Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Oldenzaal

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Oldenzaal die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Gertjan Stamer (20 dec 2009)
In een uithoek van Nederland is dit zeer interessante station te vinden, vlakbij Duitsland. Hier volgen mijn waarnemeningen per jaar. 2002 - Op 2e Paasdag brote brand bij bedrijfsgebouw aan westzijde stationsgebouw en geen treinverkeer (de NS rijdt dan nog hier 2x per uur met diesels). Vanaf November verhoging van de beide perrons en aanbrengen blindegeleidetegels enzovoorts. 2003 - Op vrijdag 12 December 2003 sluit het NS loket en dus ook het gehele gebouw op een kleine wachtruimte aan perronzijde na. Om 11:00 verlaat de NS dit ooit zo drukke grensstation. Syntus start een verkooppunt bij de VVV in de stad. Syntus start haar treindiensten op zondag 14 December 2004 (2x per uur) 2004 - Wendy van Dijk en haar programma Hart in Aktie geven gehoor aan de roep om het stationsgebouw te heropenen mbt leer/werkervaring opdoende mensen met een "handicap". NS had hoge huurprijs in gedachten en na de Wendy van Dijk actie is die huurprijs enorm gedaald (exacte bedragen onbekend). Helaas gaan de opnames niet door! Opening medio Oktober Stationsrestauratie Oldenzaal: een koffiehoek in de hal en loketfront wordt een krantenhoek en restaurant wordt langzamerhand realitiet (2005 enz). 2005 - Ook in de NS tijd reden er wel eens extra treinen met het Carnaval, in het Syntus tijdperk gebeurt dat ook en de kiosk is alle carnavalsdagen open, men serveert zelfs erwtensoep en gehaktballen, broodjes en worst, koffie en zelfs de WC's zijn weer in gebruik. Het gebouw wordt tenminste weer goed gebruikt en heeft een duidelijke verwenfactor over zich. Het restaurant opent medio September en alleen ma-vr te bewonderen,smaakvol ingericht. Buiten gebeurt er ook wel wat:de oude fietsenstallingen worden gesloopt (start medio Juni en gereed in September) aan oostzijde en nieuwe overkapte stallingen en kluizen, ook nieuwe overkapte stallingen en kluizen aan westzijde en eindelijk kan men het fraaie stationsgebouw nu veel beter bekijken (vooral westzijde). 2006 - Connexxion krijgt plek aan westzijde gebouw. Achterzijde vml loket is dus vanaf voorjaar 2006 voor de buschauffeurs bestemd. 2007 - 'Mijn Openbaar Vervoer' manifestatie op zaterdag 30 en zondag 31 September en gehele gebouw open. Op zaterdag brand in verafgelegen papierloods en drukt de pret enigszins mbt bezoek van de SSN stoomtrein, doch al met al een groot succes. 2008 - Gehele voorplein gaat op de schop: busstation verhuist naar oostzijde en pal voor stationsgebouw een plein en richting stad voorbereidingen voor bouw hoog appartementencomplex (huurwoningen) en wordt het hier dus drukker en drukker mede door de staads fraaiere aankleding van het Stationsplein en het zeer succesvolle Stationsrestaurant. In Januari zet men nieuwe kaartautomaat neer met veel meer keuzes. wordt als zeer positief ervaren en stukje bij beetje wordt het hier steeds aantrekkelijker om te zijn. 2009 - Stationsrestaurant (lees de Koffiehoek) in najaar ook op zaterdag geopend. Uitbreiding van de fietsklemmen aan oostzijde met overkapping in December. Diverse media laten weten een 3 jarig experiment aan te gaan met stoptreindiensten tussen Oldenzaal en Bad Bentheim, dus weer direct naar de oosterburen...eindelijk!(December 2010?)
reactie webmaster:

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina