Opmerkingen bij stationsweb in September 2006.
|
Bosch en Duin
|
H.M. Burgisser, Huis ter Heide (UT) | 30 sep 2006 |
Deze foto en afb 6 lijken niet de Station Huis ter Heide aan de voormalige lijn Bilthoven - Zeist te zijn; deze ligt aan een hoofdweg en niet in het bos. Verder heb ik geen suggestie wat het kan zijn. |
|
Kapelle- Biezelinge
|
H.de Vries | 28 sep 2006 |
L.S. Het jaartal 1950 bij deze afb.2 is foutief.
Van 1950 t/m 1954 werkte ik op dit station en toen was er nog geen elektrificatie. Was dit niet in 1956? Kijk het eens na! |
|
St. Annaparochie |
claudia | 27 sep 2006 |
jaren gebruikt als stations gebouw ,heeft een gedeelte nu weer nieuw leven gekregen ,
in een gedeelte zit nu gevestigd een reformwinkel ,met ook de naam:Op't Goede Spoor.
om het stationhuis in ere te houden.
|
|
Slochteren
|
sietsko dijkman | 27 sep 2006 |
Deze foto toont Oom Hendrik Dijkman, destijds
(dertiger jaren vorige eeuw) chauffeur in het transportbedrijf van zijn vader Sietsko Dijkman te Slochteren. |
|
Pijnacker |
Etienne Tas | 27 sep 2006 |
Jammer dat dit station moest wijken voor Randstadrail, ik ben er vaak geweest
|
|
Haelen |
piet | 26 sep 2006 |
er meot een nieuw station gebouwd worden in haelen |
|
Purmerend Weidevenne |
yumei | 26 sep 2006 |
ik ben echt heel blij dat er een station komt in de weidevenne! nu hoeven de mensen in de weidevenne niet meer zo ver te reizen als ze de trein willen nemen. spaart veel tijd.. super handig dus! |
|
Zuidbarge |
Gerard Waasdorp | 25 sep 2006 |
hallo,
ik heb een aantal artikeltjes uit de Emmer Courant aangaande ongelukken op het traject bij Emmen. Als je me jouw mailadres zend (ben ik kwijt) dan stuur ik ze. |
|
Stolwijkersluis
|
Adriaan Pels | 24 sep 2006 |
Ik (geboren in 1933) heb jarenlang tegenover deze halte gewoond. En ik herinner me nog goed de laatste rit van het "Schoonhovense treintje", toen de Duitsers trein en rails konden gebruiken. Het wachthuisje is in mijn herinnering nog dezelfde als op de foto. Ook de spoorbrug over de IJssel op de achtergrond komt me bekend voor, alleen dat huis kan ik niet thuis brengen. Ik weet nog dat we rond 1940 met het treintje, via halte Karnemelksloot, naar het staion in Gouda gingen om daar over te stappen. Het ging er gemoedelijk aan toe. Op een keer was mijn moeder thuis iets vergeten en zowaar was de conducteur bereid de trein een minuutje later te later vertrekken. |
|
Buunderkamp |
jan kijlstra | 23 sep 2006 |
In het spoorboekje stond bij halte Buunderkamp:
"trein stopt op verzoek". Het leuke is dat in een van de boeken uit de Bob Evers serie (wie kent die nog?) dit de clou was! |
|
Lisse |
Piet Verheijen | 23 sep 2006 |
Hallo,van het station Lisse heb ik bij mijn zus een aanzichtkaart gezien,die verstuurd is in de mobilisatie 1939 naar de familie Verheijen in Nederweert,daar was ingekwartiert soldaat Ary Hesseling uit Lisse die ook die kaart heeft gestuurd.Op de kaart staat 1839-1939 en een groepje Nederlandse soldaten.
Mvg.Piet Verheijen. |
|
Vught
|
Theodoor van den Heuvel | 22 sep 2006 |
Beste Wichor,
Bij het commentaar die een zekere Berrie bij foto 10 van station Vught heeft geplaatst wil ik wat correcties op doorvoeren.
Wat hij aanziet als de ingang van de tunnel onder de sporen door van station Vught was in werkelijkheid de houten abri die van 1942 tot 1965 op het tweede perron heeft gestaan. Verder zijn de witte strepen die voor de ingang van deze abri te zien zijn geen afzettingslint o.i.d., maar de houten afrastering welke op het tweede perron en bij de abri heeft gestaan. De tunnel waarover Berrie het heeft is aangelegd in het voorjaar en zomer van 1965 waarbij de voorgenoemde abri is verwijderd (en niet in 1962 zoals hij of zij beweert). Deze abri is door de sloper verkocht aan een particulier in Vught die er een schuurtje voor in zijn tuin heeft gemaakt.
De leidingen die te zien zijn op de staanders van de bovenleidingportalen zijn in 1960 of anders medio 1961 verwijderd; op foto's van J.G.C. van de Meene die hij genomen heeft in Vught in het laatstgenoemde jaar zijn ze al niet meer te zien.Vervolgens kan ik nog melden dat de dienstwoningen 43 aan de Helvoirtse weg en 44 aan de st. Elisabethstraat, alsmede de wachtposten bij deze woningen eind 1964 zijn gesloopt bij de ingebruikname van het lichtseinenstelsel 1956 op het baanvak 's-Hertogenbosch - Boxtel.
De goederenloods welke naast het station heeft gestaan is gesloopt in 1971, het toiletgebouwtje heeft het uitgehouden tot 1976, waarna ook dit gesloopt is.
Mocht Berrie meer te weten willen komen over de spoorwegen in Vught mag hij of zij gerust contact met mij op mijn e-mail adres opnemen. |
|
Dit station is inmiddels verwijderd. |
CHRISTOPHE SCHEEPMANS | 21 sep 2006 |
Ook in dit station aan onze geliefde Belgische kust is er nog heel wat nostalgie aanwezig;
Vroeger was er een hotel gevestigd in dit gebouw waar je nog steeds het voormalige restaurant ervan kan bekijken , zij het vanachter een gesloten vensterdeur, de wachtruimtes van onze voormalige RMT, de veerdienst naar Dover!
Maar wat je nog wel kan vrij bekijken is het prachtig gerestaureerde buffet, gerenoveerd in zijn oude glorie!
Kon men dit maar met elk oud stationgebouw doen!
|
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
christophe scheepmans | 20 sep 2006 |
Op de nieuwe dieselstelletjes type 41 na zijn er geen ronkende diesel meer te bespeuren in Dinant!
Het waren vroeger de zware GM diesels die het stationsbeeld mee bepaalde samen met de alom bekende "Breaks" , die nog altijd de dienst verzekeren naar Namen en Brussel;
Merkwaardig detail ; Van het oude -inmiddels afgebroken- stationsgebouw resteren de 2 beelden nog die bovenop het betreffende oude gebouw stonden!
Je kan ze vinden op spoor 1 tegen de gevel van een installatie van de TEC bussen! |
|
Breda |
TKF (Theo) | 20 sep 2006 |
A.s. zondag (24 september) wordt er hard gewerkt aan een derde perron in Breda! |
|
Veghel |
piet verheijen | 19 sep 2006 |
Als 12 jarige jongen was ik op vacantie in Veghel 1942 de stationschef was daar mijnheer LOOIJS die mij wel eens meenam naar het station in Veghel maar er waren ook Duitse beamte aanwezig kan ik mij goed herinneren ik ben nu zelf 76 jaar. |
|
Dit station is inmiddels verwijderd. |
christophe scheepmans | 18 sep 2006 |
17 september ; TTB dag in België en Luxemburg:
Ik heb Athus bezocht per trein gezien ik een BELUX biljet had!
Mijn indrukken; het stationsgebouw is een schandaal in onderhoud, het is gewoonweg aan zijn lot overgelaten met halfrotte deuren, vuile gevelstenen,perrons die dringend een onderhoudsbeurt nodig hebben, zoniet volledig aan vervanging toe zijn met geen enkele levende ziel te bespeuren, met ernaast een oude goederenloods die klaar is voor de sloop maar waar naderhand toch nog personeel zijn werkplek kan vinden!
Je waant je gewoonweg 40 jaar terug in de tijd , dat gevoel had ik bij het zien van station athus;
Maar er is niet alleen kommer en kwel in tegenstelling van het stationsgebouw en perrons!
Netjes vernieuwde sporen met nieuwe ballast en bijhorende bovenleiding, waar geen papiertje te bespeuren valt !!!!!
Kortom zolang de treinen maar proper rijden en zich in een nieuwe omgeving wanen, zullen de reizigers wachten onder een halfrotte luifel in ATHUS!!! |
|
Wouw
|
Cees Cuperus | 17 sep 2006 |
Het station aan de Bergsestraat in Heerle (toen gemeente Wouw). Op de foto staat stationschef Marinus Hout tussen drie kinderen en twee personeelsleden. De foto is gemaakt tussen 1918 en 1923. Het station was in die tijd begroeid met klimop en zelfs de lantaarnpaal op het perron is aangekleed met een klimmende plant. De witte "kommen" aan de zijgevel zijn de aansluitingen van de telegraaf. De zwarte bakken boven de deur zijn de "klok- of wekkerseinen" die dienden om de treinen uit Bergen op Zoom (links) en Roosendaal (rechts) aan te kondigen. Zodra op een van deze beide stations een trein vertrok, werd een signaal naar Wouw doorgegeven. Het Wouwse station werd in 1938 gesloten voor reizigersvervoer. In 1960 werd het gebouw gesloopt.
Uit: Wouw in oude ansichten deel 2, door Cees Cuperus, René Hermans en Jan Vissenberg, samengesteld op verzoek van heemkundekring De Vierschaer. |
|
Vlodrop |
s.verstappen | 17 sep 2006 |
mijn ouders wonen in Vlodrop,en heb hier als kind gespeeld.[1980] Het was opassen voor goederentreinen !!tot 1991 hebben hier treinen gereden.Geen passagierstrein,wat vroeger wel was.als deze ijzeren rijn weer open gaat, gaat deze onder de grond volgens prorail. en hopen voor 1 of meer sporen, en stations tot dalheim. het lijkt wel fijn, om met de trein naar Dalheim te gaan vanaf Rockwool [Roermond oost] of vanaf Roermond naar Belgie te reizen. |
|
zoekplaatje 7 |
Martien Heesters (heemkunde Reusel) | 16 sep 2006 |
Dit is inderdaad het tramstation gelegen aan de Nederlands-Belgische grens te Reusel Noord-Brabant. Nadat de tramlijn Reusel-Eindhoven in 1937 werd opgeheven werden de stationsruimten omgebouwd tot een grenskantoo. In eerste instantie voor de Nederlandse douane; later ook voor de Belgische douane. Op 31-12-1992 werd het grenskantoor definitief gesloten.
Het tramstation/ grenskantoor doet nu dienst als een soort 'gebedshuis'. Indien er belangstelling voor bestaat wil ik wel enkele foto's opsturen. |
|
Eenrum |
henk staal | 16 sep 2006 |
Het stationsgebouw heeft enkele jaren na de oorlog nog dienst gedaan als kleuterschool. Het exacte aantal jaren weet ik niet. Boven de kleuterschool was later ook nog een woning. O.a. de fam Buiter (vroegere gymleraar) heeft er gewoond. |
|
Nijmegen Goffert |
Loek Peters | 16 sep 2006 |
Een opmerking bij het station winkelsteeg?? Dat het niet bestaat lijkt mij. We hebben in nijmegen, dukenburg, hyenedaal, lent en centraal, maar geen winkelsteeg |
reactie webmaster: nee dat staat er ook niet, maar het zit wel in de planning. een beetje beter lezen. |
|
Kelpen |
piet verheijen | 15 sep 2006 |
Mijn vader Frans Verheijen maakte in 1914-1918 veelvuldig gebruik van dit station Kelpen want hij was bij de militaire muziekkappel in Roermond. |
|
Hoorn Kersenboogerd |
Franca | 15 sep 2006 |
Het is best een crimineel station, maar ik ben er gehecht aan.
KERSY FOR LIFE!!!!!!!! |
|
Rijnbrug |
Victor Lansink | 13 sep 2006 |
Ter informatie:
De hate Rijnbrug werd opgeheven op 15-5-1931.
De haltes Arnhemschestraat (wp 6), Laarstraat (niet Larenschestraat volgens mij) en De Wetering waren al op 8-10-1922 opgeheven.
|
reactie webmaster: ok, dit snijdt hout. Betrouwbare bron, ik heb deze data er nu bij gezet, en de naam veranderd in Laarstraat. |
|
Zaandam |
Brenda S | 11 sep 2006 |
Ik kan me nog goed herinneren dat ik als klein kind grote moeite had om die zware deur (die schreeuwde om een druppel olie) te openen en dat je je fietsband altijd kon plakken bij de fietsmaker (Munts?) t.o. het station waar overigens ook het busstationwas gelegen.
Leuk om deze foto eens te zien |
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
tim | 9 sep 2006 |
dat huis met die rode strepen is een flex huis |
|
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. |
christophe scheepmans | 9 sep 2006 |
Dit station heeft nu anno 2006 nog steeds het zelfde uitzicht maar de lijn zelf is volledig gemoderniseerd en geelectrificeerd!
Momenteel mogen er geen oude gebouwen meer afgebroken worden! ( gelukkig), maar zoals je ziet is men ze in versneld tempo aan het laten vervallen, hoewel elk staiongebouw toch een beetje geschiednis vertelt over s' lands verleden |
|
Dit station is inmiddels verwijderd. |
christophe scheepmans | 9 sep 2006 |
Bij het raadplegen voor de dienstregeling naar Athus krijg je de volgende mededeling van de NMBS; letterlijk overgenomen;
"Niet alle vervoerbewijzen in binnenverkeer zijn geldig voor bestemming Athus. De klant dient in het bezit te zijn van een internationaal vervoerbewijs"
Dit slaat werkelijk alles; om een Belgisch station te bereiken moet je een internationaal biljet hebben; uitleg aan het loket in het station Tienen is:
dit is omdat je via GHD Luxemburg moet rijden.
Beste NMBS heropen lijn naar Virton voor reizigers en het probleem is van de baan!
Gezien de trein die uit Bertrix komt bijna 2uur werkloos staat te wezen in Virton ( zie dienstregeling) kan deze evenzeer doorrijden naar Athus!
Maar ja wat zijn reizigers waard bij de NMBS?
Alleen God weet dat denk ik! |
|
Amsterdam Lelylaan |
joop | 8 sep 2006 |
Walter: bij adam lelylaan wonen volgens mij ook de meeste moslims. vandaar dat ze er zo goed op terror letten. |
|
Heerlen |
smoozycat | 7 sep 2006 |
Dit is een van de lelijkste stations die Nederland ooit heeft gehad |
|
Utrecht Zuilen |
Klaas-Jan | 7 sep 2006 |
De perrons zijn nog niet klaar (geen tegels). Lift en trappen worden nu gemaakt. In gebruik vanaf april 2007. |
|
Rijnbrug |
dhr. J.J.Arissen | 6 sep 2006 |
Als oud bewoner van een pand op de Betuwse Rijndijk nabij de spoorbrug Oosterbeek en halte Rijnbrug, heb ik wel eens een en ander horen vertellen over deze halte. Het zou vlak voor de oorlog 1940-1945 gesloten zijn.
Ik lees dat Oosterbeek-Laag per 15-5-1938 gesloten is en halte Arnhemschestraatweg in het jaar 1938. Wat het jaar betreft zou dat dan 1938 geweest kunnen zijn.
M.i. is het aannemelijk dat alle haltes tussen Arnhem en Elst, dus Oosterbeek-laag,Rijnbrug, Larenschestraat, De Wetering en Arnhemschestraatweg, op 15-5-1938 gesloten zijn.
Wellicht kan dit worden bevestigd door iemand met een dienstregeling uit die jaar of via het spoorwegarchief?
Daarmee zijn de gegevens weer compleet.
Bij het Utrechtsarchief / spoorlijnen zijn foto's te zien van de brug(gen) tijdens de jaren 1940-1945. Hierbij zijn er die een goed beeld geven van de hoge ligging van deze halte, welke destijds net voor en boven het zuidelijke landhoofd van de brug geweest zou zijn.
M.i. hadden deze haltes geen voorzieningen als abri's e.d; het waren opstapplaatsen.
Met een vriendelijk groet
Hans Arissen
|
reactie webmaster: Het klinkt heel aannemelijk. Ik heb voorlopig voor alle genoemde haltes de sluitingsdatum op 15 mei 1938 gezet. |
|
Lelystad Zuid |
Victor | 6 sep 2006 |
De link van Andre van de Berg werkt niet meer, maar deze wel:
http://www.railtrash.fotopic.net/c1059462.html |
|
Hollandsche Rading |
Pieter van Vlijmen | 5 sep 2006 |
Leuke herinnering. In 1974 in- en uitstappen tijdens mijn periode in het marine-opleidingskamp, voor de Eerste Militaire Vorming en vakopleiding tot schrijver bij de Koninklijke marine. |
|
't Harde
|
Joop Serlier | 5 sep 2006 |
Leuk om deze foto te zien. Heb daar in 1971 bijna wekelijks gestaan. Militaire dienst! |
|
IJmuiden Julianakade
|
Marco | 3 sep 2006 |
Deze foto is niet IJmuiden Julianakade, maar genomen vanaf IJmuiden Casembrootstraat richting Velsen/IJmuiden Oost |
|
Zelhem
|
H. de Vries | 3 sep 2006 |
Foto is van 1935.Station werd gesloten in 1937.
De personen zijn Stationschef G.W.Lansink en zijn gezin. |
reactie webmaster: ok, ik heb de datum aangepast |
|
Koekange
|
Klaas Rook | 3 sep 2006 |
Het station Koekange lag aan de rechterzijde van het spoor, dus de binnenkomende trein komt op de afbeelding vanuit Hoogeveen |
reactie webmaster: Rechterzijde is nogal een rekbaar begrip, als je uit de richting Hoogeveen komt lag het juist links. Je bedoelt de zuidzijde. |
|
Zevenbergen
|
l.koop | 2 sep 2006 |
Het meest linkse getoogde raam zit nu bij mij in mijn gevel gemetseld. |
|
Epe
|
ritmeester | 2 sep 2006 |
Als dit inderdaad een foto uit 1950 is, dan zullen deze kinderen(waartoe ik ook behoorde )op terugreis zijn naar Den Haag .e.o. Zij logeerden gedurende de schoolvacantie in "De Pelzerkamp."Kinderkolonie. Dat jaar zou de trein voor het laatst hebben gereden, weet dat we daarna met de bus vanaf A'doorn naar Epe gingen. |
|
Vogelenzang- Bennebroek |
Kees van Kessel | 1 sep 2006 |
Vanaf mijn geboorte in 1948 heb ik tot 1968 op de Beukenlaan in Bennebroek gewoond. Het station ken ik dus heel goed. Slechts eenmaal ben ik daar met mijn moeder in de trein gestapt naar Haarlem. Bij gelegenheid stopte er die dag treinen op het station. Er was nog wel een goederenemplacement. Met stoomlocomotieven werden daar kolen afgeleverd voor de kolenhandelaar in het dorp (Vernooij).
Wat de V1's bij de Bekslaan betreft. Zelf weet ik hier natuurlijk niets van, maar mijn grootmoeder, die in de oorlog in de Beukenlaan woonde, wist daar wel verhalen over te vertellen. Het is dus in ieder geval waar dat daar V1's werden afgeschoten. |
|
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar