of:
home
zoeken
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
agenda
te koop
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Nieuws behorende bij station Emmen

6 mrt 2011 Nieuwe plek voor station Emmen wordt onderzocht (Dagblad van het Noorden)
De gemeente Emmen onderzoekt dit jaar of station Emmen verhuisd kan worden naar een andere locatie. Er wordt onder meer gekeken naar de Kerkhoflaan, die dichterbij het centrum ligt, of naar het nieuw te openen station Emmen Zuid.

Er wordt al lang over verplaatsing van het station gesproken, maar serieus onderzoek heeft er nooit plaatsgevonden. Volgens de verantwoordelijke wethouder ligt het station erg ongunstig. Er is weinig ruimte voor voorzieningen, en de verkeersstromen van reizigers leiden tot veel overlast in de omgeving.

Lees alles over het nieuwe verkeersplan in Dagblad van het Noorden van zaterdag 5 maart, editie Emmen

11 mei 2010 Arriva neemt spoorlijn Emmen-Zwolle over (Blik op nieuws)
Arriva neemt het treinvervoer op de spoorlijnen Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg, de zogenoemde Vechtdallijnen, over van NS en Connexxion. Dit is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincies Overijssel, Drenthe en Regio T
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 okt 2008 Spoorlijn Emmen-Stadskanaal niet haalbaar (Dagblad van het Noorden)
De aanleg van een spoorlijn tussen Stadskanaal Hoofdstation en Emmen is financieel onhaalbaar. Dat is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek dat is verricht in opdracht van de provincies Groningen en Drenthe.

De onderzoeksresultaten worde
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

16 okt 2008 Verlengen spoor Groningen-Emmen beter dan stoppen in Musselkanaal (Rijksuniversiteit Groningen)
De verlenging van de in 2010 te starten treinverbinding Groningen- Veendam naar Emmen is bijna zeker gunstiger dan een verlenging die stopt in Musselkanaal- Valthermond. Dit is de uitkomst van het scriptie-onderzoek van student Diederick van der Lely onder leiding van professor Jan Oosterhaven van de Rijksuniversiteit Groningen. Het belangrijkste voordeel bestaat uit het veel grotere aantal buspassagiers dat overstapt naar de trein bij een verlenging tot Emmen en dat betekent een hogere kaartverkoop voor de vervoerder en een belangrijke winst in reistijd en comfort voor de passagiers.

De scriptie bevat een volledig overzicht van alle maatschappelijke kosten en baten van de ingebruikname van de goederenspoorlijn naar Veendam voor passagiersvervoer, alsmede van de ombouw van de museumspoorlijn STAR tussen Veendam en Musselkanaal- Valthermond voor regulier passagiersvervoer en de verlenging van die lijn naar Emmen. Aansluiting in Emmen op de bestaande spoorlijn naar Zwolle betekent dat Oost-Groningen een directe spoorverbinding met de rest van het land krijgt en Emmen een directe spoorverbinding met Groningen en Duitsland.

Kosten en baten

De belangrijkste kosten en baten zijn voor een periode van vijftig jaar in geld uitgedrukt. De netto contante waarde van die stromen komt voor het spoor Groningen- Veendam op minus 30 miljoen euro. Voor het spoor Groningen- Musselkanaal is dat minus 80 miljoen en voor Groningen-Emmen minus ruim 60 miljoen. Een dergelijke negatieve uitkomst is voor openbaar vervoerprojecten in Nederland vrij gebruikelijk.

Effecten

Van de kosten en baten die niet in geld zijn uitgedrukt is het of niet duidelijk of ze positief of negatief zijn, zoals voor emissies en veiligheid, of ze zijn van relatief geringe betekenis, zoals de effecten op de verkeerscongestie en op milieu en landschap bij de varianten tot en met Musselkanaal. Alleen de verlenging naar Emmen heeft een aantal wel duidelijke niet in geld uitgedrukte effecten, zoals negatieve op het landschap en positieve op de regionale economie en de extra goederenvervoerconnectie met de Randstad.

Tot slot wijst de scriptie er op dat het wenselijk is om nog nader te bestuderen of stoppen in Stadskanaal Hoofdstation gunstiger of nog ongunstiger is dan stoppen in Musselkanaal en of het in één keer aanleggen van de hele lijn gunstiger is dan het pas later aanleggen van het laatste stuk Musselkanaal- Emmen waarvan nu is uitgegaan.

De scriptie van student Diederick van der Lely met een beleidsmatige samenvatting van professor Jan Oosterhaven is elektronisch op te halen op www.REGroningen.nl.

14 mei 2008 Nieuw station in Delftlanden Emmen (RTV Drenthe)
Over 2 jaar komt er een treinstation in de nieuwe wijk de Delftlanden in Emmen. De eerste treinen moeten eind 2010 stoppen op station Emmen Zuid. De halte Emmen Bargeres vervalt vanaf dat moment. Het nieuwe station gaat volgens de gemeente 600 reizig
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

11 apr 2008 Trein Emmen-Stadskanaal geen serieuze optie (Typisch Emmen)
Een passagierstrein van Emmen naar Stadskanaal is voorlopig nog geen serieuze optie. Dit verwacht spoordeskundige Arco Sierts uit Voorburg. Hij ijvert al jaren voor een verbetering van de noordelijke spoorverbindingen, met name de lijn tussen E
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

26 mrt 2008 Station keert als model terug in t Vjenne (TC Tubantia)
Als uitvloeisel van spoorboek Vriezenvener Hessel Boonstra.

Nog steeds zijn er veel Vriezenveners die het betreuren dat het zo karakteristieke, witte Vriezenveense station aan de lijn Almelo-Mariënberg in 1985 is afgebroken.

Toch is er -
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

19 mrt 2008 Drenthe ziet spoorlijn Emmen naar Stadskanaal wel zitten (Dagblad van het Noorden)
Het Drentse provinciebestuur ziet goede kansen voor de aanleg van een nieuwe spoorlijn tussen Emmen en Stadskanaal. Het wil bijdragen aan de verbetering van het openbaar vervoer in en naar de Veenkoloniën.

Dat maakte gedeputeerde Rob Bats g
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

7 nov 2007 Boemel blijkt levensvatbaar : Regiospoor doet het goed (Trouw)
Het gaat met vallen en opstaan, en nog niet alle kinderziektes zijn overwonnen, maar het regiospoor zit in de lift. Dat komt door het visgraatmodel: bus wacht op trein en omgekeerd.

Bijna opgeheven spoorlijnen in de provincie blijken succesvol
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

18 okt 2007 Spoor bij Dalen mogelijk verdubbeld (Dagblad van het Noorden)
Provinciale staten van Drenthe nemen binnenkort een besluit over de overname van de spoorlijn Emmen-Zwolle. Daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Voor de provincie haar handtekening zet moet de huidige eigenaar, het rijk, eerst over de brug komen.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

24 feb 2007 Kans station Bergentheim stijgt (De Stentor)
De Hardenbergse wethouder Jannes Janssen ziet mogelijkheden in Bergentheim een NS - station te openen.

Er is iets aan het ontstaan, verwoordt Janssen het. Maar belangrijke rollen zijn er ook voor de NS en de provincie.

Een mogelijkheid voor
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

13 jun 2006 Kamperlijn flink opgewaardeerd (De Stentor)
Met stations in de Zwolle Stadshagen en in Zwolle Voorsterpoort (A28-strook) én meer treinen per dag wil de provincie Overijssel het niveau van de lijn tussen de beide Hanzesteden flink opkrikken.

Om een en ander te realiseren is zeker nog drie
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

23 dec 2005 Trein Emmen-Zwolle stampvol in ochtendspits (De Stentor)
Aan ieder voordeel kleeft ook een nadeel. Treinreiziger Arjan Veurink uit Ommen wil tegenover het ‘hosanna’ uit Dalfsen - sinds 11 december een halfuursdienst - ook een ander geluid laten horen.

De praktijk is nu ’s avonds in Zwolle tien of vij
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

1 okt 2005 Proef halfuursdienst Zwolle- Emmen volgens schema (De Stentor)
De proefdag met de halfuursdienst op de spoorlijn Zwolle - Emmen is gisteren volgens schema en zonder problemen verlopen. Dat is de voorlopige conclusie van NS regio Noordoost, die nu tot 15 oktober nog de ervaringen van reizigers verwacht.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

8 jul 2005 Trein uit Zwolle stopt vaker in Dalfsen (De Stentor )
Na diepgaand overleg met de provinciebesturen van Overijssel en Drenthe heeft de NS besloten vaker te stoppen in Dalfsen. In de nieuwe dienstregeling die 11 december van dit jaar ingaat stoppen treinen op het traject Zwolle - Emmen voortaan twee keer
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

9 jun 2005 Ook loket treinstation in Emmen gaat dicht (Dagblad van het Noorden)
Reizigers kunnen vanaf 4 juli geen treinkaartjes meer kopen bij het loket van het NS-station in Emmen. Het loket is vanaf die datum definitief gesloten. Eerder gingen ook vrijwel alle andere loketten op het treintraject tussen Emmen en Zwolle dicht.
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

29 mrt 2005 Luxere treinen op het spoor naar Mariënberg (De Stentor )
De treinen tussen Mariënberg en Almelo worden vanaf 2007 vervangen door luxere treinen met airconditioning. Deze treinen gaan twee keer per uur rijden en sluiten direct aan op treinen in de richting van Enschede en Emmen.

Dit is een kleine gree
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

25 mrt 2004 Emmen jubelt over nieuwe NS-dienstregeling (Dagblad van het Noorden)
In tegenstelling tot de gemeente Coevorden is de gemeente Emmen zeer te spreken over de beoogde nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Dit valt te lezen in een door de gemeente Emmen uitgeven persbericht. Opvallend is dat Emmen zic
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

24 mrt 2004 Emmen zeer tevreden met nieuwe dienstregeling NS (Persbericht gemeente Emmen)
De NV Nederlandse Spoorwegen in Utrecht (kortweg NS), heeft de gemeente Emmen in kennis gesteld van aanpassingen in de dienstregeling Emmen-Zwolle vv met ingang van 12 december 2004. De belangrijkste aanpassingen staan hieronder vermeld.

Nie
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

31 okt 2003 Vijfhonderd ouderen zetten krabbel tegen sluiting NS-loket Emmen (Dagblad van het Noorden)
Ook de ouderenbonden in Emmen zijn in het geweer gekomen tegen de dreigende sluiting van het NS-loket op het station in Emmen.

Na de seniorenraad en de Emmense Bruni Ockels komen de gezamenlijke ouderenbonden vanmiddag in actie. Om half drie b
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

30 okt 2003 Emmer college praat met NS over sluiting loket (Dagblad van het Noorden)
emmen - De Emmer wethouder Tiens Eerenstein (VVD) gaat volgende week met de Nederlandse Spoorwegen praten over de mogelijke sluiting van het loket op het station in Emmen. De NS wil het loket met ingang van komende weekeinde op zondagen sluiten. Vana
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

10 sep 2003 NS sluit loket in Emmen (Dagblad van het Noorden)
emmen - De NS sluit ook het loket in Emmen. Eerder deze week werd bekend dat Coevorden het voortaan zonder NS-loket moet stellen. In beide plaatsen vinden te weinig handelingen plaats om zon voorziening te rechtvaardigen. Wanneer de loketten dicht ga
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site

10 apr 2003 Het station blijft gewoon waar het nu is (Dagblad van het Noorden)
emmen - Over een breinbreker gesproken: kom je op het gemeentehuis, wordt je gevraagd om even te bepalen wat er met het centraal station en omgeving moet gebeuren. Het moge duidelijk zijn dat die vraag de aanwezige bewoners, projectontwikkelaars en a
vanwege auteursrechten is dit artikel niet in zijn geheel te lezen op de site