Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Groesbeek

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Groesbeek die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Alex Hendriks (29 jan 2010)
Graag zou ik willen reageren op Marco.

Niet alleen de tramoptie wordt onderzocht door de Stadsregio. Ik weet niet hoe je daarbij komt? Bij mijn weten worden alle mogelijke opties door de Stadsregio onderzocht, en kansrijke opties zullen nader worden uitgediept.

Reactivering is best financieel haalbaar, ook zonder goederenvervoer. Een nieuw spoor aanleggen naar Weeze vanuit het zuiden van Boxmeer (ter hoogte van Vierlingsbeek ofzo) lijkt mij niet van toepassing. Dit zal waarschijnlijk heel veel geld kosten. De afstand tussen Vierlingsbeek - Airport Weeze, dan praat je toch al gauw over een kilometer of 15... Terwijl het spoor naar Kleve nog grotendeels intact is, en doorloopt tot aan Weeze. Weeze station - Airport is maar 3 of 4 kilometer ofzo, dus wat is nou goedkoper? ;)

Bovendien is het al erg druk op de Maaslijn, tussen Nijmegen, Boxmeer en Venray rijden in de spits al 4 treinen per uur. Als daar ook nog een trein naar Weeze bij moet, dan wordt het wel heel erg druk. Dan zou je naast 15km nieuw spoor ook nog een passeerspoor moeten aanleggen tussen Nijmegen en Boxmeer. Weer extra geld kwijt aan kilometers spoor...

Nee, Nijmegen - Groesbeek - Kranenburg - Kleve - Weeze blijft in mijn ogen de beste optie. In welke variant dan ook.

Groesbeek zal op den duur wel bijdraaien. Ze zijn gewoon heel erg bang voor goederenvervoer door hun dorp, en dat vind ik enerzijds wel gegrond. Anderzijds denk ik dat er genoeg oplossingen zijn om goederenvervoer niet mogelijk te maken op het baanvak en het geschikt te maken voor enkel personenvervoer, in welke vorm dat dan ook is.

Tegenwoordig zie je twee belangrijke ontwikkelingen die maken dat Nijmegen - Groesbeek - Kranenburg - Kleve - Weeze kans van slagen heeft:

  1. Opgegeven regionale spoorlijnen worden weer kansrijk door lightrail. Dit zie je bij Nijmegen - Roermond (Veolia), Groningen - Zuidbroek - Veendam (Arriva), Dordrecht - Geldermalsen (Arriva), etc. Sinds de komst van een nieuwe vervoerder met lightrail voertuigen, vaak de Stadler GTW, neemt het aantal reizigers explosief toe op deze lijnen.
  2. De tweede belangrijke ontwikkeling is de opkomst van de tram. Zwolle - Kampen wordt wellicht vertramd. Groningen heeft tramplannen, en Nijmegen natuurlijk ook. Een tramlijn naar Kleve en Airport Weeze is m.i. dan ook erg kansrijk te noemen voor de regio.
Ik ga momenteel elke dag met de bus vanuit Kranenburg naar Nijmegen. Die bus zit behoorlijk vol ´s ochtends en ´s middags. Donderdagavond is het ook erg druk met koopavonden. Geloof me: een trein biedt de uitkomst! Helaas zal ik dan al afgestudeerd zijn, maar hopelijk hoor ik voor mijn afstuderen nog dat het spoor gereactiveerd wordt. Dan kunnen de toekomstige studenten aan de HAN en Radboud Universiteit er wel van profiteren.
reactie webmaster: Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb wat html code toegevoegd om hem leesbaarder op de site te krijgen dan alleen in platte tekst. Ik zit niet genoeg in het onderwerp om hier heel diep op in te gaan. maar mij lijkt reactivering van nijmegen kleve inderdaad ook logischer dan een nieuwe lijn aan te leggen vanaf vierlingsbeek.

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina