Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in Juni 2009.

Grijpskerk
Peter Collet30 jun 2009
Wichor, Ook deze foto gaarne op mijn naam.
reactie webmaster:
sorry, ik heb het aangepast.
 
Abcoude
Peter Collet30 jun 2009
Wichor, wil je de foto,s Abcoude 31 en 32 op mijn naam zetten. Groeten, Peter.
reactie webmaster:
heb het aangepast.
 
Elst
Han Lefering30 jun 2009
Bord met 9.7 geeft de kilometer en hectometer van de bijbehorende overweg aan. Tekst uit Seinreglement 1965.
 
Elst
Han Lefering30 jun 2009
De wagon langs het eerste perron is waarschijnlijk een rijwielwagen.
 
Elst
Han Lefering30 jun 2009
De foto is genomen tijdens het seizoen rijwielvervoer, gezien het grote aantal fietsen. Het vervoer vond plaats met speciale rijwieltreinen, samengesteld uit goederenwagons. Tussen de grote plaatsen of plaatsen met veel fietsen reden rechtstreekse wagens.Verdeling van groepsstation naar overige staions geschiedde met reizigerstreinen.
 
Budel Tom Brouwers30 jun 2009
Vandaag werd bekend gemaakt dat de NMBS weer treinen wil laten rijden tot aan Hamont-Achel, en zelfs tot aan Weert. Budel zou dan wellicht ook een halte aan de spoorlijn kunnen krijgen... Bronnen: l1.nl; nieuws.be
 
Reet andre29 jun 2009
Hallo luitjes ,de naam huis reet is hier verkeerd geschreven,Dit moet zijn "'Huize Reeth"' en staat in de Wolfhoeksestraat 3 Overigens complimenten voor de leuke site . Groetjes Andre Nab
reactie webmaster:
dank je. ik heb de naam van het huis gewijzigd. de naam van de spoorhalte was wel Reet.
 
Echteld m koopmans 29 jun 2009
Hallo Weet u mischien ook wat er met station echteld gebeurd,het ziet er zeer verwaarloosd uit,alle ramen en deuren zijn dichtgespijkerd. met vr groeten
 
Almere Buiten Cees Driehuis28 jun 2009
Het oorspronkelijke loket werd vervangen door Wizzl, welke recent weer is vervangen door een (moderne) inloop Kiosk.
 
Maarn Gertjan Stamer28 jun 2009
Maarn,Bunnik en Den Helder Zuid hadden een witte rechthoekige portocabin,die in Maarn is vermoedelijk voorjaar 2009 verwijderd,al enige tijd was het een VVV vestiging,fnuikend voor een goed functioneren/intense zoektocht blijkt het verstopt achter wat woningen en een bankgebouw,een kwalijke mislukking qua bouw en zeker de vindbaarheid was superslecht...en het blijft zoeken naar toegang/hellingbanen.
reactie webmaster:
ja ik ben wel een paar keer in maarn geweest maar kan me die locatie niet herinneren. eerder heeft hij toch wel bij het station gestaan?
 
Driebergen- Zeist Gertjan Stamer28 jun 2009
Weekend 27/28 Juni 2009 sporen 1 en 2 volledig verwijderd tussen westelijk overweg tot en met kwekerij Abbing in't westen,al het treinverkeer over het weinig gebruikte 3e spoor en vamwege de drukte geen Spoorwegmuseumtreinen.Smalle eilandperron kan men als gevaarlijk smal worden ervaren,vooral oostzijde. Dus spoorloos en dus vrachtauto's,shovels en kranen tussen de perrons,dat is een zeer apart iets,spoorvernieuwing is altijd mooi om te zien zeker bij een station geeft dat veel bekijks!
 
Haarlem
Han Lefering28 jun 2009
Op de foto smalspoortrams van de NZH. Het laatste smalspoor bij het station is in 1934 buiten dienst gegaan. Rechts normaalspoor van stadslijn 1. Foto van voor 1934.
reactie webmaster:
beetje te snel gekeken, heb het aangepast.
 
Haarlem
Han Lefering28 jun 2009
Rechts een NZH-tramstel van de interlokale lijn naar Leiden. Links een tramstel van stadslijn. De stadslijn is opgeheven in 1948. De interlokale lijn in 1949. De verlichting is niet geblindeerd, dus na de oorlog. 1946 of 1947.
reactie webmaster:
heb het veranderd.
 
Winterswijk GOLS Gertjan Stamer28 jun 2009
Beide Winterswijkse stations(NMW en GOLS)nu sinds Juni 2009 zeer goed te zien omdat de lelijke groene antiekloods is gesloopt.Vrij zicht op lang perron vanaf Ww-NWS en dat mag hopelijk meer bezoekers treeken naar Ww-GOLS station. Unieke situatie,vml locatie antiekloods afgezet met hekken,wat gaat hier gebeuren? Ga dus snel kijken nu het nog kan !
reactie webmaster:
heb je geen foto gemaakt dan?
 
Roosendaal Arjan Krabbenbos26 jun 2009
Roosendaal is nu nog het enige grensstation aan de lijn Rotterdam-Antwerpen, maar krijgt straks concurrentie van Breda, wanneer de HSL eindelijk in dienst komt. Roosendaal ontving ooit de getrokken treinen tussen Amsterdam en Parijs, maar dit is teniet gedaan toen de Thalys de verbinding overnam. ( En hier ook geen halte heeft) Roosendaal was vroeger ook gezelliger: Men kon aan een wagen thee en koffie krijgen die langs alle perrons kwam bij iedere trein die hier halt hield. Tegenwoordig kun je behalve met de Benelux ook met de stopper naar Antwerpen Centraal. Wanneer de HSL rijdt zullen de IR/L treinen welke nu in Essen beginnen/eindigen worden doorgetrokken naar Roosendaal. Wel is sinds 15 juni j.l. het Belgische HSLgedeelte op werkdagen open tussen Noorderkempen en Antwerpen C.
 
Bergen op Zoom Arjan Krabbenbos26 jun 2009
Ja het is jammer dat het oude stationsgebouw is verdwenen, alhoewel ik dat nooit zelf in het echt heb meegemaakt. In de 70 er jaren zijn wel meerdere kleinere stations tegen de vlakte gegaan, zoals in bijvoorbeeld: Groningen en Friesland. Gelukkig zijn er ook nog oudere gebouwen gehandhaafd gebleven zoals in Den Haag HS, Delft en Dordrecht. Tegenwoordig gaat NS wel beter om met zijn monumenten; al geldt dat helaas niet meer voor Alphen a/d Rijn.
reactie webmaster:
kun je je opmerkingen wat meer richten op het station waar je de opmerking plaatst. dit springt echt van de hak op de tak. ik heb je dat bovendien al eens eerder gevraagd.
 
Kropswolde Martijn Lagerwerf24 jun 2009
Bewoners station Kropswolde Eerste station bouw omstreeks 1872 1906 (15 april) familie Heijnsdijk tot 1928 (30 september) Bouw tweede station 1915/16 1928 familie Julius daarna familie Suk tot 1941 1941 tot 1945 Station bewoond door de Duitse bezetter 1945 familie Haandrikman tot 1954 1954 de familie Van der Horst. Tussen 1975 en 1980 is het station bewoond door verschillende families Spoor, aldus het naambordje op de deur van de seinwachterwoning. Het publieks gedeelte van het station is tot 8 April 1989 als seinwachterpost met kaartverkoop, wachtkamer, en fietsenstalling in bedrijf gebleven. 1989 (8 april) De Vereniging Beeldende Kunstenaars Station Kropswolde . Jan Peters, Martijn Lagerwerf Magda Lagerwerf, B van de Werf, Durk Breuker. En Hanneke Schreuder. Informatie Familie Heijnsdijk en Hans Haandrikman. Martijn Lagerwerf
reactie webmaster:
ik heb de tekst even bij het station geplaatst. dit is natuurlijk niet alleen interessant bij die afbeelding waar je het plaatste.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Richard Bende24 jun 2009
Deze afbeelding is niet uit 1950 omdat er vanaf ongeveer 1900-1910 aan de linkerkant bebouwing is gekomen. Ik schat daarom dat deze afbeelding zeker van voor 1910 is.
reactie webmaster:
natuurlijk, ik was een beetje slordig in het toekennen van het jaartal. ik heb het nu verbeterd.
 
Amersfoort Wolter Zigterman23 jun 2009
Bij de nieuwbouw van station Amersfoort heeft men de perrongebouwen op het eerste en tweede perron alleen een opknapbeurt gegeven. Het tweede perron is ingrijpend veranderd: de kopsporen aan de westzijde zijn opgebroken, en het perron is aan de oostzijde aanmerkelijk verlengd. De smalle luchtbrug aan de westkant is ingrijpend vernieuwd, met uitzondering van de trappen. In tegenstelling tot de grote luchtbrug einigt deze op het derde perron.
 
Amersfoort Wolter Zigterman23 jun 2009
Om een einde te maken over de vragen over de sporen op station Amersfoort: spoor 1 en 2: bijna uitsluitend reizigersverkeer richting Zwolle/Apeldoorn; spoor 3: reizigers en goederenverkeer in beide richtingen; dit spoor is via kruiswissels verbonden met perronspoor 4; spoor 4 a/b: reizigersverkeer richting Utrecht/Hilversum resp. Barneveld/Ede-Wageningen; spoor 5 a/b: reizigersverkeer naar Hilversum en incidenteel naar Amersfoort Schothorst; spoor 6 a/b reizigers verkeer richting Utrecht; spoor 7 a/b: reizigersverkeer; richting Hilversum (de sporen 4 t/m 7 zijn zo lang dat veel treinen aan een vijfde van de spoorlengte genoeg hebben; deze treinen stoppen bij de oostelijke luchtbrug); spoor 8 en 9: lange doorgaande sporen voor goederenverkeer in beide richtingen, in westelijke richting veelal via Weesp-Duivendrecht aansluiting-Breukelen-Harmelen aansluiting richting Rotterdam. Overigens liggen er langs de spoorlijn richting Hilversum nog zeker 10 sporen, die een belangrijke functie hadden toen de Wagenwerkplaais nog bestond, en toen er nog een rangeerstation was. Voor personentreinen is er het opstelemplacement Bokkeduinen, ten westen van de spoorlijn naar Hilversum, met werkplaats van Connexxion. Het enkelsporige lijntje van Amersfoort naar Leusden Zuid staat plaatselijk bekend als het "Pon-lijntje". Hierover worden een of soms twee keer daags autotreinen afgeleverd bij de Volkswagen-Audi importeur Pon. Uit het tijdstip waarop de ochtendtrein rijdt valt af te leiden dat deze trein op spoor 3 wacht tot de Intercities naar Zwolle en Apeldoorn vertrokken zijn (7.10 u.).
reactie webmaster:
de vragen zijn gesteld door iemand die mij indertijd bestookte met vragen. niet alleen bij dit station, maar ook op andere stations staat mijn site vol met zijn vragen, vaak meerdere per dag per station. ik zie hem de laatste tijd niet meer reageren. het pon lijntje staat niet alleen plaatselijk zo bekend, maar ook landelijk. vroeger was de lijn veel uitgebreider liep het niet dood en waren er ook personentreinen te vinden.
 
Rijswijk- Wateringen
Sjoerd Eeftens22 jun 2009
De geblokte palen dienden om er een mand aan op te hijsen. De mand werd gehesen als zich op het perron vertrekkende reizigers bevonden. Een facultatief stoppende trein reed namelijk door als er niemand behoefde in of uit te stappen.
reactie webmaster:
een mand? wat een bijzonder signaal. je zou toch eerder een bord of een sein ofzo verwachten.
 
Heeze
P. Michiels22 jun 2009
Jeugdsentiment! Over het trapje /hellingbaan naar beneden was altijd gezeur: fietsers die er doorheen crossten en voetgangers van de sokken reden, om de zoveel tijd maatregelen om dat tegen te gaan die al dan niet werkten...
 
Valkenswaard
P. Michiels22 jun 2009
Eens in de zoveel tijd komen er plannen om de verbinding Valkenswaard-Eindhoven te herstellen. Politieke onwil in Valkenswaard en fysieke onmogelijkheid (in Eindhoven is op het trace gebouwd) maken iets dergelijks onrealistisch.
reactie webmaster:
of het ook echt veel reizigers zou trekken is nog maar de vraag.
 
Valkenswaard
P. Michiels22 jun 2009
Ik vermoed dat dit was bij de sluiting van het gedeelte Eindhoven-Valkenswaard en opening van het nieuwe gedeelte Geldrop-Valkenswaard, dus 1959.
 
Voorburg
Han Lefering22 jun 2009
Het type gaslantaarn op de foto stond er in 1905 niet en was in 1930 alweer verdwenen. Ongeveer 1915. Dit type was overigens tot de komst van het aardgas op vele plaatsen te bewonderen.
reactie webmaster:
ok heb er 1915 van gemaakt.
 
Voorburg
Han Lefering22 jun 2009
Locomotief met stroomlijnbekleding.
 
Rijswijk- Wateringen
Han Lefering22 jun 2009
Weet iemand waar de twee geblokte palen voor dienden?
 
Rijswijk- Wateringen
Han Lefering22 jun 2009
Is de kleding van de mevrouw op de foto niet uit het begin van de vorige eeuw?
reactie webmaster:
lijkt er inderdaad wel op. ik heb het nu op 1900 gezet.
 
Rijswijk- Wateringen
Han Lefering22 jun 2009
Op de trein mat '24 hoekborden. De borden geven aan dat dit het laatste voertuig is van de trein. s'Nachts twee rode lichten.
 
Delft
Han Lefering22 jun 2009
Op spoor 1,doorrijdende stellen van de Benelux dienst Amsterdam CS-Brussel. Deze stellen met blauwe kleur waren ingericht voor twee stroomsoorten.
reactie webmaster:
in dit geval waarschijnlijk brussel-amsterdam. anders stonden ze niet op spoor 1.
 
Amstelveen
Noam Brown22 jun 2009
Als ik t juist heb is dit Station Amstelveen en niet Uithoorn. U kunt het gebouw vergelijken op andere foto's. Uithoorn heeft namelijk geen uitbouw aan perron zijde.
reactie webmaster:
je hebt helemaal gelijk. ik had de foto zelfs al op mijn site staan, maar dan in een slechtere versie bij amstelveen. ik heb de betere foto daar nu heen verplaatst (en dit commentaar ook). dank voor je oplettendheid.
 
Bilthoven S.21 jun 2009
(mail-adres graag weglaten bij plaatsing op Stationsweb) Bij de info over dit station op 9292.nl, waarvan de directe link ook op Stationsweb staat, wordt vermeld dat de kiosk per 1 juli is gesloten. Vandaag was ik op dit station. Geen spoor van sluiting. Geen vermelding. Kiosk was al dicht (tot 16.00u open) dus ik kon niet informeren. Ik zou het erg jammer vinden voor de gebruikers van dit station dat het onbemenst wordt. Het station lijkt behoorlijk druk, zelfs op zondag 4 treinen per uur die stoppen en behoorlijk wat in- en uitstappers. De zoveelste actie van NS waarbij de kleine stations worden verwaarloosd.
reactie webmaster:
wat vervelend zeg. en dom ook. bilthoven is vaak erg druk in de wizzl. bovendien was het een van de eerste wizzls in nederland. ik heb hiervoor bij het rivm gewerkt en was dus vaak op bilthoven te vinden. zo rond 8:30 heb ik een conducteur wel eens horen zeggen dat ie toch echt niet had omgeroepen dat iedereen eruit moest, maar dat de trein wel verdacht leeg liep. het busje naar het rivm (da's anders 20 minuten lopen) zit rond die tijd altijd behoorlijk vol.
 
Geerdijk Theo21 jun 2009
Zo'n dertig jaar geleden kwam ik dagelijks op mijn reis van Grambergen naar Almelo langs halte Geerdijk. Heb een paar keer meegemaakt dat de Blauwe Engel bij deze halte gewoon doorreed. Moesten de Geerdijkers eerst naar Mariënberg, om vervolgens de trein terug te nemen.
reactie webmaster:
vroeger waren er inderdaad treinen in de ochtendspits die niet op geerdijk stopten. ik snapte de logica ervan al niet, want de reis naar mariënberg werd er niet korter door. dan kun je net zo goed even stoppen toch. of bedoel je dat het per ongeluk gebeurde?
 
Den Helder Arjan Krabbenbos21 jun 2009
Het eindstation voordat je de boot neemt naar Texel en marinehoofdstad is van ons land. De perronoverkappingen tonen gelijkenis met die van het huidige hoofdstation van Delft. Maar in deze laatst genoemde stad waar ooit Willem van Oranje gewoond en vermoord is krijgt over een aantal jaren een ondergronds station met twee eilandperrons. De huidige spoorsituatie zal daar dan compleet veranderd zijn. Alleen het oude stationsgebouw zal blijven bestaan en een andere functie krijgen.
reactie webmaster:
graag wel een beetje bij het onderwerp blijven. je plaatst vaker hele verhalen over een station bij een volstrekt ander station dat met het verhaal niets meer te maken heeft. de moord op willem van oranje heeft al niets met station delft te maken, laat staan met station den helder. als je iets toevoegt bij een station, dan over dat station. Overigens zie ik de gelijkenis met de perronoverkappingen in Delft niet echt. waar haal je dat vandaan? sterker nog, het slaat nergens op. als ik foto den helder 59 vergelijk met delft 44, zoek de 100 verschillen.
 
Wormerveer Arjan Krabbenbos21 jun 2009
In tegenstelling wat ik schreef is het Koog-Zaandijk i.p.v Koog-Bloemwijk wat zo"n gelijkend station is als bijvoorbeeld Wormerveer. De stations van Leiden Centraal en Amsterdam Muiderpoort hebben ook zulke gelijke perronoverkappingen, alleen zijn deze stations wel een stukkie groter......
reactie webmaster:
hopelijk klopt de vergelijking van de perronoverkappingen hier wel. ik heb het zo niet paraat of dat zo is. ah ik zie wat je bedoelt, de geelgeribbelde enigzins doorzichtige randen aan het dak.
 
Mook- Molenhoek Gertjan Stamer21 jun 2009
Juni 2009 staat op het perronnaambord onderaan rechts in witte hoofdletters LIMBURG.Rest nog hetzelfde als na opening.
reactie webmaster:
lijkt op de mensen die van hardegarijp hurdegaryp hadden gemaakt. later werd dat wel serieus doorgevoerd.
 
Nijmegen Heyendaal Gertjan Stamer21 jun 2009
Juni 2009 zijperron+eilandperron noordwaarts verlengd zodat dubbele lengte treinen hier kunnen stoppen,met name tijdens de Vierdaagse.Er is dus enkele meters bijgekomen. In de Gelderlander las ik dat men April 2010 liften wil gaan bouwen,vraag me af waaraan-veel te smalle voetbetonbrug of misschien aan brede verkeersbrug?We zullen het zien.
 
Arnhem Zuid Gertjan Stamer21 jun 2009
Juni/Juli 2009 plaatsen geluidsschermen aan oostzijde talud,perronverlenging meteen afgekapt,lijkt ook overbodig-'t is lang zat.
 
Arnhem Gertjan Stamer21 jun 2009
Juni 2009 is al goed te zien hoe het 4e eilandperron te zien;de trappartij/roltrapruimte is dan al goed te zien.Deel muur gesloopt waar ooit naam Arnhem op stond.Uitbreiding hopelijk ook doortrekkend naar Sonsbeekzijde.Koepel is nog steeds aanwezig inclusief fraaie loopbrug.
 
Hilversum Sportpark
Han Lefering20 jun 2009
Rechts op de foto het elektrische stelknoppen bedieningstoestel voor de overweg.
 
Hollandsche Rading
Han Lefering20 jun 2009
Foto midden 60-er jaren. Zie verlichting en foto 6.
reactie webmaster:
ok ik heb het aangepast.
 
Groningen Noord
Henk Koerts20 jun 2009
Geweldig deze foto! Als kleine jongen stond ik boven de loopbrug over het spoor nog in de tijd dat stoomlocomotieven eronder door reden met grote zwarte rookpluimen. Onvergetelijk. Ik herinner mij nog dat aan de overzijde van de loopbrug rechts beneden een ijsbaan lag. Vanaf de brug had je in de winter 's avonds een prachtig uitzicht op de verlichte ijsbaan en kon je de muziek goed horen.
 
Bilthoven
Han Lefering19 jun 2009
Bilthoven was een van de eerste Wizzl's.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Han Lefering19 jun 2009
Naast de directieleden de stationschef. Bij bijzondere gelegenheden, droeg de cst witte handschoenen. Indien men een uniform droeg diende men te groeten met de hand aan de pet. De procedure stond in het Reglement Dienstvoorwaarden.(RDV).
 
Den Dolder
Han Lefering19 jun 2009
De foto is ouder dan 1970, van voor oktober 1962. Zie spoorbomen en bordes in de verte.
reactie webmaster:
heb er nu 1960 van gemaakt, dank je wel.
 
Den Dolder
Han Lefering19 jun 2009
Het is niet helemaal goed overgekomen. We zien hier een lichtsein, dus is de foto van na oktober 1962.
reactie webmaster:
oh he wat gek, ik had eerder een andere foto bij dit commentaar gezien, je hebt gelijk. ik zal het aanpassen, heb het ook aan hua gemeld.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Evert Masselink19 jun 2009
Foto 17-03-2009 E Masselink
reactie webmaster:
ok ik zal het erbij vermelden. excuses voor het missen ervan.
 
Den Dolder
Sjoerd Eeftens18 jun 2009
Weliswaar heeft Den Dolder op deze foto nog een klassieke beveiliging maar de stopseinlantaarn komt ook voor bij relaisbeveiligingen, thans vaak als scotch-lite bord. Hij was en is echter niet beweegbaar en dat hoefde ook niet want hij gaf gewoon aan waar stoppende treinen moesten stoppen, hier dus niet op of voorbij de wissel. De rangeerpaallantaarn of rouwbrief was wel beweegbaar en toonde een zwart kruis op een wit vlak, niet rangeren, of een witte rechthoek, rangeren toegestaan.
 
Haarlem Gertjan Stamer18 jun 2009
Definitief einde Swingsteesjun in de klassieke wachtruimte NS station Haarlem eind Juni 2009,het was al een tijdje een gerucht/halve waarheid,helaas is het over met de muziek op het fraaie station;het laatste weekend van Juni knalt men er extra tegenaan om het daarna leeg achter te laten-men wil er een sjiek restaurant van maken net zoiets als Tollius in stationsgebouw te Amersfoort. Na 4 1/2 jaar muziek is het...EXIT !!!
reactie webmaster:
Jammer, ik ben er zelf een aantal maanden geleden nog geweest, en het was erg leuk.
 
Rotterdam Wilgenplas Arjan Krabbenbos17 jun 2009
Dit voormalige NS-Station verdwijnt definitief eind 2009, wanneer het nieuwe Randstadrailstation Meijersplein wordt geopend. Ook komt rond dezelfde periode de nieuwe tunnel klaar tussen station Melanchtonweg en Rotterdam Centraal. Vanaf dat moment is het traject over het betonnen viaduct van/naar Rotterdam Hofplein na 101 jaar echt geschiedenis. De ooit als eerste elektrische aangelegde spoorlijn van Nederland ( sinds 1908) vervult nu een rol als metrosnellijn. In 2010 wordt de dienst verlengd van Rotterdam Centraal naar Rotterdam Slinge.
reactie webmaster:
nou ja verlengd, het betekent meer dat er een aansluiting wordt gemaakt met de al bestaande metrolijn centraal station- slinge. wat is het verschil tussen een metrolijn en een metrosnellijn zoals jij hem noemt. volgens mij bestaat dat laatste niet?
 
Zaandam Arjan Krabbenbos17 jun 2009
Zaandam was ooit ook IC-station in de tijd voor 1983 toen alle treinen nog van/naar Amsterdam over de Hembrug reden. Tegenwoordig is dit ook sinds kort weer zo, alleen de IC"s AmsterdamC.-Hoorn en verder als stoptrein naar Enkhuizen doen dit niet! Deze IC rijdt sinds december 2008 in een kwartierdienst met de Hemboogexpressen van Hoorn naar Amsterdam Sloterdijk en verder naar Schiphol-Hoofddorp v.v.
 
Wormerveer Arjan Krabbenbos17 jun 2009
Worerveer is net zo"n eilandstation zoals je dat ook vind of vond in Koog-Bloemwijk, Krommenie-Assendelft ( het oude station wat sinds december 2008 verplaatst is )en Heiloo. De Zaanlijn kent bij deze plaats een snelheidsbepeking vanwege een zeer scherpe boog, maar dit wordt binnenkort aangepast. Nagenoeg alle Zaanse stations liggen parallel met de provinciale weg die net als het spoor loopt van/naar Uitgeest.
 
Leerdam Broekgraaf Arjan Krabbenbos17 jun 2009
Dit is een van de 5 nieuwe treinhaltes die Arriva aan de Mertwede-Lingelijn wil aanleggen. Dit stationnetje zorgt voor een nieuwe reismogelijkheid in de VINEX- wijk Leerdam West wat komt te liggen tussen de huidige stopplaatsen Leerdam en Arkel. De Nieuwe Spurts zijn zeker een aanwinst op deze ex NS-lijn: comfortabel en snel!
 
Gorinchem Noord Arjan Krabbenbos17 jun 2009
Dit station zal gebouwd worden tussen Gorinchem en Geldermalsen.Misschien krijgt deze oude vestingstad nog een spoorlijn erbij! Dat wordt een nieuwe spoorlijn langs de rijksweg A27 tussen Breda en Utrecht. Of dat zeker is? Je wwet het maar nooit: De Zuiderzeelijn was ook ooit beloofd, maar is geschrapt! Wel komt er misschien een deel van de ZZL als het stuk tussen Groningen naar Heerenveen wordt aangelegd via Drachten.
reactie webmaster:
ik denk niet dat dat deel er wel zal komen hoor. de ZZL was vooral voor de lange afstand interessant. wat er verder nog voor vervoer moet tussen groningen en heerenveen kan prima met de uitstekende busverbindingen. alleen drachten is groot (verder misschien leek en roden)
 
Sliedrecht Baanhoek Arjan Krabbenbos17 jun 2009
Dit station wordt gebouwd nabij de nieuwbouwwijk tussen Sliedrecht en Dordrecht net nadat de Betuweroute zich disstantieert van deze Betuwelijn van/naar Dordecht Stadspolders.
 
Hardinxveld- Giessendam Arjan Krabbenbos17 jun 2009
Hardixveld-Giessendam krijgt binnen 2 jaar nog twwe haltes erbij. Aan deze Arriva-lijn wordt in de de nabije toekomst het spoor gedeeltelijk verdubbeld en sterk uitgebreid met een kwartierdienst Dordrecht-Gorinchem v.v. Dit komt door de snellere Spurts GTWs die sinds september 2008 de dienst hebben overgenomen van de ex lease Plan V"s van NS.Het stuk tussen Gorinchem en Geldermalsen v.v. blijft ook in de toekomst een half uurs verbinding.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Wolter Zigterman17 jun 2009
Verrassend om zo'n oude foto van de locloods in Roodeschool te zien. De loods is beschreven in "Locomotiefloodsen en Tractieterreinen in Nederland 1839-1958", door H. Waldorp en J.G.C. van de Meene. Op blz. 95 staat de bouwtekening, op blz. 216 is het emplacement afgebeeld zoals dit was in1937.
reactie webmaster:
nou ik heb vrij veel op de site staan, dus als je mijn site kent is het niet zo verrassend.
 
Den Dolder
Han Lefering17 jun 2009
Zestiger jaren, zie verlichting.
reactie webmaster:
daar heb ik niet zoveel verstand van maar ik geloof je op je woord.
 
Den Dolder
Han Lefering17 jun 2009
Foto is gemaakt voor oktober '62.
reactie webmaster:
de ansichtkaart zal zijn verzonden in 1963, dus de foto zal van een eerdere datum zijn.
 
Den Dolder
Han Lefering17 jun 2009
In oktober '62 is de mechanische beveiliging buiten dienst gegaan. Bediening overgebracht naar post Blauwkapel.
reactie webmaster:
ze staat er hier nog wel maar buiten gebruik dus.
 
Den Dolder
Han Lefering17 jun 2009
Op de foto een mechanische stopseinlantaarn. Bij deze stand van het sein dient een machinist rijdende op het middelste spoor voor het sein te stoppen. De veilige stand toont een wit verlichte rechthoek. Rechts de losweg en in de verte een bordes.
 
Den Dolder
Han Lefering17 jun 2009
Foto gemaakt in '64 of later. Plan T is afgeleverd vanaf '64.
reactie webmaster:
heb er 65 van gemaakt.
 
Eindhoven Giovanni17 jun 2009
@ Jelle: er zijn op station Eindhoven inderdaad liften, ongeveer halverwege de perrons. Om deze te kunnen gebruiken moet je buitenom, over NS-terrein en dan een afgesloten tunnel in. Daar kun je alleen komen met behulp van NS-personeel. In de vernieuwde stationstunnel komen straks ook liften, evenals nieuwe trappen, meer roltrappen (nu kun je alleen met de roltrap naar boven, niet naar beneden) en meer winkels. Ook wordt de vloer van de tunnel een meter verdiept want nu is het allemaal wel erg laag.
 
Appel Hans16 jun 2009
Henk, Marianne heeft helemaal gelijk. Via via kwam ik een website tegen waar je o.a. oude stafkaarten kunt raadplegen. Via deze link kom je bij de stafkaart waarop je het trajekt tussen Nijkerk en Voorthuizen kunt zien liggen. Als je vervolgens naar Googlemaps gaat in satelite view, dan kun je het trajekt makkelijk terugvinden.
reactie webmaster:
inderdaad. je moet even door dat eerste scherm heen, waarin om een plaatsnaam gevraagd wordt. vul daar iets niet bestaands in, dan ga je meteen door naar de juiste kaart. die stopplaatsen lagen wel erg dicht bij elkaar zeg.
 
Tjuchem- Meedhuizen
Warrie Bosscher15 jun 2009
Dit brok beton was een onderdeel van de spoorbrug van het Woltjerspoor enkele honderden meters ten noorden van Schaapbulten over "het Moar". Dit kanaaltje stroomt naar het Afwateringskanaal bij de bomen aan de horizon. Ik woonde in Wagenborgen maar kwam in mijn jeugd veel in die buurt. Als je via het betonpad van Schaapbulten naar Weiwerd fietste, kwam je vlak langs de resten van deze brug. De oude spoordijk heb ik ook nog gekend. Daar gingen we ieder jaar bramen plukken.
 
Amsterdam Centraal Iris15 jun 2009
weet iemand waar de banieren vandaan komen die aan het plafond van cs hangen? witte banieren met zwarte mannetjes/vrouwtjes er op die zo aan hun armen lijken te hangen aan het plafond.
reactie webmaster:
ik weet het niet maar misschien iemand van de bezoekers op mijn site.
 
Den Dolder
Han Lefering15 jun 2009
Utrecht-Amersfoort elektrisch vanaf mei'42, Den Dolder-Baarn '48. Datering foto na '42.Misschien geeft de auto een aanwijzing.
reactie webmaster:
ja de auto is duidelijk jonger. minstens jaren 70 lijkt mij zo. beetje verkeerd ingeschat, meestal zit ik er niet zo ver naast als hier.
 
Lichtenvoorde- Groenlo hetty van putten15 jun 2009
Hallo allen...ik ben nog steeds opzoek naar iets van me geboorteplaats(huis) te lichtenvoorden.inm is ook vader overleden 27-02-2009 (a van putten 1-09-1935)m (dina doldersum 2-06-1934)geb zutphen dochter van reinder doldersum en johanna lippinkhof,vader was werkzaam bij ns kan dus niets meer achterhalen of info vragen aan hem of haar..wie o wie weet iets..ik hoop op deze manier toch verder te komen...met vr gr h j van putten
reactie webmaster:
ìk heb je verhaal bij station lichtenvoorde groenlo geplaatst. daar komen meer mensen die er iets vanaf weten dan in het algemene gastenboek. het is ook nuttig om eens een kijkje te nemen bij het utrechts archief. zij hebben de oude spoorachieven in huis. onder andere hebben zij het oude personeelsarchief, en kunnen zij waarschijnlijk wel eea vinden over je vader. zie www.hetutrechtsarchief.nl.
 
Kropswolde
Martijn15 jun 2009
Deze foto is waarschijnlijk uit de jaren 50. op deze foto is achter het station een klein gebouw te zien die dienst deed als wasplaats en later als berghok. Deze wasplaats is afgebroken begin jaren 60. VRG Martijn
reactie webmaster:
ok ik heb het jaartal aangepast. dank je wel.
 
Hilversum Arjan Krabbenbos14 jun 2009
Het weer ingebruik nemen als IC halte is een goede zaak. Nog meer sinds de treinen van/naar Berlijn ook als gewone IC rijden tussen Schiphol en Hengelo. Sinds december 2009 zelfs om de 2 uur een hele verbetering ten opzichte van vroeger 4 treinen per dag! Het nieuwste perron is nog een erfenis van de Lovers Rail tijd , die van plan was om een eigen pendel te creeren tussen de Omroepstad en Utrecht v.v. Nou van Lovers is allen nog maar het rondvaartbedrijf in Amsterdam over, op de rails bleek het een fiasco. Maar goed, het station is groot en modern en ook het busstation is vernieuwd.De grote overweg en oude Post T hebben plaats gemaakt voor 3 verlengde perrons en een moderne fiets en voetgangerstunnel.Ook hebben alle perrons liften, een verplicht nummer voor verboude en nieuwere grotere stations.
 
Kethel Arjan Krabbenbos14 jun 2009
Nee het witte afgebrande wachtershuis stond niet in Kethel. Dit moet zijn nabij Schiedam Nieuwland en Vlaardingen Oost. Momenteel is het geheel opgeruimd en is hier niets meer van te zien. Aan dezelfde lijn is het spoorhuisje bij Maassluis Poortershaven ( tussen Massluis West en Hoek van Holland )ook ten prooi gevallen aan brandstichting. Wel toevallig dat van deze gebouwtjes aan een dezelfde spoorlijn slachtoffer zijn geworden van vandalisme. Jammer....
 
Eijsden Arjan Krabbenbos13 jun 2009
Station Eijsden was tot 2006 het meest zuidelijk gelegen NS-station van Nederland. Vanaf 2006 is deze stopplaats definitief gesloten vanwege te weinig reizigers tussen Belgie en Nederland.Eerst werd nog gedacht aan een tijdelijke stillegging en aan een eventuele doortrek van stoptreinen van Maastricht naar Eijsden. Maar dan had de spanningssluis verplaatst moeten worden tussen Vise en Eijsden en een extra keerspoor moeten worden aangelegd.De huidige sluis ligt tussen Maastricht Randwijk en Eijsden bij het dorp Gronsveld. Aangezien Nederlandse treinen niet onder de hogere Belgische 3000 volt spanning kunnen rijden, werd het plan gauw in de prullenbak gegooid. Het was te kostbaar en te onrendabel voor maar slechts enkele reizigers... Nu is men genoodzaakt een bus te pakken naar Maastricht of Vise en daar kan men tenslotte weer overstappen op de trein.Het traject Vise- Maastricht v.v. is in 1985 geelektrificeerd, voordien reden er diesel Plan X stellen tussen Maastricht en Liege v.v.
 
Maastricht Randwyck Arjan Krabbenbos13 jun 2009
Maastricht Randwyck is geopend in 1987 en ligt vlakbij het Beursgebouw Mecc en het Academisch ziekenhuis. De eerste jaren van zijn bestaan stopten hier zelfs de internationale treinen naar Liege G./Brussel e.v. Tegenwoordig is dit niet meer het geval: Alleen Veolia heeft hier zijn treinen naar Heerlen/Kerkrade C. en NS de stopdienst naar Sittard Roermond. Voor Belgie dient voortaan gereist te worden via het centrale station van Maastricht.
reactie webmaster:
de eerste jaren? tot 2006 meen ik, dus dat is nogal wat langer dan een paar jaar. dat het geopend is in 1987 staat al in de beschrijving op mijn site (zelfs met de preciese datum erbij), dat hoef je niet apart te vermelden. dat is alleen maar verwarrend.
 
Almelo de Riet Gertjan Stamer13 jun 2009
Na Pinksteren 2009 is de open tunnelbak Aml-De Riet volop in dienst en de hulpbaan is dan ook verleden tijd en tijdelijk betonperron station Almelo de Riet is ook meteen verwijderd en oude zijperron riching hoofdstation weer in gebruik inclusief de cta-bak.Op enige kleine details na is het hier weer net zoals vroeger...wel meer treinen per uur.
 
Delft Noord Michael13 jun 2009
Ja kan me veel vertellen maar er komt never-nooit een station Delft-Noord
reactie webmaster:
er zijn toch echt plannen voor. hoe weet jij dat het zeker dat dat er niet komt? Je kunt me nog meer vertellen, maar als je me zelfs je e-mailadres niet vertelt hecht ik geen waarde aan je beweringen.
 
Velsen- IJmuiden Oost kees kooij12 jun 2009
van Wijck jurriaanse, de HYSM (1890-1920), pagina 86: De nieuwe Velserbrug werd met het nieuwe hooggelegen eilandperron van Velsen op 14 februari 1905 in dienst gesteld. De drie aansluitingen, die met Haarlem, Uitgeest en IJmuiden moesten in de voorgaande nacht tot stand worden gebracht. Bovendien moest nabij het zuidelijk landhoofd een gat in het dijklichaam worden gedicht waardoor tot en met 13 februari 1905 de laaggelege spoorlijn van het oudes station Velsen naar IJmuiden liep. Immers de nieuwe brug lag westelijk van de oude lage brug.Onmiddelijk na de ingebruikname van de nieuwe brug werd begonnen de oude af te breken. Het laag gelegen stationsgebouw van Velsen werd ingericht tot chefswoning.
 
Velsen- IJmuiden Oost kees kooij12 jun 2009
Uit de boeken van van Wijck Jurriaanse: 1. HYSM, deel 1, pagina 70: aan de lijn Velsen-IJmuiden lag voorbij het oude station Velsen, de laag gelegen spoorbrug en de boog naar IJmuiden langs het kanaal de halte Velsen abri. Was de overgangstijd van de IJmuidense trein te kort om Velsen station te bereiken, dan eindigde deze trein te Velsen abri om na een enkele minuut weer terug te keren. Eén van deze beide treinen werd dan geduwd met een paar minuten langere rijtijd.
 
Scheemda J K Dommisse12 jun 2009
het station wordt momenteel geschilderd en opgeknapt. In het kantoorgedeelte is een dependance van de Stichting Welzijn Oldambt gevestigd
 
Dieren Ron12 jun 2009
@ Arjan Krabbenbos: Het plan Hart van Dieren is van de baan. Er zijn nu nieuwe plannen, maar die zijn vooral gericht op de provinciale weg. Ik weet niet zeker, maar geloof dat er wel 2 tunnels onder het spoor worden aangelegd. precies weten doe ik het niet. Er is nooit sprake geweest dat het huidige stationsgebouw gesloopt zou worden. Het is een monument en moet dus behouden blijven. In het plan Hart Van Dieren zou het verplaatst worden naar een stuk grond van de Gazelle en dat zou het eindpunt worden voor de VSM. @Marco: De aard van de werkzaamheden was vervanging van een kruiswissel op de hoofdbaan Dieren-Zutphen en vervanging van spoor, dwarsliggers en grind van de VSM sporen.
 
Schelluinen
Han Lefering12 jun 2009
Deze foto is van omstreeks 1900/10. Zie kleding. Aan de muur van de wachtruimte hangt een petroleumlantaarn. Ik ben in het bezit van drie van deze lantaarns. Ik weet dus nu hoe oud ze ongeveer zijn.
 
Gorinchem
Han Lefering12 jun 2009
Aan de muur een statiefoto van koningin Wilhelmina. Ik denk niet dat door de bezetter werd toegestaan.
reactie webmaster:
dta is inderdaad wel bijzonder, ik heb de vraag ook aan hua gesteld.
 
Elsenerbroek Marco11 jun 2009
Foto 6 is gedateerd 1975, terwijl er bij het stationsgebouw als slotdatum staat 1970. Een van beide klopt dus niet.
reactie webmaster:
de datering van de foto klopt beter dan de schatting die ik zelf had gemaakt van de sloopdatum (waarvan ik geen registratie kon vinden)
 
Westervoort Björn Lammers11 jun 2009
Presikhaaf ligt aan de lijn naar Zutphen, niet aan deze lijn. Aan de Arnhemse kant moet aan deze lijn nog wel het station Arnhem Pley komen.
reactie webmaster:
inderdaad, pley komt te liggen tussen de wijk presikhaaf en het industrieterrein, en dat is aan het spoor dus tussen velperpoort en toekomstig (en voormalig) station westervoort.
 
Arnhem Pley Björn Lammers11 jun 2009
Correct, zoals bijvoorbeeld is af te leiden uit dit nieuwsbericht
reactie webmaster:
en ook in wiki, die hebben waarschijnlijk deze bron gebruikt.
 
Wadenoijen
Han Lefering11 jun 2009
Op foto 4 uit 1978 is de lijn elektrisch. De foto is misschien genomen ter ere van dat feit. De beveiliging is mechanisch. Op deze foto is de beveiliging niet meer mechanisch, zie wisselmotor. Het bordje van wissel 36 heeft een plastic hoesje tegen vervuiling. Voorzover ik me herinner was dat er nog niet in '75.
reactie webmaster:
dank je wel, houden we het toch op de oorspronkelijke 1990 als jaartal.
 
Wadenoijen
Han Lefering11 jun 2009
Foto gemaakt tussen 1900 en 1915. Foto 2 idem, zie type verlichting.
reactie webmaster:
ok heb er bij beide 1910 van gemaakt.
 
Hoorn Kersenboogerd
Han Lefering11 jun 2009
Op de foto rechts staat de portocabin, van waaruit de kaartverkoop plaatsvond.
 
Arnhem Pley Marco10 jun 2009
Arjan, ik verwacht dat dit station niet aan de lijn van Arnhem naar Zutphen zal komen, maar tussen Arnhem Velperpoort en het toekomstige station Westervoort, dus aan de lijn Arnhem - Zevenaar.
 
Amsterdam RAI Arjan Krabbenbos10 jun 2009
Ooit begon dit station als kopstation aan de lijn naar Schiphol en Leiden, wat uniek was als overstapgelegenheid naast de al hier op gelijke hoogte kerende tramlijn 4 van GVB. Je kon cross platform overstappen tussen trein-tram v.v.en op geen enkel station was en is thans niet meer mogelijk. Tegenwoordig is het station compleet veranderd: de lijn loopt door naar Weesp/Amsterdam Bijlmer Arena, de tram stopt onder het NS en metrostation en er stoppen parallel 2 metrolijnen t.w. Sneltram 51 en Ringlijn 50. Wat kan de tijd en een omgeving toch snel veranderen?
 
Arnhem Velperpoort Arjan Krabbenbos10 jun 2009
het oude stationsgebouw uit de 50er jaren was behalve een loket ook een bloemenstal en een politiepost. Momenteel staat het leeg en wie weet wordt het een winkel of woonhuis in de nabije toekomst. Gelukkig hebben ze het bewaard en laten staan naast de nieuwbouw van de jaren 90. Ooit was het voor enige jaren begin -en eindpunt van de diesels uit /van Tiel, die tegenwoordig weer keren op Arnhem (Centraal).Nu stoppen er de Linten/Buffels van Syntus er en sinds december 2009 de SGMm-stellen van NS-Reizigers.
reactie webmaster:
nou een woonhuis lijkt me niet echt lekker. zit je zo open en bloot, dat is daar echt niet mogelijk hoor.
 
Arnhem Pley Arjan Krabbenbos10 jun 2009
Als dit station wordt geopend verdwijnt station Prsikhaaf dan?Of wordt deze halte alleen bedient op werkdagen voor de arbeiders en hun fabrieken? In welk jaar zal deze stopplaats moeten komen?
reactie webmaster:
ik weet het ook niet hoor. maar een halte alleen op werkdagen lijkt me niet logisch, dat doen ze niet in nederland (of het moet er al heel lang liggen, zoals in leeuwarden achter de hoven.
 
Anna Paulowna Jeroen Muntjewerf10 jun 2009
Het station van Anna Paulowna heeft na jaren ten prooi te hebben gelegen aan vernielingen sinds de 1e week van juni weer een invulling gekregen. net als station Ermelo heeft Anna Paulowna nu ook een vorm van dagbestedingscentrum gekregen. Het wordt enigsinds verbouwd.
 
Wehl MLouwerse-Lyklema10 jun 2009
Mijn Opa ,Nicolaas v.d. Velde,was hier Haltechef van sept.1928 tot voorjaar 1932.Het was gebruikelijk dat je om de ong 3 jaar overgeplaatst werd.Hij heeft dus op heel wat stations gediend.
reactie webmaster:
wat leuk, weer familie van een oud-bewoner. er zijn je er al veel voorgegaan op mijn site. Had je opa wellicht nog oude foto's in zijn albums met daarop de stations waar hij gewoond heeft? Zou je die kunnen inscannen voor mijn site?
 
Roodeschool Dick Bolt10 jun 2009
Dit station zal over een aantal jaren zijn verdwenen. Het zal worden overgeplaatst naar de Hooilandseweg aan de spoorlijn naar de Eemshaven. Arriva zal dan na verlenging van het spoor in de Eemshaven doorrijden naar de nieuwe aanleg terminal van de AG Ems die een geregelde boot verbinding onderhoud met het Duitse eiland Borkum. Hoe vaak de trein door zal rijden is nog een zaak van verder onderzoek, maar de aanleg gaat door. Of de overslag van aardgascondensaat ook wordt verplaatst naar de Eemshaven is nog niet bekend.
 
Wadenoijen
Sandra9 jun 2009
Is deze foto echt uit 1990? Het baanvak Geldermalsen - Tiel is in 1978 geëlectrificeerd. Zou de bovenleiding dan niet zichtbaar moeten zijn op deze foto?
reactie webmaster:
zou maar zo kunnen hoor. ik denk inderdaad dat de foto dan eerder genomen is. of kan de draad buiten beeld hangen?
 
Utrecht Buurtstation
Han Lefering9 jun 2009
Een waterkolom, hier konden de stoomlocs water nemen. Op de kolom een sein dat de stand van de vulpijp aangaf.
 
Hoorn Kersenboogerd kees kooij8 jun 2009
opening volgens mij op 29-05-1983. Bron vermoedelijk het blad Op de Rails
reactie webmaster:
zijn er anderen die dit kunnen bevestigen? Sjoerd misschien?
 
Tiel
Han Lefering8 jun 2009
Een in de oorlog geroofd spoor.
reactie webmaster:
is het geroofd of door de nederlanders opgebroken omdat de bezetter ijzer nodig had? maakt wel een (subtiel) verschil.
 
Tiel
Han Lefering8 jun 2009
Foto uit 20-er jaren, zie auto.
 
Tiel
Han Lefering8 jun 2009
Op de foto een tram van de lijn Tiel-Buren-Culemborg. Tram heeft gereden van 1903 tot 1918.
 
Borculo
Ton Smit8 jun 2009
Beste Wichor, Bij de achtste foto van het station Borculo staat als jaartal 1920. In 'Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek' staat op blz. 78 dat het station in 1905 werd verbouwd "waarbij de blokvormige aanbouw werd gemaakt en de goederenloods in lengte werd verdubbeld". Maar daar is hier nog geen sprake van. Zie ook het jaartal bij de eerste foto. Overigens mijn complimenten voor deze site. Ik heb er al menig plaatje gevonden. Met vriendelijke groet, Ton Smit
reactie webmaster:
ik heb het jaartal aangepast, ook de kleding komt meer overeen met 1900.
 
Arnhem
Han Lefering7 jun 2009
De foto is later gemaakt dan 1951, datering 1953, gebouw is in 1954 opgeleverd.
reactie webmaster:
inderdaad, dat zegt hua ook.
 
Arnhem
Han Lefering7 jun 2009
Deze foto is later gemaakt dan 73, de bomen zijn gegroeid.
reactie webmaster:
dan zal het rond 1958 zijn. in 1960 waren de bomen vast al weer meer gegroeid.
 
Arnhem
Han Lefering7 jun 2009
De foto is van na 1954, zie stationsgebouw.
reactie webmaster:
heb er 1955 van gemaakt.
 
Wierden Cees6 jun 2009
Bij de Historische Kring Wederden te Wierden "loopt" tot eind juli 2009 de expositie "Wierden Spoort". Deze expositie is gratis toegankelijk voor iedereen! Geopend op woensdag- en donderdagmiddag, vrijdag middag en avond en 's zaterdags van 11 tot 16 uur. Weest welkom!
 
Kampen S.6 jun 2009
Vandaag bij station Kampen geweest om foto's te nemen. Ik vraag me namelijk af in hoeverre dit gebouw een stationsfunctie blijft houden als die tram/lightrail op het Kamerlijntje rijdt. De toegangshal is prachtig, nog grotendeels intact zoals dat in de jaren '70 was. Loket zit er ook nog in. Grote stationshal, antiek, mooie versieringen. Helaas, je kunt er niet meer in. Op het station is de Wizzl inmiddels omgebouwd tot Kiosk. Het is nog wel een winkel. Van achter de balie kun je zo de stationshal in lopen. Ik vroeg de medewerkster of ik wat foto's mocht nemen van de hal, maar dat mocht niet. De hal wordt niet gebruikt, het Kiosk-personeel komt er voor een kleine kantine achter de winkel. Volgens haar mocht ze mij niet toelaten en moest dat via de baas van het station. Die uiteraard niet op het station is, maar onder de titel "manager" ver weg op een kantoor zit. Het viel mij op hoeveel mensen tevergeefs binnen probeerden te komen. Ouderen (die zijn opgegroeid in een tijd waarin die gebouwen nog gewoon werden gebruikt waarvoor ze gebouwd zijn) maar ook jongeren. Die doorloop is vanzelfsprekend. Kleine moeite om die hal open te laten. Ingang Kiosk zowel in die hal als perron maken zodat het een logisch geheel wordt. Zowel buspassagiers als treinreizigers hebben dan gelijk een verwarmde wachtruimte. Zo duur zal het niet wezen, zeker niet als het kiosk-personeel de hal opent en sluit. Jammer dat de NS zo weinig oog heeft voor de kleine stations. Als iemand enig idee heeft hoe je die hal toch (legaal) binnen kunt komen om foto's te maken of iemand kent waarmee wat te regelen valt, dan hoor ik dat graag.
 
Nieuw Amsterdam
Han Lefering6 jun 2009
Vanaf 1968 is NS begonnen met de plaatsing van NCR-kasregisters aan de loketten. Op de edmonson kaartjes werd door het kasregister aan de achterkant de prijs en de datum gedrukt. Voor de afgifte van kaartjes die niet voorgedrukt aanwezig waren kwam er een Mini-AEG. Het apparaat produceerde een bij de reizigers onpopulair papieren kaartje met allerlei codes. De kleinste stations kregen alleen een Mini-AEG. Ik denk dat deze foto daarom beter past omstreeks 1969. Het is nog een loket zonder apparatuur.
reactie webmaster:
ik heb de datum aangepast.
 
Nieuw Amsterdam
Han Lefering6 jun 2009
Foto uit '68,69, zie verlichting. In 1970 had gebouw tl-verlichting en op de zijmuur een NS-logo.
reactie webmaster:
zal tegelijk gemaakt zijn met foto 12. heb daar ook 1969 van gemaakt.
 
Nieuw Amsterdam
Han Lefering6 jun 2009
Foto is genomen eind 60-er, begin 70-er jaren. Zie logo op trein. Het lijkt erop dat de ekker aan het gebouw in oprichting is, er zit nog geen dak op. Veel stations kregen een uitbouw voor het plaatsen van de beveiliging. De trdl moest zicht hebben op het emplacement,overweg vandaar de erker.
reactie webmaster:
heb het aangepast.
 
Emmen
Han Lefering6 jun 2009
Een modern stationsgebouw met een stokoude beveiliging.
reactie webmaster:
prachtig plaatje he.
 
Emmen
Han Lefering6 jun 2009
Voor het gebouw een prachtige rode gietijzeren brievenbus van de PTT.
reactie webmaster:
dat ding zal wat hebben gewogen!
 
Emmen
Han Lefering5 jun 2009
Op de voorgrond tramsporen van de EDS (Eerste Drentse Stoomtram mij).
 
Enkhuizen
Han Lefering5 jun 2009
Links voormalige VGL-loods.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Han Lefering5 jun 2009
Links een vier mat '46.
 
Enkhuizen
Han Lefering5 jun 2009
De linkersporen te zien op de foto uit 1967 zijn opgebroken. Hiervoor is een rijwielstalling in de plaats gekomen. Ook de perronkap is gedeeltelijk verdwenen.
 
Enkhuizen
Han Lefering5 jun 2009
De lijn is inderdaad aangelegd door de staat en in exploitatie gegeven aan de HSM.
reactie webmaster:
dat zou kunnen verklaren waarom er op het stationsgebouw het teken van de SS is aangebracht, wellicht was ten tijde van de bouw nog niet besloten dat de exploitatie door de hijsm zou plaatsvinden.
 
Veendam Arjan Krabbenbos4 jun 2009
Station Veendam wordt waarschijnlijk in de komende dienstregeling heropend (2009/2010).Dan komen de Arriva Spurts van de dienst van /naar Groningen hier halt houden. In de toeristenperiode kan zodoende comfortabel overgestapt worden op/van de STAR-Stomers van/naar Stadskanaal-Musselkanaal v.v. Volgens mij wordt dit dan de verlengde stoptrein die thans nog eindigt/begint in Zuidbroek aan de lijn Groningen-Nieuweschans-Leer Ostfriesland in Duitsland. Een verschil met de Spurts is dat er in deze GTW"s geen WC bevindt wat in tegenstelling tot de Velios GTW"S van Veolia wel het geval is. Maar voor beiden telt: Een prettig comfortabel snel optrekkend materieelsoort wat straks vanaf december 2009 ook in dienst komt tussen Venlo via Wuppertal naar en van Hamm Westfalen. Alleen komen er hier dan Flirt-treinstellen die dan de oude trek/duw Silberlingen gaan aflossen. Maar ook dit wordt een treintype van dezelfde fabrikant uit Bussnang in Zwitserland. Voor liefhebbers van oude treinen betekent dit: Opschieten voordat dit historie wordt!!!
reactie webmaster:
ja de trein die nu in zuidbroek eindigt wordt dan doorgetrokken naar veendam.
 
Tiel Passewaaij Arjan Krabbenbos4 jun 2009
Dit is een van de stations van Randstadspoor waarin het standaardontwerp nagenoeg hetzelfde is als van Vleuten, Utrecht Terwijde, Utrecht Zuilen en Amersfoort Vathorst zegmaar het jaren 0 ontwerp van de 21 eeuuw. Mogelijk komen er nog indentieke haltes bij Utrecht Leidsche Rijn, Vaartsche Rijn en Woerden Molenvliet. De nieuwe Houtense stations van het Randstadspoor zijn van een ander ontwerp en moeten eind 2010 gereed zijn. Zulke stadssporen hebben vaak eenzelfde bouwstijl: Denk maar aan de oude Zoetermeer Stadslijn en de Amsterdamse en Rotterdamse ( Sneltram)/ Metrosysteem. Maar al jaren bouwt men jaren standaardstations: Kijk maar naar de Douma-stations van b.v. Wijchen, Beilen en Buitenpost, de Sextants van b.v Haren, Maassluis, Tilburg West ( Vanaf dec 2009 Tilburg Universiteit), de (ex-) gebouwtjes van Doetinchem de Huet, Oss West, Breda Prinsenbeek, Vlissingen Souburg of de bijna kale perrons van Almere Oostvaarders, Den Haag Moerwijk,Gouda Goverwelle en Gaanderen. Maar gelukkig bestaan de Grotere Stations uit andere bouwstijlen oud of nieuw: Amsterdam Centraal, Haarlem, Amsterdam Amstel, Amsterdam Bijlmer Arena en Sloterdijk/Duivendrecht zien er toch een stuk fraaier uit dan van die saaie treinstoepjes! Ook Maastricht, Eindhoven, Roosendaal, Den Haag HS/C. , Dieren en Naarden Bussum zijn mooie treinhaltes waar je graag wil in of afstappen. Maar ja, het heeft tegenwoordig met geld en eenvoud te maken en niet zo zeer als architectuur hoogstandjes.Jammer, maar helaas......
reactie webmaster:
woerden molenvliet is van de baan, daar komt geen station, alleen een keerspoor. maar ook veel eerder werd al in serie gebouwd hoor, denk maar aan alle staatsspoorgebouwen 5e klasse. die vind je door het hele land. overigens haal je je wel veel werk op de hals als je bij elk station zo'n uitgebreid verhaal wilt gaan schrijven over alle andere stations in nederland.
 
Enkhuizen
Han Lefering4 jun 2009
Zo te zien waren er twee perrons. Achter het Omc-motorrijtuig is een perronoverkapping zichtbaar. De perronwand is van hout.
reactie webmaster:
inderdaad. er waren twee perrons, nu nog maar een over.
 
Enkhuizen
Han Lefering4 jun 2009
Volgens mij was Ekz een HYSM/station.
reactie webmaster:
ja vlgs mij ook, maar is het niet door de staat aangelegd maar door de HIJSM geexploiteerd?
 
Bergentheim Arjan Krabbenbos3 jun 2009
Het station zal indien het heropend zal worden een onderdeel worden van de nieuwe concessiehouder. Deze niewe eigennaar is van plan om een doorgaande dienst te creeeren tussen Enschede naar Emmen en dan zullen de treinen gecombineerd worden te Marienberg zodat het gedeelte naar Zwolle hier aan/afgekoppeld kan worden. Maar dan zal de lijn van/naar Almelo geelektrificeerd moeten zijn. Lukt dit laatste vanwege te hoge kosten en te lage rendement niet dan wordt het 2 aparte diensten in half uur verband en om en om bestemming. De 2 rode Syntus diesels die nu nog rijden zullen dan naar de Achterhoek of naar Twente Oost verhuizen. Het zal mooi zijn als Syntus ook de Emmerlijn krijgt dan wordt de exploitatie in de nabije toekomst een stuk makkelijker. Ook kan Bergentheim weer open gaan, net zoals dat enkele jaren is gebeurd met Gaanderen of bij het recentere geopende Veolia station Mook Molenhoek. Maar eerst maar wachten wat komen gaat......
reactie webmaster:
dat zou inderdaad heel fijn zijn, mijn ouders wonen daar.
 
Amsterdam Centraal Th. Wajer2 jun 2009
Het pakketpostgebouw aan de oosterlijke kant van het Centraal Station is gebouwd in de jaren 1920-1924 door de aannemers Jacob Wajer en Jan Schuurman
 
Hembrug kees kooij2 jun 2009
Deze halte werd in 1902 geopend bij de nieuwe Hembrug. Van 1882 tot 1902 was er al een halte aan de lijn over de eerste Hembrug.
reactie webmaster:
ik wist niet dat er twee hembruggen waren geweest.
 
Spaarndammerdijk- Houthaven kees kooij2 jun 2009
Volgens oude topografische kaart gewoon gelegen aan de spoorlijn Amsterdam-Den Helder bij de overweg in de Spaarndammerdijk.
reactie webmaster:
ja is denk ik een foutje, nu is het een zijlijn omdat de hoofdspoorlijn verlengd is.
 
Aalsmeer
Th. Wajer2 jun 2009
Is u ook bekend wie die woningen heeft gebouwd op de lijnen Leiden-Hoofddorp en Aalsmeer-haarlem. De aanbesteding was bestek 1264 van de HYSM en er waren zeer veel inschrijvers in 1915
reactie webmaster:
nee mij niet, maar wellicht het utrechts archief wel. zie hun website voor contact gegevens.
 
Den Haag HS Trees van Etten 1 jun 2009
De koninklijke trein is zeker een optie. Koniklijke fam. reisden per trein naar de wintersport, maar ook bezoek werd hier ontvangen. Op de kop van perron 1 noordzijde vertrok de trein naar Rotterdam Hofplein, mijn oom dhr. Schneidenberg was daar ooit chef en waarschijnlijk ook de trein naar Scheveningen.
reactie webmaster:
het hoeft inderdaad op dit moment geen functie meer te hebben, maar heeft het in het verleden wel gehad. maar ze gaan niet zomaar een perron en spoor afbreken als het op dit moment nauwelijks nog gebruikt wordt, als het nergens in de weg ligt.
 
IJmuiden Trees van Etten1 jun 2009
Mijn vader was in 1945 werkzaam bij de NS op dit station, ik denk als wagenmeester. zijn er nog meer foto's uit deze tijd? Hij heette Ton of de lange
reactie webmaster:
alles wat ik heb staat op mijn site. heette je vader Ton de Lange, of was 'de lange' zijn bijnaam?
 
Winschoten
hendrikvanboven1 jun 2009
ik vind het wel raar dat zo maar de klok weg gehaalt wort zo dat dan betekenen dat winschoten een nieuwe station krijgt om dat de oude gebouw ver kocht is dat was mijn vraag gr hendrik
reactie webmaster:
ik denk niet dat het weghalen van een klok een voorteken is dat het monumentale gebouw ook zal worden weggehaald hoor. wees daar maar niet bang voor.
 
Mook- Molenhoek julian1 jun 2009
station is al een paar weken open. de slagbomen om van perron naar perron te gaan hebben opvallendgenoeg een klaphek eronder om te verkomen dat er iemand nog snel onderdoor kruipt als de bomen dalen. julian
 
Kerkrade Vink Sjoerd Eeftens1 jun 2009
Er zijn wel meer haltes en spoorwegen niet rendabel maar daarom nog wel nuttig en nodig. Niemand vraagt zich af of de miljarden stoeptegels en duizenden lantaarnpalen in Nederland rendabel zijn. Toch nemen we die moeiteloos in gebruik en niemand staat erbij stil wat ze kosten en opleveren...
 
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.
2024 (37)
2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
2015 (249)
2014 (397)
2013 (762)
2012 (1157)
2011 (1890)
2010 (1949)
> 2009 (1870)
   December (149)
   November (179)
   Oktober (140)
   September (151)
   Augustus (88)
   Juli (81)
> Juni (130)
   Mei (163)
   April (194)
   Maart (221)
   Februari (175)
   Januari (199)
2008 (1259)
2007 (996)
2006 (574)
2005 (482)
2004 (349)