Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Opmerkingen bij stationsweb in Oktober 2005.

Dongjum
durk norder31 okt 2005
jaartal bij afb. 3 klopt niet. moet zijn aug 1965. met vr. gr durk norder (huidige bewoner, vanaf geboortein 1966)
 
Rothem
bobby tuinstra31 okt 2005
het is een mooie foto maar jammer dat het afgebroken is
 
Delft Zuid Gérard van Teeffelen31 okt 2005
stationsgebouw wordt/is gesloopt
 
Aalst- Waalre
van Oerle , Wie ?29 okt 2005
Welke "van oerle" gaf dit commentaar ?
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. W. Rozendaal29 okt 2005
Paar foutjes in de tekst: Onderbuow > Onderbouw veotgangerstunnel > voetgangerstunnel Mvrgr, Wouter
reactie webmaster:
als je zoveel moet typen wil er wel eens een foutje in sluipen. ik heb het verbeterd.
 
Alphen aan den Rijn
erik28 okt 2005
Ik heb in Alphen gehoord dat dit stations gebouw zal worden afgebroken. De gemeente wil een moderne uitstraling hebben en wil een moderne wachtruimte neer. Eeuwig zonde dat zo een stukje historie wordt afgebroken, nietwaar? Het stationsgebouw ziet er zo gezellig uit.Iedere zelfrespecterende stad probeert zijn geschiedenis voor de toekomst veilig te stellen behalve Alpen a/d Rijn, jammer.
 
Rotterdam Lombardijen
Hans Kloos28 okt 2005
Hallo webmaster, Hierbij enkele opmerkingen over Station Rotterdam-Lombardijen: Het is inderdaad op 31 mei 1964 geopend als provisorisch station (halte). Het lag exact bij de toenmalige spoorwegovergang Smeetslandsedijk. De R.E.T. wijzigde zelfs de routes van de buslijnen 49 en 67 zodat de stopplaats voor de bewoners van Lombardijen en Groot-IJsselmonde goed bereikbaar zou zijn. Ingaande 12 september 1968 werd het station bovenop de onderdoorgang Spinozaweg in gebruik genomen. Provisorisch (daar heb je het woord weer) reed vanaf zaterdag 10 februari 1968 tramlijne 2 (en spitslijn 12) al door de tunnel. Het autoverkeer mocht dit pas per 15 juli 1968. De bovengenoemde spoorwegovergang Smeetslandsedijk werd toen gesloten. VAn de oude situatie ter plaatse is thans niets meer te zien, als gevolg van woningbouw en sportvelden die daar gerealiseerd zijn. De NS-sporensituatie is ook al diverse malen gewijzigd. Ga zo door met deze prachtige site, het is fantastisch Met vriendelijke groet Hans Kloos, Goes.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Peter Collet28 okt 2005
Deze woning 50 is in okt. 2003 gesloopt.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. J.S.M. van Velthoven27 okt 2005
De sloop is geen verlies. Na 1945 heeft men de woning niet in haar oorspronkelijke staat terug gebracht. Zie hiertoe foto's van Martelhof. Ook hier weer die foeilelijke bepleistering. Ik heb me laten vertellen dat de bewoners niet echt vrienden van elkaar waren. Ik druk me dan nog enigszins eufenistich uit! Momenteel is door werkzaamheden het gehele dijklichaam vanaf de brug naar halte Raamsdonksveer kapot gereden. Er wordt een dijk lang de Donge aangelegd. De oostelijke pijler van de spoorbrug ligt tussen de bomen te rusten. Het ziet er niet uit!
 
Drunen- Heusden
Jan van Velthoven27 okt 2005
Wie staat er nu op deze foto? Het is in ieder geval niet de vader van mevr. Pullens-Klerks uit Elshout. Zij gaat binnen haar familie na wie het dan wel is!
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Jan van Velthoven27 okt 2005
Het betreft hier wachtpost 30. Hier kruiste de tram vanuit Den Bosch de LS. De overweg lag zeer hoog, en de bochten waren scherp. Voordat het houten bruggetje er lag vond men er een metalen brug met leuning. Om foto's van voor de houten brug te bekijken raad ik U aan de website www.velthovendenberg.nl te bezoeken.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. A de Groot27 okt 2005
prachtige foto's.Is bij u bekend dat het station sinds kort geheel is gerenoveerd, en in den oude stijl is terug gebracht?
 
Vogelenzang- Bennebroek Jelle Schneider27 okt 2005
Ik ben een ex-bennebroeker,geboren op de Beukenlaan in 1935 en vanuit Bennebroek vertrokken in 1955. Thans woon ik in California. Hey station is mij zeer bekend en ik ben vandaar vele malen naar Haarlem, Amsterdam of leiden gereisd. Mijn vader forensde vandaar dagelijks naar Amsterdam totdat er geen treinen meer stopten en hij met de NZH tram verder ging. Ik herinner mij dat er toen der tijd twee wachtkamers waren een voor de 2de en 3de klas reizigers en een voor de 1ste klas. Ook zijn er na de oorlog nog eens Amerikaanse filmscenes daar geschoten. Leuk dat het oude station nog bestaat en in goede orde is.
 
Dordrecht Zuid Dwiest26 okt 2005
Wat een slecht, crimineel station! Ben er al ettelijke(!!!) fietsen kwijtgeraakt en daarboven op is mijn vrouw er deze week aangerand terwijl er verscheidene omstanders waren.... die niets deden. Fijn station in een fijne stad hoor!
 
De Punt Jan Wagenaar26 okt 2005
De opmerking bij station De Punt (Glimmen), dat er van dit zelfde SS type 5 nog een zelfde bewaard gebleven exemplaar te Wolvega zou zijn is niet juist. De stations te Wolvega (evenals Scheemda) zijn de laatste, in Noord-Nederland, bewaard gebleven exemplaren van het type SS 4-e klasse
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. m c v/d repe23 okt 2005
gaarne een herkansing voor degene die de scanner bediende, deze fotoos hebben geen enkel detail, alleen legoblokken...
 
Vleuten Patrick Bosman22 okt 2005
De stijl van dit stationsgebouw valt, mede door de manier van metselen, de markante, taps toelopende schoorstenen en de lamparmaturen eerder onder de noemer Amsterdamse School, in plaats van "modern". De laatste term is vrij breed, en past mijns inziens meer voor recente architectuur. Prima site, handig naslagwerk voor de modelbouwer/architectuurliefhebber!
 
Amsterdam Willemspoort B. Carpentier, rondleider Noordbr. Museum22 okt 2005
in de wachtkamer stonden jarenlang 4 prachtige vitrinekasten (thans in het bezit van het Rijksmuseum) met daarin herinneringen aan de Belgische opstand in 1830. Op stationschef Sietze Johannes Roosdorp had dat als 15-jarige jongen diepe indruk gemaakt. Vandaar zijn verzameling. Op dit moment is 1 van de kasten - prachtig gerestaureerd - te zien op de tentoonstelling Broedertwist in het Noordbrabants Museum te ´s-Hertogenbosch.
 
Groningen
wim_mensinga@hotmail.com22 okt 2005
Moet zijn aan de(linkerkant)Stond de lokloods.Wim
 
Princenhage
Frans Langen21 okt 2005
bron: Princenhage in oude ansichten door Herman Dirven en Piet dekkers uitgave: Europese Bibliotheek - Zaltbommel 1975 Station Princenhage-Beek (op Heilaar). In de vroegere gemeente Princenhage waren drie stations: een aan de Spoorstraat te Beek, een tweede aan de Zanddreef bij het Liesbos en een derde -en ook het voornaamste- aan de Heilaarstraat. Dit stationsgebouw is nu een woning. (Opmerking Frans Langen: het gebouw is al geruime tijd geleden afgebroken. Ook de lijn is verplaatst door de komst van de HSL. Het gebouw heeft gelegen ten noorden van het huidige complex van Aartsen fruit) Vroeger was daar een wachtkamer met banken tegen de wanden. De planken vloer werd elke week geschrobd. Naast de wachtkamer was op een kantoortje, waar men via een klein loket kaartjes kon kopen voor alle plaatsen van Nederland. Een ritje naar Breda kostte tien cent en naar Etten vijftien cent. Buiten waren twee toiletten en natuurlijk waren er ook twee perrons. Aan de Beekse kant (richting Etten-Roosendaal) lag dit in de luwte van de boerderij van A. Dirven en aan de Haagse kant lag het perron tegenover de boerderij van J. Oomen, waar de treinen in de richting Breda stopten. Vanaf het einde van de vorige eeuw stopten er elke dag vier tot zes treinen. Achtereenvolgens waren er stationchef: Moelands, v.d. Zande en Brummelhuis. In 1895 werd Petrus Langen tot stationchef benoemd en hij heeft dit werk veertig jaar gedaan. ook moesten hij en zijn vrouw altijd de spoorbomen dichtdraaien.Het loon van de stationchef was in 1895 zegge en schrijve één gulden per dag. Rond 1935 is het station opgeheven. Eenmaal per jaar stopte er nog een trein om de honderden bedevaartgangers naar Hakendover mee te nemen.
 
zoekplaatje 8 Sjoerd Eeftens21 okt 2005
Hallo, Wichor, Al snel vond ik in mijn archief alsnog de woning waar we naar zoeken: het is woning 100B te Voorst bij de voormalige, zeer schuine overweg Breestraat juist ten westen van het voormalige station. De woning is later bijgebouwd, vandaar dat deze van een ander type is dan de meeste woningen langs Apeldoorn - Zutphen. Op de foto zijn de kokers van de trekdraden te zien die leiden naar het inrijsein en het voorsein van Voorst zijde Klarenbeek. Er lag hier tot 1942 een inhaalspoor, vergelijkbaar met dat te Klarenbeek, net als daar halverwege doorsneden door de overweg bij wp 101. Het zijspoor werd in de oorlog op last van de bezetter opgebroken en niet meer herlegd. Voorst verviel na de oorlog geheel als beveiligd gebied.
 
zoekplaatje 8 Sjoerd Eeftens20 okt 2005
Hallo, Wichor, Nog ter aanvulling en voor jouw site wel belangrijk: er was in elk geval nooit een halte of stopplaats bij één van de eerder genoemde locaties gevestigd, al lag station Winschoten natuurlijk wel dichtbij de overweg van wp 100 aan de oostzijde. Ik houd het echter nog even op Amsterdam, al doet de omgeving van het zoekplaatje weinig stads aan.
 
zoekplaatje 8 Sjoerd Eeftens20 okt 2005
Wichor, Er zijn in ons land vijf plaatsen geweest waar dit hoge wachtpostnummer 100 voorkwam. 1. Schiedam - Rotterdam bij station Beukelsdijk, maar hier waren alle gebouwen van hout, al is er ooit ook een stenen woning 100 van onbekend type geweest bij de Delfshavensenweg bij km 81.756 ten oosten van het wachthuis Dhs. 2. Apeldoorn - Zutphen bij Voorst, maar hier waren alle oude woningen van een lager type (zie bijvoorbeeld Klarenbeek) en gepleisterd. 3. Meppel - Leeuwarden bij Wolvega (zuidzijde), waar de meeste woningen al vroeg gepleisterd waren tegen waterdoorslag. 4. Zuidbroek - Winschoten ten oosten van het station. 5. Amsterdam CS - Muiderpoort bij de vroegere overweg Zeeburgerpad. De woningen hier waren van een gelijkaardig type, ongepleisterd. Ik voel dus het meest voor Amsterdam. Woning 100B komt als zodanig niet voor in mijn archief. Een B-nummer komt niet zo vaak voor in een relatief dun bevolkte omgeving, maar wel in een stad. Ik voel dus het meest voor Amsterdam.
 
Geleen- Lutterade
willem den dekker20 okt 2005
aan dit stationnetje heb ik veel jeugdherinneringen , mijn tante zaliger woonde in lutterade op de naspoleonbaan en daar ging ik vanuit haarlem met de trein naartoe . hierna was het lopen met de koffer door oude weggetjes en met zicht op de mijn maurits , in de jaren 50 zijn we nog dikwijls met de stoomtlocs naar limburg gereisd .Mijn oom en tante in maastricht woonde toen in het witte vrouwenveld en keken op de rangeerapplacementen van het station en daar zag en hoorde ik s,ochtendsvroeg de stoomlocs de remise uitrijden met dat prachtige unieke geluid van de sissende stoomcilinders en doorslaande wielen. Ik zal hier wat van vertellen op uw info van het station maastricht. veel succes met uw mooie historie. Willem den Dekker
 
Groningen
wim mensinga19 okt 2005
Aan de rechterkant stond vroeger een lokloods met 8 sporen daar werkte mijn opa. Er liep een weggetje achterlangs waar je via een overweg naar het station toe kon.De loods is begin 70 gesloopt.
 
Winsum
Liewe Damminga19 okt 2005
De tram is de paardetram van Winsum naar Ulrum
 
Stolwijk
Liewe Damminga19 okt 2005
Volgens mij is deze foto genomen tijdens en niet net na de aanleg, want het spoor en de lokomotief die je ziet zijn smalspoor. Smalspoor werd vroeger veel gebruikt voor grond- en zandtransport
 
Gorssel Klaas Bokkinga Jr.18 okt 2005
Dit is, het station waar mijn leven begon, zoals vader Abraham in een van zijn favoriete liedjes schreef.Mijn familie(familie Bokkinga)zijn, voor zover ik dat weet, de laatste bewoners van dit, voor mij, zo dierbare huis, geweest.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. nico18 okt 2005
zonde van het o zo mooie gebouw.
 
Wehl
j. van dijk18 okt 2005
mijn opa en oma hebben hier gewoont rond 1908 in welk jaar mijn moeder hier is geboren.Evenals een oom van mij,hermanus van dijk,die ik na overlijden weer heb uitgestrooid op de begraafplaats in Wehl.
 
Nieuw Amsterdam
Robert Soer18 okt 2005
Wij zijn vroeger talloze malen in dit stationsgebouw geweest, op familiebezoek.De fraaie houten banken en kachel in de wachtruimte waren misschien een foto waard!
 
Assel Victor Lansink18 okt 2005
De halte Assel werd in 1876 geopend en op 15-5-1935 gesloten. Kortstondige heropening t.b.v. de Wehrmacht in 1943-1945.
 
Kolham
wim mensinga18 okt 2005
de woning ligt honderd meter van het station hier woonde lange tijd de familie Mus
 
Apeldoorn
bart jaspers17 okt 2005
Voor de goede orde: deze foto is spiegelverkeerd! De foto is vanaf de voetgangersbrug bij de overweg Arnhemseweg genomen. Te zien zijn de kleine bijgebouwtjes en de gaswagon voor het vullen van de gasvoorraad van de gasverlichting. Kijk maar eens op de andere foto's
 
Tjuchem- Meedhuizen
wim mensinga17 okt 2005
DAtum klopt niet moet zijn jaren tachtig Wim Mensinga.
 
Kolham
wim mensinga17 okt 2005
datum moet zijn jaren tachtig , bronnaam ontbreekt. Wim
 
Leiden Centraal
Dick van der Spek15 okt 2005
Links de spoorweghaven (gedempt in 1949). Het Leidse Stationsplein werd bij de electrificatie van de zgn. kustlijnen van de NZH in 1911 en 1912 geheel nieuw ingericht.In 1919 werd de spoorwegkruising, rechts op de afbeelding naast de voetgangersbrug, vernieuwd. Er werden mangaanstalen kruisstukken gelegd. In 1920 werd de pas vernieuwde kruising verlegd in verband met een wijziging van het spooremplacement.
 
Delft Zuid ing. S.C. Winde14 okt 2005
De gemeente Delft heeft inmiddels een ontwerp gereed voor de herontwikkeling van de stationslocatie. Op http://www.delftzuid.nl/ staat meer informatie.
 
Hupsel Hennie Floors14 okt 2005
Op enkele meters afstand van dit stationnetje ben ik geboren. Tussen het stationnetje en mijn geboortehuis lag een weide. Zondags werd er in deze weide door de kinderen en de "grooten" in de buurt gevoetbald.Na 1945 werd de spoorlijn gebruikt om dennenboomstammen,die eerst werden geschild en gemeten,vervoerd naar de kolenmijnen in Limburg.Mijn huisadres was destijds: Hupsel C 38.Volgens mij waren het 9 gelijksoortige huizen. De z.g. Braakmanswoningen werden ze genoemd.Veelal werden ze bewoond door mensen met veel kinderen.In de volksmond hadden deze huizen niet zo'n beste naam.Alles is inmiddels gesloopt,behalve het huis waar ik ben geboren.Wel is het verbouwd.De huizen lagen aan de doorgaande weg van Eibergen naar Groenlo.Eigenlijk was het geen station maar een halte en opstapplaats.Personenvervoer heb ik niet meer meegemaakt op deze lijn. Helaas heb ik van deze huizen nooit foto's kunnen bemachtigen.
 
Westervoort
mariel13 okt 2005
laat het station weer worden zoals het was, dat is uniek en zo houd je in westervoort nog het darpsgevuul. mariel
 
Westervoort
Mariel13 okt 2005
Ik hoop dat het station word zoals het was, dat houd westervoort nog het darpsgevuul! en het is erg uniek.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. max raak12 okt 2005
waanzinnig kwaliteitje werkelijk een toppertje !
 
Tiel
Smid12 okt 2005
De uitbouw onder de kap van de voormalige loketten is verdwenen. De oorspronkelijke vensters die waren weggebroken voor de uitbouw zijn gereconstrueerd. Het plan is om in de voormalige stationshal/loketten een eethuis te beginnen met verstandelijk gehandicapten.
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Smid12 okt 2005
de perronoverkapping aan de rechterzijde is verdwenen, het oude perron en tweede spoor liggen er nog steeds (laag gemetseld perron) is niet meer in gebruik.
 
Westwoud
Ko van der Vegt11 okt 2005
De foto is van voor 1920 want het station is nog niet gepleisterd.
 
Avenhorn
David Koopmans11 okt 2005
Dit is het huisje waar mijn grootouders hun laatste jaren buitengewoon gelukkig hebben doorgebracht, en als neefje van de eigenaren heb ik zelf ook veel tijd in dit prachtige stukje Nederland doorgebracht. Gek om dit nu in Melbourne aan mijn Australische vrouw op het Internet te kunnen laten zien.
 
Helmond Brouwhuis Ad Wouters9 okt 2005
Als modelbouwer heb ik station Helmond-Brouwhuis nagebouwd op schaal 1:100 Graag verwijs ik naar mijn site www.minibrouwhuis.dse.nl
 
Morra- Lioessens
jan spoelstra7 okt 2005
Ben met de eigenaren bijna twee jaar bezig geweest om het station weer in de oude staat terug te brengen en het is een plaatje geworden de moeite waard om langs te rijden.
 
Dit station is inmiddels verwijderd. machinist andré7 okt 2005
De lijn naar Oosterheem is slechts 4,5 km lang dus volgens mij kloppen hier de kilometreringen niet
 
Nootdorp Oost Machinist andré7 okt 2005
zoals het het nu uitziet komt de nieuwe halte Nootdorp net ten noorden van de `s Gravenweg
 
Velsen Koningsweg Machinist André7 okt 2005
Deze kilometrering ligt tegenwoordig in de velsertunnel
 
Tiel Passewaaij tineke6 okt 2005
Het station komt aan de Passewaaijse kant te liggen bij de spoorwegoverweg Oude Tielseweg. Waar eerst de bussluis was, is het spoor alleen nog over te steken door voetgangers en fietsers, bij het voetbalveldje ga je naar links de Zijweg Oude Tielseweg, daar achter liggen nog 2 huizen. Daar komt het.
 
Den Haag Mariahoeve
maryvonne6 okt 2005
geweldig die oude foto's!
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. Henk Mollema5 okt 2005
Het jaartal bij deze foto (1900) is niet juist !! Deze is veel later, meer richting 1985/1995
 
Hengelo GOLS Wim Kruijer4 okt 2005
Het stationsgebouw is verloren gegaan bij de bombardementen op Hengelo van 6 en 7 oktober 1944
 
Deze afbeelding is inmiddels verwijderd. piet hijn4 okt 2005
veel te klein ding steld niks voor
 
Lelystad Zuid Ivo4 okt 2005
Dit is het engste spook station/ halte van heel nederland
 
Hoogezand- Sappemeer
Hendrik Dusseljee3 okt 2005
Foto van wim er bij dat is leuk
 
Vogelenzang- Bennebroek Diederik Six3 okt 2005
Wat leuk dat er echte stationsite bestaat. Als architect hebben we met veel plezier aan de restauratie gewerkt met dank aan de Station dames ! Op onze site staat ook nog wat informatie zie www.six.nl. Kom maar snel kijken!
 
Dit station is inmiddels verwijderd. Maarten Batenburg2 okt 2005
De stations in Oosterheem gaan niet open in juni 2006, maar op 3 september 2006. Dat is de datum die RandstadRail nu 'hard' als startdatum van RandstadRail hanteert.
 
Geulle
John Geelof1 okt 2005
van 30 april 1916 tot 1 oktober 1922 was Cornelis Jacob Sprenkeler halte-chef te Geulle. Zijn uurloon bedroeg f 1,88 Cornelis werd op 29 december 1872 te Zutphen geboren. Tijdens de spoorwegstaking van 1903 werd hij te Hengelo niet eervol ontslagen, maar een maand later weer aangenomen (echter tot 1907 in tijdelijke dienst als werkman in hulpdienst) 1 oktober 1922 vertrok Cornelis naar Berchem, waar hij als 1ste haltechef f 2388,32 verdiende, met een toeslag van f 47,77
 
Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen en die u beschikbaar zou willen stellen voor plaatsing op stationsweb? Mail dan naar Wichor Bramer.
2024 (37)
2023 (143)
2022 (136)
2021 (236)
2020 (163)
2019 (196)
2018 (222)
2017 (312)
2016 (307)
2015 (249)
2014 (397)
2013 (762)
2012 (1157)
2011 (1890)
2010 (1949)
2009 (1870)
2008 (1259)
2007 (996)
2006 (574)
> 2005 (482)
   December (51)
   November (38)
> Oktober (61)
   September (58)
   Augustus (41)
   Juli (25)
   Juni (27)
   Mei (40)
   April (34)
   Maart (28)
   Februari (40)
   Januari (39)
2004 (349)