Begin exploitatie 5 oktober 1863. Aanvankelijk verdeeld in een Noordernet en Zuidernet, beide eigendom van de Staat der Nederlanden. Vanaf 1 januari 1917 gemeenschappelijke exploitatiemet HSM, geleidelijk onder de naam Nederlandse Spoorwegen. Overname door NS op 1 januari 1938.
Bron: Sluiter, J.W. Overzicht van de Nederlandse spoor- en tramwegbedrijven. Leiden : NVBS, 2000
ISBN: 90.5345.224.9
1863 | Breda- Eindhoven |
1863 | Harlingen- Leeuwarden- Groningen- Nieuweschans |
1863 | Roosendaal- Vlissingen |
1865 | Arnhem- Leeuwarden |
1865 | Zutphen- Enschede- Gronau (grens) |
1865 | Maastricht- Venlo |
1866 | Rotterdam- Breda |
1866 - 1928 | Moerdijk SS- Lage Zwaluwe |
1866 | Venlo- Eindhoven |
1866 | Venlo- Pruisische grenzen |
1868 | Utrecht- Boxtel |
1870 | Groningen- Meppel |
1876 | Lage Zwaluwe- Zevenbergen |
1879 | Arnhem- Nijmegen |
1881 | Zwolle- Almelo |
1882 | Dordrecht- Elst |
1883 | Nijmegen- Venlo |
1883 | Leeuwarden- Stavoren |
1884 | Groningen- Delfzijl |
1886 - 1950 | Lage Zwaluwe- 's Hertogenbosch |
1913 | Eindhoven- Weert |
1915 | Heerlen- Schin op Geul |
1949 | Landgraaf- Simpelveld |