Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in December 2007.

Delfzijl West Roel31 dec 2007
Vanaf dit station kan je station Delfzijl gewoon zien liggen.. maja.. er zal vast wel een reden zijn dat dit station er is.
reactie webmaster:
zitten scholen in de buurt denk ik. en er rijden niet veel bussen daar?
 
Driebergen- Zeist Milco31 dec 2007
Jarenlang stond het station landelijk bekend om de goede koffie die er te krijgen zou zijn. In die tijd werd tijdens de treinstop het perron bevolkt door obers met dienbladen met koffie om de reizigers te bedienen die uit de raampjes hingen voor een "bakkie". Meestal waren de obers snel uitverkocht. Machinisten en hun conducteurs kregen een gratis bakje koffie als ze er voor zorgden dat de trein een half minuutje eerder op het station arriveerde, zodat er voor de obers meer tijd was om hun koffie aan de man te brengen. Als het maar even kon vertrokken ze ook iets later. Dit stukje heb ik van wikipedia.
reactie webmaster:
ja ik ken dit verhaal, volgens mij staat het al ergens op de site. ja dus... in het gedicht hierboven, precies onder de afbeeldingen.
 
Glanerbrug Roel31 dec 2007
Waarom heet dit station ''brug'' er is toch geen brug?? of viaduct station?
reactie webmaster:
het station heet brug omdat het dorpje brug heet. Je hebt ook Glane, en dit is blijkbaar het dorpje bij de brug van Glane... Glanerbrug.
 
Vleuten anoniem31 dec 2007
dit is dan nog niet het hele nieuwe station van vleuten.maar een stuk daarvan wat al gebouwd is,ziet er nu al mooi uit.het is wel jammer dat het oude weg moet,want het was een mooi oud station wat je nog altijd liefhebt.het nieuwe station is ook wel mooi.erg modern.niet ech te vergelijken met het oude station.maar toch:het oude station hebben vleutenaars toch nog altijd diep in hun hart zitten.
reactie webmaster:
het oude stationsgebouw blijft wel gewoon staan hoor. alleen de perrons worden opgebroken.
 
Warmenhuizen
Kees Thoes31 dec 2007
Warmenhuizen wordt dikwijls "Warmetuut" genoemd. Hoe komt men aan deze naam ? Wanneer wij voor en ook nog in de oorlog naar Warmenhuizen op familiebezoek gingen reisden wij met de stoomtram van Alkmaar naar Warmenhuizen. De trein reed langs het Noordhollandskanaal en ging met een grote boog langs Schoorl en dan over het kanaal richting Warmenhuizen. Vlak voor Warmenhuizen bij een onoverzichtelijk punt stond een bord met daarop in grote letters "FLUIT", een teken voor de machinist dat hij de stoomfluit moest gebruiken. Dus elke keer als de trein Warmenhuizen naderde hoorde men in het hele dorp de stoomfluit gillen. Daar een stoomfluit nogal warm is werd Warmenhuizen "Warmetuut" genoemd. Hoewel de stoomtrein allang vergeten is wordt deze naam nog steeds gebruikt
 
IJmuiden
Peter Collet30 dec 2007
De rails en laatste restanten van het Lovers perron zijn inmiddels ook gesloopt. Thans wordt er een verkeersweg aangelegd op deze plaats.
 
Zenderen danny30 dec 2007
het wachthuisje is inmiddels gesloopt...
reactie webmaster:
ja allang, dat staat er ook toch? (1860-1960) betekent gebouwd in 1860 gesloopt in 1960.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Roel29 dec 2007
Inmiddels zijn de steigers weggehaald. Staat wel meteen stuk mooier.
 
Nijmegen Heyendaal
Marco29 dec 2007
Het spoor op de voorgrond (bij perron 3) ligt er tegenwoordig niet meer. Het betreft het oude spoor naar Kleve en is opgebroken vanwege de aanleg van een busbaan. Ter hoogte van het viaduct Heyendaalseweg (op de foto richting de linkerkant) is de rails nog aanwezig.
 
Buunderkamp
mathijs louter29 dec 2007
1995??? lijkt me sterk
reactie webmaster:
ehhh, typefoutje, 18.. ook goed? kan gebeuren met 12000 afbeeldingen.
 
Beesd Björn Lammers28 dec 2007
Volgens Wikipedia is Dordrecht - Geldermalsen sinds 31 mei 1992 met bovenleiding.
reactie webmaster:
ok dank.
 
Woudenberg- Scherpenzeel Frido van Orden28 dec 2007
Iemand enig idee hoe het komt dat dit station, samen met enkele ander op de HSM-lijn Amersfoort-Kesteren van hetzelfde type ('Hemmen') zijn als op de SS-Lijnen Dordrecht-Elst en Nijmegen-Venlo?
reactie webmaster:
nu worden station ook vaak al in serie gebouwd. was toen ook het geval. het ligt wel iets genuanceerder dan ik het hier heb opgeschreven trouwens, ze lijken veel op elkaar maar er zijn toch wel verschillen, ik zal dat een keer beter uitzoeken.
 
Laarstraat Frido van Orden28 dec 2007
Tot mijn verbazing mis ik op de lijn Arnhem-Nijmegen het station Arnhem Zuid. Bestaat toch al weer een tijdje.
reactie webmaster:
ja klopt, je hebt gelijk, ik heb het erbij gezet.
 
Almere Centrum Dirk28 dec 2007
Jammer dat er geen adres bij de stations staat.
reactie webmaster:
hoezo??? even verder kijken dan je neus lang is... kijk eens vlak boven de afbeeldingen... wat staat daar?
 
Beesd Chris van den berg28 dec 2007
Wanneer is de lijn Geldermalsen-Dordrecht eigenlijk geëlectriviceerd? Mijn vader is in het bezit van foto's, van o.a. vanaf de camping de Betuwestrand Beesd, rond 1984-1985 en van het huidige "station", een eilandperron met Onbeveiligde spoorweg overgang, Beesd Zonder bovenleiding. Ik ben benieuwd wanneer dat gebeurt is, ik weet nog dat daar vanaf ongeveer 1994-1995 de sprinters (SGM) kwamen rijden Gesamenlijk met de Plan V en in de spits 2x een DDAR waar ik toen die tijd nogal gek op was.
 
Utrecht Centraal Bert Esmeijer27 dec 2007
Er heeft tot een jaar of twintig geleden een spoor 6 gelegen aan de a-zijde van het perron waar nu alleen nog spoor 5 en 7 liggen. Hiervandaan vertrokken de stoptreinen naar Zwolle. Bij de verbouwing van het emplacement is het perron ingekort en is dit spoor opgeheven. De trap naar dit spoor vanuit de noordertunnel is nog overgebelven en ligt er nu vrij nutteloos bij.
 
Utrecht Maliebaan milco27 dec 2007
koen: die gele treinen zijn apekoppen. geen hondekoppen.
 
Eindhoven Strijp-S milco27 dec 2007
ik ken veel stations die naar straatnamen vernoemd zijn. Eindhoven Beukenlaan = Beukenlaan. Amsterdam Lelylaan = Cornelis Lelylaan. Utrecht Maliebaan = Maliebaan. Eygelshoven Markt = Markt. Den Haag Laan Van NOI = Laan Van Nieuw Oost Indie. Ik ken ook een station die naar rivieren, wateren zijn genoemd. Amsterdam Amstel = Amstel. Zijn dit de enigste stations die naar rivieren en straten zijn vernoemd? Groet Milco.
reactie webmaster:
nee naar straten zijn er volgens mij wel veel meer. velsen zeeweg (bestaat niet meer), nou ja,. vroeger waren het er veel meer, nu zijn er nog maar weinig van in gebruik denk ik.
 
Lutjebroek Roel27 dec 2007
Ligt dit station niet tussen Bov-Grootebroek en Lutjebroek in? omdat de Molenweg in Grootbroek niet ligt tussen Bov-Grootebroek en Bov-Flora.
reactie webmaster:
klopt, maar omdat ik de kilometrering maar per hele kilometer kan aangeven kwam hij op de verkeerde plek te liggen, ik heb dat nu aangepast waardoor de volgorde wel klopt.
 
Apeldoorn West anoniem26 dec 2007
Ik denk niet dat Apeldoorn West nog zal komen. Ik denk wel dat als NS station Apeldoorn West zal komen dat er dan een heeleboel mensen er bij komen die de trein gaan gebruiken als vervoermiddel
 
Hoogezand- Sappemeer
Willy Spoor26 dec 2007
Het huis met het zonnescherm naar beneden was de sigarenwinkel van "Juffrouw Bosma" Ik heb gewoond in het laatste (dubbele) huis rechts. Het grote gebouw tegenover het station heette "De Regenboog" waar ik muziekles kreeg,eerder heette het Hotel Van Biessum.
 
Heerenveen milco26 dec 2007
wat is dan het verschil tussen een PLAN V en een PLAN T?
reactie webmaster:
plan V heeft twee bakken en plan T vier. (je zou het net andersom verwachten... dat zou veel logischer zijn, maar daarom is dit wel een handig ezelsbruggetje). verder weet ik heel weinig van materieel. dit is mij ook pas een jaar geleden ofzo door een collega verteld.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Willy van de Riet 26 dec 2007
Mijn opa en oma woonden hier en is mijn vaders ouderlijk huis hier ben ik heel vaak op vacantie geweest en hele mooie herinnering aan dat oma wachteres was ook aan het spoor mijn vader is ook aan het spoor gaan werken zo dat ik ook heel gek ben van treinen vind ik heel erg leuk en zit er dan ook graag in nog steeds groeten Willy van de Riet
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Albert van de Riet26 dec 2007
Op deze foto zijn mijn grootouders Dhr en Mevr. Van de Riet te zien, met hun drie oudste kinderen. De jongste op deze foto is Thom (mijn vader), geboren in 1917. Deze foto stamt dus uit ca. 1920. Mevr. van de Riet was overweg-wachteres.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Mario26 dec 2007
Was er tot de oorlog ('40-'44) geen dubbel spoor van Schaesberg naar Kerkrade ? Ik meen ergens een foto uit die tijd gezien te hebben waarop een dubbele spoorbrug te zien is. Heeft overigens iemand een idee waar tekeningen van het emplacement uit die tijd te krijgen zijn ?
 
Winterswijk GOLS Marco26 dec 2007
In 2006 heb ik met mijn vader dit inmiddels 100 jaar oude stationsgebouw opgezocht. Het gebouw is werkelijk prachtig. Van het vroeger zeer uitgebreide emplacement Winterswijk NWS/Winterswijk GOLS is weinig meer over. Slechts drie sporen liggen er nog bij het station Winterswijk. Die worden gebruikt door Syntus voor het rangeren. Het grootste deel van het oude rangeerterrein, en alle sporen bij Winterswijk GOLS, zijn opgebroken. Er resteert slechts een braakliggend terrein. Ik heb begrepen dat er in het voormalige station Winterswijk GOLS een klein museum is gecreëerd. Op het terrein staat als aandenken nog een oude locomotief op een roestig stukje spoor van een meter of vijftien. Dit stukje spoor lijkt mij redelijk authentiek. In 1884 takte het spoor richting Neede bij wachterswoning 57 naar het noordoosten af van de NWS-lijn Winterswijk-Zutphen. In 1926 liep het spoor richting Zevenaar aan de noordwest-kant parallel aan de huidige Houtladingstraat en langs de Industrieweg, om vervolgens aan te sluiten op de plek waar het huidige tracé vanuit Aalten afbuigt naar het oosten. Richting Groenlo en Neede liep het tracé in 1926 toen over het huidige Europark, ten zuiden van het huidige tracé richting Lichtenvoorde-Groenlo, om dit tracé te kruisen bij het einde van de Morgenzonweg, wederom bij wachterswoning 57. Later (o.a. in 1953) kreeg de lijn richting Groenlo iets noordelijker tracé, maar nog steeds parallel aan de NWS-lijn, waardoor de lijn zonder kruissing kon voortbestaan tot de opheffing in 1937. (met dank aan de boeken van Evert Heusinkveld en Arjan Ligtenbarg)
 
Groenlo Marco26 dec 2007
Vandaag leidde het navigatiesysteem "Mio" mij en mijn reisgenoten via de Grolsedijk ten zuiden van Groenlo via een binnenweg naar een overweg met het oude tracé van Winterswijk naar Groenlo. Alleen een wachterswoning ontbrak nog om het plaatje totaal te maken. Tussen Winterswijk GOLS, Winterswijk SS en Groenlo zijn twee wachterswoningen aanwezig geweest. De eerste (wachterswoning 57) bevond zich in ieder geval tussen 1884 en 1927 pal ten noordwesten tussen de lijnen Winterswijk-Zutphen (NWS) en Winterswijk-Neede (GOLS). De tweede wachterswoning (10) bevond zich bij pal ten noordwesten van de kruissing van de spoorlijn Winterswijk-Groenlo bij km. 6,977 na de kruissing met de weg Winterswijk-Groenlo. Deze wachterswoning is in 1906 vergroot en in 1938 afgebroken. Bij de overweg met de Grolsedijk eindigt het fietspad vanuit Winterswijk dat heden ten dage op het oude tracé ligt. Het tracé is nog steeds duidelijk herkenbaar aan de hogere ligging en de (voor de spoorkenner tenminste) herkenbare begroeiing langs het tracé. Een oude spoordijk, door velen bijna vergeten maar, zelfs 70 jaar, 2 maanden en 22 dagen na sluiting nog steeds in haar volle glorie aanwezig!
 
Echteld
herman vd hatert25 dec 2007
Wie is |Lida Pronk ? Ik ben namelijk in dat huis wat geplaatst is op deze site onder wachtpost 25 geboren.
reactie webmaster:
Lida heeft mij ooit gemaild, en deze foto opgestuurd. meer weet ik ook niet van haar.
 
Rijswijk milco24 dec 2007
wat is nou het juiste adres? bovenaan staat nummer 5 maar bjorn schrijft nummer 1. wat is nou juist? nr 1 of 5
reactie webmaster:
ov9292 zegt nummer 5. Dat houd ik maar aan (daar had ik de gegevens ook van verzameld.
 
Coevorden P.v.Dongen24 dec 2007
Aan de Staionstraat nog een staition geweest Dit is later een vestiging van Brinkmann en Niemeyer N V geweest Ik ben hier een paar jaar filiaanhouder geweest tot ongveer 1959 het is later een een garagebedrijf geworden In mijn tijd was er achter het huidige pand een locimotieven loods,en aan de voorkant nog een perron. Ik weet het niet,maar was het de Drentsche tramweg Mij.
reactie webmaster:
Ik heb daar wel foto's van, maar mijn site gaat over spoorwegen, niet over trams. daarom heb ik die niet op mijn site getoond.
 
Ter Apel Rijksgrens
Sjef Jansen23 dec 2007
Volgens mij staat op het spandoek op de achtergrond in het Pools: 'Holland bedankt de Polen'. Deze foto zal dan zo rond 1945 zijn genomen toen Nederland werd bevrijd van Nazi Duitsland dankzij onder meer Poolse soldaten.... Bron: www.holland.com HET LAATSTE OORLOGSJAAR Ook in het laatste oorlogsjaar, 1945, kregen de geallieerden het nog zwaar te verduren op Nederlands grondgebied. Op 28 maart 1945 trok het eerste Canadese leger vanuit Duitsland ons land binnen. Gelderland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen werden bevrijd. In april bevrijdden de Canadese, Britse en Poolse troepen in een paar weken tijd de oostelijke en noordelijke provincies.
 
Utrecht Maliebaan koen23 dec 2007
meestal rijden ze er met hondekoppen, maar toen ik er was reden ze er met een vernieuwde sprinter!!!
 
Lisse milco22 dec 2007
bovenaan, in het stukje staat "Op 01-10-1898 werd de stopplaats een halte en heette het er Lisse In 1905 werd het weer gewoon een woning." maar wat is eigenlijk het verschil tussen een stopplaats en een halte(station)?
reactie webmaster:
bij een stopplaats was veel minder personeel en veel minder voorzieningen aanwezig.
 
Purmerend Overwhere wichor22 dec 2007
Wordt dit station nog wel eens foutief aangekondigd als Purmerend Overwhere? Overthere! (als het engelse waar, daar)
 
Purmerend Overwhere Granzy22 dec 2007
Ik hoorde dat er nu een broodjeszaak kwam op het station purmerend overwhere. het stond al een tijdje dicht
 
Doetinchem Stadion Marco22 dec 2007
Deze halte is bij mijn weten in het verleden gebruikt om supporters van de bezoekende clubs bij risicowedstrijden een zo kort mogelijke route naar stadion De Vijverberg van De Graafschap te laten nemen. De halte ligt pal ten zuiden van het stadion. Hoewel niet recent gebruikt, bestaat het perron nog steeds in oude glorie. Vergelijk het maar met de stopplaats De Waarbeek bij Hengelo (O), die dient of diende als halte voor de Fanny Blankers-Koen Games (atletiek). De halte Doetinchem Stadion heeft echter een wat minder facultatieve uitstraling.
 
Sittard
Roel21 dec 2007
Toch wel modern gebouw voor het jaar 1920.
 
Doetinchem Stadion m.21 dec 2007
Het station bestaat nog steeds maar er stopt al een aantal jaren geen trein meer. Het station ligt zo'n 500 meter ten oosten van station Doetinchem aan de Spoorlijn Doetinchem-Winterswijk.
 
Velsen Zeeweg Roel20 dec 2007
Alle haltes op de IJmuiderlijn zijn nog heropend van 11 augustus 1996 t/m 14 september 1999 toen Lovers Rail de stekker eruittrok.
reactie webmaster:
nee niet alle haltes, lovers stopte op driehuis- westerveld, en ijmuiden. verder niet op tussengelegen stations, dus zeker niet velsen- zeeweg.
 
Goes Roel20 dec 2007
De tramlijntjes rond Goes hebben maar 7 tot 20 jaar dienst gedaan als personenvervoer.. lijkt me duur om dan een spoorlijn met stations aan te liggen.
reactie webmaster:
maar ja, dat weet je niet als je gaat beginnen natuurlijk. het lijntje dat het kortste in dienst was was ter apel- ter apel rijksgrens. twee jaar na opening alweer gesloten. jammer van het stationsgebouwtje.
 
's Gravenpolder- s Heer Abtskerke
Roel20 dec 2007
Leuk als je net je ramen hebt gewassen =P
reactie webmaster:
moet je maar niet in een station willen wonen ;-)
 
Soest Roel20 dec 2007
Over het aantal station dat Soest heeft / heeft gehad , mogen ze niet klagen =P
 
Soestduinen Roel20 dec 2007
Waarom is hier nog een deel van het perronmeubilair en de perrons zelf nog aanwezig? meestal maken ze alles met de grond gelijk als iets word gesloten. Ik vind het nog wel mooi staan , stukje geschiedenis =)
reactie webmaster:
geen idee, willen ze het nog een keer opnieuw openen? lijkt me sterk, zo'n succes was het niet.
 
Pijnacker Bert19 dec 2007
NS Poort BV (de eigenaar van het voormalige stationsgebouw en van het naastliggende parkeerterrein), heeft voor het station van Pijnacker een sloopvergunning aangevraagd bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp. De gemeenteraad moet nu voor 5 februari aanstaande beslissen wat het met het honderd jaar oude stationnetje wil. Niet reageren zal onherroepelijk leiden tot de sloop van het bouwwerk (Bron: Telstar Online).
reactie webmaster:
wat waardeloos, zou echt zonde zijn.
 
Veghel
Hans Schlieper19 dec 2007
Der deutsche Bahnbeamte gehört zur "Deutsche Reichsbahn". Die Deutsche Bundesbahn entstand erst 1949.
 
Klimmen- Ransdaal appenbil!19 dec 2007
heeeej dit is ons mooie station het mooiste van heel nederland ! en natuurlijk ligt het in het mooiste dorpje van de hele wereld !
 
Winterswijk Marco19 dec 2007
Recent nieuws over een enkelsporige lijn: de lijn Arnhem-Winterswijk krijgt een financiele injectie. Daarbij worden seinen en wissels vervangen en wordt er een uithaalspoor bij Doetinchem aangelegd.
 
Arnhem Marco19 dec 2007
Recent nieuws over een enkelsporige lijn: de lijn Arnhem-Winterswijk krijgt een financiele injectie. Daarbij worden seinen en wissels vervangen en wordt er een uithaalspoor bij Doetinchem aangelegd.
 
Heino Marco19 dec 2007
Recent nieuws over een enkelsporige lijn: de lijn Arnhem-Winterswijk krijgt een financiele injectie. Daarbij worden seinen en wissels vervangen en wordt er een uithaalspoor bij Doentinchem aangelegd. Ik post dit ook even bij station Winterswijk en station Arnhem.
 
Gasselternijveen Marco19 dec 2007
De heer Geert Klaassens geeft aan er voor de volle 100% van overtuigd te zijn destijds via een directe spoorverbinding, dus zonder overstap, gereisd te zijn vanaf Gasselternijveen naar Hengelo(O). Momenteel is er geen informatie voorhanden die dit uitsluit, dus lijkt mij dit een aannemelijk feit. In de oorlogstijd kan er makkelijk afgeweken zijn van de spoorboekjes uit die tijd. De spoorboekjes duiden op een noodzakelijke overstap in Zwolle, danwel Mariënberg, danwel Almelo. De stelligheid waarmee de heer Klaassens reageert, leiden mij ertoe te geloven dat er destijds inderdaad een directe treinverbinding is geweest tussen Gasselternijveen en Hengelo(O). Als stationschef in Gasselternijveem noemt hij ene "Bralten". Daarnaast herinnert hij zich een soort "centrale" even buiten Gasselternijveen richting Gasselte vlak bij de spoorlijn. Wie daar meer informatie over heeft: die info is van harte welkom!
reactie webmaster:
ok dat is interessant. ben benieuwd of er informatie boven water komt die dit verhaal kan ondersteunen.
 
Naarden- Bussum
adriaan pothuizen18 dec 2007
Dit is dus de Noordoost-kant van het NS-station, het tramstation (Gooische Stoomtram naar Huizen). De perronkappen bestaan anno 2007 nog steeds.
 
Haanrade ger vreuls 18 dec 2007
het station haanrade kan ik me nog voor ogen houden hoor , en denk dat het begin 1960 is afgebroken ??????? het rangeren van de kolenwagens ging tot s'avonds 23.00u door . onze tuin kwam uit tegen de spoordijk aan en alds de laatste (lege) wagons van herzogenrath terug kwamen (denderend) lag echt in bed te trillen als een aardbeving hoor . als je ik de foto's zie komen toch de herinneringen in de jeugd jaren naar boven . een vraag is wel aan u ??? welke treinen waren dat 6200 6300 4600 4700 4300 ik kan mij wel herinneren dat er bruine diesel lokomotiven reden een tje met kabine in het midden en eentje met kabine aan het eind en een groene met met drie assen verbonden met koppelstang . heeft u misschien foto's hiervan .
 
Gennep Marco Miedema18 dec 2007
Voor de terugweg hadden we gekozen voor buslijn 63 van Venlo naar Nijmegen. Langs deze lijn troffen we de tramhaltes Nieuw-Bergen en Heijen aan. Tijdens de rit heb ik de chauffeur gevraagd of we nog langs restanten van de spoorlijn Boxtel-Goch kwamen in Gennep. In eerste instantie gaf hij aan dat het oude stationsgebouw gedeeltelijk nog wel aanwezig was, maar voor de leek niet meer als zodanig te herkenen. Helaas zouden we er niet langskomen. In Gennep zagen we het busstation rechts van ons liggen en verwachten dus linksaf te draaien. Tot onze grote verbazing sloeg de chauffeur op de rotonde rechtsaf. "Ik zal jullie matsen!", riep hij. Speciaal voor ons reed hij heel langzaam langs het oude stationsgebouw een ander spoors gebouw en na de volgende rotonde werd er omgekeerd en passeerden we de beide gebouwen nogmaals. Wat een superdag!
 
Lottum Marco Miedema18 dec 2007
In november hebben we even gemaild over de nog aanwezige oude stationsgebouwen tussen Venraij en Blerick. Zoals ik het me herinner warne we het erover eens dat Meerlo-Tienraij er inderdaad nog stond. Daarnaast vertelde ik dat ik van ProRail personeel had vernomen dat ook station Lottum er nog stond. Je gaf volgens mij toen aan dat dat niet zo kon zijn. Vandaag ben ik met een vriend nogmaals over de Maaslijn gereisd. Langs het spoor staan tussen Venraij en Blerick zeker nog drie spoorse gebouwen. Ze staan te dicht langs het spoor en lijken te veel op spoorse gebouwen om het niet te zijn. In karakteristieke witte kleur getooid. Eentje lijkt op de wachterswoning die vermeld is bij Station Lottum. Navraag bij de Veolia-bestuurder leverde op dat hij op zijn routekaart de vermelding Ltm had staan. Dat bevestigt alleen globaal de locatie. Wat het tweede gebouw nu eigenlijk is, blijft voor ons een raadsel.
 
Schin op Geul S.M.M Rameckers18 dec 2007
Het Station van Schin op Geul is niet in gebruik van de ZLSM maar wordt bewoond en beheerd door Fam Rameckers.( zouden ze misschien wel willen) Wij zijn sinds 1996 de trotse bezitter van het Station dat door mij persoonlijk werd verbouwd en gerenoveerd, en is sinds 17 jan 1997 op de monumentenlijst geplaatst. De ZLSM huurde van ons sinds 1998 een kleine loketruimte voor de kaarverkoop, echter dit is gestopt m.i.v April 2007 de loketruimte krijgt nu een andere bestemming. Alle in het stationsgebouw aanwezige spoorwegmaterialen evenals de buiten het gebouw opgestelde atributen zijn privébezit! Op de gevels van het gebouw staan kilometrage aanduidingen aan de zijde van Maastricht naar Heerlen staat de afstand 7,752 hetgeen de afstand is van SoG naar Heerlen en aan de ander zijde staat de aanduiding 22,074 hetgeen de afstand is van SoG naar Aken. Verder staan er op de site foto’s van het Staion met de verkeerde data’s waaronder een fot uit 1998 met een terrasuitsraling van de Leeuwbier deze is van voor 1996 want vanaf 1996 tot heden voeren wij een uitstraling van Brandbier. Sinds het doorrijden van de Stoomtrein naar Valkenburg is het Station van Schin Op Geul weer een “vorkstation” net als Station Kesteren.
 
Kloetinge Peter Burgs18 dec 2007
Mijn naam is Peter Burgs woonachtig in Goes ( zld ) Ik zie dat u foto`s van station nissse heeft , nu wil het geval dat mijn opa en oma dar gewoond hebben, En mijn tante is er geboren, mijn opa was overwegwachter bij de ns. Maar nu mijn vraag aan u, mijn moeder is ook in baanwachters woning geboren In kloetinge ( wachtpost 41 ). En nu is zij al jaren op zoek naar een foto van deze post, maar heeft tot haar spijt nog steeds niets gevonden. Heeft u misschien daar een foto van? , u zou er haar een erg groot plezier mee doe.
 
Hoogkerk- Vierverlaten anoniem18 dec 2007
Mijn vader werkte bij de spoorwegen. Wij woonden van 1945/1946 – 1948 op het station (zoals ik dat noemde) van Hoogkerk. Wat ik me kan herinneren is dat mijn vader werkte op het station van Hoogkerk, maar ook op bijv. het station van Baflo. Een hele sterke herinnering (of misschien vaak opgehaald in de familie) is, dat mijn vader voor de eerste trein in Baflo moest zijn. Dat betekende 24 km fietsen in de nanacht. Wat bijgebleven is, is dat dat ook moest in strenge vriesnachten, waarbij mijn vader met kranten op zijn lichaam de barre tocht ondernam. Voor ons als kinderen was onze vader daarom een held. In het andere deel van het huis woonde de overwegwachter. Het waren dus echt dienstwoningen. Op de foto zie je ook dat het huis vlakbij het station stond. Aan het stationsgebouw zelf heb ik geen herinnering. Voor mijn idee woonden we op het station. Nu heb ik een completer beeld.
 
Hoogkerk- Vierverlaten
anoniem18 dec 2007
Op bezoek met mijn man bij een broer haalde ik herinneringen op aan de periode dat ik op het station van Hoogkerk/Vierverlaten woonde met mijn ouders en twee jongere broertjes. Ik heb daar gewoond van mijn tweede/derde tot mijn vijfde jaar. We waren benieuwd of het station op internet zou staan. De broer, bij wie we op bezoek waren was de derde op rij en had er zelf niet gewoond. Mijn ouders leven niet meer. Ik moest er dus de meeste herinneringen aan hebben. Het was een (tijdelijke) ontgoocheling, toen we op uw site het station vonden. Ik had een heel ander beeld in mijn hoofd. En toen stond er ook nog op de site dat het station alleen maar dienstruimten had. Thuis gekomen gingen we verder op onderzoek uit. En toen we de foto van 1920 van het station goed bekeken, zagen we dichtbij het station een wit huis staan. Ik wist meteen, al was de foto niet zo duidelijk, dat dat het huis was. Het gaf een geluksgevoel dat mijn herinneringen toch klopten. Op de andere foto’s zie je het huis niet. Kwam dat door de hoek waaronder die foto’s genomen zijn? Was het huis afgebroken? We gingen verder zoeken. En vonden een heel verhelderende foto uit november 1945. Precies zo was het huis in mijn herinnering. Het zou kunnen zijn dat wij er toen al woonden.
 
Rijnbrug Tjalling Halbertsma18 dec 2007
In 2006 discussieerden de heren Lansink en Arissen over de sluitingsdata van de stopplaatsen tussen Nijmegen en Arnhem. Deze werden in 1879 gesticht. Er reden tot 9 Mei 1919 aparte stoptreinen Arnhem-Nijmegen, die stopten te Oosterbeek Laag, Rijnbrug, Laarstraat, De Wetering, Arnhemsche Straat, Reet, Elst, Ressen-Bemmel en Lent. De stopplaatsen Laarstraat, De Wetering, Arnhemsche Straat en Reet werden per 9 Mei 1919 gesloten. De stations Oosterbeek Laag, Ressen-Bemmel en de stopplaatsen Rijnbrug en Lent werden later gesloten. Alleen Elst is vandaag nog open. Volgens de door mij geraadpleegde spoorboekjes werd Rijnbrug op 15 Mei 1931 gesloten, zoals Lansink ook al aangaf. Nog enkele andere gegevens: Oosterbeek Laag heette tot 1907 Oosterbeek. Er waren dus tot 1907 twee stations met de naam Oosterbeek! Laarstraat heette tot 1906 Larensche Straat. Ressen-Bemmel werd gesloten op 24 November 1940. De oude stopplaats Lent werd gesloten op 15 Mei 1933 en heropend in mei of juni 1940 tijdens de herbouw van de in de oorlog vernieuwde spoorbrug. Finale sluiting 24 November 1940. Foto 1 van Lent in het stationsweb kan niet van 1942 zijn, maar moet al in 1940 gemaakt zijn. Wellicht lag de administratieve sluiting van de stations en stopplaatsen later lag dan de genoemde feitelijke sluitingsdata volgens de spoorboekjes.
 
Abbekerk- Lambertschaag Gemeente Medemblik18 dec 2007
De Gemeente Medemblik heeft het stoomtram-station Abbekerk-Lambertschaag te Benningbroek aangekocht. Het doel van deze aankoop is het gebouw (met name aan de buitenzijde)weer in oude luister te herstellen. Bij voorkeur ziet de gemeente dan ook weer, naast de woonfunctie, aan het gebouw een functie toegevoegd ten dienste van de historische stoomtramverbinding Hoorn-Medemblik. Door de aankoop wil de gemeente goede sturing hebben op het gewenste toekomstige gebruik. De gemeente is thans bezig met de uitwerking van de plannen en op zoek naar een nieuwe eigenaar voor het geheel. Bij de uiteindelijke (door)verkoop zal het beoogde gebruik juridisch worden vastgelegd. Nabij dit station zal ook oude molen "de Haen" uit Sijbekarspel/Benningbroek worden geplaatst/herbouwd na een grondige restauratie. De molen komt op een z.g.(houtzaagmolenschuur te staan met daarin een restaurant met bijkomende voorzieningen. Het station en de molen zullen te samen een bijdrage leveren aan de atractieve waarde van de historische spoorverbinding.
reactie webmaster:
het is geen stoomtramstation, het is een treinstation. Het spoor naar Medemblik is als locaalspoorweg aangelegd. Nu rijdt er inderdaad een stoomtram, maar dat is historisch gezien niet juist. Maar desalniettemin een heel goede zet van de gemeente. De buitenzijde van dit station is echt verschrikkelijk vernield in di groene kleuren. Wie dat bedacht heeft...
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Joost18 dec 2007
De gekleurde zuilen bestaan nog steeds. De kunstenaar stond niet toe dat zijn werk werd verwijderd. Om die reden zijn alle oude zuilen ingepakt met blauwe kokers, waardoor de oude en de nieuwe zuilen hetzelfde uiterlijk kregen.
reactie webmaster:
wat grappig dat wist ik niet.
 
Heino milco17 dec 2007
webmaster, u schreef "terwijl toen de sneltrein geen stop in nieuw-amsterdam had, " stopt de sneltrein er nu wel?
reactie webmaster:
ja sinds de dienstregeling 2007 stoppen alle sneltreinen ook in dalfsen en nieuw-amsterdam.
 
Gouda milco17 dec 2007
ik snap die ns echt niet. 24 minuten, beetje heel erg overdreven. dit verw8 ik nog geeneens bij utrecht cs en amsterdam cs.
 
Zaandam Roel17 dec 2007
Weet iemand of het emplacement van Zaandam nog gebruikt word? ik vind het er een beetje verlaten uit zien.
 
Velsen Hoogovens Roel17 dec 2007
Word dit spoor nog gebruikt voor goederenvervoer? ik ligt er maar te liggen net als de lijn naar IJmuiden?
reactie webmaster:
dat wordt voor diverse doeleinden gebruikt, ook voor goederen voornamelijk inderdaad, maar ook voor excursietreinen.
 
Gouda milco17 dec 2007
ik zag op www.9292ov.nl dat de stotprein van alkmaar naar rotterdam cs die om 22.58 uur uit alkmaar vertrekt wel 6 minuten stilstaat bij woerden en wel 24 minuten bij gouda. dat is (vind ik) een beetje heel erg veel. bij amsterdam cs staat die trein maar een minuutje of 10 stil. waarom staat die trein 6 min. bij woerden stil en 24 min. bij gouda?
reactie webmaster:
het zal waarschijnlijk komen omdat het de laatste trein in die richting is. hij moet wachten op een aansluiting waarop hij anders niet hoeft te wachten, omdat er anders nog andere reismogelijkheden zijn?
 
Heino milco17 dec 2007
wat ik weet is dat heino, lunteren en klarenbeek stations zijn waar de treinen op elkaar w8en omdat er enkelspoor is, zijn er meer stations waar de treinen van beide richtingen op elkaar w8en?
reactie webmaster:
ja hoor, er zijn veel lijnen die nog enkelspoors zijn. in nieuw-amsterdam wachtte de sneltrein ook op een stoptrein, terwijl toen de sneltrein geen stop in nieuw-amsterdam had, maar hij stond er dus wel stil. en vergeet laren- almen niet. al heel lang niet meer in gebruik zijn, maar nog wel gebruikt om te kruisen (zo heet dat). te veel om op te noemen.
 
Vroomshoop
Roel17 dec 2007
Waarom staat hier ooit het naambord op het grasveld.. lijkt me niet echt zo zinvol -.-
reactie webmaster:
ik denk dat ze het toen het tweede stationsgebouwtje er nog stond niet op het perron kwijt konden en ze toch de naam ook aan de zuidkant van het perron wilden hebben staan (of moet dat?). daarom staat het maar daar op die inderdaad wat vreemde plek.
 
Kerkrade West
ien16 dec 2007
hier ging ik met mijn ouders met de trein naar valkenburg of naar heerlen
 
Heerlen De Kissel anoniem16 dec 2007
wat rijdt hier nou? NS of DB? ns-trein (op foto 4) en db-trein (op foto 8)
reactie webmaster:
hallo! even verder kijken dan je neus lang is, dat heeft iemand eerder ook al gevraagd. zie het antwoord daar (allebei dus). met aantekening dat het niet de ns is maar veolia.
 
Nijverdal
anoniem16 dec 2007
kijkje in de richting Enschede
 
Nijverdal
anoniem16 dec 2007
het perron naar zwolle (andere kant op)
 
Arkel anoniem16 dec 2007
huh,2 keer gesloten?
reactie webmaster:
de tweede keer moest heropend zijn. ik heb het nu gewijzigd.
 
Olst danny 16 dec 2007
gesloten op 1 juni? volgens mij hoort dit heropend te zijn!
reactie webmaster:
inderdaad een 'vinkje' stond verkeerd. het staat nu goed.
 
Apeldoorn Osseveld
danny16 dec 2007
mooi hoor,vooral die overkapping...
 
Warmond
anoniem16 dec 2007
had het station 4 of 2 sporen?
reactie webmaster:
nu liggen er op die plek vier sporen maar ten tijde van het station waren dat er nog maar twee (aan de vrije baan dan). ik weet niet hoe groot het emplacement was.
 
Noordwijkerhout Sjaak Haasnoot16 dec 2007
Na de oorlog stopten er incidenteel nog treinen als de bollenvelden in bloei stonden en de Keukenhof in Lisse open was. Dit heeft geduurd tot in de jaren 50.
reactie webmaster:
en treinen om zwartrijders uit te laten stappen heb ik gehoord. ik wacht wel op de volgende schijnt er een gezegd te hebben. kun je lang wachten ;-)
 
Gasselternijveen Marco16 dec 2007
Verhip, er schijnen dus echt doorgaande treinen gereden te hebben tussen Gasselternijveen en Hengelo (O)! Mijn excuses aan de heer Klaassens. Kunt u iets meer vertellen over deze treinverbinding en in welke periode deze heeft bestaan?
 
Almelo de Riet anoniem15 dec 2007
het toenmalige perron is gesloten, er ligt nu een nieuw perron VOOR de overweg
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. anoniem15 dec 2007
snackbar heet nu Frans van"t spoor...
reactie webmaster:
ja dat klopt die staat al bij de links.
 
Lelystad Zuid anoniem15 dec 2007
eenmaal beginnen ook afmaken....
reactie webmaster:
maar ja, als er geen woningen in de buurt staan heb je niet veel aan dit station. dus nu afmaken heeft echt totaal geen nut.
 
Gasselternijveen Marco15 dec 2007
Ik ondersteun de stelling van Wichor. Bij mijn weten moest er in Emmen overgestapt worden in de richting Hengelo(O) en hebben er nooit treinen vanuit Gasselternijveen doorgereden naar Hengelo.
reactie webmaster:
ik wist zelfs niet dat er treinen Emmen- Hengelo hadden gereden. Ja veel later... in de jaren '90 toen reede de attractie-express. Emmen (dierenpark)- Hardenberg (ponypark slagharen) - Almelo - Hengelo - Enschede. Maar dat was geen groot succes.
 
Hoorn Kersenboogerd Roel14 dec 2007
Voor degene die nog wilden weten door wie dit station is ontworpen : J. Bak van Articon. , en oja dit station is geopend op 6 juni 1985.
reactie webmaster:
bedankt ik heb deze gegevens gewijzigd en toegevoegd.
 
BleiZo Ed Stevenhagen14 dec 2007
Op 13 december 2007 is door het RIVM mij het volgende medegedeeld m.b.t. de risicoberekening CO2leiding onder het station Bleizo (voorontwerp nov 2007): Overbouwing leidingtracé "Bij onze berekeningen is geen rekening gehouden met (grootschalige) overbouwing van het leidingtracé. In geval van een leidingbreuk zal de verticale CO2 uitstroming grotendeels worden afgeremd en zich in de omgeving buiten de zgn. zakelijk recht-zone kunnen verspreiden (dit i.t.t. situatie waarbij geen overbouwing plaatsvindt). U heeft hier een belangrijk punt, waar ik de gemeente Zoetermeer op zal wijzen." meer informatie
 
Gasselternijveen G.Klaassens 14 dec 2007
Ik heb vroeger in Gasselternijveen gewoont er waren toen twee spoorlijnen waarvan ik beide heb gebruikt Stadskanaal-Assen en een kwam van Stadskanaalvia Gasselternijveen,Emmen naar Hengelo (O)de laatste heb ik ook mee gereisd wij stapten er in Gasselternijveen in en in Hengelo weer uit
reactie webmaster:
de lijn liep van stadskanaal over emmen naar zwolle. er takte (en nog takt steeds) in mariënberg een lijn af naar Almelo. dat er rechtstreekse treinen naar Hengelo reden vanaf stadskanaal wist ik niet, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk. waarschijnlijk bent u onderweg wel overgestapt.
 
Purmerend Weidevenne anoniem13 dec 2007
Gisteravond werd het station ingeweid door twee jonge mensen die daar hun kunstje stonden te doen. Ze hadden niet echt door dat er steeds meer mensen op het perron kwamen want ze gingen gewoon door. dus opening is nu officieel.
 
Abcoude N. van der Veer13 dec 2007
In het spoorhuis van Abcoude ben ik geboren in jan 1976. Ben erg benieuwd of er meer mensen in dit gebouw geboren zijn. Vriendelijke groeten .
reactie webmaster:
dan is dit inderdaad wel de plek om je te melden. al veel oud bewoners van stations hebben op deze site van zich laten horen, alleen voor zover ik weet nog geen abcoudenaren.
 
Enkhuizen
Rob van Ee13 dec 2007
Idem opmerking als opname 20
reactie webmaster:
en dat geldt dan ook voor de overige afbeeldingen uit dezelfde serie van dit station. ik heb overal 1977 van gemaakt.
 
Enkhuizen
Rob van Ee13 dec 2007
Datum 1970 is niet correct, de electrificatie startte op 24-5-1974 terwijl rechts een PlanV te zien is. Ik schat opname 1977.
reactie webmaster:
ik zal de datum wijzigen.
 
Bovenkarspel- Grootebroek
Rob van Ee13 dec 2007
Het jaar 1965 is niet correct, op de foto staan de bvl-portalen van het lichtgewichttype, geplaatst in 1973 (electrificatie vanaf 24-5-1974)dus is de foto ergens tussen 1974 en 1980 gemaakt.
reactie webmaster:
ok dank je. ik heb het gewijzigd.
 
BleiZo Ha13 dec 2007
"op de kruising van de verlengde Oosterheemlijn en de oude lijn Gouda- Den Haag", waar is dit precies (kan iemand misschien een link naar google-maps er bij zetten??)
reactie webmaster:
hier vind je een kaartje. Ik dacht daar tussen de Cobaltstraat en de Werner von Siemensstraat.
 
Rotterdam Centraal Marianne12 dec 2007
Het station rotterdam centraal is prachtig. Een fantastisch ontwerp! Verschrikkelijk dat het niet op de monumentenlijst van Ronald Plasterk komt maar dat het zelfs tegen de grond gaat. Het groothandelsgebouw staat wel op de lijst. Ook mag het oude postkantoor aan de andere kant van het station blijven bestaan. Het wordt zelfs gerenoveerd. Dit is een uniek stukje naoorlogs Rotterdam. Onvoorstelbaar wat de gemeente met het Rotterdamse erfgoed doet!
 
Den Dolder
Fred Meijer12 dec 2007
Uit twee bronnen blijkt dat het eilandstation van Den Dolder in 1915 in gebruik is genomen. Omdat het bewonersaantal van Den Dolder was toegenomen en ook het aantal treinreizigers dat uitstapte sterk was gegroeid. Dit kwam door de W.A.Hoeve (psychiatrische-inrichting).
reactie webmaster:
inderdaad, zo staat het ook in mijn database (eigenlijk 1914, doordat de auteur van het standaardwerk hierover wat ik als bron heb gebruikt de datum van het bestek heeft aangehouden en niet van de werkelijke bouw, beetje jammer). alleen deze foto was dus verkeerd gedateerd.
 
Almere Parkwijk Björn Lammers12 dec 2007
Heimen: volgens het spoorboekje niet. De intercities serie 3900 (Lelystad-Amsterdam Centraal-Schiphol) stoppen alleen in Almere Buiten en Almere Centrum.
reactie webmaster:
heimen vergist zich blijkbaar wel vaker.
 
Almere Poort Björn Lammers12 dec 2007
Heimen: hoe kom je aan die datum? Op de website van Almere kom ik als datum december 2010 of 2011 tegen, op de website van Almere Poort (www.almere-poort.nl) wordt onder "Bereikbaarheid" gesproken over december 2009.
 
Almere Poort milco12 dec 2007
zo snel, in maart?
 
Almere Parkwijk milco12 dec 2007
nee hoor, de intercity lelystad - amsterdam cs - hoofddorp en de spitsintercity lelystad - duivendrecht - schiphol rijden dit station voorbij. alleen de stoptrein lelystad - amsterdam cs, stoptrein lelystad - duivendrecht - hoofddorp en de intercity lelystad - utrecht cs stoppen hier. p.s. de intercity lelystad - utrecht is eigenlijk een soort stoptrein. hij stopt tussen lelystad en naarden bussum op alle stations. hij rijdt er maar 3 voorbij.
 
Apeldoorn Daan11 dec 2007
Naast spoor 3 en 4 is er sinds 2007 ook aan spoor 1 een peron gebouwd. Daar komen vooral de stoptrein vanuit Almelo aan.(de trein komt aan op spoor 1 en vertrekt weer van spoor 4) Ook maakt het boemeltje naar Zutphen er gebruik van. De intercity's komen aan op spoor 3/4.
 
Heerlen De Kissel Sander11 dec 2007
Op dit station stoppen zowel de treinen van Veolia (Maastricht Randwyck - Kerkrade Centrum V.V.) Als mede de treinen die richting Aachen rijden. In principe komt het er op neer dat je vanaf dit station 3 keer per uur richting Heerlen kan rijden.
 
Hotel Den Engel Roel11 dec 2007
Je zou toch maar een eigen station hebben voor je hotel.. mooier kan niet =P
 
Purmerend Weidevenne
René van Dord10 dec 2007
Dit is één van de onderdoorgangen van station Weidevenne. Deze foto is gemaakt door René van Dord op 08-12-2007
 
Purmerend Weidevenne
René van Dord10 dec 2007
Overzichts-foto station Weidevenne Purmerend vanaf het parkeerdak van winkelcentrum Weidevenne. Op de foto ziet u een groote witte tent alwaar het openigsfeest ter gelegenheid van de opening van het station werd gehouden voor direct omwonenden. Deze foto is gemaakt door René van Dord op 08-12-2007
 
Purmerend Weidevenne
René van Dord10 dec 2007
Overzichts-foto station Weidevenne Purmerend vanaf het parkeerdak van winkelcentrum Weidevenne. Deze foto is gemaakt door René van Dord op 08-12-2007.
 
Purmerend Weidevenne
René van Dord10 dec 2007
Overzichts-foto station Weidevenne Purmerend vanaf het parkeerdak van winkelcentrum Weidevenne. Deze foto is gemaakt door René van Dord op 08-12-2007.
 
Purmerend Weidevenne
René van Dord10 dec 2007
Overzichts-foto Station Weidevenne Purmerend vanaf de Melkweg na de officiele opening op 08-12-2007. Deze foto is gemaakt door: René van Dord
 
Purmerend Weidevenne
René van Dord10 dec 2007
Eén van de eerste treinen die het Weidevenne station aandoet na de officiele openings handeling op 08-12-2007. Deze foto is gemaakt door: René van Dord
 
Heerlen De Kissel Ad van Vugt10 dec 2007
De halte is gebouwd door VOF Movares / Frenzel Bau.
 
Heerlen De Kissel Jeroen10 dec 2007
Dit station wordt bediend door Veolia (2x per uur door de trein Maastricht Randwyck - Kerkrade) en door Euregiobahn (1x per uur door de trein Heerlen - Stolberg / Altstadt). De NS rijdt hier sinds de dienstregeling van 2007 niet meer.
reactie webmaster:
kijk een ander wist het wel, dank je wel.
 
Heerlen De Kissel Roel10 dec 2007
Nederlands is niet me beste vak...
reactie webmaster:
geeft niet, ik kon het niet laten, maar ik weet niet welke er rijdt.
 
Heerlen De Kissel Roel10 dec 2007
Welke maatschappij reid hier nou? NS of DB ? op de foto's staan beide.
reactie webmaster:
(rijdt)
 
Maarn (oud)
Foreveryoung479 dec 2007
Peter heeft het treffend verwoord. U kunt hier nog veel meer vinden over het onderwerp.
 
Helmond sjaak van der Vrande9 dec 2007
Jammer dat het oude station van Helmond er niet meer is,ik heb er hele fijne herinneringen aan. In mijn jeugd(jaren70/80)vaste opstap naar elders. Mijn opa heeft daar vele jaren door gebracht daar als rangeerder/seinhuiswachter. Ik heb nog een foto met het voltallige personeel van het station ergens in de jaren 30 gezien de 6300 op de achtergrond. Grt Sjaak
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. sjaak van der Vrande9 dec 2007
Kwestie van smaak ik vind dat houten haltegebouwtje wel mooi. Erg leuk om na tebouwen ook in een grotere schaal. Grt Sjaak
reactie webmaster:
inderdaad, het stond zo in 'Romers' omschreven, voor het belang van het station is het echter niet echt groot geschapen. dat zal de reden zijn geweest dat hij het armetierig noemde. helemaal als je het vergelijkt met het grote station dat in de weilanden tussen hardinxveld en giessendam werd gebouwd.
 
Almere Parkwijk Heimen Stoffels9 dec 2007
Hoe bedoel je, alleen de intercity's niet? Alle treinen stoppen hier.
 
Almere Strand Heimen Stoffels9 dec 2007
Het station is opnieuw gesloten, zelfs voor evenementen. Het gaat ook niet meer open, tenzij de gemeente ineens van gedachte veranderd. Maar die kans wel heel erg klein.
 
Lelystad Zuid Heimen Stoffels9 dec 2007
Eigenlijk is het station nu al rijp voor de sloop ;) Er ligt geen straat, maar het ligt dicht bij de gevangenis. Vanaf daar is het makkelijk te lopen. Op dit moment is er overigens geen sprake van bouw in Lelystad-Zuid. Bussen zullen er gaan rijden als er gebouwd gaat worden.
 
Almere Poort Heimen Stoffels9 dec 2007
Het station gaat open als lijn 4 gaat rijden naar dit station, begin maart dus. Tenminste, als de bouw geen vertraging oploopt.
 
Bilthoven Fred Meijer9 dec 2007
In 1914 is de perronoverkapping in westelijke richting verlengd.
 
Den Haag Centraal Marco9 dec 2007
Ik doelde specifiek op deze foto. De hoogbouw op de achtergrond staat op de kopse kant van Den Haag CS.
 
Den Haag Centraal Marco9 dec 2007
Het station Den Haag CS is geopend in 1973, dus niet in 1870. Het oude station Den Haag SS stond haaks op het station Den Haag CS, dus ten zuidoosten van het huidige station. Zeg maar aan de tramlijnen richting Den haag HS en ter hoogte van de trambrug richting Spui. Zie hiervoor de foto's uit begin jaren '70 op deze website.
reactie webmaster:
ja inderdaad, dat heb ik er nu ook van gemaakt.
 
Oosterbeek
floris dierdorp8 dec 2007
Volgens boek spoortocht langs oude en nieuwe ns stations: is de beambte A.C. Stuart in 1968
 
Den Haag Centraal Vincent7 dec 2007
Er valt mij iets op. Bij het station Den Haag SS staat dat bij de opmerkingen dat dit station werd gesloten omdat in 1973 (!) het nieuwe Den Haag CS werd geopend. Echter bij Den Haag CS staat bij geopend: 1 mei 1870, deze datum is identiek aan de datum van Den Haag SS. Is dit omdat het station op dezelfde plek staat?
 
Klarenbeek milco7 dec 2007
dat zou kunnen. als de trein ri. apeldoorn 4 min. later uit zutphen vertrekt, sluiten er misschien nog meer treinen en bussen aan die in die 4 min. zutphen station binnenkomen.
reactie webmaster:
inderdaad dat zeg ik.
 
Utrecht Centraal
Fred Meijer7 dec 2007
De brand in Utrecht CS was op 18 december in 1938 en het vroor hard dus het leek wel een ijspaleis. Het was maar krap een jaar geleden dat Ir.S.van Ravesteijn de voor die tijd ongebruikelijk golvende aanbouw aan de voorgevel aanbracht, waarin de kaartverkoop en de restauratie waren gehuisvest. Fred Meijer
 
Apeldoorn De Maten Koos Spee7 dec 2007
Ik woon in Apeldoorn de Maten, en ik reis tegenwoordig heel vaak met de trein naar Deventer! Ik pak eerst de stoptrein naar Apeldoorn CS. En dan de intercity naar Deventer. Ik vind het een hele fijne verbetering!!!
 
Mook- Molenhoek Marco7 dec 2007
Op dit moment staat als (her)openingsjaar voor deze halte op de site www.destadsregio.nl zelf 2008 vermeld. Dat is dus een jaar eerder dan men dacht. Mijn tip: ga maar gewoon uit van 2009. Over de exacte locatie kan ik ook nog niks vinden, maar Wichor zal het waarschijnlijk wel bij het rechte eind hebben. Op een uithaalspoor na is deze plek klaar voor bebouwing.
reactie webmaster:
nou, het wordt waarschijnlijk de dienstregeling 2009, die gaat in in december 2008, dus beide antwoorden kloppen.
 
BleiZo AEvolution7 dec 2007
Op 6 december 2007 heeft minister Eurlings bekend gemaakt dat station Zoetermeer Bleizo er definitief komt. Uit onderzoek is gebleken dat er voldoende reizigers van het geplande station gebruik zullen maken. Voor de bouw van het station is een bedrag van 10 miljoen euro gereserveerd. Het stattion komt op de kruising van de HSL Zuid met de Goudse Lijn. De Oosterheemlijn, lijn 3 van Randstadrail, wordt ook doorgetrokken naar het nieuwe station. In de beginjaren zullen er alleen treinen (zowel stop als intercity) op de Goudse Lijn bij het station stoppen. Zodra er voldoende reizigers van het station gebruik maken zullen ook de internationale intercity's Amsterdam-Brussel op het station stoppen. Deze hogesnelheidstreinen komen tussen de HSL (Thalys) treinen naar Parijs te rijden. Station Bleizo wordt daartoe omgebouwd tot een volwaardig dubbelstation. Het station ligt in het nieuwe bedrijventerrein Prisma, het grootste bedrijventerrein in de regio Haaglanden. In het gebied komen hoogwaardige bedrijven en staat veel hoogbouw gepland.
 
Mook- Molenhoek Maartje7 dec 2007
Provincie is Limburg, niet Gelderland. Ik hoop dat het doorgaat
reactie webmaster:
inderdaad, nu je het zegt, net het noordelijkste puntje van limburg. bedankt, ik heb het veranderd.
 
Amsterdamsche Straatweg Frido van Orden7 dec 2007
Als je van Utrecht naar Overvecht rijdt ga je eerst met een viaduct over de Amsterdamsestraatweg en daarna met een brug over de vecht. De plaats van de stations Vechtbrug en Amsterdamsche Straatweg op de lijn Utrecht-Zwolle is dus precies andersom.
reactie webmaster:
ja, dat kwam doordat ik de kilometrering alleen in hele kilometers kan invoeren. ze zitten beide op km 2. dat heb ik nu veranderd. daardoor kloppen de getallen niet helemaal meer, maar is de volgorde nu wel in orde.
 
Enkhuizen Roel6 dec 2007
vroeger was het hele perron overkapt , maar dat was dan ook wel erg vroeger.. staat op foto's op de site van oud-enkhuizen
 
Landgraaf
Sjon 6 dec 2007
De wachthokjes op de foto zijn in het najaar van 2007 door modernere exemplaren vervangen
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Roel6 dec 2007
Waarom is het perron verlengt met steigers... zolang zijn de treinen hier toch niet?
reactie webmaster:
misschien een incidenteel spitstreintje naar delfzijl dat wel wat langer is. maar ik heb begrepen dat de treinen voor de komst van arriva wel langer waren dan nu.
 
Eygelshoven Markt R.W.Herklots6 dec 2007
Vrijdag 7 december 2007 zal station Kerkrade Eygelshoven Markt (dit is de volledige naam)ge opend worden.Vanaf 9 december is het station in de dienstregeling opgenomen en zal er na 55 jaar weer een trein stoppen.
 
Waalsdorperweg
Franz Ongering6 dec 2007
Gezien de al onttakelde bovenleiding met betonnen masten en armen is deze foto van NA de opheffing in 1953.
reactie webmaster:
ok ik heb het gewijzigd. zal wel 1953 zijn omdat de palen er nog wel staan.
 
Scheveningen
Marco6 dec 2007
Schande! Maar het zij je inmiddels vergeven ;-)
 
Arnhemschestraat Marco6 dec 2007
De onvolprezen Victor heeft inmiddels bevestigd dat deze halte gelegen was aan de kruising met de Rijskweg Noord in Elst.
 
Ressen- Bemmel
Marco5 dec 2007
Nog even beter gelezen. Er wordt gesproken over een spoor naar de veiling. Voor zover ik weet is de bekendste veiling in de buurt de veiling van Bemmel, die al jarenlang bestaat. Bemmel ligt echter aan de andere kant van de spoorlijn. Kan iemand mij iets meer duidelijkheid geven hieromtrent?
 
Ressen- Bemmel
Marco5 dec 2007
Wat mij opvalt is het spoor dat op deze foto richting het zuidwesten loopt. Is dit een voor mij onbekende industrie-aansluiting, of wellicht een lus richting halte De Vork?
 
Laarstraat Marco5 dec 2007
De halte Laarstraat lag aan de gelijknamige weg, pal ten zuiden van de tegenwoordige wijk "Schuytgraaf". Hoewel de halte reeds in 1922 opgeheven is, stond er in 1945 nog wachtpost 3. Die werd vernield door een bombardement. Op de website van het Utrechts Archief staan foto's van deze wachtpost. Met dank aan (uiteraard) Victor.
 
Arnhemschestraat
Marco5 dec 2007
Wederom hulde aan Victor. Deze halte lag dus inderdaad op de plek waar de Rijksweg Noord tegenwoordig in Elst de spoorlijn kruist. Die plek is tegenwoordig een stuk meer bebouwd dan destijds.
 
Arnhemschestraat marco miedema5 dec 2007
De foto's op stationsweb tonen een weg die bijna haaks staat op de spoorlijn. Dat strookt niet met de huidige situatie, waarbij de Rijksweg Noord onder een hoek van ongeveer 45 graden de spoorlijn kruist. Maar op foto 5 lijkt het toch dat deze halte aan de oostelijke zijde van de kruising kan hebben gelegen. Wellicht is de loop van deze weg gewijzigd. Alternatief zou kunnen zijn dat de blokpost aan de huidige spoorwegovergang Aamsestraat (als mogelijke verbastering van Arnhemschestraat) heeft gelegen, net ten noorden van het huidige station Elst. En dan is er ook nog de mogelijkheid dat de blokpost heeft gelegen op de plek waar tegenwoordig een autotunnel ligt aan de Dauw (enkele honderden meters noordelijk van station Elst), die tegenwoordig de wijk Westeraam verbindt met de noordelijke kant van het oude dorp Elst.
 
Arnhemschestraat
Victor5 dec 2007
Ja, tot 1980 stond het ding daar nog. Het is in dat jaar verplaatst naar Ubbergen, waar het als tuinhuisje dienst is gaan doen en later is het naar het Spoorwegmuseum verhuisd. Misschien zou je er bij kunnen vermelden dat de foto in De Koppeling heeft gestaan, gemaakt is door J.H.M. Lammerinks en wat het catalogusnr. van de foto in de Beeldbank van Het Utrechts Archief is (156515).
reactie webmaster:
ok bij deze. het nummer plaats ik er inderdaad bij.
 
Arnhemschestraat
Marco5 dec 2007
Jemig, heeft dit gebouwtje in 1980 nog bestaan? Als ik naar de andere foto's kijk, lijkt het dat deze halte op de plek heeft gelegen waar tegenwoordig de Rijksweg Noord in Elst de spoorlijn Nijmegen-Arnhem kruist (bij de Oude Tol). Op één van de foto staat namelijk een gebouw dat lijkt op het tegenwoordig nog aanwezige pand "'t Heuveltje". Wat daarmee niet strookt is het feit dat de weg de spoorlijn haaks kruist. Dat komt meer overeen met de kruising bij het riviertje De Linge. Daarbij past m.i. beter de halte De Wetering, omdat die naam in een historische atlas gekoppeld is aan deze kruising. In dezelfde historische atlas is trouwens de "Laarschestraat" vermeld. Dat is waar tegenwoordig de fietstunnel richting de nieuwe wijk Schuytgraaf ligt, en hangt waarschijnlijk meer samen met de eerdere vermeldingen "Larenschestraat" en "Laarstraat". Al met al kan ik op dit moment alleen zeggen dat ik diverse haltes wel op bepaalde plaatsen zou kunnen plaatsen. Maar echt duidelijk is het voor mij nog niet. Wellicht dat Victor hier nog meer over kan melden.
 
Ede- Wageningen Björn Lammers4 dec 2007
"Verdiept spoor van de baan Op de gelinkte site ook plaatjes. Zie ook het persbericht en plan (in PDF).
reactie webmaster:
dank, ik heb het artikel bij het nieuws geplaatst.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. adriaan pothuizen4 dec 2007
Datering 1930 is te laat. In 1925 is de zichtbare situatie gewijzigd door o.a. een wachtspoor links van het linker perronspoor (spoor 4 waaraan anno 2007 het nieuwe perron voor de Soester lijn wordt gebouwd).
 
Purmerend
Roel4 dec 2007
Lijkt erg veel Hoorn. Zonde dat het weg is.
 
Huis ter Heide Fred Meijer4 dec 2007
Station Huis ter Heide werd in 1912 in gebruik genomen als overslagplaats voor goederen. Vanaf Bilthoven (De Bilt Station) naar Zeist werd dubbelspoor aangelegd omdat bij Huis ter Heide, op de grens van Zeist –Soesterberg, het Kamp Zeist werd gebruikt voor huisvesting van reservisten vanaf 1912 tot 1918. Vanaf station Huis ter Heide lag een smalspoor om de militaire reservisten en goederen te vervoeren naar Kamp Zeist.
 
Klarenbeek milco4 dec 2007
ooh, dat wist ik niet. ik dacht dat het tegenwoordig 2 sporig was omdat dit station bajonetligging heeft
reactie webmaster:
ja het station wel, maar de rest van de spoorlijn niet. maar ja dan zou de trein natuurlijk ook gewoon wat later kunnen vertrekken, in plaats van 4 minuten in klarenbeek te blijven staan.
 
Schietbanen De Pan Fred Meijer4 dec 2007
De stopplaats Schietbaan de Pan is gebruikt voor de aanvoer militaire goederen. Het Garnizoen Utrecht gebruikte dit voor oefeningen. In 1912, gezien de mobilisatie, werd dit terrein gebruikt voor de huisvesting van reservisten. De naam veranderde in Kamp de Pan bij de Bilt.
reactie webmaster:
dank je fred, ik was dit tekstje even kwijt, maar je hebt het er zelf al bij geplaatst.
 
Bovenkarspel Flora
Roel4 dec 2007
Klopt de datum van deze foto wel? op andere foto's van Enkhuizen van u gemaakt in 1970 is het ge-elictrificeerd en op deze foto's niet.
reactie webmaster:
het zal dan wel iets eerder zijn, de jaren 60 misschien. ik weet het niet goed, het was een grote collectie die ik in een keer aanschafte, en er stonden geen opnamedata bij. ik zal er 1960 van maken. met 12000 foto's gaat er wel eens iets mis.
 
Arnhemschestraat
Victor3 dec 2007
Datum is 1980.
reactie webmaster:
dank victor, ik was weer een keer kort door de bocht, omdat iets er oud uitziet in zwart wit.
 
Klarenbeek milco3 dec 2007
met ingang van 9 dec. staat de stoptrein zutphen - apeldoorn hier wel 4 minuten stil. waarom?? de hoeven niet te wachten om een intercity voor te laten gaan want hier zijn naar 2 sporen. 1 per richting.
reactie webmaster:
moeten ze niet wachten op de tegentrein? het is maar enkel spoor, dus ze kunnen elkaar alleen bij het station passeren.
 
Leeuwarden Achter de Hoven milco3 dec 2007
waarom liggen de perrons zo ver uit elkaar. 800 meter, dat is bijna een kilometer
reactie webmaster:
geen idee. het ene perron ligt nog bij de straat die 'achter de hoven' heet, het andere perron ligt meer bij de melkfabriek waarvoor nog een paar keer per dag treinen stoppen. het eerste perron zal het oude zijn geweest waaraan de halte zijn naam dankt, het tweede is later aangelegd.
 
Dit station is inmiddels verwijderd. milco3 dec 2007
komt dit station bij het rangeerterrein bij de houtribweg. (ik weet niet of het de houtribweg, -dijk, -dreef is)
reactie webmaster:
ach komt... het is nog maar de vraag of het er komt, want het is alleen nog maar een wens van enkele emmeloorders. zoveel scheelt het nou ook weer niet. ik denk niet dat emmeloord nu massaal met de trein zal gaan als het station in lelystad noord geopend wrodt.
 
Middelstum
rika boonstra 3 dec 2007
hier hebben mijn opa en oma bos gewoont. dat vrachtwagentje is van mijn oom henny koning. mijn tante staat op het perron en opzij van het huis staat de hond sieta. mijn vader is toen thuis gekomen vanuit indonesie. ik weet jammer genoeg niet in wat voor jaar dat is, heb mijn vader nog wel gevraagt maar die weet het zelf ook niet meer.dan moet ik in een van zijn foto albums nagaan groetjes rika
 
's Hertogenbosch Maaspoort Sonny2 dec 2007
Als het aan mij zou liggen zou dat station volgende week nog open kunnen gaan. Dit is echt 20x beter dan met de bus (als je naar het station moet).
 
Ede Gemeentehuis
Bauke Lebbing1 dec 2007
Sinds december 2005 ben ik met vervroegd pensioen gegaan van de Nederlandse Spoorwegen en ook mijn Mail adres is veranderd
 
Tiel D.J. Suverkropp1 dec 2007
Het hoofdgedeelte van het station herbergt inmiddels (2007) een restaurant waar gehandicapten werken: 'Buitensporig'. In de zijbeuk vindt de kaartverkoop plaats gecombineerd met een gemakswinkel. Het stationsgebied wordt/is in 2007 heringericht: o.a. verplaatsing fietsenstalling, verplaatsing en vergroting parkeerterrein aan de noordzijde van het spoor. De goederenloods stamt uit de 19de eeuw en is van Van Gend en Loos geweest. Dergelijke loodsen zijn inmiddels zeldzaam. Het Tielse exemplaar is niet gesloopt, maar in 2006 verplaatst naar het Openluchtmuseum in Arnhem.
 
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.
2024 (37)
2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
2015 (249)
2014 (397)
2013 (762)
2012 (1157)
2011 (1890)
2010 (1949)
2009 (1870)
2008 (1259)
> 2007 (996)
> December (158)
   November (92)
   Oktober (66)
   September (54)
   Augustus (53)
   Juli (48)
   Juni (63)
   Mei (62)
   April (77)
   Maart (116)
   Februari (111)
   Januari (96)
2006 (574)
2005 (482)
2004 (349)