Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in Juli 2008.

Zwolle Zuid Sjoerd Eeftens31 jul 2008
De spoordijk te Deventer is breed genoeg. Van het emplacement van Deventer bij km 44.0 tot aan de aansluiting De Platvoet bij km 46.1 (nabij ahob 45.960) lag er zelfs al dubbelspoor toen de spoorweg naar Raalte en Ommen (OLDO) er nog was. Dit is perfect te zien op één van de foto's van de halte Boksbergerweg bij km 44.4. Ook de rest van de aardebaan tot Olst is toendertijd volledig dubbelsporig aangelegd en zelfs de bovenleidingsportalen zijn al dubbelsporig. Het is echt een kwestie van rails leggen, draad trekken en de beveiliging aanpassen, meer niet (afgezien van allerlei lastige stof- en geluidsregels). Het kan zijn dat bij onderhoud het tweede spoor in de overwegen te Deventer is weggenomen maar die dubbele overwegen hebben er jaren gelegen. Veel lastiger is de eventuele spoorverdubbeling nabij de Maasbrug te Ravensteijn waar de dubbele aardebaan niet aanwezig is en ook het grondbezit tekortschiet.
reactie webmaster:
maar dan moet het wel iets toevoegen aan de dienstregeling. Op dit moment is het niet noodzakelijk om het spoor te verdubbelen om de dienstregeling uit te kunnen breiden naar twee IC's en twee sprinters per uur (heb ik mij laten vertellen). Dus is verdubbeling wel mogelijk maar onnodig.
 
Berkel- Enschot Adriana30 jul 2008
Sorry nog even een verbetering volgens mij was het geen Westgaarde maar Berkengaarde of Berkenhof??? Hij heeft daar ook niet zo lang gewoond maar 2 jaar
 
Berkel- Enschot Adriana30 jul 2008
LEUK dat Nicky een mailtje gestuurd heeft. Ook mijn moeder heeft daar gewoond namelijk Riet de tweelingzus van Joke. Heel wat weekjes hebben wij bij mijn opa gelogeerd in de zomervakantie tot hij ging verhuizen naar westgaarde.
 
Zwolle Zuid Soubhik30 jul 2008
De overwegen in Deventer van de spoorlijn naar Olst hebben geen dubbelspoor. Ik rij er elke dag overheen. Een spoorverdubbeling tussen Deventer en Olst is makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien een groot deel van het spoor op een dijk ligt en er dus simpelweg geen ruimte is voor een tweede spoor. De dijk zou dan over de gehele lengte in Deventer verbreed moeten worden, wat volgens mij een zeer duur project zal worden. Overigens ben ik zeker voorstander van deze eventuele spoorverdubbeling, zodat er tussen Zutphen of Deventer en Zwolle zowel IC's als sprinters kunnen gaan rijden, waarbij de IC niet meer als stoptrein hoeft te rijden tussen Deventer en Zwolle.
reactie webmaster:
de verdubbeling tussen zwolle en olst is niet nodig om naast de ic's sprinters te laten rijden.
 
Lisse
René Verharen29 jul 2008
Opmerkelijk is de slinger in het spoor bij station Lisse. Alsof het spoor om het station is heengelegd. Iemand die hier het fijne van weet ?
 
zoekplaatje 13 frans van der voorde29 jul 2008
de foto staat nog op de foto site van tresoar als ''een station in friesland''
reactie webmaster:
ik zal ze daar ook een berichtje sturen, of heb je dat zelf al gedaan?
 
Vaassen
Henk Kuiper29 jul 2008
Verschillende bronnen geven aan dat het spoor van de Baronnenlijn Apeldoorn-Hattemerbroek voor 1977 werd opgebroken. Deze foto zou dus niet van 1978 zijn, maar (iets) ouder.
reactie webmaster:
ik zal aan peter collet vragen of hij zeker weet dat de datum 1978 is.
 
Zevenaar GOLS
Roel28 jul 2008
Ik wist niet eens dat die site bestond.. maar het was wel grappig, maar voegt niets toe aan u site. Trouwens, de link deet het rechtstreeks niet op mij pc, ik moest hem zelf intypen in een nieuw scherm.
reactie webmaster:
heb je misschien javascript uitgeschakeld? er zit een teller tussen voor het uitgaand verkeer vanaf mijn site, daar gebruik ik een scriptje.
 
Berkel en Rodenrijs Edwin28 jul 2008
Onderaan de dijk bij dit station staat een rijtje witte huisjes, gebouwd door de NS. Heeft iemand voor mij hierover informatie, foto's etc. Ik woon daar namelijk sinds kort.
reactie webmaster:
ik zelf niet, maar misschien iemand anders op de site.
 
Oudewater
Hans van Dijk26 jul 2008
De maker van deze foto was de heer Johan Schouten.
reactie webmaster:
dank je wel voor de informatie.
 
Nijhuizum Manuel Draijer26 jul 2008
Aan de bordjes langs het spoor te zien heeft het station op Km 35,8 gelegen. De fundering van het stationsgebouw zit nog in de grond.
reactie webmaster:
ok, dank ik heb de kilometrering in 35.8 veranderd. de foto plaats ik binnenkort op mijn site.
 
Stroe martijn van der meer26 jul 2008
Volgens de NS-website stoppen tussen 9 en 15 augustus 2008 tijdelijk weer treinen op dit station.
 
Berkel- Enschot Nicky26 jul 2008
Lol! Die Bosbomen zijn mijn moeder en ooms en tantes! Ze hebben er met veel plezier gewoond. Toen de kinderen eenmaal de deur uit waren, heeft mijn opa Bosboom er nog jaren alleen gewoond tot hij in 1969 naar een bejaardenwoning is verhuisd. Daarna is het stationnetje afgebroken. @Frans: Namens mijn moeder Joke: groetjes van de kinderen Bosboom
reactie webmaster:
wat leuk om een bericht van een kind van een oud bewoner te lezen. Heeft je moeder of je ooms en tantes nog foto's van het oude station? Wellicht kunnen we die ook op de site plaatsen, er zijn al veel oud-bewoners geweest die mijn site hebben verrijkt met leuke afbeeldingen uit het familiealbum.
 
Roodeschool
PauL24 jul 2008
Die ijsbaan is daar nog steeds :-)
 
Den Haag Centraal
Ruben24 jul 2008
Auteursrecht vervalt 70 jaar na het overlijden van de auteur. Ik denk dus dat deze foto vrij gepubliceerd mag worden.
reactie webmaster:
nou dat zou ik niet zo gemakkelijk zeggen. 70 jaar geleden is 1938... de foto is uit 1933, dan moet de fotograaf dus binnen 5 jaar nadat hij deze foto nam zijn overleden. die kans is toch niet direct heel groot. Bovendien: deze opmerking staat bij alle dierdorp foto's, niet alleen bij deze. Ik kan en wil hem niet alleen hier weghalen.
 
Scheemda roelf maathuis21 jul 2008
De oude vertakkingssein dat bij het industrie-terrein in Scheemda stond, is inmiddels verhuisd naar Stadskanaal. Waar het na een grondige restauratie weer als nieuw, langs de baan zal staan bij de Star. Het is de bedoeling dat deze weer volledig in werking komt. Groeten Roelf.
 
Winsum
Henk Spelberg21 jul 2008
Het gebouw is een kiosk.
reactie webmaster:
dank je wel, ik had al zo'n vermoeden.
 
Leentjerweg H.J.Keizer21 jul 2008
Ik ben aan de Leenntjerweg geboren in 1943. Na de oorlog als kind van rond 4 jaar veel gespeeld op het spoor. Er waren toen nog loopgraven anex schutters putjes.
 
Wognum- Nibbixwoud Roel21 jul 2008
Eigenlijk zou de tramlijn Schagen-Wognum worden doorgetrokken naar Enkhuizen, en zou dan de dorpen : Zwaagdijk - Wervershoof - Andijk West - Andijk Oost aandoen. Vanaf daar zou de tramlijn moeten doorgaan naar Enkhuizen. Hier is ook rekening mee gehouden en ruimte gemaakt in de net genoemde dorpen. Waarom dit niet door ging weet ik niet helemaal, maar volgens mij omdat ze al andere vervoersmiddelen hadden, dus een tramlijn overbodig werd.
 
Enschede de Eschmarke Roel20 jul 2008
Men wist al vrij zeker van tevoren dat dit station vrij beperkte forenzen zal trekken wegens het niet nog klaarzijn van de nieuwe nieuwbouwwijk. Eigenlijk was het de bedoelding dat dit station pas werd geopend na het gereedkomen van de nieuwbouwwijk.
 
Uithuizen Roel20 jul 2008
Waarom bouw je uberhaubt al een station voor een station met slecht's 700 in/uitstapper per dag. Dat zie je weinig.
 
Raalte
Gait Kieftenbelt18 jul 2008
Op de vraag hoe het komt dat ik het stationsgebouw van Raalte zo goed ken: Mijn vader (Frits Kieftenbelt) was hier vroeger spoorwegbeambte en woonde op wachtpost 13 aan de linkerzijde (zie foto's wachtpost 13).
 
Stobbegat Johan18 jul 2008
Gelezen in de Leeuwarder Courant van 27 september 1912: (website www.archiefleeuwardercourant.nl) Halte Stobbegat Met ingang van 1 October a.s. wordt de halte (stopplaats) Stobbegat, gelegen bij de brug over het Stobbegat op een afstand van 5 K.M. van Heerenveen en 5.5 K.M. van Akkrum, b ij wijze van proef, geopend voor reizigersverkeer. 1 oktober 1912 dus.
reactie webmaster:
he wat leuk. maar het was wel bij wijze van proef, wellicht is de proef niet geslaagd? Iemand (Victor?) die hier iets over kan zeggen?
 
De IJzeren Man Marc Vierveijzer17 jul 2008
Misschien wel leuk om te weten: De naam IJzeren man was de bijnaam van de stoommachine die gebruikt is om zand wat benodigd was om de wijk Het Zand in 's-Hertogenbosch te verhogen. Het zand werd overigens vervolgens per tijdelijk spoor van Vught naar 's-Hertogenbosch vervoerd.
 
Lottum Jarvin van de Ven17 jul 2008
Hallo, station Lottum staat er niet meer. De twee witte gebouwtjes die jullie hebben zien staan zijn oude baanwachterswoningen waar vroeger een medewerker in woonde die de spoorbomen opende en sloot. Deze gebouwen staan in Grubbenvorst en Melderslo en zijn gebouwd in 1883 door de Staatsspoorwegen. Gr. Jarvin van de Ven
reactie webmaster:
klopt dat is bekend (anders hadden we wel meer en meer recente foto's op de site). Aha, ik lees nu de reactie waarop je eigenlijk reageert, die had ik niet direct gezien. Bedankt voor de extra informatie over de wachterswoningen, volgens mij had ik degene die het eerdere bericht plaatste ook al zoiets gemaild. dank je wel.
 
Morra- Lioessens Jan Spoelstra15 jul 2008
Samen met Frans en Inge hebben we het gebouw weer het aanzicht gegeven zoals het hoorde te zijn het heeft weer de uitstraling van het oude station van weleer. m v g Jan Spoelstra Harkema
reactie webmaster:
wat leuk om te horen. Heb je misschien foto's van hoe het er nu uit ziet? Ik heb het bericht overigens bij de pagina over het station geplaatst en niet alleen maar bij een enkel afbeelding.
 
Hollandsche Rading Marco14 jul 2008
Edwin, een ander voorbeeld van zo'n station op basis van hoge pieten is Wolfersveen. Zie uitleg van Wichor bij deze halte.
reactie webmaster:
dank je, inderdaad, dat was een van de voorbeelden.
 
Zevenaar GOLS
Marco13 jul 2008
Blijkbaar ben je nog niet in Zweden. Dank voor deze pre-holiday post! Uiteraard wens ik je een geweldige vakantie toe!
reactie webmaster:
dank je wel, de vakantie was erg leuk. ik ben er nu weer. kan ik alle mailtjes en opmerkingen verwerken.
 
Farmsum mars12 jul 2008
hallo heeft er nog iemand fotoos of ansicht kaarten van het huis in farmsum het heet spoorzicht
reactie webmaster:
Je bedoelt het oude stationskoffiehuis neem ik aan? Ik heb je bericht hier geplaatst, heb je meer kans op succes dan in het algemene gastenboek.
 
Zevenaar GOLS
Marco12 jul 2008
Wichor, misschien komt het doordat je bij de foto het jaartal 1591 hebt vermeld. ;-)
reactie webmaster:
aha dat had ik nog niet gezien. dank je wel, ik snapte hem al niet.
 
Raalte
Gerrit Kieftenbelt12 jul 2008
Uw verhaal bij deze foto klopt niet helemaal. U schrijft dat er aan beide zijden een woning zit, dit klopt niet. De zijde waar je tegen aan kijkt van deze foto, daar zat de woning van de stationschef. Aan de andere zijde daar zaten de WC's en de berging.
reactie webmaster:
okee dank je wel. dat verhaal staat bij alle foto's van dit stationsgebouw overigens. Het komt uit een boek over stationsgebouwen. Ik heb het nu gewijzigd. Hoe ken je dit gebouw zo goed?
 
Emmen Peter Bleijleven12 jul 2008
De restauratie is gesloten en in het voormalige plaatskaartenkantoor is nu een Kiosk gevestigd. met ingang van 11 juli is deze geopend.
 
Amsterdam Centraal maarten11 jul 2008
Om mischien een HEEL forum te zetten over a.dam zuid en A.dam centraal IS het dan niet handiger om alle internationale treinen ICE (GER) en thalys en Benelux trein vanuit Zuid te laten vertrekken i.p.v centraal? Ice kan dan over Utrecht boog naar Duitsland en de thalys vanuit zuid naar schiphol en na schiphol zo met een vaart de HSL op gaan dit mischien iets om met NS highspeed te overleggen??? grt.Maarten.
reactie webmaster:
dat mag de NS wel van mij doen hoor, maar ik ga daar niet over. mijn site gaat ook niet over de treinenloop maar over de stations.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Rugge11 jul 2008
Het is een schitterende foto van het hoofdstation Groningen. Alleen lijkt het mij onmogelijk dat deze foto uit 1980 dateert. Als ik goed naar de stadsbus voor het station kijk, zal ik die diagonale lijn boven de bus interpreteren als een stroomgeleider van een trolleybus. Na eenvoudig speurwerk ben ik er achter gekomen dat de laatste trolleybus op 9 november 1965 in de stad Groningen heeft gereden. Verder zou ik kunnen stellen dat een kleurenfoto uit 1980 minder felle kleuren zal tonen door gebruik van andere fixatie en kleurmiddelen. Gr Rugge
reactie webmaster:
zou heel goed kunnen, ik heb hem nu op 1960 gezet. het is vaak wat gokken met al die foto's.
 
Winsum jessica11 jul 2008
even een aanvulling, dit station en daardoor dorp (ondanks dat het een super mooi dorp is om eens te bezoeken) is niet aan te raden voor gehandicapten om per trein te komen. Er wordt wel mooi geschreven dat er een lift is voor deze mensen. Maar deze lift is 80% van de tijd buiten bedrijf. Op dit moment is hij ook alweer meer dan 2 weken buiten bedrijf en stond er al een vrouw in elektrische rolstoel een uur te wachten op een trein terug omdat ze het station niet af kon komen. Er wordt veel reclame gemaakt voor de nieuwe arriva treinen dat je als mindervalide daar ook goed gebruik van kan maken, maar dan moet je zeker Winsum niet als bestemming of startpunt hebben !
 
Zevenaar GOLS
Tim11 jul 2008
Leuk, dit moet wel het oudste station van Nederland zijn. Meer over de spoorwegen uit de 14/15e eeuw zijn hier te vinden : http://oncyclopedia.net/wiki/NS
reactie webmaster:
bezoeker: Neem deze opmerking niet te serieus... het is, net als de rest van de oncyclopedie onzin.
 
Almere Poort Misja Speur10 jul 2008
Er staat 2010 als openingsdatum. Maar dat is alles behalve zeker. In de planing van Pro-rail staat P.M. omdat de woningbouw achterblijft bij de planning.
reactie webmaster:
Ja 2010 is ook maar een globale inschatting. Ik moet daar een datum invullen: mijn database pakt op die plek alleen een datumformaat (en dat wil ik ook wel zo houden, dat is om andere redenen handiger). P.M. kan ik er niet in kwijt. Nu staat met deze tekst in ieder geval op de website dat het langer gaat duren.
 
Den Helder
Peter Collet8 jul 2008
Ook Den Helder no; 6 en Den Helder 28 zijn dezelfde foto,s
reactie webmaster:
dank je wel, nummer 6 heb ik inmiddels verwijderd.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Peter Collet8 jul 2008
Wichor, Haal hier van het jaartal maar 50 jaar af.Het is trouwens dezelde foto als Den Helder no; 27.
reactie webmaster:
ok dank je wel, ik heb 50 jaar van het jaartal afgehaald, en ook meteen die lelijke randen van de foto ;-) en bovendien nummer 27 verwijderd. vroeger was dat lastiger, maar ik heb wat verbeteringen aan mijn site gedaan, waardoor ik makkelijker foto's kan vervangen en verwijderen.
 
Grintweg Bussum-Hilversum Sjoerd Eeftens8 jul 2008
Wat Victor schrijft klopt: de halte lag bij woning 26, km 23.666, woning linksachter de overweg bij km 23.656. Volgens een opgave van Van de Meene is de halte slechts open geweest tussen 1882 en 1892. Het haltegebouw van Bussum Zuid ligt overigens bij km 23.820. De naam van de oude halte was: Grintweg Bussum - Hilversum; Grint dus met een t en de naam zonder haakjes.
 
zoekplaatje 10 Eric7 jul 2008
De linker soldaat met verrekijker is bijna zeker een Gebirgsjäger. Volgens mij is dezelfde soldaat afgebeeld op een foto waarbij hij in een soort wachthuisje of tuinhuisje met een golfplaten dak staat. Op zijn rechterarm is na enig uitvergroten het embleem met het Edelweiss zichtbaar. Misschien dat dit gegeven de foto wat beter in de tijd kan plaatsen ? (De betreffende foto van het wachthuisje of schuurtje zal ik zo spoedig mogelijk mailen.)
reactie webmaster:
ik zal de foto die je stuurde ook op mijn site plaatsen. ik betwijfel echter sterk of dat een wachthuisje betreft. Ik zie namelijk op het perron op de achtrgrond geen wachtgelegenheid. Ook het interieur van het huisje op de foto doet mij meer denken aan een tuinhuisje dan aan een 'spoorhok'.
 
Grintweg Bussum-Hilversum Victor7 jul 2008
De halte bevond zich naar ik aanneem bij de toenmalige overweg (tussen de Brinklaan en de Bussumergrindweg), bij wachtpost 26, km. 23.666, dus precies op de plaats van het huidige Bussum Zuid.
reactie webmaster:
Aha dank je wel. Bedankt voor het snelle antwoord.
 
Grintweg Bussum-Hilversum Patrick7 jul 2008
ik probeer de resten van voormalig station bussumse grintweg (station 1494) te vinden (woon er vlakbij) maar kom er niet uit. Zoals ik het begrijp tussen Bussum zuid en Hilversum noord?
reactie webmaster:
ik weet het ook niet precies waar die stopplaats gelegen heeft. Ik zal je bericht op mijn site opnemen bij het betreffende station, dan zal er wel iemand zijn die het weet.
 
Sneek Noord A.J.H.Cornelis7 jul 2008
Bij de halte Sneek Noord wordt een inhaalspoor aangelegd, dat in december 2010 gereed moet zijn; er komt dan een derde trein per uur in de dienst Sneek/Leeuwarden vv. De kosten voor het laten rijden van deze extra trein in het uur bedragen € 1,3 miljoen per jaar betaald door de provincie Friesland aan Arriva. Deze bestelt hiertoe in Zwitserland een extra Stadlertrein.
reactie webmaster:
Bedankt voor het bericht. Ik heb het bij de pagina van Sneek Noord geplaatst zodat ook andere bezoekers het kunnen lezen.
 
forum 4 webmaster7 jul 2008
Die openingstijden staan op de site van de NS. Vanaf ieder station op deze site (dat nog in gebruik is) krijg je een directe link naar de juiste pagina.
 
Gouda
Fred Ensink7 jul 2008
De busoverkapping is (helaas) enkele jaren geleden ook verdwenen. Het verkeerde in slechte staat en renovatie was een te dure oplossing.
reactie webmaster:
ik weet het, ik woon zelf in gouda.
 
Haarlem Gertjan Stamer6 jul 2008
Zaterdag 30 Augustus feest station Haarlem,100 jaar...stoomtreine vv Zandvoort,diverse andere klassieke treinen te zien,materieelshow,fototentoonstelling en nog veel meer.Meer te doen dan 100 jaar station Roosendaal afgelopen November 2007!
reactie webmaster:
heb het al op de agenda opgenomen.
 
Ressen- Bemmel Marco6 jul 2008
*verklaart Sjoerd ter plekke heilig*
reactie webmaster:
LOL!
 
Cuijk
Eric5 jul 2008
Deze foto kan niet in 2003 genomen zijn,diesel-3/plan-U was hier toen allang niet meer te zien.
reactie webmaster:
dan zal het wel 1992 zijn geweest. dank je wel.
 
Cuijk Gertjan Stamer5 jul 2008
Kiosk per 2 Juni 2008 gesloten,geen succes dus.Tevens slopen oude Homburg-fabriekspanden,wat een ruimte !
 
Ressen- Bemmel Sjoerd Eeftens5 jul 2008
In 1928 werd de overstapfunctie die station De Vork had, overgeplaatst naar Ressen-Bemmel. Je zou bijvoorbeeld willen overstappen als je per SS uit Geldermalsen kwam of per HSM uit Amersfoort, beide via Kesteren. De SS reed van De Vork af immers meestal door naar Arnhem en de HSM naar Nijmegen. En vice versa natuurlijk. Ressen-Bemmel (km 11.909) had voor 1928 vijf sporen; de splitsing lag ver voorbij het station, bij km 12.3, ongeveer waar nu het middenspoor naar de Betuweroute begint. Maar er was ook toen al een extra wachtspoor met perron aan de westzijde, waarvan een losspoor afsplitste dat ten zuidwesten van de toenmalige overweg (km 11.945) lag. Ook was er al een smal eilandperron tussen het spoor naar De Vork en het spoor van Arnhem en een zijperron aan de oostzijde naast het spoor naar Arnhem. Voor het nieuwe brede eilandperron van 1928 bleef aan de oostzijde het spoor naar Arnhem met het zijperron op zijn plek. Voorts werd het oude hoofdspoor naar De Vork opgebroken en op die plaats het eiland perron verbreed en van een overkapping voorzien. Het wachtspoor werd nu het spoor van De Vork. Het werd nu zo: spoor 1 hoofdspoor naar Arnhem, spoor 2 alle stoptreinen van Nijmegen, spoor 3 alle stoptreinen naar Nijmegen, spoor 4 hoofdspoor naar Nijmegen, met de nodige kruiswissels en een schuine kruising bij km 11.500 resp. 11.300.In 1941 is dit gewijzigd. In spoor 4 takte een aansluiting af naar een bedrijf (Thermion) en de oude aansluiting naar de losplaats. Voor de aanleg van het nieuwe middenspoor naar de Betuweroute is vreemd genoeg het oostelijke hoofdspoor uitgebogen naar het oosten terwijl aan de westzijde een strook van 30 m breed beschikbaar was waar het middenperron en de baan naar en van De Vork ooit lag. Dat nieuwe middenspoor ligt dus op de plaats van het oude hoofdspoor naar Arnhem. In het boek 100 jaar Betuwer Spoorweg (1982) staat de historie aardig beschreven.
reactie webmaster:
geweldig sjoerd, waar haal je het allemaal vandaan, je moet een erg uitgebreid archief hebben. dank je wel voor deze mooie aanvulling.
 
Groningen Noord Jouke de Boer5 jul 2008
"De verhuisauto was weggereden, het huis was leeg. Ik trok de deur achter me dicht. We liepen de straat uit, linksaf langs de spoordijk naar station Groningen Noord. (...) Op het perronnetje van Groningen Noord was verder niemand. We keken over de weilanden en naar het voetgangsviaduct, waar we de laatste weken iedere avond over waren geklommen, de polder in. De schaduwen van de populieren waren lang. Tussen de rails van het goederenspoor zat een kat te loeren. Ik kon de flats net zien, mar ons balkon gelukkig niet."

J. J. Voskuil schrijft in dit fragment in 'Onder andere' (Amsterdam 2007) hoe hij en zijn vrouw in 1956 naar Amsterdam verhuisden.

 
forum 1 Marco4 jul 2008
Via Harry heb ik het antwoord op zijn vraag aan buienradar.nl vernomen. Geloof het of niet, ze gebruiken bewust die kaart uit nostalgische overwegingen! Er werkt een spoorliefhebber bij Buienradar! :-)
reactie webmaster:
He wat leuk, dat die lijntjes uit het verleden ooit nog digitaal als de werkelijkheid zouden worden gepresenteerd, prachtig hulde voor buienradar (ik gebruik ze trouwens toch al vaak dus sowieso hulde voor die site)
 
forum 3 Marco4 jul 2008
Ray, misschien is het voormalige station Soestduinen een optie voor je?
reactie webmaster:
Ik heb hem inmiddels een aantal suggesties aan de hand gedaan, maar daar vervolgens niets meer van gehoord (zo gaat dat wel vaker hier), dus ik doe geen moeite meer om hem te bereiken.
 
Diemen Zuid anoniem4 jul 2008
Wat een prutsvolk als je een brief post op een site dat niet van de NS is. Zoiets doe je normaal toch officieel. Zo zal je nooit wat bereiken... @ the webmaster: Keep up the good work!
reactie webmaster:
ach ja, je krijgt hier de meest vreemde reacties, ondanks de pagina met veelgestelde vragen en de check dat mensen die gelezen hebben voor ze met me in contact komen. Laatst was er iemand die wou klagen dat de bloemen die hij op het station had gekocht al na 3 dagen verlept waren. Hij zou nooit meer bloemen bij me kopen... zucht!
 
Ressen- Bemmel Marco3 jul 2008
Ter hoogte van de plaats van het v.m. station Ressen-Bemmel bevinden zich tegenwoordig drie sporen. In eerste instantie dacht ik aan een eilandperron bij Ressen-Bemmel, maar daar tref ik geen feiten over aan. Wel ben ik nog steeds erg benieuwd naar het verhaal over het spoor dat ten zuiden van het station naar het westen afbuigt. Is er dan niemand die hier iets meer over kan vertellen?
reactie webmaster:
er is vroeger inderdaad wel een eilandperron bij ressen geweest. op een gegeven moment (ergens in de jaren 20) werd het een overstapstation, omdat vork sloot? toen hebben ze een vrij groot overdekt eilandperron aangelegd.
 
Bergen op Zoom Marco3 jul 2008
Sjoerd heeft een echte schat aan kennis. Ben blij dat hij ons laat delen daarin.
reactie webmaster:
ja waar hij het allemaal vandaan haalt. geweldig.
 
Rilland- Bath lonneke3 jul 2008
ik ben vergeten te vertellen dat mijn grootouders tegeover het station woonden het huis naast de boomgaard, daarnaast woonde bleu en daarnaast de bakker van rilland hirdes
reactie webmaster:
ik weet niets van rilland, en de meeste mensen hier ook niet, het gaat hier alleen over het station van Rilland- Bath. niet zozeer om de omgeving, maar toch bedankt.
 
Bergen op Zoom Sjoerd eeftens3 jul 2008
De loods waarover Thom het heeft is de voormalige onderhoudsloods van de firma Jansen te Bergen op Zoom. Die firma heeft in het verleden spoorwegmaterieel opgeknapt.
 
Rilland- Bath ellen (lonneke)3 jul 2008
Mijn grootouders De familie kees van der klooster opoe oom marinus tante lena woonden hun hele leven bij hun ouders Als jong meisje ben ik honderden keren op dit station uitgestapt en weer ingestapt ik woonde nl in amsterdam bij mijn moeder maatje van der klooster geweldig om deze foto`s te zien het zijn dierbare dingen aan mijn tijd in zeeland en zeker rilland
 
Voorschoten
Jorden Verwer3 jul 2008
Dit is dezelfde trap als degene die daarvoor bij station De Vink gestaan heeft, zoals ook op deze website is te zien. Ik weet niet of hij daarna nog elders dienst gedaan heeft. In elk geval leuk om te zien dat er blijkbaar toch nog foto's van zijn, ook al is het dan in zwart-wit.
reactie webmaster:
ik dacht dat het een ander exemplaar was, maar je hebt waarschijnlijk gelijk. deze trap heeft nadat hij bij de vink overbodig geworden was vermoedelijk een tijdje hier dienst gedaan.
 
Bergen op Zoom Thom Hesterman2 jul 2008
iets voorbij het station ligt bij de stalenbrug ligt een loods wat veel weg heeft van een remise weet iemand mischien wat dat vroeger was??
reactie webmaster:
ik weet het zelf niet, misschien iemand van de bezoekers op de site.
 
Noordwijkerhout Victor Lansink1 jul 2008
Het stationsgebouw te Noordwijkerhout werd in de zomer van 1964 door aannemersbedrijf J.J. van Leijden en Zn uit Hoogmade gesloopt. Over de afbraak staat in De Koppeling van 25 september 1964 (blz. 12) een aardig berichtje: Achter de loketwand werd een fles gevonden met een oorkonde waarop te lezen stond: "Pietgijzenbrug, 8 augustus 1874. Dit station is gebouwd in het jaar 1874 door den Heer Jac. van der Kamp aannemer te Leiden onder den Weld. Heer Houthaan, Ingenieur aan de Holl. Spw. Maatsch. onder opzigt van den Heer Gresniech. De onder Baas Ressenaar voltooid door de timmerlieden K. Visser en Y. Visser van Aardswoud, N. Holland, L.G. Bink, Leiden, W. Meijer en R. Bruin, Medemblik. Door de Metzelaars J. van Glove, J. Brakel, B. van Engelen niet Gabrieel, P. van Leennuis, J. Meijer, K. Maasdorp, alle Brabanders. Toegedacht aan een volgend nageslacht, adres den Vinder. Weggetimmerd onder het drinken van een lekker glas Rijnwijn."
reactie webmaster:
staan er in de koppeling ook berichten over de sloop van stationsgebouwen, of is dat slechts incidenteel? misschien moet ik toch weer eens langs komen om dit soort berichten uit te pluizen, of heb jij dat al meer gedaan?
 
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.
2024 (37)
2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
2015 (249)
2014 (397)
2013 (762)
2012 (1157)
2011 (1890)
2010 (1949)
2009 (1870)
> 2008 (1259)
   December (111)
   November (116)
   Oktober (119)
   September (108)
   Augustus (88)
> Juli (63)
   Juni (79)
   Mei (80)
   April (96)
   Maart (135)
   Februari (139)
   Januari (125)
2007 (996)
2006 (574)
2005 (482)
2004 (349)