of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Nieuws behorende bij station Utrecht Centraal

18 apr 2011 Perronkap met zonnecellen op Utrecht Centraal (Algemeen Dagblad)
Op Utrecht Centraal is een nieuwe perron kap ingebruik genomen. Daarop zijn zonnecellen gemonteerd die gaan zorgen voor de energievoorziening voor roltrappen, verlichting en liften op het station. Als eerste van drie perrons is de kap over het perron tussen spoor 11 en 12 nu vervangen. Medio 2012 moeten alle drie de kappen in gebruik zijn.

16 dec 2008 Spoor Breda- Utrecht Centraal voorlopig van de baan, regio geeft niet op (BN/DeStem)
Een spoorlijn Breda- Utrecht Centraal in combinatie met de verbreding van de A27, blijft voorlopig toekomstmuziek.

Verkeersminister Camiel Eurlings zegde maandagnacht de Tweede Kamer toe te bekijken of de Merwedebrug en andere ‘kunstwerken’
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 dec 2008 Nieuwe dienstregeling NS gaat in (De Stentor)
De nieuwe dienstregeling van de NS is zondag ingegaan. Het nieuwe spoorboekje telt 3 procent meer treinen dan de vorige. Op belangrijke trajecten gaan de treinen volgens het metrosysteem rijden, wat betekent dat er elke paar minuten een nieuwe trein
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

31 okt 2008 Groningen beste station van Nederland : DAG-lezers geven Groningen een 8,1 als rapportcijfer. (Dag.nl)
Bezoekers van DAG.nl hebben station Groningen verkozen tot Beste Station van Nederland. Schiphol eindigde nipt als tweede. Reizigers blijken vooral onder de indruk van de sfeer in het Groningse station, dat dateert uit 1896.

DAG selecteerde in
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 mei 2008 Nieuw Utrecht CS: volop vermaak (Algemeen Dagblad)
Het nieuwe Centraal Station van Utrecht wordt méér dan een stopplaats voor treinen. Reizigers vinden er over een paar jaar moeiteloos hun weg, maar treffen ook volop vermaak in de nieuwe OV-terminal. De procedure die nodig is om met de bouw van he
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 mei 2008 Onderzoek spoor Utrecht via Gorinchem (BN/DeStem)
Het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant ziet een eventuele spoorverbinding tussen Breda en Utrecht het liefst parallel aan de A27. Dat zegt het college in antwoord op vragen van de PvdA-Statenfractie.

Als er zon verbinding komt (v
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

11 apr 2008 Lunetten weer halte Tielse trein
De NS is van plan om vanaf medio december de treindienst Tiel- Utrecht vice versa weer bij station Utrecht Lunetten te laten stoppen.

Daar hebben vooral Tielse forenzen baat bij: hun rechtstreekse verbinding met het station aan de zuidzijde van
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

3 apr 2008 Kamer wil onderzoek naar spoorlijn Breda-Utrecht (trouw)
Een meerderheid van de Tweede Kamer wil een onderzoek naar de haalbaarheid van een spoorlijn tussen Utrecht en Breda. Deze lijn, die langs de A27 zou kunnen komen, moet de filedruk doen afnemen. Uit onderzoek kwam eind vorige maand naar voren dat zon
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

29 mrt 2008 Station Nieuwendijk lijkt het meest logisch (Brabants Dagblad)
Als er een spoorverbinding komt tussen Breda en Utrecht, komt er ook een station in het Land van Heusden en Altna.

Dat zou wethouder Wim de Jong (verkeer, CDA) van Werkendam tenminste logisch vinden. Als ik mn boerenverstand gebruik, dan kom ik
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

22 mrt 2008 Spoor Breda-Utrecht toch verkennen (BN/DeStem)
Een treinverbinding tussen Breda en Utrecht is wel degelijk de moeite waard om nader te onderzoeken.

Volgen ons is nu het moment om een globale verkenning uit te voeren en aan te tonen dat de spoorverbinding Breda-Utrecht wel of niet past in de
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 feb 2008 Onderzoek naar spoorlijn tussen Utrecht en Breda (Algemeen Dagblad)
Een uitgebreid onderzoek moet duidelijk maken of een spoorlijn van Utrecht naar Breda een haalbare zaak is. Voor de hand liggend is een trace min of meer evenwijdig aan rijksweg A27.

Het onderzoek is een initiatief van BAM Rail, het in Breda
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 nov 2007 Muurschildering station Utrecht CS: reiziger eeuw terug (Algemeen Dagblad)
De witte tegels van de voetgangerstunnel onder Utrecht CS verbergen granieten trappen en marmeren pilaren van de oude opgangen naar de perrons.

De tunnel, die van de sporen naar het stadsbusstation loopt, is in de jaren ’70 ín de oorspronkeli
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 jul 2007 Eindelijk gaat station Utrecht CS op de schop (Stephan Bol )
Het stationsgebied van Utrecht CS barst uit zijn voegen. Jaarlijks komen 55 miljoen reizigers op het station, terwijl de capaciteit van het gebouw op 35 miljoen gebruikers per jaar ligt. De nabijgelegen Jaarbeurs en winkelcentrum Hoog Catharijne zijn
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

6 jun 2007 Reizen bijzaak in het nieuwe station (De volkskrant)
De NS willen de reiziger langer vasthouden op het station, in de hoop dat hij er meer koopt dan alleen een treinkaartje.

Niets is wat het lijkt op de treinstations. De hamburgerbakker bij Burger King werkt niet bij de fast foodketen, de cd-verk
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 feb 2007 NS presenteert Spoorboekje 2008 (Blik op Nieuws)
De NS heeft haar plannen voor de dienstregeling 2008 in grote lijnen gereed en maakte ze woensdagmiddag bekend. Met deze dienstregeling, die op 9 december 2007 ingaat, heeft de vervoerder de volgende stap gezet op weg naar verbeteringen in 2009. Per
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

4 nov 2006 NS gooit ritme forensen danig in de war (BN/DeStem)
De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen is klaar. Wie reist vanaf grotere plaatsen kan hem in een handzaam boekje op het station afhalen. Anderen kunnen op internet nazoeken hoe laat hun trein vanaf 10 december voortaan vertrekt.


vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 okt 2006 ’Fly-over’ spoorlijn biedt nieuwe kansen voor s Hertogenbosch (Brabants Dagblad)
Een ongelijkvloerse kruising (fly-over) van sporen bij de Diezebrug vergroot de capaciteit van het reizigersvervoer, maar maakt ook de komst van twee nieuwe treinstations in s Hertogenbosch Maaspoort en bij s Hertogenbosch Avenue 2 mogelijk. De Bossc
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

6 sep 2006 Wat er verandert voor de treinforens uit Kampen (De Stentor)
Voor treinforensen wordt maandag 11 december een spannende dag. Dat is de eerste werkdag waarop de treinen volgens het nieuwe spoorboekje rijden. Wat verandert er voor de Kamper treinforens?

Nu is het nog iets over het heel en iets over het half.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

2 sep 2006 Elke overstap is er één te veel (De Stentor)
Kritiek alom op de NS vanwege de nieuwe dienstregeling. Reizigers vanuit het noorden en oosten moeten rekening houden met langere reistijden en vaker overstappen. En als je dagelijks van Deventer naar de Randstad moet is iedere overstap er één te vee
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 aug 2006 Station Utrecht Zuilen vier maanden later open (Algemeen dagblad)
Station Zuilen is volgens planning in december klaar, maar er zullen pas in april treinen stoppen.

De Nederlandse Spoorwegen kunnen niet eerder beschikken over de twee extra sporen Utrecht-Amsterdam. De rails ligt er weliswaar, maar de veilighe
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

15 aug 2006 Voorburg en Zoetermeer verliezen (Algemeen dagblad)
Het zat er al aan te komen, maar reizigers uit Zoetermeer en Voorburg zijn in deze regio de grote verliezers als in 2007 de nieuwe dienstregeling van de NS ingaat. Dat blijkt uit de laatste plannen van de NS.

Station Voorburg verliest zijn stat
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

27 jul 2006 Klachten over lange reistijden (De Stentor)
Het regent klachten bij reizigersorganisatie Rover van Veluwse passagiers die ontevreden zijn over de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen. Het gaat met name om de langere reistijden en het vaker moeten overstappen. Rover neemt de klac
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

14 jul 2006 NS: meer treinen op Flevolijn (De Stentor)
De Nederlandse Spoorwegen laten vanaf december dit jaar meer treinen rijden van en naar Flevoland. Dat is deze week vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Flevoland en de NS. Meer treinen op de Flevoland zijn in de ogen van d
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

3 jul 2006 Platform: nieuw Utrecht CS is te krap (Algemeen dagblad)
Het Utrechtse Mobliteitsplatform heeft kritiek op de plannen voor het nieuwe station. Het is te krap. ,,Vergelijk het met Hoog Catharijne op zaterdagmiddag voor Kerst. Zie maar eens door die drukte heen te komen.’’

Dat zegt coördinator Tietema
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 jun 2006 Utrecht krijgt station van staal en glas (Reformatorisch dagblad)
Amsterdam heeft zijn airport, Rotterdam zijn seaport, Utrecht CS z’n railport. Het grootste station van Nederland gaat voor een slordige 300 miljoen euro op de schop.

Gehaast wringen reizigers zich door de mensenmassa van Hoog Catharijne naar
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

22 jun 2006 Meer stoptreinen naar Gouda, minder treinen in Woerden (Algemeen dagblad)
Woerden verliest definitief zijn status van intercity-station op het traject Utrecht CS- Rotterdam CS/ Den Haag CS. Alleen op de verbinding Leiden- Utrecht CS blijft de stad een intercity-halte.

Wel gaat de sprinter (de stoptrein) op het tra
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

9 jun 2006 Drie spoortunnels tussen Utrecht CS en Arnhem (RTV Utrecht)
Spoorwegovergangen in Bunnik, Maarsbergen en bij station Driebergen- Zeist worden vervangen door tunnels. De betrokken gemeenten en de provincie zijn het daarover eens geworden met minister Peijs van Verkeer.

De aanleg van de tunnels kost bij
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

28 mei 2006 Amersfoort Vathorst reist massaal met gratis trein (Algemeen dagblad)
Honderden bewoners uit Amersfoort Vathorst en Hooglanderveen reisden zaterdag met de gratis trein van station Amersfoort Vathorst naar de binnenstad. Voor de noorderlingen is het station Amersfoort Vathorst een uitkomst. Bewoner Arthur Förster, die s
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

28 mrt 2006 Opinie: Spoorbrug bij Kesteren nodig (De Gelderlander)
Het treinverkeer tussen Utrecht en Nijmegen kan beter en efficiënter als de spoorbrug over de Rijn bij Kesteren wordt herbouwd en een omweg via Arnhem niet meer nodig is. Frits van Seben pleit voor een onderzoek naar dit plan. In 1988 publiceerden de
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

27 jan 2006 Station Voorburg mogelijk weg (Algemeen Dagblad editie Den Haag)
Treinreizigers kunnen in de toekomst wellicht niet meer in- of uitstappen op Station Voorburg, maar wel op ’Station Binckhorst’.

De gemeente Leidschendam-Voorburg is bereid mee te denken over een eventuele nieuwe locatie van Station Voorburg o
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jan 2006 Niet langer direct naar Amsterdam CS (De Twentsche Courant/ Tubantia)
Treinen rijden vanaf volgend jaar niet meer rechtstreeks vanuit Apeldoorn/ Deventer of Zwolle naar Amsterdam CS. Ook de directe verbinding vanuit Zwolle via Deventer naar Roosendaal verdwijnt. De trein tussen Deventer en Zwolle stopt vanaf volgend ja
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 jan 2006 Trein te lang voor Zwolle : voor Amsterdam CS: overstappen (De Stentor)
Geen rechtstreekse verbinding meer met Amsterdam CS, een langere reistijd naar Groningen en een knip in de treindienst Zwolle- Roosendaal. Dat zijn de voornaamste uitkomsten van de concept-dienstregeling van de NS voor 2007.

Reizigers naar Amst
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

12 jan 2006 Treindienst Utrecht- Rhenen ‘puinhoop’ (De Gelderlander)
Treinreizigers uit Veenendaal en Rhenen zijn boos op de NS. De stoptreinen van en naar Utrecht zijn door de nieuwe dienstregeling vaak te laat.

Eind december is de nieuwe NS-dienstregeling ingegaan. Voor de pendeltreinen tussen Rhenen/Veenendaa
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

10 jan 2006 Aantal reizigers stations Veenendaal en Rhenen gelijk (De Gelderlander)
Het aantal treinreizigers dat in 2004 bij de drie stations in Veenendaal of bij station Rhenen in - en uitstapte, is gelijk gebleven.

Dat blijkt uit de verkeersrapportage 2004 van de provincie, die nu is uitgekomen. In 2003 daalde het aantal re
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

27 dec 2005 Nieuw leven in oude stations (Algemeen Dagblad editie Groene Hart)
Tientallen stonden er in het Groene Hart. Stationnetjes waar de reis begon naar de wijde wereld. Een kaartje kopen kon de reiziger van een beambte achter het loket.

Anderhalve eeuw nadat de eerste trein van Utrecht CS naar Rotterdam CS door h
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

11 dec 2005 NS neemt twee nieuwe stations in gebruik (Novum)
De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is vanaf zondag van kracht. Tussen Den Haag en Rotterdam rijden voortaan meer treinen per uur en twee nieuwe stations worden in gebruik genomen.

Volgens de oorspronkelijke plannen zou
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 nov 2005 Treinoverstap in Alkmaar dreigt opnieuw (Noordhollands Dagblad)
Treinreizigers uit Schagen en Den Helder die op station Alkmaar moeten overstappen op de intercity naar Amsterdam CS. Dat kan in 2007 de consequentie zijn als de intercity uit Maastricht/Heerlen niet langer Haarlem als eindstation krijgt, maar Alkmaa
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

24 okt 2005 Extra trein Veenendaal Centrum - Utrecht CS goed inpassen (De Gelderlander)
Tussen Veenendaal Centrum en Utrecht CS rijden vanaf 2007 twee extra treinen per uur. In het drukke Veenendaal Centrum moet goed worden opgelet dat dit niet meer problemen oplevert, dan dat het oplost.

Om de extra treinen te laten rijden, moet
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

6 okt 2005 Perrons Utrecht CS niet te bereiken (De Gelderlander )
Sommige perrons van het centraal station in Utrecht zijn niet en andere slechts met moeite bereikbaar voor ambulances. Dat concludeert de regionale ambulancedienst RAVU. Op dit moment biedt een motorambulance nog uitkomst, maar als begin volgend jaar
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

3 aug 2005 ProRail past stations aan voor stoptreinen (De Gelderlander)
Stoptreinen krijgen een eigen perron op station Ede- Wageningen. Hiervoor komt aan de Albertstunnel een noodbrug te hangen. Voor reizigers uit de Vallei verandert er weinig.

Stoptreinen krijgen de komende jaren minder ruimte op de drukbereden s
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

3 aug 2005 Station Ede-Wageningen krijgt boemelperron (De Gelderlander)
Stoptreinen krijgen een eigen perron op station Ede- Wageningen. Hiervoor komt aan de Albertstunnel een noodbrug te hangen. Voor reizigers uit de Vallei verandert er weinig. Stoptreinen krijgen de komende jaren minder ruimte op de drukbereden spoorli
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

1 mrt 2005 Vergaderen en e-mailen in de ’lounge’ van station s Hertogenbosch (Brabants dagblad)
Bijkomen temidden van de drukte op het station én je e-mail bekijken: In november krijgt het station van s Hertogenbosch een ’stationsrestauratie nieuwe stijl’.

Alleen een kop koffie drinken, of ook even je e-mail bekijken en vergaderen.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

24 sep 2004 Utrecht CS krijgt plein op 1e etage : Contracten worden snel getekend (Utrechts Nieuwsblad)
Het nieuwe Utrechtse stationsplein komt te liggen tussen hoge gebouwen van Hoog Catharijne en het nieuwe glazen terminalgebouw van de spoorwegen.

Het wordt een plein op de eerste verdieping, even hoog als de looproutes die door het winkelcen
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

8 jun 2004 Stationsgebied duurder dan Utrecht zegt : Geheime bijlage maakt melding van zestig miljoen meer overheidsgeld (Utrechts Nieuwsblad)
De vernieuwing van het Utrechtse Stationsgebied kost bijna zestig miljoen meer overheidsgeld dan de gemeente in de voorlichting over de plannen zegt.

Boven op de rijksbijdragen en de negentig miljoen euro die de gemeenteraad he
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

4 jun 2004 Bouwen over spoor station Utrecht onmogelijk (Utrechts Nieuwsblad)
Utrecht hoeft er voorlopig niet aan te denken om boven de spoorlijnen van het centraal station kantoren of woningen te bouwen. Veiligheidsrichtlijnen voor het transport van gevaarlijke stoffen gaan dat onmogelijk maken, verwacht het stadsbestuur.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 apr 2004 Het stationsgebied in Utrecht zal nooit af zijn, leert promotieonderzoek (Utrechts Nieuwsblad )
Het is helemaal niet gek dat Utrecht al een jaar of twintig tobt over de toekomst van het stationsgebied. Een stap voorwaarts nemen kost nu eenmaal tijd, blijkt uit promotieonderzoek van Jeroen Verbart van de Katholieke Universiteit Nijmegen.


vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

13 mrt 2004 Stationsgebied Utrecht: beton geruild voor glas (Volkskrant)
In het gebied rond station Utrecht Centraal maakt grauw beton plaats voor helder glas. Dit blijkt uit de ontwerpen voor een nieuw muziekpaleis en een nieuwe stationshal, die vrijdag zijn gepresenteerd.

Het ontwerp van architectenbureau Benthe
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 dec 2003 Hoog Catharijne en station Utrecht s nachts op slot : Verslaafden mee naar opvang (Utrechts Nieuwsblad)
Winkelcentrum Hoog Catharijne gaat eind april 2004 dicht in de nachtelijke uren. Station Utrecht Centraal is dan alleen nog toegankelijk voor reizigers met een geldig treinkaartje. Verslaafden en zwervers worden uit het gebied weggehaald door hulpver
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 dec 2003 Stationsgebied Utrecht: mooi, mooi (Utrechts Nieuwsblad)
Politiek Utrecht heeft gesproken: de zakelijke partners kunnen aan de slag in het stationsgebied. De kritiek erop verontrustde ondernemers niet.

Vertegenwoordigers van NS, Jaarbeurs en eigenaar Cório van Hoog Catharijne lieten in de nacht v
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

13 dec 2003 Utrecht CS mag op de schop : Raad akkoord met metamorfose stadshart (Algemeen Dagblad)
De gemeenteraad van Utrecht heeft gisternacht na een debat van ruim 8,5 uur de plannen van het college van B&W voor het stationsgebied goedgekeurd.

Wethouder W. Lenting (Leefbaar Utrecht) mag zijn plannen verder uitwerken met de Jaarbeurs, NS
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

6 dec 2003 Rijk investeert in stationsgebieden hsl (Het Financieële Dagblad)
DEN HAAG - Het kabinet reserveert euro 340 mln voor de periode tot 2010 om stationsgebieden voor de hogesnelheidslijnen naar België en Duitsland op te knappen. Het gaat om integrale stedenbouwkundige projecten op en rond de stations van de hsl. vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

8 okt 2003 De vraag in Utrecht blijft: waar is het station? (Utrechts Nieuwsblad)
UTRECHT - Duizelingwekkende bedragen investeert Utrecht de komende tien jaar in het Stationsgebied, en toch blijft de vraag: waar is het station? De welstandscommissie, die advies geeft over de kwaliteit van bouwplannen, ziet weinig heil in de massa
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

17 sep 2003 Station Utrecht Centraal wordt bouwput (Utrechts Nieuwsblad)
UTRECHT -- Station Utrecht Centraal wordt de bouwput die de gemeente al jaren belooft ervan te maken, maar op de perrons voor de regiotreinen van Randstadspoor blijft het straks stiller dan afgesproken.

Terwijl de verbouwing van de stations
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

25 jun 2003 De herinrichting van het stationsgebied Utrecht (Trouw)
Ruim en groen moest het stationsgebied van Utrecht worden, oordeelde de kiezers vorig jaar bij referendum. Wethouder Walther Lenting (Leefbaar Utrecht) vindt dat het gisteren gepresenteerde masterplan aan deze eisen voldoet. ,,Het plan heeft een uits
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

27 mei 2003 Geen obstakels voor HSL-stations Arnhem en Utrecht (Volkskrant)
Arnhem en Utrecht kunnen de metamorfose van hun stations voortzetten. Het rijk geeft de gemeente Arnhem bijna vijftig miljoen euro voor de bouw van een nieuwe stationshal en Utrecht mag een masterplan voor het vervoersknooppunt in de binnenstad verde
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

27 mei 2003 Overheid versnelt plannen stations (NRC Handelsblad)
Het Rijk wil de ontwikkeling van nieuwe stationsgebieden in zes steden versnellen. Dat hebben de demissionaire ministers Kamp (VROM) en De Boer (Verkeer en Waterstaat) op hun laatste werkdag bekendgemaakt.

De plannen voor nieuwe stations en o
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

9 mei 2003 Bezorgde raad zwijgt toch maar over plannen met station Utrecht Centraal (Utrechts Nieuwsblad )
UTRECHT - Onaangenaam hoge busperrons, een stationshal vol winkels en een plein dat zomaar van de tekentafel verdwijnt. De nieuwste ideeën voor het Centraal Station blijven voor diverse partijen in de Utrechtse gemeenteraad reden tot zorg, maar aan e
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

5 apr 2003 Hoe gaat het er nou eigenlijk uitzien, het station in Utrecht? (Utrechts Nieuwsblad)
UTRECHT - Maar hoe gaat het nou worden, dat Utrechtse Stationsgebied? Dat blijft de rest van het jaar de meest gestelde vraag. Want ook als het Masterplan politieke genade vindt, en eind juni wordt gepresenteerd aan de stad, liggen er nog lang geen g
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

12 mrt 2003 Nieuw station Utrecht klein stapje dichterbij (Utrechts Nieuwsblad)
UTRECHT - De aanvaarding van een schetsontwerp voor het nieuwe station Utrecht door alle betrokken overheidsinstellingen en marktpartijen is een signaal dat er echt iets gaat gebeuren in het Stationsgebied. Maar zekerheid heeft het stadsbestuur nog n
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

9 dec 2002 Overkapping staat klaar voor Goes (Provinciale Zeeuwse Courant )
GOES - In Utrecht is dit weekeinde een deel van de historische overkapping van het treinstation gedemonteerd en klaargemaakt voor vervoer naar Goes. De ruim honderd jaar oude kap gaat hier deel uitmaken van de het spoorwegmuseum van de stichting Stoo
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

8 dec 2002 Antieke overkapping Utrecht Centraal afgebroken (Zwolse Courant)
UTRECHT (ANP) - Railinfrabeheer heeft afgelopen weekeinde de helft van de antieke overkapping van het station Utrecht Centraal afgebroken. Het stalen geraamte is bestemd voor het spoorwegmuseum van de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) in Goes.

V
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

6 dec 2002 Nieuwe treinstations in Utrecht (Utrechts Nieuwsblad )
UTRECHT - De stad Utrecht en Railinfrabeheer zetten maandag hun handtekening voor de bouw van een handvol nieuwe stations. In het kader van randstadspoor moeten die stations er de komende tien jaar bij komen. Om over korte afstanden meer stoptreinen
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

5 dec 2002 Utrecht bang voor sober station (Utrechts Nieuwsblad )
UTRECHT – De gemeente Utrecht is bang dat er te weinig overheidsgeld komt om van het nieuwe station een spectaculair gebouw te maken.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil alle infrastructuur rondom de hogesnelheidslijnen sober en doel
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

3 dec 2002 Goes krijgt kap station Utrecht (BN/DeStem )
Dinsdag 03 december 2002 - GOES - De historische overkapping van het NS-station in Utrecht komt definitief naar Goes. Komend weekeinde wordt de kap deels afgebroken. Begin volgende week worden de onderdelen met vrachtwagens naar Goes vervoerd, waar d
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 okt 2002 Veiligheid rond centraal station Utrecht onvoldoende (Utrechts Nieuwsblad )
UTRECHT - Passanten, bewoners en winkeliers van het Utrechtse Stationsgebied voelen zich een jaar na de opening van de gebruikersruimtes voor verslaafden niet veiliger. De veiligheid in het gebied scoort net als vorig jaar een onvoldoende.

Da
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

9 okt 2002 Noodtreintje Leidsche Rijn-Utrecht (Utrechts Nieuwsblad )
UTRECHT - Leidsche Rijn krijgt mogelijk volgend jaar een provisorische treinverbinding met Utrecht Centraal. De trein moet gaan rijden vanuit het tijdelijke station Terwijde aan de Utrechtseweg. Eind volgend jaar wordt het station ingepast in de gewo
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

13 sep 2002 Voorlopig geen geld voor nieuw station Utrecht CS (Utrechts Nieuwsblad )
UTRECHT - Geld voor de vernieuwing van NS-station Utrecht komt op zijn vroegst beschikbaar in het jaar 2004.

Maar het is ook goed mogelijk dat het Rijk pas na 2006 middelen uittrekt om de gewenste verbouwing van Utrecht Centraal tot een vervoer
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

18 jan 2002 Utrecht nog niet beter af met plan voor Stationsgebied (Utrechts Nieuwsblad)
Utrecht - Het Stationsgebied in Utrecht gaat over geld, veel geld. Meerdere wethouders in de afgelopen twintig jaar hebben dat geweten. En meerdere wethouders is het net niet gelukt om een alomvattende aanpak van het Stationsgebied financieel rond te
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 nov 2001 Utrecht CS: 55 miljoen reizigers per jaar Station met de Schiphol-allure (Utrechts Nieuwsblad )
Utrecht - De lange gang vanaf de perrons naar het Jaarbeursplein vertegenwoordigt alles wat een moderne stationshal niet moet uitstralen. Bedompt, sfeerloos en met een rij verkeerd geplaatste winkels die het dynamische beeld van vertrekkende en binne
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

31 mei 2001 Ondergronds station Utrecht kost te veel (Utrechts Nieuwsblad )
UTRECHT - Utrecht heeft onvoldoende geld voor een ondergrondse terminal voor bus en sneltram in het toekomstige stationsgebied. Deze tunnelvariant uit het Utrecht Centrum Plan valt aanzienlijker duurder uit dan de 514 miljoen gulden, die de stad aan
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

26 apr 2001 Rover vindt treinstations beneden peil (Zwolse Courant)
AMSTERDAM (ANP) - Reizigersvereniging Rover vindt dat het op veel Nederlandse treinstations niet bepaald prettig toeven is voor de reizigers. Zo is Den Haag Centraal rommelig, heeft Utrecht te weinig trapruimte, Rotterdam benauwde gangen en zijn de s
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

26 apr 2001 NS kunnen niet wachten met station : Uitstel valt ook slecht bij HC (Utrechts Nieuwsblad )
UTRECHT - NS Vastgoed is boos over het opschorten van het referendum voor het Stationsgebied in Utrecht. De druk op het grootste station van Nederland heeft ontoelaatbare vormen aangenomen en duldt feitelijk geen verder uitstel, aldus de NS. De finan
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

25 apr 2001 Haalbaar plan station kost wethouder meer tijd (Utrechts Nieuwsblad )
UTRECHT - Te licht en te optimistisch is er gedacht over een referendum over het Stationsgebied in Utrecht. Daar windt wethouder Walther Lenting (Leefbaar Utrecht) geen doekjes om.Dat het is uitgesteld tot volgend jaar mei vindt hij teleurstellend, m
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

7 jun 1941 Brabantsche opinie over Brabantsche stations (Noordbrabantsch dagblad het huisgezin )
„Weet je waar je eens over moet schrijven? Over de stations in Brabant! Over het feit, dat wij in de heele provincie maar twee behoorlijke stations hebben en dat de rest zoo ongeveer het midden houdt tusschen een mooi kippenhok en een leelyk abattoir!" Het was een goede oude bekende, een Brabander van de goeie soort, die ons ongevraagd deze tip gaf. We kennen den man al jaren, weten dat hij een gezonden kijk heeft op vele zaken, dat hij Brabantsch openhartig is en niet gewoon om een blad voor zyn mond te nemen. Ook weten we echter, dat, hy nog al eens graag critiek uitoefent, al is die dan meestal van goedhartigen aard en bedoelt hij het allemaal niet zoo hevig als hij het zegt. We waren daarom een beetje terughoudend en reageerden voorloopig alleen maar met een vermanend: „Nou, nou". „Niks te nou-nouen", zei de ander, „je weet, ik weet m'n weetje en ik zeg je, dat het met de stations in Brabant — uit architectonisch en aesthetisch oogpunt bezien — treurig gesteld is. Vroeger lette je daar niet zoo op, je had gewoonlijk te veel haast,; maar nu het reizen weer in een langzamer tempo gaat, de treinen dunner gezaaid en nog al eens te laat zijn, nu valt het op. Het is me den laatsten tijd herhaaldelijk overkomen, dat ik — op een trein wachtende — langen tijd tegen stations zat aan te staren. Van de tien keer dat dat gebeurde, heb ik me negen keer zitten „ergeren" „Erger je je nu ook?" vroegen we en wezen door het café-raam op het Bossche station. „Ik zeg toch, dat er twee uitzonderingen zijn! Daar is Den Bosch er één van. Maar dat station is dan ook van Cuypers". „Laatst heb ik eens iemand hooren zeggen, dat de Cuypersen maar twee dingen gebouwd hebben: kerken en bisschoppelijke paleizen. Die bisschoppelijke paleizen zijn dan soms in gebruik als stations, soms als rijksmuseum. ..." „Die vent kan zeggen wat-ie-wil, maar tegen dit station kyk je tenminste met plezier aan. Daar zit stijl in en lijn en fantasie. In ieder geval is het niet, zooals de meeste andere, behalve veilig, ook nog vlug en voordeelig gebouwd". „Er was nog een uitzondering, als ik je goed verstaan heb".

„Ja, Roosendaal! Ik weet niet eens wie daar de architect van is en het kan best zIJn, dat het nog mooier had gekund, maar het is een station, dat er wezen mag. Het is royaal van proporties en het beheerscht zyn omgeving. Daar loopen de treinen inderdaad „binnen"; en al staan er tien treinen op volle stoom, dan bluft het station ze nog de baas. In veel andere plaatsen is het zóó: als de trein binnen komt, dan zie je het heele station niet meer, dan domineert de trein en de snuivende locomotief! 'Eigenlijk komt de trein niet „binnen!", hy komt alleen maar even „langs". Je krygt den indruk dat het louter goeiigheid van 'm is, dat ie stopt. Hij had het stationnetje net zóo goed over bet hoofd kunnen zien!" „Alle stations kunnen toch niet even groot zijn?" „Hoeft ook niet. Maar het minste wat je er van verwachten moogt, is toch, dat ze op een station lijken", „Doen ze dat dan niet?" „Nee dat doen ze niet. Dat weet je zelf net zoo goed als ik. Neem ze maar een voor een. Bergen op Zoom. Als je door de Stationsstraat komt aanwandelen, dan zie je een ding wat eigenlijk nog het meeste lukt op een broeikas. Je verwacht daarbinnen geen treinen te vinden maar meloenen of komkommers!" „Asperges!" „Goed, asperges, maar in ieder geval geen treinen! Komt er dan toch een, stap je er in en rij je naar het Oosten, dan passeer je in Wouw een soort duiventil, of zoon klepkooi, waar ze vinken in vangen. In Breda krijg ik steeds den indruk, dat 't nog niet af is, dat ze nog aan het bouwen zijn en dat het een kippenren moet worden voor een heel groot hoenderpark. Tilburg is niet veel beter. Eigenlijk is het twee keer zoo erg, want het heeft twee verdiepingen! Het lijkt op een ouderwetsch buitenhuis, met een schrikkelijk leelijke serre er voor. In Eindhoven is er één geluk; dal het Stationsplein maar klein is, zoodat je het station niet zoo goed kunt zien. Maar als je het ziet en ze zeggen je, dat het 'n abattoir is, dan geloof je het direct". „Maar dan toch een mooi abattoir!" „Nee, een leelijk! Ook dat nog. Nou, en dan krijg je Helmond. Ik weet niet wie het geweest is, maar er moet eens een ondeugend journalist een brief uit Hollywood aldus hebben laten aanvangen: „Hollywood, na Helmond de leelijkste stad van de wereld " Dat zal wel overdreven zijn, maar het station is in ieder geval niet veel zaaks. Goddank heeft het tegenwoordig tenminste een klok! De Helmondenaren hebben er jarenlang over geklaagd, dat ze niet eens een stationsklok hadden.... Dan is Boxtel eigenlyk veel beter af, dat heeft heelemaal geen station. Dat heeft aan de straat alleen maar een groot gat, waardoor je onder de rails naar de perrons kunt komen." „Dat is een eiland-station", merkten wy deskundig op. „Kan best wezen, maar eilanden moeten ze in het water leggen, niet midden in een stad! Op de lyn van Roosendaal naar het Noorden. is het al niet veel beter. De stations van Oudenbosch en Zevenbergen schijnen specimen te zijn van een soort massa-product, op één werf in elkaar getimmerd en kant en klaar afgeleverd. Het zijn net zoon soort koekoeksklokken....

Nee, dan zie ik nog liever de stationnetjes van de Langstraat. Die zijn ook niet mooi; in het industriestadje Waalwijk is het precies hetzelfde als in het landelyke Lage Zwaluwe het laatste heeft het voordeel, dat maar heel weinig menschen het aan den voorkant te zien krijgen, men stapt hier veel „over" doch weinig „uit" — maar zij bieden althans den stationchefs een prettige bovenwoning!" „En wat wou je daar nu allemaal mee zeggen?" „Ik wou maar zeggen, dat het hoog tijd wordt, dat de Nederlandsche spoorwegen meneer van Ravensteijn naar Brabant sturen, met een hele groot koffer, boordevol met mooie krullen, vlotte lijnen en speelsche vlakken om daar onze stations mee op te knappen." „Ik heb pas nog van het Utrechtsche station — dat is toch van Ir. van Ravensteijn? — hooren zeggen: dat het een „Neo-barok brouwsel"' was, „dat feitelijk op de maan thuis hoort"'. „Kan best zijn, dat het op de maan thuis hoort, maar is dat voor een station geen verdienste? Kijk eens, in ieder van ons, al zijn we nog zoo oud en wijs, blijft iets voortleven van het kind, dat graag „met het spoortje mee gaat". In ieder van ons leeft de drang te reizen naar verre en vreemde landen. Is het dan niet goed, dat we reeds bij het betreden van het station den indruk krügen van iets vreemds, iets dat ver weg is en geheel anders dan we gewoon zijn? Stappen we dan niet met een prettig gevoel en grooter verwachtingen in den trein, die ons mee zal nemen naar oorden — het kan me niet schelen waar, desnoods op de maan! — maar waar het in ieder geval anders is als thuis! Geven de vloeiende lijnen van v. Ravensteijn ons niet reeds een voorproefje van de snelheid, waarmee de trein ons daar heen zal brengen? Voel je dan niet...." „Wacht nou eens -even, voel jij dan niet, dat je geweldig door zit te slaan? Je meent toch zeker niet in ernst, dat ik al dat gedaas in de krant moet zetten?" „Ja, dat meen ik wel! Je kunt er natuurlijk bij vertellen, dat ik een beetje een rare vent ben en je zegt maar tegen de lezers, dat ze mij met een korreltje zout moeten nemen en dat ik het allemaal niet zoo kwaad bedoel, maar je moet er geen twijfel over laten bestaan, dat hel werkelijk hard noodig is, dat er eens naar de Brabantsche stations wordt omgekeken. Als je we op den man of vraagt, hoe een station er uit moet zien om een echt station te zijn, dan zou ik je dat niet eens precies kunnen vertellen, maar in ieder geval moet het niet op een broeikas lijken en niet op een abattoir, niet op een duiventil en niet op een koekoeksklok!....

Naschrift webmaster:
Het is maar goed dat meneer niet in onze tijd leeft, want wat er nu staat is toch veel minder mooi dan alles wat meneer lelijk vond en intussen is afgebroken.

21 aug 1863 Heden is dan de eerste trein voor het publiek naar Amersfoort, Harderwijk en Hattem gestoomd (Algemeen Handelsblad )
Heden is dan de eerste trein voor het publiek naar Amersfoort, Harderwijk en Hattem gestoomd, en reeds is de eerste trein van daar met vele passagiers aangekomen. De beste orde heerschte op het station alhier, waar de stationschef bij zijne vele bezigheden ook deze nieuwe zorg uitmuutend heeft volbragt. De drie genoemde steden zijn heden, even als de andere stations langs dezen weg, in feestgewaad en Amersfoord zelf viert een schoon en algemeen feest.