij had ik even van aanvullingen op de huidige status van de C.Douma stations Heerhugowaard en Anna Paulowna. Heerhugowaard: 2004-tot heden snackbar Met vriendelijke groet, Jeroen Muntjewerf
 
Anna Paulowna Jeroen Muntjewerf24 feb 2011
Hallo, Hierbij had ik even van aanvullingen op de huidige status van de C.Douma stations Heerhugowaard en Anna Paulowna. Anna Paulowna:2005-2007 particulier gebruik 30-10-09 tot heden in beheer van s'heerenloo Met vriendelijke groet, Jeroen Muntjewerf
reactie webmaster:
dank je, ik bedoelde om dit stukje even op te splitsen in heerhugowaard en annapauwolowna, maar ik doe het zelf wel even.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. e.tielman24 feb 2011
Op de voorgrond is de fundering te zien van de de hellingbaan de de begane grond verbindt met het perron.Er wordt een afrastering geplaatst op de perronrand.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. e.tielman24 feb 2011
Het station heeft zijn uiteindelijke vorm. Er moet nog veel (grond)werk worden verricht.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Eric Tielman24 feb 2011
De funderingspalen zijn inmiddels voorzien van betonnen dwarsliggers.
 
Weesp Vincent Hartosveld24 feb 2011
Weet iemand of het huisje aan de zuidkant van de Vechtbrug de voormalige brugwachterspost van de oude draaibrug is? Het is dezelfde stijl als het huisje dat voorheen halte Keverdijksche Weg was.
reactie webmaster:
ik weet het zelf niet, ken de betreffende huisjes niet, maar het zou best kunnen omdat de brug op een gegeven moment is verplaatst.
 
Vilsteren nathan24 feb 2011
ik heb het idee dat er wissels hebben gelegen. klopt dat? zo ja zijn ze dan nog te zien?
reactie webmaster:
die zullen er wel hebben gelegen inderdaad. in de jaren 60 lag er zeker nog een wissel naar een losplaats zie ik op www.sporenplan.nl. Aha, ik had je mailadres nog gevonden in het gastenboek waar je ook een bericht achterliet. (het adres hier was niet compleet).
 
Den Helder Zuid Pieter Collet23 feb 2011
Sinds 13 december 2010, de invoering van het nieuwe rooster, vertrekken de treinen op het andere spoor dan de afgelopen 30 jaar. De trein naar Alkmaar vertrekt nu aan de west (nieuw-Den Helder)zijde en de trein uit Alkmaar naar Den Helder vertrekt nu aan de oost (Schooten)zijde
 
Duistervoorde rene durenkamp23 feb 2011
Mijn dank voor de heldere uitleg Sjoerd! Ik wil eens kijken of er mogelijkheden bestaan om een dergelijk gebouwtje te behouden. Hij is duidelijk onder architectuur tot stand gekomen en waarschijnlijk 120 jaar oud. Alle tips hierover zijn van harte welkom !
reactie webmaster:
zou heel interessant zijn inderdaad. ik schat dat het het enige gebouwtje is dat er nog van over is?
 
Heemstede- Aerdenhout Gertjan Stamer23 feb 2011
Opvallend om te zien is dat er op de ietwat hellende perronkappen op de daken ervan ( bij de wachtruimtes) hekwerken zijn geplaatst...misschien tbv veiligheid schilders/glazenwasser.Gebouw kan wel een schilderbeurt gebruiken.In 2010 is er aan westzijde boven de weg een afwerklat van glazen wand afgevallen en gehele raampartij buigt door en is kortgeleden met bouten alsnog vastgezet aan betonnen perron(spoor 2).Zoek ivm historische beschrijving dmv foto's enz nog namen/contacten van vml stationschefs die hier hebben gediend.
 
Duistervoorde Sjoerd Eeftens23 feb 2011
Meestal werden de overwegen en soms zelfs de seinen en wissels naast de wachterswoning in de open lucht bediend. Omdat door werktijdverkorting na ongeveer 1900 de diensten werden bekort, kwam er vreemd personeel ter plaatse en dat was voor het wachtersgezin in de kleine woning niet prettig. Daarom werden er op veel plaatsen wachthuisjes gebouwd met een tafel, een stoel, een lamp en een potkacheltje. Een bed paste er niet in, om begrijpelijke redenen, maar dat wil niet zeggen dat er niet gepit werd! In de nacht kon de overweg vaak dicht blijven. Wie er langs wilde, rammelde aan de spoorbomen zodat de wachter wakker werd en de bomen even bediende. Bij seinwachters (een hogere rang!) kon dit uiteraard niet; wie zich versliep werd gedegradeerd. De bedieningstoestellen bleven veelal buiten opgesteld, waar het uitzicht beter was.
reactie webmaster:
dank je, weer zo'n interessant verhaal. met deze toevoegingen wordt mijn site steeds leuker om te lezen, naast alle weetje die er ook staan.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Sjoerd Eeftens23 feb 2011
Deze site gaat over stations dus ik houd het kort. De spoorweg Zaandam - Enkhuizen is aangelegd door de staat en kwam gereed in 1885. De lijn is aangelegd als hoofdspoorweg met een tracebreedte van 20 tot 30 meter. De onderbouw werd meteen geschikt gemaakt voor dubbelspoor en dat is te zien aan de breed opgemetselde duikers, viaducten en bruggen. De bovenbouw was enkelsporig, behalve de draaibruggen zoals die te Purmerend. De aarden baan werd niet overal op hoogte gebracht voor twee sporen. De lijn heeft een as; op het eerste deel Zaandam - Purmerend lag het enkelspoor van het nulpunt te Zaandam gezien, rechts, zodat later het tweede spoor aan de linkerkant kwam. Op Purmerend - Hoorn was het juist andersom. Op Hoorn - Enkhuizen lag en ligt het enkelspoor rechts van de as uitgezonderd 300 m pal ten oosten van Hoogkarspel en 1500 m ter plaatse van Floraweg. Je ziet daar ook slingers in het spoor. Na ongeveer 1975 zijn alle te vervangen duikers en bruggen die in beton werden uitgevoerd meteen geschikt gemaakt voor dubbelspoor. Dit is ook op de enkelsporige lokaalspoorweg Heerhugowaard - Hoorn gebeurd, waar de as oorspronkelijk midden in het enkelspoor ligt. Het zal nog aardig wat zand vragen om de lijnen te verdubbelen!
reactie webmaster:
dank je sjoerd, toch een interessant stukje.
 
Nijmegen Lent maarten23 feb 2011
De dijkverlegging ten behoeve van de Waal gaat door. De tweede stadsbrug is aanbesteed en de Waalsprong is nu ook in een versnelling gekomen. Dit station wordt in zuidelijke richting verplaatst. Op deze pagina is het station aangegeven binnen het stedenbouwkundig plan. Artikel
reactie webmaster:
dank je, ik heb de links hier in het stukje opgenomen.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Han Lefering23 feb 2011
Alle brugetjes zijn ingericht voor dubbelspoor midden 80-jaren. In Rail 21 was dubbelsporigheid baanvak Heerhugowaard Enkhuizen opgenomen. Evenals Heerhugowaard-Den Helder. UItgevoerd Hoorn-Hoorn K, Heerhugowaard-Schagen en Den Helder-Den Helder Zuid (veel eerder,80-er jaren).
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Vincent Hartosveld23 feb 2011
Aha. Heeft iemand dan enig idee waarom alle viaductjes tussen Lutjebroek en Flora geschikt zijn voor dubbelspoor? Vanaf Hoogkarspel richting het westen zou je de eerste kunnen verklaren met die tramlijn, maar die andere dan?
reactie webmaster:
ik weet het zelf niet, maar wellicht een van de andere bezoekers.
 
Duistervoorde Victor22 feb 2011
Roef Ankersmit heeft mij destijds kunnen verklaren dat deze wachtpost van Duistervoorde afkomstig is. Hij heeft ook een foto waar het bouwwerkje op te zien is.
 
Zaltbommel Martijn22 feb 2011
Het blijft nog steeds eeuwig zonde dat ze het oude station hebben afgebroken en hebben vervangen voor een lelijke tramhalte.
reactie webmaster:
Nou ja vervangen... Het oude station stond natuurlijk wel op een heel onlogische plek, erg ver van het centrum. Inderdaad zonde dat het is afgebroken, dat had niet gehoeven, er staat nu niets op die plek, maar handhaving van de treinhalte op die plek zou niet logisch zijn geweest.
 
Vorden Fred van Goethem22 feb 2011
Mijn naam is Fred van Goethem en ik ben samen met mijn fam eigenaar van het stationsgebouw. Uiteraard zijn er plannen met het gebouw die wij willen gaan uitvoeren. Maar mensen die interesse hebben kunnen zich bij mij melden mvg, Fred van Goethem
reactie webmaster:
aha, ik had uw naam hier al een keer langs zien komen (waarschijnlijk bent u zo ook op mijn site terecht gekomen?). Ik hoop dat er een mooie bestemming voor het station kan worden gevonden, want om het nu alleen als opslagruimte te gebruiken is mijns inziens zonde. Wie weet kan stationsweb weer eens als intermediair dienen.
 
Duistervoorde rene durenkamp22 feb 2011
Sjoerd,bedankt voor je snelle reactie! Weet je ook waar dergelijke gebouwtjes voor werden gebruikt. Stonden ze naast een seinwachterwoning?
 
Duistervoorde Sjoerd Eeftens21 feb 2011
De vraag van Rene is erg gemakkelijk te beantwoorden. De stopplaats Duistervoorde lag bij overweg km 9.022 bij woning 5 aan de spoorweg van Apeldoorn naar Deventer. Op de post in het weiland in Olst staat die 5 ook. De perrons lagen ten noordoosten en ten zuidoosten van de overweg, ongeveer bij km 9.050. De woning 5 stond ten zuidoosten van de overweg. De nummering van de woningen liep op met die van de kilometrering en begon dus bij woning 1 bij Apeldoorn tot woning 8 bij de IJsselbrug. De OLDO heeft slechts drie wachterswoningen gekend, woning 1, 2 en 3. De woningen in de buurt van Olst waren veel hoger genummerd.
reactie webmaster:
dank je sjoerd, ik wist dat ik op je kon rekenen. inderdaad lagen bij olst meer woningen met 50 tallen.
 
Duistervoorde rene durenkamp21 feb 2011
Hoe is men er achter gekomen dat deze blokpost in Duistervoorde bij Twello gestaan heeft? En niet b.v. bij de OLDO dienst gedaan heeft.
reactie webmaster:
dat weet ik niet, maar misschien kan iemand van de bezoekers hier dat verduidelijken. Jammer dat het gebouwtje in zo´n erbarmelijke staat is trouwens.
 
Stiens jan vermaning21 feb 2011
Hellaas is verleden week het spoor hier weg gehaald. met pijn in het hart heb ik gezien hoe graafmachines de rails eruit trokken.
reactie webmaster:
Ik heb het gehoord inderdaad. erg jammer, het was niet meer te bereiden natuurlijk sinds de spoorbrug bij leeuwarden was verwijderd maar toch zonde. zinloos geweld eigenlijk.
 
Leeuwarden Achter de Hoven
J.F. Oltmans20 feb 2011
Vergeten aanvulling: Wachtpost 26 bediende de overweg Achter de Hoven en mogelijk de beveiling van de brug over de Potmarge. Het voorsein stond ter hoogte van de Emmastraat zijde Willem Lodewijkstraat.
 
Leeuwarden Achter de Hoven
J.F. Oltmans20 feb 2011
Deze foto is genomen in het tijdvak 1948 - 1953. De klasse-aanduiding van het rijtuig is verplaatst van de deur naar linksboven. In 1954 bestond de trein uit C12 (stalen) rijtuigen. Van een bajonetligging van de perrons was nog geen sprake. In die tijd lag de halte aan de westzijde van de Willem Lodewijkstraat/Spoorstraat, volgens mij aan Achter de Hoven, zeer zeker geen Julianastraat.
reactie webmaster:
ok ik heb de datering veranderd
 
Leeuwarden Achter de Hoven J.F. Oltmans20 feb 2011
Mijn grootouders woonde vanaf 1947 in de Willem Lodewijkstraat.De eerste halte Achter de Hoven lag aan de westelijke kant van de W.L.straat. Als trein 2934 aank.Lw 7.11(dienstreg. 5/10.47) aan de deze halte stopte, hoorde ik minuten later een aanzwellend geluid van mensen die op klompen liepen. 's avonds zal trein 2963 (vertr. 16.50 LW)de halte bediend hebben. De halte is m.i. dus vanaf 1947 in gebruik. De nieuwe halte liggend aan de oostzijde W.L.straat is in 1954 in gebruik genomen. In de begintijd werd "de klompentrein" nog met stoom gereden. Volgens Dienstregeling 29/9.57 -31 mei 1958 tijdtafel NS personeel tabel 5 ligt halte Achter de Hoven bij km 27.900; trein 3634 DL vertr.Hardegarijp 6.57 Achter de Hoven "stopt" Lw.aank. 7.10 dezed trein is ingelegd op 75 km per uur. Ma/Vrij. trein 3657 DL vertr.Lw 17.24 Hoven "stopt". Za TREIN 3647 DL vertr. Lw 12.45 Hoven stopt".
reactie webmaster:
ok dank je voor de uitvoerige uiteenzetting. die trein heette indertijd ook de klompentrein meen ik, niet?
 
Heerde J.F. Oltmans20 feb 2011
Er waren twee balken, een ten zuiden en een ten noorden van de overweg. Deze balken waren de grenzen van de inspecties.Een maal per jaar werden deze balken uit de stopstand en het teer uit de overweg gehaald voor de sproeitrein. De NVBS-excursie van 1969 was daags na de sproeitrein. Het goederenvervoer was van Zwolle naar Wapenveld en van Apeldoorn naar Heerde.
reactie webmaster:
ok maar dat was dus na de sluiting van het reizigersvervoer. dat zal niet altijd zo zijn geweest, we spreken hier over de jaren 60?
 
Amsterdam Centraal exile20 feb 2011
Wat is dit voor ding? (link naar foto) Te zien op het eerste perron van Amsterdam centraal. Ben er erg benieuwd naar geworden.
reactie webmaster:
Ik heb werkelijk geen idee. ik heb alleen (een beetje) verstand van stationsgebouwen
 
't Harde
Ronald20 feb 2011
Het is mij opgevallen dat heel veel foto's op uw site wazig weergegeven worden. Doet u dat als webmaster bewust??? Zoals ook deze foto van station 't Harde. Met dank voor uw reply. Met vriendelijke groet Ronald
reactie webmaster:
ja klopt. ik heb in het verleden met een lagere resolutie gewerkt dan dat ik tegenwoordig doe (500 pixels breed tegen 640 nu), maar heb allle oude bestanden wel opgeschaald. ik zal eens kijken of ik betere kan krijgen van de originelen (maar die heb ik vaak zelf niet in huis). Op de site van het utrechts archief vind je vaak veel mooie foto's en kun je ook goede resoluties krijgen (tegen betaling)
 
Hoorn Kersenboogerd peter19 feb 2011
Ik snap dat je gekozen hebt voor deze site om de dag aan te houden dat het station in de dienstregeling is opgenomen. Maar er is dus duidelijk een onderscheid in de datum van de opening van een station en de in gebruik name ervan. Vind het wel opmerkelijk. Groetjes Peter
reactie webmaster:
feestelijke opening wil nog niet zeggen dat mensen er op de trein konden stappen. inderdaad wel een beetje vreemd dat je iets opent wat eigelijk morgen pas open gaat.
 
Udenhout Piet Verwijmeren19 feb 2011
Wij hebben nog foto's in onze familie waaarop het station geheel of gedeeltelijk opstaat.Ik heb er van mijn 2e tot mijn 17e jaar in gewoond. Piet Verwijmeren
reactie webmaster:
oh wat leuk. weer een oud bewoner van een stationsgebouw die reageert op mijn site. zou je kans zien om de fotos waar je het over hebt in te scannen en op te sturen naar dit mailadres? foto s van bewoners zijn vaak uniek. het zou een zeer welkom aanvulling zijn voor mijn website.
 
Valkenburg Jac Pellegrom19 feb 2011
Goede dag Ik kan U met blijdschap berichten, dat we het proces inzake de stationskwestie te Valkenburg aan de Geul bij de Raad van State tegen de gemeente Valkenburg aan de Geul gewonnen hebben. Pro-forma moet de gemeente binnen 6 weken een nieuw besluit nemen hetgeen echter alleen de afgifte van de vergunning kan worden omdat alle aangedragen afwijzingsgronden door de Raad van Staten verboden zijn en niet meer door de gemeente gebruikt mogen worden. Tevens is de Raad van State verzocht herziening te doen en zelf te voorzien in de afgifte van die vergunning. We kunnen nu starten met de schadeprocedure. Dat we procesbelanghebbende zijn én dat we schade geleden hebben door de handelwijze van de gemeente is gelukkig ook al door meerdere rechters vastgesteld bij hoger beroep vonnis en bij vonnis van de Raad van State. Nu noch de hoogte van de schade bepalen. We beramen de schade van 2006 tot 2011 op ca. 1 miljoen en v.w.b. de 5 jaar daarna eveneens op ca. 1 miljoen. We zien wel waar we op uitkomen. Ik kan U het vonnis mailen? Nb: De plaquette die rechts naast de voordeur hing, is in januari 2010 meegenomen door Gwen Koller van de ZLSM. Met vriendelijke groeten en dank voor uw moeite, Jac Pellegrom M'expo Station Valeknburg
 
Waardenburg Rembrandt Roskam19 feb 2011
Waardenburg is een dorp en voormalige gemeente in de Betuwse gemeente Neerijnen, in de provincie Gelderland, dus niet in de provincie Utrecht zoals boven vermeld. Groet, Rembrandt
reactie webmaster:
natuurlijk, je hebt gelijk. ik heb het veranderd.
 
Goes
thea weststrate18 feb 2011
Ik vind het nog steeds een lelijk gebouw
reactie webmaster:
ach ja lelijk/ mooi daar over verschillen meningen nu eenmaal altijd, maar ik vond zelf het oude gebouw ook mooier dan wat er nu staat.
 
Veendam P.P. ten Hoor18 feb 2011
Prorail: eerste trein Veendam-Groningen rond Koninginnedag DVHN | Gepubliceerd op 18 februari 2011, 07:00 Laatst bijgewerkt op 18 februari 2011, 10:36 Groningen - Niet alle eindjes zitten al aan elkaar op het spoor tussen Zuidbroek en het station in Veendam. Toch is Prorail is ervan overtuigd dat de eerste personentrein van Veendam naar Groningen op Koninginnedag of 1 mei rijdt. "Het dreigt nog te lukken ook", grapt projectleider Ceesjan Petersen van Prorail. De beheerder van 's lands spoorwegen, nogal eens bekritiseerd vanwege vermeende traagheid, heeft dan anderhalf jaar over de klus gedaan. Ondanks tegenslagen een halfjaar korter dan de standaard periode voor het aanleggen van 7 kilometer spoor. Op uitnodiging van Prorail bezochten burgemeester Meijerman van Veendam en gedeputeerde Marc Jager gisteren de werkzaamheden aan het spoor tussen Zuidbroek en Veendam, samen met ambtenaren en journalisten. Vanaf 1 mei moet er weer een personentrein rijden. Meer details over de aanleg van de spoorlijn in Daglad van het Noorden van vrijdag 18 februari. Editie Oost-groningen
reactie webmaster:
dank je, ik heb het bericht opgenomen.
 
Uden
Peter Collet18 feb 2011
Wichor, Deze foto dateren op 4 juni 1978
reactie webmaster:
ok veranderd
 
Uden
Peter Collet18 feb 2011
Wichor,De datum van deze foto is 8 mei 1976
reactie webmaster:
ik heb het aangepast
 
Rhenoy T.G.M.Versluis18 feb 2011
Hallo Wichor, Momenteel werk ik aan een familieboek over de familie Versluis.Daarin is ondermeer een hoofdstuk gewijd aan mijn grootvader Teunis Versluis.Hij werkte van 1892 t/m 1906 bij de Staatsspoorwegen later HIJSM.Zijn werkterrein was de spoorlijn Leerdam-Kesteren.Grootvader woonde met zijn gezin aanvankelijk in Leerdam maar verhuisde in 1895 naar een wachterswoning (post) te Rhenoy (zie de foto's).Beide foto's komen uit de nalatenschap van mijn tante die in deze woning werd geboren.Na het overlijden van mijn grootvader heeft volgens overlevering mijn grootmoeder nog enige tijd als wachteres op deze post gewerkt.Het gezinsinkomen moest zo lang mogelijk veilig gesteld worden!Tot haar schrik wenste het spoorwegbedrijf echter een man op deze funktie.Vanuit de bevolking van Rhenoy is door middel van een petitie nog getracht het spoorwegbedrijf van deze onzalige gedachte af te brengen.Helaas zonder resultaat. Tot zover mijn familieverhaal over deze wachtpost Op jouw site lees ik dat er een wachtpost 51 en een stopplaats (station)heeft bestaan. Kun jij of misschien andere bronnen wat meer informatie over deze wachtpost/stopplaats vertellen? De foto's die ik je toestuur mogen gepubliceerd worden. Alvast bedankt voor het gewillig oog en je eventuele reacties Met een vriendelijke groet, Teun Versluis De Vrijheidslaan 27 6861 HC Oosterbeek.
reactie webmaster:
bedankt voor de foto's. ik zal ze een dezer dagen plaatsen. ik heb zelf niet meer informatie dan op mijn site staat, maar je kunt wellicht meer vinden in het utrechts archief. ze hebben daar ook personeelsdossiers van de spoorwegen. daar kun je vast eea over je familie terug vinden. wat een slechterikken toen zeg! om een weduwe zo van haar inkomen te beroven!

P.S. sorry, er ging iets fout met de link. nu staat het er wel goed, ik heb die link zo vaak moeten gebruiken in een mail dat ik het er maar een kortere invoerwijze voor het ingebouwd.

 
Amsterdam Amstel Monika18 feb 2011
Ik will vraag dat amsterdam amstel is moi stational ik kom van polen een ik heb dar my frind is moi place..... i like AMSTEL
 
Tilburg Universiteit arjan krabbenbos18 feb 2011
Volgens mij wordt de nu oubollige stationsnaam Tilburg West op de NS-Kaartautomaten pas veranderd per april 2011. Dit heeft te maken met de nieuwe Sprintertreinstellen die dan de oude Plan V's gaan vervangen. Omdat de Plan V het enige treinstel is met een koersrol en omdat daar daarom nog Tilburg Wrst staat, wordt daarom pas veel later de nieuwe stationsnaam in Tilburg Universiteit aangepast op de kaartautomaten. Alle gerenoveerde en nieuwe treinstellen hebben een LED- koersbord wat makkelijker aangepast kan worden aan gewijzigde stationsnamen. Een oude Plan V wordt door zijn ouderdom daarom niet meer aan die moderne techniek blootgesteld.
reactie webmaster:
dat is wel gek, lijkt mij wel een sterk verhaal, waarom zou de naam op de kaartautomaat wel overeen moeten komen met wat op de trein staat en de CTA niet? ik denk niet dat deze redenatie klopt.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Sjoerd Eeftens17 feb 2011
Han Lefering stelt zeer juist dat het traject Hoorn - Enkhuizen altijd enkelspoor heeft gekend. Maar bij het station Bovenkarspel was het toch iets ingewikkelder. Op het verlengde van spoor 1, direct voor het station langs, staat een rangeerdeel; dit kopspoor liep nog 500 m door in de richting van Hoorn en was in feite het (doodlopende) noordelijke hoofdspoor. Het verlengde van spoor 2 is het zuidelijke hoofdspoor van Hoorn. Er ligt nog een derde spoor; dit is het enkelspoor van de tramlijn via de Zuiderkogge naar Hoorn, gestaakt in 1936. Het liep nog een km evenwijdig aan de hoofdlijn en boog dan naar het zuiden af. Er is ook nog iets te zien van een vierde spoor; dat is het uithaalspoor van de veilingloodsen links op de foto; het kwam uit in het tramspoor, maar je kon ook oversteken naar het eerstvermelde kopspoor 1. Van het grote emplacement is vrijwel niets meer over; alleen de sporen 1 en 2.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Sebastiaan17 feb 2011
Ik denk het ook. De telefoon was er in mijn beleving al weggehaald, alleen de cabine stond er nog. Zijn er nog meer van deze taxitelefoons op een afbeelding te vinden?
reactie webmaster:
ik weet het niet van andere afbeeldingen. misschien kom ik ze nog eens ergens tegen.
 
Wulperhorst HJ Hoek17 feb 2011
Ook wil ik even opmerken dat het geen nummer 5b meer is maar 12,sinds 1-1-2010
reactie webmaster:
dat is niet zo belangrijk voor mijn site, want het gaat hier om de spoorhalte en daar heeft dit nummer dan weer weinig mee te maken. maar ik heb het natuurlijk wel even aangepast.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Sebastiaan17 feb 2011
De taxitelefoon heeft overigens lang dienst gedaan, want pas begin dit jaar is die verwijderd.
reactie webmaster:
oh, wat gek, je zou denken dat alle chauffeurs nu toch wel een mobieltje hadden (waarschijnlijk deed hij al heel lang geen dienst meer maar stond er nog een leuk archaïsme.
 
Hoorn Kersenboogerd Victor17 feb 2011
De opening van een station viel lang niet altijd samen met de ingang van een nieuwe dienstregeling.
reactie webmaster:
eh ja natuurlijk. dat is dom van me.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Han Lefering17 feb 2011
Hoorn-Enkhuizen is nooit dubbelsporig geweest. Her kruizingspoor is rechts te zien bij het station. Het lange spoor is een onderdeel van de sporen naar de laadperrons links op de foto.
reactie webmaster:
ok dank voor de informatie. ik kan me iets dergelijks ook bij gieten herinneren. ik heb daar ook een foto waarop het lijkt dat het dubbelspoor is, maar het is gewoon een heel lang uitloopsspoor.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Sebastiaan17 feb 2011
Erg bedankt Walter, ik ken me niet herinneren dat ik dit eerder heb gezien. De openbare telefooncellen op station Geldermalsen stonden bij de glasbak/plattegrond voor het station en 1 voor de kiosk. Deze zijn inmiddels verwijderd in de loop der jaren.
reactie webmaster:
je ziet hier op de achtergrond inderdaad ook nog een telefooncel staan, maar dit was dus van een hele andere orde. maar ook deze taxitelefoons zijn natuurlijk in het huidige mobiele tijdperk niet meer nodig
 
Dieren w.wentink16 feb 2011
Ik overweeg om het eilandstation Dieren in model te bouwen. Ik heb goede herinneringen gedurende bijna 60 jaar aan dit station. Heeft iemand voor een eerste verkenning voorlopig een eenvoudige doorsnedetekening op meetbare schaal danwel met de belangrijkste maten? Of is er een adres daarvoor? Ik hou me aanbevolen. Met vriendelijke groet, ww
reactie webmaster:
voor bouwtekeningen kun je waarschijnlijk het beste terecht bij het utrechts archief. Zij hebben de oude spoorarchieven, met ook veel gegevens over de stationsbouw. (niet online staan, maar je kunt er langs gaan, of contact opnemen).
 
Zelhem Yolande Van den Bossche16 feb 2011
Ik heb een foto van het station van Zelhem gefotografeerd met de naam op de zijgevel Zeelhem en ook op het lager gebouw, met de sporen op de voorgrond.
reactie webmaster:
Staat zelhem verkeerd gespeld op de zijgevel? nooit gezien. Zou je de foto op kunnen sturen? dat kan naar dit mailadres.
 
Sassenheim Albert Koppier16 feb 2011
Op de site staat vermeld dat de opening op 1 mei 2011 zal zijn. Wordt deze datum gehaald en wil dat zeggen dat ik als dagelijks treinreiziger naar Den Haag (Laan van NOI)vanaf die datum van deze lijn gebruik kan maken ? Met vriendelijke groet, Albert Koppier
reactie webmaster:
Ik denk het niet, ik zou er niet op grond van deze site op rekenen en die ochtend naar het station trekken. ik ben ook maar afhankelijk van wat ik in de wandelgangen verneem, deze datum is de laatste datum die ik heb vernomen, maar het zal inmiddels wel weer bijgesteld zijn.
 
Hilversum Mediapark
Karel van der Velden16 feb 2011
goedendag ik kom dagelijks op dit station en heb vanaf het begin van de bouw wat fototjes gemaakt en heb die in een album staan zie hier
reactie webmaster:
Dank. leuke foto's. ik zal ze op mijn site opnemen (tenminste een deel ervan dan).
 
Hoorn Kersenboogerd Victor16 feb 2011
Het gebeurde in het verleden zelfs dikwijls dat de opening op zaterdag was en de dienst pas op maandag inging, dus zelfs nog met een (zon)dag ertussen waarop nog niets gebeurde.
reactie webmaster:
he dat is gek. dienstregelingen gaan toch in de regel op zondag in? of is dat pas recent?
 
Amsterdam Zaanstraat P.L.Kraan15 feb 2011
Ik ben het volgende nog te weten gekomen, de brug is in 1949 uit de houthaven weggehaald en op 18 dec. 1949 geplaatst als brug nr.150 op de Nassaukade.Mijn grootvader ging daarna met pensioen.Dit was voor hem een makelijke stek, hiervoor heeft hij jaren op de brug bij het merwede kanaal gestaan tot de nieuwe grote brug er kwam.Foto knipsels van beide overgangen heb ik nog.Groet P.Kraan.
reactie webmaster:
wanneer er op de foto's niet iets van een halte staat is het voor mijn site niet zo interessant. mijn site gaat over stations. toch een leuk verhaal.
 
Hoorn Kersenboogerd peter15 feb 2011
Het komt mij vreemd voor een station feestelijk te openen als er de volgende dag pas voor het eerst een trein stopt. Mijn info komt uit het archief van de gemeente Hoorn. Groetjes Peter
reactie webmaster:
Nee hoor dat gebeurt wel vaker. Ze openen het station een dag eerder officieel om niet met allerlei hotemetoten zondag ochtend vroeg ontzetten vroeg uit hun bed te hoeven om de eerste trein op te wachten. De eerste regulier stoppende trein is niet de feesttrein. Wij gaan hier niet uit van gegevens uit archieven, maar van de reguliere dienstregeling en die ging een dag later in.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Vincent15 feb 2011
Ik zie op deze foto een stukje dubbelspoor. Is de lijn Hoorn-Enkhuizen ooit geheel dubbelsporig geweest?
reactie webmaster:
ik weet het niet, misschien iemand anders hier?
 
Amsterdam Zaanstraat P.L.Kraan15 feb 2011
Mijn grootvader heeft op een spoorbrug in het havengebied gewerkt. De brug is later een tijd gebruikt in Amsterdam, bij de Jacob Catskade of zo. Het was een type Rotterdammerbrug. De halte werd alleen gebruikt voor de spoorwegen. Ik ben benieuwd of het deze halte was.
reactie webmaster:
ik weet het niet, ik heb geen idee, misschien iemand anders van de bezoekers hier.
 
Rosmalen Toni15 feb 2011
wat is het mail adres heb nog recente foto's misschien wel leuk... Toni
reactie webmaster:
het mailadres staat overal onderaan de pagina. maar als je op deze mail reageert kom je er ook.
 
Den Helder
Peter Collet15 feb 2011
Wichor, Deze foto en foto 71 van Den Helder zijn dezelfde. Alleen is foto 71 van betere kwaliteit dan deze, dus als je de foto,s kunt omwisselen? (44 is van HUA.)
reactie webmaster:
dank ik heb het geregeld.
 
Nijmegen Dukenburg Toni15 feb 2011
Ik was vandaag op station van Nijmegen Dukenburg, wist niet dat de winkel zo uitgebreid was, mooie nette winkel en overheerlijke broodjes...
reactie webmaster:
je bent dus van rosmalen naar dukenburg gereisd, en hebt in beide gelegenheden een prettige versnapering genuttigd. Je had wel honger zeker ;-)
 
Rosmalen Toni15 feb 2011
Nou dat je zulke mensen nog tegen komt, ik ben zo goed behandeld in de Kiosk van Rosmalen dat er verbaast van stond. En een overheerlijke koffie en broodje gezond, zo heb ze nog nooit gegeten. Mijn dag was weer goed!!! Bedankt meneer van de Kiosk in Rosmalen
reactie webmaster:
hij zal het wel niet lezen, maar misschien bezoekt hij mijn site toch een keer.
 
Hurdegaryp
Coen van Lohuizen14 feb 2011
De trein op de foto is geen dieselvijf, maar een vooroorlogse dieseldrie. Deze is te herkennen aan de kleine cabine-ramen. De functionaris op het perron is geen conducteur, maar een stationsbeambte of stationschef met vertrekstaf.
reactie webmaster:
bedankt voor de correctie, van de oorspronkelijke tekst klopte niets meer dus ik heb hem maar gewoon weggehaald.
 
Watwerd Jan Wagenaar14 feb 2011
Volgens een oude topografische kaart (1914) wordt deze vroegere halteplaats ook gespeld als : Watwerd
reactie webmaster:
inderdaad dank je wel. ik laat het gewoon zo staan.
 
Wolddijk Sjoerd Eeftens14 feb 2011
Wolddijk lag bij woning 15, overweg km 13.829, woning ten noordoosten ervan bij 13.847 en hier lag ook het perron.
 
Middelstum Sjoerd Eeftens14 feb 2011
Middelstum lag bij woning 20, ten noordoosten van de overweg en hier lag ook het perron. Er was nog een halte Westerwijtwerd bij woning 21 ten noordoosten van de overweg bij km 19.450 en hier lag ook het perron.
reactie webmaster:
het duurde even voor ik reageer, want het toevoegen van dit station lukte nog niet, maar nu wel. wel vreemd dat deze haltes op zo korte afstand van elkaar lagen. westerwijtwerd ligt ook in een rechte lijn tussen middelstum en het spoor, dus een aparte stopplaats was nergens voor nodig toch? Wanneer was Westerwijtwerd geopend?
 
Tjamsweer Sjoerd Eeftens14 feb 2011
Bij de stopplaats stond woning 32, ten noordoosten van de overweg.
 
Uitwierde Sjoerd Eeftens14 feb 2011
Bert Peihak en Jan Wagenaar hebben gelijk: de stopplaats Uitwierda werd geopend in 1886; de naam werd in 1923 Uitwierde; gesloten in 1930, dit alles volgens de dienstorders. Het perron lag bij km 36.000, maar het is mij niet bekend of het ten zuiden of ten noorden van de lijn lag. De wachterswoning 36 stond ten zuiden van de lijn, bij km 36.050. Woning 35 stond aan de noordzijde nabij km 35.0, waaraan je kunt zien dat er ongeveer elke km een woning stond. De laatste woning langs de lijn is 38, bij overweg km 38.122 ten oosten van Delfzijl.
reactie webmaster:
Dom van me, ik zie nu pas dat ik iets anders beweer in de tekst bij de afbeelding en het gebouw. ik heb dat nu hersteld. dank voor de aanwijzingen heren.
 
Hoorn Kersenboogerd peter14 feb 2011
Volgens mijn bron is deze halte geopend op 28 mei 1983 door de burgemeester van Hoorn. Er was eerst een noodvoorziening. Het plaatskaartenkantoor en de wachtruimtes zijn op 20 juli 1986 in gebruik genomen. Groetjes Peter
reactie webmaster:
dat was dan de feestelijke opening. niet de dag waarop de eerste trein in reguliere dienst er stopte. dat zijn de data die ik voor mijn site aanhoud.
 
Lutjebroek peter14 feb 2011
Volgens mijn bron werd in 1929 door de h.s.m. gehoor gegeven aan het verzoek van de toenmalige burgemeester van Grootebroek, om in Lutjebroek te halteren. De naam van de stopplaats was Lutjebroek. In de volksmond heette deze echter `de Slurf`. Groetjes Peter
reactie webmaster:
volgens mijn bronnen die oude dienstregelingen hebben bekeken zijn de eerste treinen er in 1930 gestopt. dat is de datum die ik aanhoud.
 
Boxmeer
walter14 feb 2011
GRAPPIG .. ik heb al jaren geen stations-foto meer opgezonden en nu vind ik toch een hele serie van "mijn" fotos terug hier .. en hoewel ze van een geheel andere site ( panoramio ) afkomen heb je toch nog ontdekt van wie ze waren ... maar pas een beetje op met dat panoramio .. dat is namelijk van google en die willen niet dat je "hun" fotos zomaar opneemt . je mag van hun alleen een link plaatsen naar die fotos . . . .
reactie webmaster:
aha, die walter was het die ook bij geldermalsen reageerde. ik moest al even aan jou denken toen ik de naam walter zag, maar herkende je adres niet. ik zal oppassen met panoramio, maar jij bent natuurlijk een oude bekende van mij, en je stuurt me zelf die foto´s op ;-)
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. walter 14 feb 2011
dat is een telefoon voor de gereed staande taxi's .. is dus inderdaad geen openbare telefoon .. waren vroeger vaker bij stations te vinden .. helemaal leuk was het als er verschillende firmas stonden dan ging men bijna op de vuist wie die oproep mocht opnemen ..
reactie webmaster:
aha, ik kende dat niet, maar nu snap ik het zelf ook.
 
Hoogkarspel
peter14 feb 2011
Ik meen een bovenleiding te zien. Dan moet de datum van 1974 of later zijn. Groetjes Peter
reactie webmaster:
dank je, ik heb er nu ongeveer 1975 van gemaakt
 
Apeldoorn yede14 feb 2011
hallo Andre. Zoals webmaster al aangeeft mij even mailen. Maar misschien moeten we met wat mensen afspreken om goed plan te maken. Dit mooie pand leeg laten mag niet. Afgelopen tijd zat er dus kunstproject in. Van transsmission. Met een lichtkunstenaar van der Veer. wat ik er mee wil doen is goed voor de reiziger en sluit aan bij de stoomtram. En over de apenheul gesproken ik wil er dansen met swing net als in junglebook de film. Dat past hier dus precies. En naam heb ik er ook al voor denk aan juke Ellington. Wie helpt? Mail mij dus gemeente Apeldoorn.
 
Arnemuiden yede14 feb 2011
gisten even langsgewees ziet er vervallen en uitgebrand uit. Diverse ramen dicht gepijkerd. Zonde.
reactie webmaster:
ja dat was een tijd geleden ook al het geval. daar zou toch meer mee moeten kunnen worden gedaan, maar ja het aantal reizigers zal niet zo heel groot zijn om daar iets lucratiefs uit te kunnen maken.
 
Zuidbroek Hillie Wildeveld Tuizenga14 feb 2011
Ik ben op zoek naar informatie, foto 's e.i.d. van Wachtpost 88 in Zuidbroek. Heb er jaren gewoond als kind. Bij voorbaat dank, Hillie Wildeveld Tuzenga
reactie webmaster:
Ik heb ze zelf zoals gezegd niet, maar misschien dat iemand hier op de site er iets meer over kan vertellen. Er zijn hier al veel oud bewoners die iets achter hebben gelaten over hun oude woning. Stationsweb werkt zo echt als contactpunt.
 
Uitwierde Jan Wagenaar14 feb 2011
De vroegere Halte Uitwierde lag, zoals Bert Peihak ook al opnerkte, niet bij Wachthuis 35, doch iets verder richting Delfzijl, bij Wachthuis 36, aan de zuidkant van het spoor (hier schuin tegenover, aan de noordkant van het spoor is tegenwoordig een manege). Op een oude topografische kaart is de Halte Uitwierde ook duidelijk te zien. Langs deze halte liep ook de Biessumermaar, een watervebinding tussen de Fivel/Damsterdiep en het dorpje Biessum, dat ten Noorden van de spoorlijn lag (Uitwierde, waar de halte naar genoemd werd, lag overigens nog iets Noordelijker en verder weg van het spoor dan Biessum). Het spoor kruiste de Biessumermaar met een brug, zo te zien op de oude kaart. De weg of het pad langs de halte en de Biessumer Maar heette Rietweg. Van dit alles zal wel weinig of niets meer terug te herkennen zijn, want in latere tijden werd de N360 aangelegd en deze loopt tussen Appingedam en Delfzijl dicht langs en parallel met het spoor. Ook werden nieuwe wijken en wegen aangelegd in Delfzijl, waardoor er veel 'op de schop' is gegaan. Een paar honderd meter verderop naar Delfzijl, ligt tegenwoordig de halte Delfzijl-West
reactie webmaster:
Ik heb je opmerking verplaatst naar het station, daar gaat het eigenlijk over (hoewel het deels een reactie op Bert Peihak´s verhaal is natuurlijk.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Sebastiaan 14 feb 2011
Kan iemand mij uitleggen wat dat witte 'huisje' is naast de brievenbus?
reactie webmaster:
ouwe telefooncel? ik doe maar een gokje. de foto is erg wazig. ik heb het origineel er even bij gepakt, daar lijkt het wel op, maar het is geen openbare telefooncel waar je mensen op kunt bellen. iets voor de dienst?
 
Geldermalsen Sebastiaan14 feb 2011
Inmiddels hebben ook de perrons een metamorfose gehad. Bij peron 4A zijn de bosjes en bomen gekapt en er zijn meerdere OV-chipkaart palen neergezet tussen perron 4A en 3A, Sebastiaan
 
Apeldoorn De Maten J de Winter14 feb 2011
Het adres, "de Voorwaarts" van dit NS-station wordt opgegeven als opstapplaats voor reizen van "Effe weg". Volgens Google is dit echter een uitgestrekt gebied. Daarom is het bevreemdend dat het perceelnummer (een uniek gegeven voor o.a. tom-tom) nergens is te vinden.Misschien een tip voor "groot apeldoorn"
reactie webmaster:
inderdaad zo ziet het er wel uit. ik heb hier nu maar de straat zonnehoeve gebruikt. die komt meer overeen met de plek waar het station zich bevindt.
 
Olland Gerry van Roosmalen14 feb 2011
Ik ben op zoek naar informatie over Wachtpost 7. Mijn moeder heeft hier een tijdje gewoond. Zover ik weet gedurende de tweede wereldoorlog. Toen de Engelsen kwamen is het huisje kapotgeschoten. Het gaat dus om Wachtpost 7 bij Olland. Alle informatie is meer dan welkom. Met vriendelijke groet, Gerry van Roosmalen
reactie webmaster:
ik heb hier verder geen informatie van, maar misschien kun je iets vinden in het utrechts archief. De info die je zoekt staan waarschijnlijk niet online, maar misschien kun je contact met ze opnemen. Als je moeder of haar familie bij de spoorwegen werkzaam was dan zijn daar nog wel archieven over te vinden. in HUA kun je op achternaam zoeken.
 
Bovenkarspel Flora Han Lefering14 feb 2011
In 1986 is er ten behoeve van de kaartverkoop een porto-cabin geplaatst. Midden 90-er jaren was het loket alleen nog open door de weeks in de ochtend.
reactie webmaster:
dank je, ik heb er inmiddels ook een foto van gekregen van peter collet.
 
Deventer Jacob Schiphof13 feb 2011
Ik heb een afbeelding in huis hangen die onderdeel uit zou maken van het vaste interieur van het restaurant van station Deventer. Zijn er afbeeldingen of foto's van dit interieur bekend bij u?
reactie webmaster:
nee ik heb zelf niet meer foto´s dan ik hier op mijn site heb staan. miscshien dat er bij het utrechts archief nog iets is? zij hebben het oude ns archief, en veel foto+s in huis.
 
Zwolle Veerallee Adriaan P. Intveld13 feb 2011
Deze foto is niet van 1960, maar van 21 mei 1969. Het betreft Blauwe Engel 83 als trein 8524 Kampen-Zwolle. De foto is gemaakt door J.G.C. van de Meene en is opgenomen in het boek "Rails rondom de Peperbus", op pagina 138. In dit boek wordt er overigens melding van gemaakt dat de voornaamste reden om de halte te sluiten de invoering van een halfuurdienst tussen Zwolle en Kampen was. Liet men de stop te Zwolle Veerallee vervallen dan kon de dienst met precies één treinstel uitgevoerd worden...
reactie webmaster:
ik heb de foto verwijderd, want hij is wel van erg slechte kwaliteit. mocht je een betere hebben houd ik mij aanbevolen. ik had roef ankersmit als bron staan. interessant verhaal over de sluiting. hoor je inderdaad wel meer dat een station niet meer in de dienstregeling past.
 
Bovenkarspel Flora Gertjan Stamer13 feb 2011
Ik citeer uit NVBS blad Op de Rails 1986-10 54e jaargang: In de loop van de zomer zijn te Hilversum NOS en Bovenkarspel Floraweg plaatskaartenkantoren geopend in tijdelijke behuizingen. Zijn er ook foto's van? Floraweg moet natuurlijk Bovenkarspel Flora zijn(zie boven).In opruimwoede kwam ik dit NVBS blad tegen.
 
Hilversum Mediapark Gertjan Stamer13 feb 2011
NVBS blad 1986-10 54e jaargang...in de loop van de zomer van 1986 plaatskartenkantoor geopend in tijdelijke behuizing. Fotootje bekend ?
reactie webmaster:
ik heb ze niet, maar misschien iemand anders? Peter Collet misschien?
 
Hoofddorp Gertjan Stamer13 feb 2011
Correctie op openingdatum loketgebouw Hoofddorp,ipv Mei 1986 moet dat 29 Augustus 1986 zijn volgens NVBS blad Op de Rails 1986-10 en is 54e jaargang blz 289-320.Om precies te zijn blz 307. Foutje van mijn kant dus.
 
Nieuw Vennep Gertjan Stamer13 feb 2011
Correctie op openingsdatum loketgebouw-29 Augustus 1986(ipv Mei 1986)volgens NVBS blad Op de Rails 1986-10(=Oktober 1986,54e jaargang)).Zo ook idem loketgebouw Hoofddorp(gesloopt).
reactie webmaster:
ah ik dacht al, de opening van de spoorlijn heb ik toch wel goed staan, maar het ging hier om de opening van het stationsgebouw.
 
Naarden- Bussum Gertjan Stamer13 feb 2011
Stationschef L Smink heeft intussen contact met me opgenomen,heb die film dus WEL...op VHS en zal het overzetten op dvd+eigen opnames 1999-2008.Stationsweb is dus (alweer) een tussenpersoon...gaat geheel gratis,VHS>DVD. Geen foto's van dat reisburo in bezit,sorry.
reactie webmaster:
oh sorry, ik had je bericht niet goed gelezen, het staat er inderdaad. stationsweb is een betere tussenpersoon dan de webmaster zelf ;-)
 
Meppel Daan13 feb 2011
Ja, er is een mooie bloemwinkel ingebouwd en een kiosk
reactie webmaster:
eh waarop antwoord je met ja? dat begrijp ik even niet.
 
Franeker halte g van der heide13 feb 2011
De luchtfoto van het station Franeker bij de meubelfabriek is niet uit 1920, maar uit 1928.
reactie webmaster:
1920 wou in dit geval ook niet meteen zeggen dat het precies dat jaar was, maar meer in de jaren 20. dank dat je het exacte jaartal hebt doorgegeven. ik heb er nu 1928 van gemaakt.
 
Emmen Bargeres
j.saarloos12 feb 2011
Volgens mij is een foto van station Emmen- Bargeres tijdens de aanleg van de Rondweg. De spoorlijn loopt over een tijdelijke stalen noodbrug op stalen palen. Later is de grond eronder diep wegggegraven en de betonnen brug eronder geschoven. Ik heb dit destijds gezien en het was vrij spectaculair, ook de treinen die over de hoge noodbrug reden. Ik ben benieuwd of er nog foto's van deze operatie en de stalen noodbrug bestaan. Het heeft in ieder geval in de krant gestaan.
reactie webmaster:
dat zou inderdaad best kunnen. mij zijn verder geen foto´s van noodbrug bekend, maar wellicht hebben ze bij het gemeentearchief iets? daar heb ik ook al veel foto´s van stations vandaan kunnen halen.
 
Duivendrecht Tobi12 feb 2011
Hoe komt het dat er 2 stations met de naam Duivendrecht bestaan/bestond? Is dat Duivendrecht I de eerste van de twee? Dan zou het eerste station in 1897 zijn geopend en gesloten in 1938, en in 1993 is het huidige geopend
reactie webmaster:
oh ja zo staat het toch ook op de site? die data worden hier toch genoemd. omdat het oude station duivendrecht op een andere plaats en aan andere spoorlijnen lag dan het eerste wilde ik dat niet als één station opnemen.
 
Hoevelaken Maarten12 feb 2011
Het is wel mijn bedoeling om vanuit Ede naar Amersfoort met de trein te gaan reizen en dan in Hoevelaken uit te stappen, om met de vouwfiets verder naar industrieterrein de Hoef te gaan. Komt er of is er een korte fietsroute naar de Hoef?
reactie webmaster:
allemachtig, hoe moet ik dat nu weer weten. mijn site gaat over treinstations, niet over fietsroutes.
 
Naarden- Bussum Luc Smink12 feb 2011
Reactie op Gertjan Stamer dd. 23-01-2010: Station van de week was van dinsdag 11 oktober t/m zaterdag 15 0ktober. Ik heb als stationschef/groepschef van het station dit festijn mogen organiseren. Het draaiboek/programma is nog in mijn bezit. Het motto was: "De stationschef van Naarden-Bussum heeft wat voor u in petto". Graag zou ik tegen betaling een kopie ontvangen van de film. Ook ben ik opzoek naar foto's van het NS-reisbureau Naarden-Bussum, dat vanaf 1976 tot 1987 in de hal,direct na de ingang aan de linkerkant,gevestigd was. Dit i.v.m. het organiseren van een reunie, periode 1973/1985. Mijn adres: Luc Smink Lange Heul 392-B 1403 NZ Bussum tel.: 06.27050707
reactie webmaster:
als je op zijn naam klikt dan krijg je zijn emailadres, kun je het hem zelf ook melden, zal hij leuk vinden. ik denk niet dat gertjan die film in zijn bezit heeft, hij heeft hem alleen op tv gezien hoor.
 
Oosthuizen Kees de Reus12 feb 2011
Op 10 maart 1950 ben ik geboren in het voormalige treinstation van Oosthuizen. Mijn nog jonge ouders woonden toen in bij mijn opa en oma die in het stationsgebouw woonden en werkten. Het station was toen al buiten gebruik als treinstation. Er was een champignonkwekerij in gevestigd, waar mijn opa Lauwrens Jonkman werkte. Pas later zijn van de gebouwen van het station kaaspakhuizen gemaakt.
reactie webmaster:
Oh wat leuk, weer een oud bewoner van een stationsgebouw die een bericht op mijn site achterlaat. ALtijd leuk om die herinneringen te lezen. Hebben jullie in jullie familiealbums misschien nog foto´s van dit gebouw? Het zijn altijd bijzondere foto´s wanneer ze uit de collectie van de spoorfamilies komen. Weet je wanneer de gebouwen zo dratisch zijn verbouwd tot fabriekspanden?
 
Alphen aan den Rijn Leo R.11 feb 2011
Inderdaad is het eerste station al na een jaar afgebroken (zie ook home.kpn.nl/f2hrajhamoen482/lw_Leiden-Woerdenlijn2.htm). Dan zou je eigenlijk dit ook als apart gebouw moeten aanmaken, Wichor.
reactie webmaster:
je hebt wel gelijk. ik heb het stationsgebouw 0 genoemd.
 
Velsen Koningsweg Bert Eckhard10 feb 2011
Vlak bij het spoor overgang was een verhard zandveld vanwaar er bussen naar de Hoogovens vertrokken. Er stond daar ook een, zoals het heden ten dage heet, een cafetaria van ome Henk de Wit, die een kunstbeen had omdat hij tijdens de oorlog op een mijn was gaan staan. Ik zat op de ir.P.Krijgerschool en als we rapporten kregen lieten we dat altijd bij ome Henk zien en krgen we snoep.
reactie webmaster:
ehm dit gaat niet echt over het station... dus niet echt interessant voor mij of de gemiddelde bezoeker van mijn site.
 
Onze Lieve Vrouwe ter Nood Gertjan Stamer10 feb 2011
Ligt het aan mij of stoppen er GEEN treinen meer hier sinds Januari 2011...kan er niks meer over lezen op NOS Teletekst of zo...is het contract afgelopen ???? Het was meestal de eerste zaterdag van de maand dat er een trein stopte(ochtend en middag). Wie oh wie ?
reactie webmaster:
ik weet het niet, ik heb er nog nooit in een stoppende trein gezeten. stond dat altijd op teletekst dan?
 
Barneveld Centrum
Victor9 feb 2011
Ik heb het nog even nagekeken; in juni 1975 is het tijdelijke station geopend. Zo te zien geen portacabin, maar een sterk daar aan verwante keet. Er staat een foto van in De Koppeling van 20-6-1975.
reactie webmaster:
inderdaad, ik heb de foto al binnen gekregen via de mail, maar nogal in een slechte scan. kun jij hem inscannen, of zit daar copright op?
 
Ommen floris dierdorp8 feb 2011
Hallo Wichor, Ik heb ommen ingeklopt: er verschijnt dan er zijn 2 stations die hier aan voldoen Krommenie-Assendelft staat hier ook bij. Groetjes Floris
reactie webmaster:
ja dat klopt toch ook? het is immers krOMMENie. Ik zal het wel een uitzondering maken, dan kom je als je op ommen zoekt alleen daar uit. Ik heb het al aangepast, het komt nu niet meer voor.
 
Leiden Centraal claudia7 feb 2011
Modern is het station zeker, en de oude stations in Nederland mits goed gerenoveerd zijn natuurlijk prachtig en heel sfeervol, maar dit heeft ook zeker een mooie uitstraling. En die uitstraling heeft het vooral van binnen ook. Echt een station van deze tijd en wát een voorzieningen, en gezellig ook! Op spoor acht/negen lekt het dak overigens nog steeds volgens mij (of de constructie is zo dat er "gewoon" hier en daar water door kan sijpelen. Al met al houd ik ondertussen echt van dit station!
 
Wolfheze Cees van Eldijk7 feb 2011
Wie was de de architect van het station Wolfheze uit 1899?
reactie webmaster:
is mij niet bekend, anders had ik het hier wel gemeld. misschien dat iemand van de andere bezoekers een gok kan wagen, maar zekerheid is er in de literatuur in elk geval niet.
 
Barneveld Centrum
Victor7 feb 2011
Het oude station is inderdaad in 1974 gesloopt. In juni 1975 is er een tijdelijk station geopend (mogelijk zo'n portacabin). In 1978 is het Douma-gebouw geopend.
reactie webmaster:
kijk dat dacht ik al dat victor dat wel wist. ik heb er nergens zo´n portacabin zien staan. ik zal de sloopfoto´s ook op 1974 dateren en de sloopdatum aanpassen.
 
Kerkrade Centrum
Jo Caelen6 feb 2011
Antwoordt oop de vraag van het perron van de ZLSM. Dit perron is gebouwd in de begin jaren van de ZLSM (eind 90tiger jaren),omdat Zij toen nog niet op het hoofdnet mochten rijden. Dit perron wordt af en toe nog gebruikt voor extra ritten verstoringen in de treindienst en bij onderhoud van het baanvak. Het huisje is na diverse vernielingen naar Simpelveld verhuisd en staat daar bij de LGBbaan. Groeten Jo Caelen
 
Barneveld Centrum
Jan6 feb 2011
Foto al met glazen abri naast het oude station, dus ergens te dateren tussen 1973 en 1978.
reactie webmaster:
ik zet hem op 74
 
Barneveld Centrum
Jan6 feb 2011
In verband met sloop station is foto niet van 1974 maar van 1978.
reactie webmaster:
Het is een beetje vaag allemaal, maar volgens mij is het oude station in 1974 gesloopt en het huidige gebouwd in 1978. is er iemand die dat kan bevestigen? heeft er tussentijds dan die abri gestaan? ik ben zelf van 1974, dus ik heb er geen herinneringen aan.
 
Barneveld Centrum
Jan6 feb 2011
Bij afbeelding 61 is op 19-12-2010 vastgesteld dat deze, wegens ombouw van de beveiliging, van 1973 is. Op de betreffende afbeelding staat ook nog het oude bijgebouw. Ook deze foto dateert uit de tijd van de ombouw van de beveiliging. Er is nog net een stukje van het kruis op het dwergsein te zien. Verder is het oude bijgebouw intussen gesloopt en is er ruimte gemaakt voor de bouw van de glazen abri. Foto kan dan ook niet anders dan uit 1973 zijn.
reactie webmaster:
ok ik heb de datum op 1973 gezet.
 
Rotterdam Noord ton6 feb 2011
sinds kort vertrekt daar ook van o.v maatschappij q.buzz lijn 170 en lijn 171. lijn 170 richting zoetermeer en lijn 171 richting berkel westpolder randstadrail lijn E...
reactie webmaster:
Niet zo interessant voor mijn site, want het gaat hier alleen om het station, de buslijnen beschrijven we hier niet, dat kan ik niet allemaal bijhouden.
 
Hilversum W Westerveld6 feb 2011
Foto's treinbotsing 19 september 1944 langs het tweede perron
reactie webmaster:
eh ja wat is daarmee? als je dan een mailadres achterlaat zonder @ en domeinnaam gaat natuurlijk niet werken.
 
Nijverdal Harry Olthof6 feb 2011
Het nieuwe station Nijverdal Centraal krijgt twee afzonderlijke perrons in een open bak ( voor de tunnel) die bereikbaar zijn via trappen en twee liften. zijn er de laatste jaren in nederland meer van dit soort stations gebouwd?
reactie webmaster:
ik was het laatste deel van je vraag kwijt geraakt bij het kopieren van de tekst naar station nijverdal, in plaats van het algemene gastenboek waar minder mensen het zullen lezen. maar dit was de strekking geloof ik. ik kom er zo zelf even niet op, maar wellicht dat een van mijn bezoekers een suggestie heeft. Best wellicht. Pijnacker lijkt er ook wel een beetje op, maar is vanwege de lightrail weer anders van opzet. Barendrecht niet, dat is overkapt.
 
Amersfoort jan wolff6 feb 2011
Ik wil het oude startion namaken. Zijn er oude architecten tekeningen van het station in Amersfoort. Deze wil ik dan wel afdrukken, om daarna het station in de goede verhoudingen natemaken.
reactie webmaster:
ja zou het bij het utrechts archief kunnen proberen .zij hebben de oude spoorarchieven in huis. zie www.hetutrechtsarchief.nl voor contact informatie.
 
Barneveld Centrum
Jan5 feb 2011
Staat nu dus bij 1975 + 2009; moet zijn 1978??
reactie webmaster:
ik zie deze foto alleen bij 2009 staan. misschien had je nog niet gerefreshed?
 
Barneveld Centrum
Jan5 feb 2011
Deze foto zal dus ook van 1978 zijn.
reactie webmaster:
nee HUA heeft het goed.
 
Barneveld Centrum
Jan5 feb 2011
Deze foto zal dus ook van 1978 zijn.
reactie webmaster:
nee deze is van 1975. daarin vertrouw ik HUA wel. misschien zijn die andere uit mijn collectie dan ook uit 1975. er heeft tussen de sloop van het oude gebouw en bouw van het huidige een abri als dit gestaan, volgens mij. dus dat zou wel kloppen.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. jan strooband5 feb 2011
De trein op de afbeelding volgde het volgende programma: · loc met twee blokkendozen als ledig materieel van Apeldoorn via Zutphen (kopmaken, loc vanaf hier tender voor), Arnhem, Elst en Tiel naar Geldermalsen · in Geldermalsen werden twee Wagons-Lits rijtuigen toegevoegd om het gezelschap van de Westland Hypotheekbank vanaf hier naar de bestemming te brengen. Ik weet niet meer welke dat was, ik meen Deventer. De rit had dus totaal geen verband met een spoorlijnjubileum. Leuk detail van deze rit: toen deze op weg naar Deventer(?) Elst passerde, was hier enige minuten eerder een andere voormalige DB-stoomloc gepasseerd. Het betrof hier de 042 105 die getrokken door een dieselloc koud op weg was naar Vlissingen. Van beide passages heb ik een dia.
reactie webmaster:
jan je hebt helemaal gelijk. sorry dat ik dit bericht nog niet hier geplaatst had. bij deze hoop ik het goed gemaakt te hebben. wat toevallig, twee stoomlocs zo kort achter elkaar op een plek. ik doe niet in foto´s van treinen, dus voor mijn site is het niet interessant, maar wel grappig om te lezen.
 
Barneveld Centrum
Jan5 feb 2011
Foto m.i. zeker niet van 1970.
reactie webmaster:
neu, inderdaad. zal 1978 zijn, dat de foto is genomen ter ere van het openen van het station. ik had de hele collectie op ongeveer 1970 gedateerd, maar dat was was wat kort door de bocht blijkt later.
 
Barneveld Centrum
Jan5 feb 2011
Foto m.i. zeker niet van 1970.
reactie webmaster:
inderdaad, er stonden nog meer foto´s in 1970 die ook niet klopten. dat moest 1975 zijn, maar die had ik ook al een keer van HUA gedownload en dus stonden ze dubbel, zowel bij 1970 als 1975. ik heb die van 1970 verwijderd,
 
Beverwijk Gertjan Stamer5 feb 2011
Noord Hollands Archief heeft foto/info over officiele openingsdatum stationsgebouw Beverwijk-29 April 1960 en foto laat veel publiek zin in de hal en er wordt muziek gemaakt door korps.
 
Deurne
Han Lefering5 feb 2011
De locomotor, meestal sik genoemd, hier de 110 was onderdeel van de serie 103-152. Ze zijn in 1930 in dienst gesteld.
reactie webmaster:
ok dank je, ik heb de datum verplaatst naar 1930,
 
zoekplaatje 11 jan visser5 feb 2011
De foto van de spoorweg overgang was gelegen tussen Fort Duivendrecht en Abcoude ter hoogte ,waar de polder Bijlmer afboog richting Driemond Weesp.
 
Veenendaal Centrum Erwin4 feb 2011
Wachtruimte is inmiddels weer open doordat er een nieuwe koffie/broodjeszaak op het station is gevestigd.
 
Apeldoorn andre4 feb 2011
Hoi Yede, Het gebouw staat nog (weer) leeg, het was een tijdeljke (??) kunstexpositie. NS Poort is volgens mij eigenaar van het gebouw. Wel triest zo'n leeg gebouw... Apeldoorn is vooral forensen en zomers toeristen (oa stoomtrein en de bekende apen en zo...) daar moet toch iets mee te doen zijn?
reactie webmaster:
heb je yede dat gemaild? als je op zijn naam klikt dan opent er een mailtje naar zijn adres.
 
Deurne w.boerenkamp4 feb 2011
Geachte Heer dame. Ik had u willen vragen of er misshienwat foto;s waren van het station in deurne wat zo van 1950 1960 voor mijm verzameling. GR w.Boerenkamp
reactie webmaster:
ik heb uw bericht bij station deurne geplaatst, daar kunnen meer mensen erop reageren dan in het algemene gastenboek. ik heb zelf niet meer dan wat hier op de site staat. en dan alleen in elektronische versie.
 
Heerenveen Michiel4 feb 2011
Busstation Heerenveen was bij de opening een mooi en overzichtelijk station, nu is het een vies tochgat. Het heeft hoognodig een opknapbeurt nodig. En een toilet voor passagiers ontbreekt nu ook
reactie webmaster:
dat kan best, maar mijn site gaat over het treinstation niet zozeer over het busstation hoewel het er wel aan vast zit en tegelijk is ontworpen. Op de meeste treinstations heb je ook geen toiletten meer hoor, dus zo gek is dat niet.
 
Arnhem Velperpoort Evert Smilda3 feb 2011
In 1948 lag ik als dienstplichtig militair in de Menno van Coehoornkazerne. Begin 1949 werd ik uitgezonden naar het voormalig Nederlands Indië. 's Morgens, in alle vroegte, marcheerden wij, onder bewaking van de militaire politie, naar het station Velperpoort. Ik wist niet wat mij overkwam omdat het bestaan van dit station mij volkomen onbekend was. Het was dus wel in die jaren, als vertrekstation voor militairen, in gebruik.
reactie webmaster:
wat een bijzondere herinnering. er zijn inderdaad wel meer ex stations geweest die later nog als militaire halte hebben gefungeerd, het was echter geen reguliere passagiersdienst, dus deze openingen worden op deze site niet genoemd.
 
Midlum- Herbayum
wichor (webmaster)3 feb 2011
He wat grappig, ik zie nu pas op deze foto dat ze hier bezig zijn met het bouwen van de lage aanbouw aan deze zijkant. De kozijnen staan al klaar, maar de rest moet nog gebouwd worden.
reactie webmaster:
als ik het nog een vergelijk met de andere foto's van dit station blijkt dat de aanbouw helemaal nooit op deze plek heeft gestaan. wel vreemd, het lijkt hier echt dat ze er iets ana het bouwen zijn.
 
Utrecht Lunetten Nico Spilt3 feb 2011
Het gebouwtje is eind 2010 of begin 2011 gesloopt. De klok op het gebouwtje heeft jarenlang stilgestaan op half elf. De uitbater van het snackstation doet volgens mijn waarnemingen nog steeds goede zaken. Op mijn site (rubriek Nieuw) staan twee foto's die je wel mag overnemen.
reactie webmaster:
dank je, ik zal eens op je site kijken
 
Amsterdam Bijlmer ArenA iemand2 feb 2011
Dit station is echt heilig prachtig! (sorry, meningen verschillen)
reactie webmaster:
wie beweert het tegenovergestelde dan?
 
Westerbroek Truus van Opzeeland2 feb 2011
Hallo Wim, Ik ben zeer geïnteresseerd in juist de wachterswoning nr 78, omdat mijn familie daarin gewoond heeft. Weet je nog iets meer? Alle info is welkom! De foto's op de site, behalve het landschap, komen uit mijn familie-album. Hartelijke groet, Truus
reactie webmaster:
Ik kan je het mailadres van wim wel even geven. ik stuur je dat even per mail op, dan kun je zelf contact met hem opnemen.
 
Heerlen Woonboulevard H.Teeken-Goris2 feb 2011
dankzij de foto's op deze website heb ik de plaats van het station woonboulevard heerlen kunnen bepalen. dank en vriendelijke groet
reactie webmaster:
graag gedaan.
 
Amsterdam Amstel adri vermeer1 feb 2011
Wie is de architect van het Amstelstation? Adri Vermeer
reactie webmaster:
als je doorklikt op 'stationsgebouw' kom je het te weten. Het was Schelling.
 
Amsterdam Amstel adri vermeer1 feb 2011
Mijn vader, L. Vermeer (geb 1910), was bij de bouw van het Amstelstaion opzichter namens de NS. Is er iets van hem bekend? Zijn baas was Ir Lohman, later president-directeur van de NS Dank alvast, Adri Vermeer,
reactie webmaster:
waarschijnlijk staan zijn gegevens wel in het historisch personeelsarchief van de ns. dat bevindt zich tegenwoordig in het utrechts archief. Je kunt het daar (niet op de website, maar bij een fysiek bezoek) op achternaam nazoeken.
 
Amersfoort Vathorst Hb1 feb 2011
Station amersfoort vathorst het adres klopt niet. Het weergegeven adres is ene woonhuis in hooglanderveen.
reactie webmaster:
nee je hebt gelijk inderdaad, wat gek, weet niet waar ik dat adres dan vandaan had. anyway, ik heb het veranderd in lovink 10, dat komt meer in de buurt. het is toch altijd een schatting van het dichtstbijzijnde adres, want stations hebben tegenwoordig zelden een huisnummer.
 
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.
2024 (37)
2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
2015 (249)
2014 (397)
2013 (762)
2012 (1157)
> 2011 (1890)
   December (129)
   November (141)
   Oktober (185)
   September (152)
   Augustus (240)
   Juli (200)
   Juni (112)
   Mei (175)
   April (127)
   Maart (140)
> Februari (159)
   Januari (130)
2010 (1949)
2009 (1870)
2008 (1259)
2007 (996)
2006 (574)
2005 (482)
2004 (349)