Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Maastricht - afbeelding 43 station Maastricht

stationsgebouw II (1926)
Het uit geschakelde volumes opgebouwde station heeft een sterk overheersende lengte-as. Het hoofdgebouw is voorzien van trapgevels. Dit geldt ook voor de markante toren, die door middel van een tussenbouw aan het hoofdgebouw is gekoppeld. Het complex is opgetrokken in rode baksteen, gemetseld in staand verband, op een granieten plint en wordt gedekt door zadel- en schilddaken met Hollandse pannen en tuiles-du-nordpannen. Bij gereedkoming in 1916 beschikte het station als eerste in Nederland over een unieke perronoverkapping in gewapend beton (over het eerste, tweede en derde perron), welke helaas is gesloopt. Zij was een ontwerp van A.H. van Rood. De overkapping bestond uit één enkele reeks pijlers met een balklaag en een licht hellend dak. Ook de markante voetgangersbrug, die qua stijl herinnerde aan station Eindhoven, is afgebroken. De seinhuizen zijn eveneens gesloopt en vervangen door seinhuizen, ontworpen door S. van Ravesteyn. De hal van het station was destijds één van de grootste in Nederland. Deze heeft bogen en galerijen van natuur- en baksteen. De glas-in-loodramen van Jan Schouten werden in de Tweede Wereldoorlog onherstelbaar beschadigd en in 1949 door nieuwe ramen van Charles Eyck vervangen. Het station werd in 1984 verbouwd; toen werd ook een nieuw perroneiland aangelegd.

Vanwege copyright kunen de foto's van Dierdorp niet getoond worden.

Welk cijfer geef je deze afbeelding?
Bedenk: je beoordeelt niet de schoonheid van het gebouw, maar de kwaliteit van de afbeelding.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 bezoeker heeft deze afbeelding het cijfer 8 gegeven.
Bron: via Floris Dierdorp
Deze foto is mij per fiets bezorgd door Floris Dierdorp, hij heeft hierop niet het auteursrecht. De foto is hier slechts op een zeer lage resolutie beschikbaar. Meent u het auteursrecht op deze foto te hebben en staat u publicatie niet toe, meld het, dan wordt de foto verwijderd.
Meer afbeeldingen van via Floris Dierdorp

Schrijf hier uw opmerkingen bij deze afbeelding.

Reacties

nico smit27 jun 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Staat de sporen hier onder water: foto genomen vanuit zuiden, links stationsgebouw, treinen wel zichtbaar, tussenliggende sporen niet?
Antwoord webmaster:
inderdaad de maas is hier buiten zijn oevers getreden blijkbaar.

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.

1920











1921

1925

1926