home | zoeken | spoorkaart | spoorlijnen tijdlijn | typen stations | reisplanner | nieuws | agenda | te koop | bronnen | links | literatuur | FAQ | contact | gastenboek | inloggen | overig | © disclaimer

Plaats een opmerking bij station Heemskerk

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Heemskerk die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Gertjan Stamer (3 dec 2009)
Combistation opent officieel op 1 Juni 1969 maar voor treindienst is dat 3 Juni 1969. Supermarkt Simon de Wit aan noordzijde (links dus) en aan de zuidzije (rechts) Boerenleenbank, kleine snackbar en als de lange hal eindigt is daar het NS loket en het overpad naar spoor 2 volgt dan vanzelf. In eerste instantie was gemeente Heemskerk tegen al die nieuwigheden (lees een trein en station) maar door bouw van woonwijken Oosterwijk en Zuidbroek moest men wel overstag en dus komt er niet eerder dan 1969 een station, voordien was er geen halte. Op perron spoor 2 (naar Uitgeest) zie je de A9 liggen en veel weide en paarden. vanaf 1977 woonde ik nabij maar heb niet echt bijgehouden wast er nu precies met het gebouw is gebeurd. Ook opvallend in die jaren zijn de wegkwijnende winkels in het gebouw. Dus nu een enorme stap in de toekomst: voorjaar 2001 bouw nieuwe fietsenstalling met overkapping aan zuidzijde en plaatsing groot bord met NS logo en perronnaambord Heemskerk eronder, voor het geval men deze afgelegen plek niet kan vinden, goed mogelijk. Leuk feit is vernieuwing pictogrammen uit de 70'er jaren op de perrons en spoor 1 is het eerst de klos en krijgt nieuwe (voorjaar 2003). Bij overpad spoor 2 vergeet men het oude pictogram weg te halen, enkele maanden erna toch ook vervangen door nieuwe. Sluiting NS loket per 1 Augustus 2003. DeWit Supermarkten lichtbak op dak en zuidgevel afgeplakt. In Juli 2005 neemt Deen Supermarkten DeWit over en dus nieuwe lichtbakken op het gebouw. In Februari 2007 gaat NS loketruimte en kleine hal opnieuw draaien als Tiko kapperszaak. Supermarkt Deen sluit de deuren voorgoed per zaterdag 24 Maart 2007 en dan toont de Lidl interesse: dichtmetselen/ verwijderen los- en laadddeuren en drempels aan de noordzijde. Lidl opent Maart 2008. Geen idee wanneer oude rode kuipstoelen zijn vervangen door zwarte banken (2000?) en bouw van glazen abri begin perron spoor 2? Anno 2009 is er nog steeds geen entree vanuit de nieuwbouwwijk Broekpolder, een buslijn aldaar lijkt me moeilijk ivm te weinig ruimte, sowieso is een buslijn een ijdel iets bij dit station. Ruimte zat aan de westzijde maar oostzijde/ nieuwbouwwijk is al volgebouwd, de A9 is tot een rechte straat geworden en verderop ligt de nieuwe A9. Er was ooit nog een extra trap/entree achter los-en laadperron supermarkt in de 80'er jaren en nog wel te zien aan hekwerk aldaar en taludbestrating.De kleuren van het dak waren bijvoorbeeld in 2007 erg blauw,dan weer wit. Zoals al eerder vermeld ben ik in 1977 in de nabijheid gaan wonen, in voorjaar 1986 in Heemstede gaan wonen en dus geschiedenis van dit mislukte combistation vol met gaten.
reactie webmaster: de aanduiding links en rechts is natuurlijk alleen zinvol als je uit een bepaalde richting komt, maar ik begrijp dat je bedoelt als je het station binnenloopt, op zo'n moment zegt noord en zuid de mensen dan weer weinig.

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina