Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
Binnenland: vordeirngen van de bouw van stationsgebouwen (Algemeen Handelsblad - 8 jul 1867)

Binnenland: vordeirngen van de bouw van stationsgebouwen

Algemeen Handelsblad - 8 jul 1867

an wege des minister van binnenl. zaken is het volgende ter algemeene kennis gebragt: Hoezeer,-krachtens do thans geldende reglementen ep de telegraafdienst, wegens verraihking en vertraging van onaangeteekende telegrammen geene terugbetaling der seinkosten aan de afzenders wordt verleend, hoult het telegraafbestuur zich niettemin voor de mededeeling van elke feil of onregelmatigheid te dien opzigte aanbevolen, ten einie aau deze mededeelingen, waarop overigens het nemen van beschikking ver valt, zoodanig gevolg kunne worden gegeven, als waardoor de juiste en tijdige overkomst der berigten zooveel mogelijk verzekerd wordt. Met ingang van 15 dezer zullen te Oss en te Veghel kantoren van den rijkstelegraaf met beperkte dagdienst geopend zijn, eu zal te rekenen van denzelfden dag het rijkstelegraaf kantoor te Maassluis op. n zijn, op werkdagen: vaa 9 ure voor- tot 1 ure namiddag en vau 3 tot 9 ure namiddag; op zon- en feestdagen: van 8 tot 9 ure vooren van 12 tot 3 ure namiddag. Overrzigt, betreffende den aanleg der staatsspoorwegen gedurendede maanden Mei en Junij jl. I De werkzaamheden aau vet stationsgebouw te Zwolle vorderen goed, het metselwerk van de vleugel- en nevengebouwen is tot de bepaalde hoogte opgetrokken, op een dier gebouwen werd de kap reeds gesteld, het metselen van het middengebouw ging goed vooruit. _ De spoorweg vah Zwolle naar Meppel wordt afgewerkt en nadert zijne voltooijing. Het station te Dedemsvaart, het haltegebonw to Staphorst zijn op, eenig vèrwwerk na gereed; de goederenloodste Dedemsvaart wordt inwendig afgewerkt. Te Meppel zijn de fundamenten van het stationsgebouw gelegd en is men met het opgaande werk begonnen. Op de bergplaats voor locomotieven is de kap gesteld, zoomede op de bergplaats voor rijtuigen. Aan het opmetselen vau de bergplaats voor goederea wordt krachtig doorgewerkt. Het maken der aardenbaau tussehen Meppel en Leeuwarden werd onafgebroken voortgezet. Tusschen Meppel eu Heerenv-een wordt reeds de ballast aangevoerd. De onderbouw voor de brug over de Hoogeveensche Vaart is voltooid; de overige kunstwerken in de baan worden met kracht daargesteld. De gebouwen te Steenwijk en Wolvega worden van binnen afgewerkt en zijn uitwendig op het af.erwen na voltooid. Met de stationsinrigtingen te Heerenveen is een begin gemaakt. De havens te Dedemsvaart, Meppel en Steenwijk zijn voltooid. De aardenbaan tusschen Groningen en Winschoten is over de geheele lengte in bewerking, Mervan zijn ruim 20,000 el voltooid. Tusschen Winschoten ca Nieuweschans is de baan mede over de geheele lengte onderhanden. De kunstwerken zija nagenoeg volteoid, men is druk bezig met sporen leggen. De stationsgebouwen te Hoogezand, Zuidbroek, Scheemda en Winschoten worden afgetimmerd en gestneadoord. De aardenbaan tv. schen Enschede en de Pruissische grenzen is na genoeg gereed. De gebouwen te Enschedé vorderen goed. Op de bergplaats voor locomotieven is de zinkbedekkingaangebragt, dit;ismede het geval met de bergplaats voor rijtuigen. Op het visitatiegeb<_iw is de kap gesteld, en het metselen van de opgaande muren van het hoofdgebouw gaat goed vooruit. Met de werken voor de afdarnming van de Oosterschelde werd gedurende de twee laatste maanden zeer g .regeld en met kracht voortgegaan. Van den kop vau het voltooide gedeelte dam tot het station Bergen-op Zoom is het spoor gelegd. Tusschen de Oosterschelde ca Goes wordt de ballast aangevoerd. Tusschen Goes en het Sloe wordt met het omwerpen der aardenbaan ijverig voortgewerkt. Met de voltooijing van het stations emplacement te Utrecht werd voortgeg-.au. Het metselwerk van het stationsgebouw gaat goed vooruit, de plinten van het hoofdgebouw zijn gesteld, het bestelgoe» derengobouw en de retirade zijn onderhanden. Van de draaibruggen over den Vaartschen Eijn bij Utrecht kwam de betonstorting Van het oostelijk landhoofd gereed. De beheijing van het zuidelijk lan-.lhoof. en vau dea mildenpijler der brug in don straatweg vau Utrecht naar Uorinehoui w.rd voltooid; in hot landhoofd werd de beton gestort. De beheijing van het noordelijk landhoofd is gereed. Te Houten gaat men voort met het opmetselen vaa het stationsgebouw, de kap werd gesteld. Aan de brug over de Lek bij Kuilenburg wordt met het stellen van den bovenbouw met kracht voortgewerkt. Vóór 1 Dec. e. k. Hoopt men den grooten ligger van 150 el spanoiug geheel gesteld te hebben. Aan het ophoogen der aardenbaan tusschen Kuilenburg en Bommel wordt steeds voortgewerkt. D« ontgravingen voor het stationsgebouw te Geldermaisen zijn begonnen. De bouw der pijlers en landhoofden van de brug over de Waal bij Bommel ondervond eenige vertraging door het hooge water. Dè opmetseling van het Imker landhoofd werd echter voortgezet. Do bovenste hardsteenlaag onder de deklijst werd gesteld. Aan do étreompijlers kon om bovengenoemde reden niet worden voortgewerkt. Met het verleggen der Noorder Waaldijk werd met kracht voortgewerkt. De aardenbaau van s Bosch naar Boxtel is van laatstgenoemde plaats tot den Esschenstroom gereed, verder wordt het zand aangevoerd ; mei de kunstwerken gaat het goed vooruit, en aan het haltogebouw te Vught werd de binnenbetimmering afgemaakt. De aardewerken van den spoorweg tusschen Dordrecht en Willemsdorp vorderen goed. De landhoofden der brug te Dordrecht.zijn opgemetseld tot de cordonlijst, en het metselen van eenige pijlersj wordt met kracht voortgezet, en van de overige worden de funderingen gemaakt. Met de werken tusschen Uitgeest en Zaandam werd ijverig voortgegaan, ook wat betreft de bruggen. Voor het stationsgebouw te Krommenie is met het metselen aangevangen.