Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in Augustus 2007.

Groningen Europapark Nils31 aug 2007
Het tijdelijke station wordt op 1 oktober 2007 in gebruik genomen, twee weken later dan gepland. De ARRIVA-lijn richting Winschoten/Nieuweschans zal hier dan stoppen. Vanaf 2009 moet het definitieve station klaar zijn en zullen ook de NS-stoptrein naar Zwolle en de Intercity naar Schiphol op het station stoppen.
 
Middelstum Henk Bakker30 aug 2007
Ik heb een paar honderd meter ten noorden van dit station op een boerderij gewoond. Ik kan me nog goed herinneren dat de stoomtreinen naar Groningen en Delfzijl hier stopten op verzoek. Later reed de blauwe engel op dit traject. Doodzonde dat dit soort gebouwen is afgebroken. Ik denk dat de NS ze in deze tijd voor heel veel geld zou kunnen verkopen. Ze hadden een heel aparte stijl en waren een stuk beter gebouwd dan heel veel huizen in de buurt.
 
Leeuwarden stefan30 aug 2007
Wat kost de fietsenstalling bij het station?
reactie webmaster:
geen idee, kijk bij de ns of vraag er naar.
 
Hoogkarspel
Jos Gerrits30 aug 2007
Deze foto is niet genomen in 1920, mijn opa was in 1962 40 jaar bij het spoor, dus de foto is niet eerder dan in 1922 genomen.
reactie webmaster:
ok, maar het is vaak een lastige gok, ook omdat er zoveel foto's op de site staan. ik zal de datum op 1925 zetten.
 
Hoogkarspel
Jos Gerrits30 aug 2007
Persoon links: Jo Gerrits (1902-1974, assistent-stationschef) en persoon rechts stationschef Floor. Opmerking ingezonden door kleinzoon Jo Gerrits
 
Alphen aan den Rijn J.W. Verbokkem30 aug 2007
In Alphen zijn al aardige, maar ook mooie oude panden afgebroken. Nu volgt het, naar mijn mening, heel aardige stationsgebouw. Jammer. Gelukkig staat het stadhuis van Gouda in Gouda en niet in Alphen. Het zou daar wellicht al lang geleden zijn afgebroken.
 
Hollandsche Rading Victor29 aug 2007
Volgens mij staat het stationsgebouw nog net in de provincie Utrecht. Overigens doet zich het verschijnsel van een station op de provinciegrens ook voor bij Veenendaal-De Klomp, alwaar het eerste perron half in Utrecht en half in Gelderland ligt.
 
Seppe l. Koop29 aug 2007
Op dit moment is het station in gebruik als bloemenwinkel "de Goudsbloem" en is eigendom van de fam. Notenboom. NS Vasgoed de vorige eigenaar wilde het station eerst afbreken, maar de gemeente heeft zich sterk gemaakt om dit mooie stationnetje te behouden.
 
Zalk Kasper Haar28 aug 2007
De halte Zalk lag ter plaatse van het huidige viaduct Buckhorst over de N50. Hier lag vroeger ook een kruisspoor dat echter vanaf 1916 gebruikt werd als los- en laadspoor. Voor dat doel werd een los- en laadplaats met weg aangelegd.In 1919 werd bij de halte een "privaathuisje' (toilet)geplaatst. Iets voorbij het viaduct richting Zwolle liggen nog steeds de restanten van de betonnen brug over De Stouwe. Langs de N50 ter hoogte van wegrestaurant Zalkerbroek is ook nog een gedeelte van het oude baanlichaam te zien; zowel over de restanten van de spoorbrug als over dit oude baanlichaam wordt binnenkort de Hanzelijn aangelegd. Vanaf viaduct Buckhorst tot Hattemerbroek loopt de N50 over het voormalige baanlichaam. Bij het Vijzelpad in Hattem ligt nog steeds de oude oprit van het lokaalspoor Hattem - Kampen over de lijn Zwolle - Amersfoort.
reactie webmaster:
en vanaf het vijzelpad is zonder veel moeite het hele traject tot aan Het Loo goed te volgen. Op Google maps haal je het er zo uit. Had ik nog nooit gezien.
 
Wilsummerveer Kasper Haar28 aug 2007
De zgn. spoorhuisjes werden in 1921/1922 gebouwd ten behoeve van het spoorwegpersoneel dat de spoorweg onderhield en het waren in totaal 4 woningen. De woningen werden in het najaar 1968 afgebroken vanwege de verbreding van de Kamperstraatweg. Tot de afbraak werd de huur nog steeds aan NS betaald. Een schuurtje van één van deze woningen is bij de afbraak overgeplaatst naar de woning De Zande 43b. Waar nu de garage van deze woning staat was vroeger de halte De Zande.Tussen het perceel van deze woning en de Kamperstraatweg loopt nog steeds de voormalige spoorsloot.
 
Houten (oud) Rina van Schaik27 aug 2007
Mijn herinneringen aan het oude station! Mijn ouders zijn in dit stationsgebouw komen wonen in 1956. Mijn vader was werkzaam als seinhuiswachter bij de NS. (In 1975 is hij met de vut gegaan.) Het gedeelte waar wij woonden, was eigenlijk geen woonhuis, maar de huur was laag. (vroeger werd dit gedeelte gebruikt als bagagedepot, heb ik me laten vertellen) Die lage huur was erg belangrijk toen, want zij kwamen hier met 4 kinderen. In 1957 ben ik als enige van ons gezin hier in dit gebouw geboren. Ik heb er 22 jaar gewoond. Daarna ben ik naar Utrecht verhuisd om samen met mijn man een gezinnetje te stichten. Een paar jaren daarna (1985) zijn mijn ouders verhuisd naar een seniorenwoning in de wijk ‘den Oord’. Zij zijn 10 en 15 jaar geleden overleden. Het was altijd een spannend huis, er waren jarenlang plekken waar wij als kinderen niet mochten komen. Na een aantal jaren werd er een stuk “wand” achter onze slaapkamers verwijderd. Daarachter, onder de vloer, lagen schriften uit de oorlog! Helaas weet ik niet, wat daarmee is gebeurd, maar onze fantasie werd geprikkeld om over die periode na te denken. Zo zal het gebouw veel meer “geheimen” kennen! Ik heb er een onbezorgde jeugd gehad, al had geen van ons waarschijnlijk in de gaten hoe bijzonder het was om daar te wonen!
 
Hebink rick26 aug 2007
ik woon nu zelf in het oude stations gebouw en de kaartverkoop plaats zit er nog rick b. leider halte hebink
reactie webmaster:
vreemd... bij mijn weten bestaat het oude station niet meer, sterker nog het heeft nooit een stationsgebouw gehad. waar woon jij dan wel?
 
Almelo
anoniem26 aug 2007
het busstation ligt nu aan de andere van de klokkentoren
 
Enschede
anoniem26 aug 2007
de trein langs het perron gaat naar Zwolle
 
Visvliet Bart Geerling25 aug 2007
Een persoonlijke herinnering aan dit prachtige station, waar Bob den Uyl zeer terecht verontwaardigd was nadat het gesloopt was. Als schooljongen bracht ik eind jaren zeventig vele middagen door op het station, wat toen ook nog bemand was ook. Als je geluk had mocht je bij de 'stationschef' plaatsnemen en liet hij je de spoorbomen dichtdraaien (tot het moment dat er bijna een Dafje onder verbrijzeld werd). Soms was je minder fortuinlijk en dan moest je in de wachtkamer plaatsnemen waarin een grote ronde (kolen)kachel in de winter voor verwarming zorgde. Voor mij heeft het station van Visvliet een onuitwisbare indruk achtergelaten en staat het nog steeds voor daar waar het reizen begon.
 
Rotterdam Centraal
janbergwerff24 aug 2007
Deze foto dateert volgens de engelftiet site uit 1957.
reactie webmaster:
bedankt, ik heb het gewijzigd. is ook wel logisch, het kan ook niet uit 1950 zijn geweest omdat het station er toen nog niet stond.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Piet.23 aug 2007
waar is de bovenleiding?
reactie webmaster:
ja ik denk dat ze hier nogal wat fouten hebben gemaakt. beetje vreemd plaatje.
 
Bergen op Zoom
peter drop22 aug 2007
Leuk om mijn geboortehuis hier te zien. Mijn ouders exploiteerden van eind jaren 50 tot '62 de stationsrestauratie (1e en 2e klasse) en woonden zoals toen nog gebruikelijk in een woning gekoppeld aan de restauratie, waar ik in '61 bijna boven perron 1 geboren ben. Mijn ouders hebben altijd met veel plezier de restauratie, wat toen ook veel meer de functie van een restaurant had voor de plaatselijke bevolking, gerund ondanks het feit dat je altijd v.a. de 1e tot de laatste trein geopend moest zijn m.u.v. oudejaarsavond. Leuk detail is dat mijn vader de restauratie kreeg toegewezen als dank voor zijn inzet bij de bouw en inrichting van CS Rotterdam, hij was daar toen als chef kok in dienst, alsmede voor het feit dat hij het nieuwe CS als maquette uit suiker had gemaakt ter gelegenheid van de opening van het nieuwe CS. met vriendelijk groet P. Drop
 
Hattem
Michiel Tom22 aug 2007
In hetzelfde jaar als waarin deze foto werd gemaakt stond ik als 6-jarig jongetje op exact dezelfde plek als de fotograaf naar de buurtgoederentrein te kijken, die daar toen heel af en toe nog voorbij kwam: een rangeerlok met een paar wagens. Aan de linkerkant van de overweg was toen ook nog een kolenhandel, waar af en toe een wagen (een zogenaamde 'E')werd gelost. Alleen de bomenrij op de foto staat er nog en herinnert aan de vroegere aanwezigheid van het station. De rest is verdwenen. Die vroege interesse in treinen is trouwens aardig uit de hand gelopen: ik werk inmiddels alweer 26 jaar 'aan het spoor', natuurlijk in het goederenvervoer.
 
Etten- Leur Oost koen22 aug 2007
wat een idee om daar een station te plaatsen!!! ik woon zelf in etten-leur maar vanaf e-l oost rijden verschillende buslijnen en een buurtbus. dus waarvoor is het station nodig?
reactie webmaster:
was, het was gepland maar het komt er niet. zoals in het krantenbericht hierboven staat waren indertijd plannen E-L Oost veel groter uit te breiden. Die plannen zijn toch niet door gegaan.
 
Duivendrecht Jasha21 aug 2007
Amsterdam Centraal-Utrecht: 2 sporen Schiphol-Weesp: 2 sporen Metro 50 (Isolatorweg-Gein)/54 (Centraal-Gein): 2 sporen Metro 53 (Centraal-Gaasperplas): 2 sporen schuin onder Duivendrecht, geen perron
reactie webmaster:
aha dat zijn er 8, dank je wel voor de verduidelijking.
 
Hollandsche Rading milco21 aug 2007
in welke provicie het stationsgebouw ligt, dat weet ik niet. dat stond er geloof ik niet bij op de site van wikipedia. misschien ook op de grens???
reactie webmaster:
de weg zal de grens wel zijn dus ligt het stationsgebouw in noord-holland.
 
Duivendrecht Jasha20 aug 2007
Schuin onder station Duivendrecht liggen 2 sporen van metro 53 (Amsterdam Centraal - Gaasperplas). Deze metro heeft echter geen halte op station Duivendrecht. Waarschijnlijk worden deze 2 sporen wel meegeteld in de nummering.
reactie webmaster:
ja dat hadden we ook al geconstateerd, maar dat zijn er nog maar twee. dan missen er nog steeds twee.
 
Oost Souburg
conny19 aug 2007
leuke fotos van de spoor overgang bij oost-souburg
 
Puinweg W. de Haan19 aug 2007
De Puinweg bevindt zich op het grondgebied van het plaatsje Olst en loopt dor de bossen naar het Zuiden, richting Deventer. Deze stopplaats ligt dus zeer afgelegen en zal wel nooit erg druk bereisd zijn geweest.
 
Rande W. de Haan19 aug 2007
Rande is de naam van een fraaie buitenplats temidden van de bossen ten Noorden van Deventer in de richting van Diepenveen. De buitenplaats heet Nieuw Rande. De nam Klein Rande voor een van de bijgebouwen is niet historisch, maar recent bedacht om de verschillende gebouwen te kunnen aanduiden. Gezien de ligging zal de stopplaats Rande wel niet erg druk geweest zijn. De kans is groot, dat de toenmalige grondeigenaar een stopplaats heeft bedongen als ruil voor toestemming om een spoorweg over zijn gebied aan te leggen.
reactie webmaster:
inderdaad ik heb hieronder de opmerking geplaatst die een nazaat van de betreffende heer had geplaatst bij diepenveen west. die zal toch hier bij rande bedoeld zijn geweest.
 
Breukelen TahR19 aug 2007
Vraag aan Webmaster: Mag ik deze afbeelding uploaden op Wikipedia NL?
reactie webmaster:
welke afbeelding bedoel je? er staan er hier nogal wat?
 
Sassenheim Maarten19 aug 2007
Heeft iemand ook foto's of een tekening van het station Sassenheim want hier staat volgens mij niks Alvast Bedankt! maarten.
reactie webmaster:
vlgs mij bestaan die nog niet.
 
Lunetten Simon de Heus19 aug 2007
stopten bij station Lunetten geen treinen van/naar Arnhem?
reactie webmaster:
nee, het lag niet aan die lijn.
 
Hollandsche Rading milco19 aug 2007
ik heb op nl.wikipedia.org gelezen dat het perron richtinng utrecht in de provincie utrecht ligt, en het perron in de richting hilversum in de provincie noord holland. dat komt door bajonetligging. ik vind het grappig om te lezen; 2 perrons van hetzelfde station, maar wel elk in een andere provincie!!
reactie webmaster:
wat leuk zeg. wel lastig voor mijn database, want in welke provincie ligt het station nu?
 
Woestduin Hans Krol (heemstede)18 aug 2007
De stationshalte Woestduin ging op 1 mei 1902 open ter vervanging van de sinds 1884 bestaande stopplaats Mannepad. Er zijn voorzieningen getroffen om het talrijke publiek dat op zondag de paardenrennen op 'Woestduin' bezocht te kunnen opvangen. Er kwamen perrons welke met een houten brug werden verbonden. De 'Maatschappij tot Exploitatie van Onroerende Goederen Woestduin' moest hiervoor gedurende 20 jaar (tot 1921) jaarlijks ƒ 100,- betalen aan de Hollandsche (IJzeren) Spoorweg Maatschappij (H.S.M.). Ondanks het geringe gebruik na opheffing van de renbaan is in 1924 nog een nieuwe abri geplaatst. Op 19 december 1927 is een stationshalte aan de Zandvoortselaan onder Heemstede [met naam 'halte Heemstede-Aerdenhout' opgericht. Op dezelfde datum is station Woesthuin definitief gesloten.
 
Mannepad Hans Krol (Heemstede)18 aug 2007
De benaming van deze tijdelijke stopplaats was wel degelijk 'Mannepad', zoals de huidige Manpadslaan toen heette. De spoorweghalte komt voor de eerste maal voor in de dienstregeling van 1884. Deze halte is aangelegd met het oog op de destijds drukbezochte paardenrennen op het nabijgelegen Woestduin. De ligging was ruim 1 kilometer ten noorden van het station Vogelenzang. In het voorjaar van 1902 werd deze spoorweghalte een tweehonderd meter naar het zuiden opgeschoven om beter bereikbaar te zijn voor bezoekers van de renbaan Woestduin. Vanwege de geringe bebouwing bleef het aantal reizigers beperkt met uitzondering van wanneer de paardenrennen plaatsvonden (tot 1909 toen deze vanwege het plaatsvindende wedden en gokken door de gemeente Bloemendaal op zondag zijn verboden).
reactie webmaster:
bedankt voor de toelichting.
 
Lochem Arie Korteweg18 aug 2007
Ter aanvulling: het restaurant in station Lochem heeft de volgende website: www.graafflorislochem.nl
 
Lochem Arie Korteweg18 aug 2007
Er staat nog een link met een site "discotheek Lochem". Die discotheek bestond al lang niet meer toen mijn dochter en schoonzoon in 2005 hun bourgondisch restaurant "Graaf Floris" in het stationsgebouw vestigden.
reactie webmaster:
bedankt, ik heb de link weggehaald en vervangen door een link naar de site van uw dochter.
 
Amsterdam Bijlmer ArenA TahR16 aug 2007
In 2008 gaat misschien de Intercity naar Alkmaar op Amsterdam Bijlmer stoppen.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Jan van Velthoven13 aug 2007
Wachtpost 22, het station CNV dat naast de wachtpost stond is jaren geleden afgebroken, wordt thans te koop aangeboden. De wachtpost wordt aangeboden voor 549.000,-- euro k.k.; toen ik e.e.a las gingen mijn gedachten terug naar de periode 1884-1886 toen die wachtposten werden gebouwd. Toen ik dit bedrag omrekende naar guldens en vervolgens relateerde aan de kosten van aanleg van het traject Lage Zwaluwe-Waalwijk dacht ik eerst dat ik teveel gedronken had. De perronwand van CNV is voorzover het niet bovengenoemd perceel betreft opgefrist. Men heeft er een tegel langsgelegd. Men had kunnen volstaan met grint. Zo was het vroeger ook.
 
Amsterdam Sloterdijk Zuid Philip13 aug 2007
Je kan de plaats van het voormalige station afleiden aan het nog aanwezige parkeerspoor van de tram, de eindhalte van lijn 12 was hier. De stationsingang was net ten noorden hiervan.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Rob Ellerman12 aug 2007
Het oude stationsplein met daarop een van de 'T.B.C.'- trams (Stoomtram maatschappij Tiel-Buren-Culemborg). Deze tram was geen lang leven beschoren (1906-1918). Alle locs zijn destijds verkocht, de zes personenrijtuigen zijn destijds verkocht aan de RTM en bestaan nog allemaal, ten dele bij de RTM-museumlijn, een exemplaar als RTM 395 bij de stoomtram Hoorn-Medemblik.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Rob Ellerman12 aug 2007
De locloods is hier te zijn als het achterste gebouw boven aan op de sppordijk. HEt gebouw aan de voorzijde met bovenop de grote afzuiginstallatie is de voormalige meulbefabnriek 'De Gelderland'. Het gebouw staat al enige jaren leeg. De weg die omhoog loopt, liep naar het oude station wat destijds op spoorniveau lag. Ook de oude stoomtram reed hierlangs naar beneden.
 
Amsterdam de Vlugtlaan Joan11 aug 2007
Toch zijn die plannen er wel geweest. Ik herinner mij een artikel uit de Volkskrant uit 1996 over 'sternet'. Onder andere over nieuwe/gewenste stations zoals 'watergraafsmeer/sciencepark'. Ook werd voorgesteld om 'de vlugtlaan' te verplaatsen naar het zuiden en '(burg) roëllstraat' te noemen. De 'Roëllstraat' loopt over in de 'Jan van Galenstraat'.
 
Amsterdam de Vlugtlaan Michiel11 aug 2007
NS heeft die plannen ab-so-luut niet. Misschien dat een stadsdeelraad of gemeentebestuur ervan droomt, maar dan heeft die droom niet tot beleid geleid ;-), want het komt in geen enkele toekomstvisie (voor de spoorse infra tussen Amsterdam en Schiphol tot 2020) voor.
 
Hooglanderveen Steven10 aug 2007
"Binnenkort wordt dichtbij Hooglanderveen station Vathorst geopend" Het nieuwe station is sinds mei 2006 al open.
reactie webmaster:
ok je hebt gelijk, ik heb die tekst weggehaald. was even aan mijn aandacht ontschoten.
 
Gouda Jeffrey9 aug 2007
Het verlengde noodperron 3, wat spoor 4 blokkeerde, is inmiddels verdwenen. Spoor 4 lijkt weer begaanbaar, al is het twijfelachtig of hier veel gebruik van zal worden gemaakt.
 
Stedum Geert van Dijken9 aug 2007
Het voormalig Stationskoffiehuis staat niet aan de Stationsstraat 6 maar aan de Stationsweg 62. met vriendelijke groet, Geert van Dijken Stedum
reactie webmaster:
bedankt, heb het gewijzigd.
 
Sassenheim Mathijs8 aug 2007
hoi sassenheim word binnenkort opnieuw geopend tussen station nieuw vennep en leiden het word een sprinter en stoptreinstation
 
Heerlen De Kissel G.L. van Plateringen7 aug 2007
De geplande datum van indienststelling is: 9 december 2007
reactie webmaster:
ok, ik heb het erbij geplaatst.
 
Utrecht Lage Weide Michiel7 aug 2007
Randstadrail moet natuurlijk Randstadspoor zijn!
reactie webmaster:
inderdaad, dat heb ik op wel meer plaatsen fout gedaan. ik heb het nu gewijzigd.
 
Maarn (oud) G.Anema-Steffers6 aug 2007
Mijn vader is in de jaren zestig 2 jaar stationschef in Maarn geweest, het was erg plezierig wonen op dit station met de bossen naast de voordeur en de zanderij aan de andere kant van het spoor.Ik hoop dat het station er dit najaar nog staat, ben vast van plan er te gaan kijken.
reactie webmaster:
nou, dat zal wel niet zo snel worden afgebroken hoor.
 
Beekbergen iemand5 aug 2007
leuk stationnetje
 
Eindhoven
ouwe4 aug 2007
dit is echt zoooo anders als nu in 2007 :O ik ben zelf nu 18 jaar , maar ik had nooit gedacht dat het station er ooit zo uit heeft gezien. ! ziet er wel echt anders uit , maar aan de andere kant , ziet er ook wel weer modern uit als je kijkt naar de tijd waarin hun leefden , maarja , ff schrikken :P
 
Meppel
Erik Jansen3 aug 2007
De schade is ontstaan in de laatste dagen van de oorlog en was het gevolg van een luchtaanval op het rangeerterrein.
 
Almere Parkwijk Etienne3 aug 2007
Dit is een station waar redelijk veel treinen stoppen alleen de intercity's van en naar Schiphol/Amsterdam Centraal stoppen hier niet. Het is gewoon een mooi station
 
Bergentheim
k.v.hoof1 aug 2007
prachtige opname ........ prachtige ansicht voor bergentheim
 
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.
2024 (37)
2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
2015 (249)
2014 (397)
2013 (762)
2012 (1157)
2011 (1890)
2010 (1949)
2009 (1870)
2008 (1259)
> 2007 (996)
   December (158)
   November (92)
   Oktober (66)
   September (54)
> Augustus (53)
   Juli (48)
   Juni (63)
   Mei (62)
   April (77)
   Maart (116)
   Februari (111)
   Januari (96)
2006 (574)
2005 (482)
2004 (349)