Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in Augustus 2006.

Aalten
martien31 aug 2006
Zou het ook kunne zijn dat deze foto na 1979 is gemaakt. Op de foto is immers te zien dat de machinist gebruik maakt van het zgn. tprb-kastje. De TPRB beveiliging is tussen winterswijk en Doetinchem in 1979 in gebruik gesteld en in 1970 (de bij de foto aangegeven datum) kende Aalten nog klassieke beveiliging.
 
Windesheim
henk sprenkeler30 aug 2006
Dit is de foto van het statrion Windesheim die jarenlang op de respectievelijke werkkamers van mijn grootvader en mijn vader heeft gehangen. De prent is uit 1899 en erop staan,hoewel nauwelijks waarneembaar, mijn bet-overgrootmoeder (in witte schort) met aan haar hand mijn oud-tante Lies en oud-tante Greet. De man ernaast met snor is mijn overgrootvader J.R. Sprenkeler die te Windesheim stationschef was (tot 1910?) Daarnaast medewerkers of reizigers.
 
Amsterdam Bijlmer ArenA
Berry28 aug 2006
De voorlopige overkapping van de roltrap en lift, in afwachting van de grote stationskap van het nieuwe station.
 
Leiden Centraal Hill27 aug 2006
Oeh Leiden centraal is NIET lelijk! Leiden station is de allermooiste Station die eris hoor. _0_ Modern ding. Ja ben zelf Leidenaar, en dat Station is heel erg mooi. xD Mag alleen meer sporen krijgen van mij als Centraal Station. De hele NS ownt joh. xD
 
Stadskanaal Pekelderweg jmeijer.1427 aug 2006
hier hebben wij jaren gewoond van 1963 tot de zomer van 1970 en wie zijn wij de fam ottens eerst hadden wij nog een wc buiten wat later onze zandbak was ook hadden wij een eigen speelkamers was eerder de wachtkamers later kregen we ook een douche het mooiste was als de goederen trein langs kwam legden we ons oortje op de rails we woonden naast de ijsbaan het mooiste vond ik het in de zomer kon je mooi op het perron in de zon zitten voor mijn moeder vondt het een werkbaar huis als ze voor klaar was kon ze achter weer beginnen en vreselijk koud hui maar waren nooit ziek jammer dat de voorkant niet op de foto staat vr groet fam ottens
 
Den Haag Centraal Leo R27 aug 2006
Duidelijk het minst gefotografeerde Centraal Station van Nederland... Hoe zou dat komen??
 
's Hertogenbosch Maaspoort Volgers26 aug 2006
Een spoorverdubbeling is niet persé nodig. Veel nuttig is zowel bij aansluiting Vught als bij de splitsing ten noorden van Den Bosch flyovers, zodat de verbindingen Eindhoven - Utrecht / Tilburg - Nijmegen elkaar niet meer in de weg zitten.
 
Schagerbrug
Th.J. Appel23 aug 2006
In het huis heeft ook een kolenhandelaar gewoond. De beide opslagplaatsen lagen ten westen van het huis.Deze waren van hout opgetrokken. Nu staan er woonhuizen op.
 
Utrecht Zuilen Jay Singh23 aug 2006
Dat is een zeer goede investering. Scheelt lekker reistijd naar Amterdam :)
 
Voorweg gert 22 aug 2006
dit station werd gesloten wegens aanleg van randstadrail
reactie webmaster:
ja maar dat is maar tijdelijl. het wordt wel weer heropend (als halte van randstadrail dat wel)
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Victor Lansink (= niet V van de eerste opmerking)21 aug 2006
Goed geschat; het IS 1930. Fragment van KLM fotonummer 7009; zie ook http://www.hetutrechtsarchief.nl/atlantis_record.asp?ID=76485
 
Rilland- Bath
Gert19 aug 2006
Veel herinneringen aan dit station. Het was immers de deur naar de wijde wereld.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. V19 aug 2006
Het lijkt me niet dat deze fot uit 1900 komt, aangezien de gebroeders Wright pas in 1903 aan de eerste gemotoriseerde vlucht begonnen...
reactie webmaster:
nee, je hebt gelijk, want dan was het ook nog wel in gebruik geweest, ik heb het nu op 1930 geschat.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Gert Huber19 aug 2006
Op een topo-kaart uit 1900 staat station Epse bij de kruising met de Lochemseweg - ik kan je de kaart sturen als je wilt. Gert Huber
 
Riel
ad stabel19 aug 2006
ik herinner me nog dat achter het station een rijwiel herstelpaats was van dhr van de vloet tot hoelang is mij niet bekend
 
Utrecht Zuilen zuilen girl18 aug 2006
dat is nu al opgeschoven naar april 2007..
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. tysger18 aug 2006
ik woon in ter apel en ik wandel graag op de spoordijk. er was ook een industrie aansluiting
 
Ressen- Bemmel Marco18 aug 2006
Elke werkdag reis ik langs de plek waar dit station heeft gestaan. De gelijkvloerse kruising met het spoor is er al lang niet meer. De plek valt op doordat "in the middle of nowhere" er een soort mini-rotonde zonder gebouwen langs het spoor ligt. Een raar stukje modern asfalt zonder duidelijke reden. Via onderzoek ben ik er achter gekomen dat hier ooit het station Ressen-Bemmel stond. Jammer dat het gebouw niet bewaard is gebleven.
 
Idaard- Roordahuizum Roland Wijmenga16 aug 2006
Was al een tijdje op zoek naar foto’s van het stationsgebouw Idaard-Roordahuizum. Mijn moeder is hier geboren in 1931. Ze woonde er in 1935 nog. De foto is niet zo duidelijk, maar vermoedelijk staat mijn pake (Sjoerd van der Veen) in het midden.
reactie webmaster:
ik heb hem helaas niet duidelijker. deze foto's zijn echt schaars inderdaad.
 
Boven Hardinxveld johan van winkelhoff14 aug 2006
Bij het station Buldersteeg is mijn overgrootvader juriaan van winkelhoff op 7 nov 1898 onder de trein gekomen en verongelukt. Wie heeft een foto van dit station? Wie kan mij helpen aan een "Verslag van de Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten 1898-1899? Bij voorbaat dank johan van winkelhoff
 
Zwaagwesteinde
Reade Romke14 aug 2006
weten jullie ook wie dat zijn op de foto? ze lijken sprekend op mijn ouders.
 
Zwaagwesteinde Reade Romke14 aug 2006
Binnenkort stopt de trein vaker in Zwaagwesteinde, als de lightrail trein in dienst wordt genomen. Hopenlijk wordt de lijn leeuwarden-groningen eens helemaal dubbelspoor.
 
Arnemuiden
Allan14 aug 2006
Ze zijn van plan om dit station te sluiten. Het word nu gebruikt als opslag voor een schildersonderneming
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. henk sprenkeler13 aug 2006
Wat grappig, mijn overgrootvader J.R. Sprenkeler was (waarschijnlijk) tot 1923 stations-chef te Windesheim. Al zijn 4 kinderen zijn er geboren (mijn opa in 1904 als laatste) en ik heb zoveel mooie verhalen over dit station gehoord. Aan de muur bij mijn opa hing tijdens zijn leven ook steevast een vergroting van een foto van dat station.. zijn jeugdherinnering maar inmiddels ook een beetje die van mij.
 
Vogelenzang- Bennebroek Dick Weber13 aug 2006
Bij een onderzoekje naar recente geschiedenis kwam ik een melding tegen over V1 lanceringen in maart 1945 vanuit de tuin van de woning van de familie Quarlus van Ufford aan de (ontruimde) Bekslaan (twee boeken refereren naar en melding van mevr Vader-Clay en het dagboek van mevr AMG Nierhof. Onlangs sprak ik een getuige die persoonlijk heeft gezien dat de V1's op het station Vogelenzang-Bennebroek werden overgeladen van de trein op wagens en naar de lanceerplaats werden gereden. Andere lanceerplaatsen waren in aanbouw bij het het te Vogelenzang en Leyduin tot eind (eind maart? 1945) de duitsen de boel opbliezen en vertrokken. Mede namens het luchtoorlog en verzet museum lisserbroek zou ik graag in contact komen met mensen die hier iets meer over weten.
 
Beijnes Coen Niesten12 aug 2006
Volgens mij is er in de zestiger jaren ook een perron geweest. Toen de Hoogovens de Beijnesterrein overgenomen had bouwde ze op het terrein ook verblijven voor gastarbeiders. Het perron diende voor de gastarbeiders om naar de Hoogovens te kunnen komen. Er stopte daar dan ook een (speciale?) trein.
 
Vlijmen
P. de Vries11 aug 2006
In de oorlog schuilden wij in de kelder van dit stationsgebouw, twee weken lang met de hele familie en de families Van Mil en De Laat. Het gebouw links was de box, met daarin geevacueerden uit Vlijmen. Gegeten werd van gedode koeien die getroffen waren door granaten. We maakten kuiltjes in de grond en maakten daarin vuur om het vlees te braden. Info door Lamberta de Vries- Van dongen, dochter van de toenmalige stationschef Van Dongen.
 
Vlijmen
p. de Vries11 aug 2006
Het gebouw rechts was de groenten- en fruitveiling. Later is er een nieuwe gebouwd. Stationschef Geurts, later Van Dongen, daarna Van Mil. Deze info van Lamberta de Vries- Van Dongen, dochter van de stationschef.
 
Vlijmen
p. de vries11 aug 2006
de drie ramen rechts horen bij de wachtkamer, daarin stond een potkachel. In de winter ging die aan. Je had het eerste en het tweede perron, vanaf het eerste vertrok de trein naar de Langstraat, vanaf de tweede naar Den Bosch.
 
Vught
berrie9 aug 2006
Ik zag aan deze foto iets opvallends. op de masten van de bovenleiding zien we de telefoon verbinding lopen aan beide kanten. ik heb dat opgezocht de draden liepen toen nog niet onder de grond. nu zijn de gaten waar de beugels aan vast zaten nog steeds te zien. op elke mast langs het traject zitten de twee gaten als herinnering. ook is de mast op de voorgrond naar de zijkant van het perron verplaatst. stond altijd in de weg bij het instappen in de trein. dit beeld is nu dit jaar 06 vernieuwd en opgeknapt.
 
Esch
berrie9 aug 2006
Hier zien we dat de overweg tien jaar later in 1900 is vernieuwd. de palen zijn vervangen door hekwerk bomen en het station is ruimer. Alleen van dat station is niets meer te zien. in esch staat het hoekhuis er nog wel groter en verandert maar het gebouw staat er nog. het grind waar het station stond ligt er ook nog tussen het gras. er waren plannen om een station tussen vught zuid en esch te plaatsen maar of dat ooit zal komen. In de buurt van de overweg lag een stalen brug 100 mtr rechts van de foto. deze is vervangen door beton in 1998.
 
Esch
berrie9 aug 2006
Op de foto zien we de overweg nog met oude station en de spoorbomen waren nog van palen.
 
Oisterwijk
berrie 9 aug 2006
het nieuwe perron is hier ook klaar en perron 2 en 3 is ook gereed niet op foto
 
Oisterwijk
berrie9 aug 2006
de vernieuwing aan het station is hier ook begonnen het midden perron is al verdwenen
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. berrie8 aug 2006
Op de foto 2003 oude situatie maar in 3 jaar tijd is dit beeld verandert.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. berrie 8 aug 2006
Het station van Vught stamt uit 1868 en is daarmee net zo oud als de spoorlijn zelf die tussen S-Hertogenbosch en Eindhoven loopt. In de eerste decennia beschikte het pand over eerst, tweede en derde wachtkamers, opslagruimtes en loketten voor kaartverkoop. de ambtswoning van de stationschef was op de eerste verdieping. Deportatie. Tijdens de oorlog in 1943-44 gebruikten de duitsers het station voor de deportatie van honderden gevangenen, maar vooral veel kinderen werden afgevoerd naar vernietigingskampen. een plaquette aan de muur op het perron herinnert hier aan en natuurlijk hier op de voorgrond het monument ter nagedachtenis aan de gevangenen van kamp vught. elke 4 mei wordt er hier maar ook op het kamp zelf herdacht.
 
Vught
berrie8 aug 2006
het oude vught in de jaren 60. op de foto zien we wat er na tien jaar verandert was. zo zien we opvallend een voetgangersoversteek over het spoor en nog met spoorbomen. ook ook zien we het begin van de voetgangerstunnel achter de paal op de voorgrond. het lint moest de reiziger van het gat vandaan houden. ook zien we de portaal van de bovenleiding op de foto. op foto 13 zien we dat de portaal een ander formaat heeft en dat het voetstuk van het perron is. in 1962 kwam de voetgangerstunnel gereed en een jaar later was de overweg verdwenen. het was met de hand de spoorbomen sluiten. De zwengel voor de overweg bij de chef zn deur was voor de overweg de helvoirtseweg. toen had hij het niet zo druk. elk uur kwam de trein met uitzondering van het goederenverkeer dan. Nu zou hij het niet meer kunnen bijhouden. om de vijf minuten komt de trein voorbij. Op foto 15 zien we de oude chef, dhr hobbelen was zn naam, zitten. hij zat er de hele dag als hij het kon.
 
Herkenbosch Roel H.6 aug 2006
ook infomatie mbt Herkenbosch: www.eisenbahn-in-dalheim.de/ijzerenrijn.htm
 
Doodweg
berrie5 aug 2006
deze foto vondt ik wel geinig een ahob ook al in huis zal wel veel treinen door het huis rijden
 
's Hertogenbosch Maaspoort berrie5 aug 2006
den bosch -boxtel er moet een nieuw station bij vught zuid en het oude dicht tevens kan er een derde spoor bij komen tussen vught en boxtel ruimte genoeg aan de westkant het is nu een rommeltje stoptreinen die stoppen en ook soms moeten wachten voor rood omdat r een trein uit tilburg op het spoor is en dan komt de spitstrein intercity ongeveer drie minuten achter de stoptrein tot stilstand en op de overweg en als het te lang duurt dan komt de normale intercity na 5 minuten ook stil te staan drie treinen dat kan toch zo niet meer dus het station moet verplaatst worden in zuid met een spoor apart voor de stoptreinen en de intercitys moeten gewoon kunnen doorijden langs de stoptrein
 
Vught
berrie5 aug 2006
vught;dit station is sinds 2003 gesloten en opgeknapt het gebouw staat weer als nieuw naast t spoor in 2006de wijzigingen nu in 2006,zijgevel nieuwe verlichting en de naam vught in het zwart.Gevel spoorkant het ns logo boven deur is verwijdert en ook daar nieuwe verlichting ook is de kaarten automaat voor de deur verplaatst naar de rechterkant bij voetgangerstunnel alleen de abri is ook verdwenen daarvoor in de plaats staat er een nieuwe wachtruimte waar vroeger t bijgebouwtje stond ook op het dak is alles verbouwt op de foto geen dakkapel nu waar de pijp zit op foto is wel een dakkapel aangebracht ook het hele gebouw is opnieuw geschildert met niet de orginele kleur zoals op deze foto maar met iets lichter wit zodat het gebouw in de sneeuw staat ik heb dat gevraagt aan de schilder dat de kleur niet de orginele was.tevens zijn op de perrons ook nieuwe verlichtingen aangebracht
 
Vught
berrie5 aug 2006
vught;sinds 2003 is dit station gesloten er kan alleen nog met de automaten kaartjes gekocht worden dit station is dit voorjaar 2006 geheel opgeknapt door de ns het station uit 1868 is nu te huur een kamer is al bezet maar er komt zeker geen horeca of detailhandel in of wat taboe is volgens een ns woordvoerster
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. berrie5 aug 2006
woonachtig in vught;op afbeelding 14 is aan de zijgevel anno 2006 onder lantaarn zwart geschildert de naam vught en het dak is vervangen door aluminium platen
 
Hoofddorp (oud) Mathijs5 aug 2006
Waar nu de karwei zit daar rechts ernaast is het stations gebouw van het oude station als u nog iets wil zien van de spoorlijn ga dan naar de oude spoordijk
 
Esch m verreijt4 aug 2006
Ik wil een verhaal schrijven over het station Esch en de mensen, die er gewerkt hebben. Als u informatie heeft, dan ontvang ik die graag.
 
Huis ter Heide
dappie4 aug 2006
micks stamkroeg
 
Wijchen Mnr de swart3 aug 2006
Als iemand meer info heeft over Visie Spoorzone in Wijchen enzo bijv. waneer het klaar is en waar het station naartoe gaat en of er ook intercity's stoppen.
 
Den Helder
jaap arriens3 aug 2006
ik heb jaren in den helder doorgebracht. dit is echter een schitterend mooi stationsgebouw. zo zou het weer moeten worden.
 
Almere Centrum Steve Maksimovic2 aug 2006
Ik snap niet zo goed waarom dit station 4 sporen heeft, ik bedoel het is geen eindstation ofzo, en zoveel treinen komen er ook weer niet... Het is niet het lelijkste station, maar het kan beter!
reactie webmaster:
Zoveel treinen komen er niet? 7 treinen per uur in beide richtingen. Lijkt me wat lastig af te wikkelen op twee sporen, of wel?
 
Meppel wilone2 aug 2006
hallo, ik heb ff een klein vraagje.. klopt het dat er op station Meppel een nieuw winkeltje gekomen is. een bloemenwinkel??? mijn moeder zij dat namelijk! ff reactie hier op aub...!! groetjes
reactie webmaster:
Heb je een reden om je moeder niet te geloven? Ik weet het niet, maar misschien een van de bezoekers hier?
 
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.
2024 (37)
2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
2015 (249)
2014 (397)
2013 (762)
2012 (1157)
2011 (1890)
2010 (1949)
2009 (1870)
2008 (1259)
2007 (996)
> 2006 (574)
   December (50)
   November (45)
   Oktober (51)
   September (42)
> Augustus (50)
   Juli (39)
   Juni (43)
   Mei (45)
   April (57)
   Maart (71)
   Februari (31)
   Januari (50)
2005 (482)
2004 (349)